Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilerade källargolv  (läst 24421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kaffe75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ventilerade källargolv
« skrivet: 29 september 2008, 09:43:13 »
Jag tänkte riva ut den gamla heltäckningsmattan i källaren och ersätta den med något roligare golv. När vi köpte huset gav besiktningsmannen som råd att ha antingen heltäckningsmatta eller klinkers i källaren för att fukten skall kunna vandra fritt.

Jag är inte så förtjust i heltäkningsmatta och klinkers blir för kallt. Golvvärme känns inte rimligt, dels för att det är en stor golvyta, dels för att bottenplattan är oisolerad. Så jag är inne på att ha ett ventillerat källargolv för att leda bort fukten på detta sätt. Här är ett system som jag hittat.
www.fuktsparren.se/optiventfilm.html
Problemet är att det är lite dyrt. För det första vill de ha 1000kr för att göra en ritning över det ventilerade golvet. Och sen ta bra betalt för sin produkt.

NÃ¥gon som har erfarenhet av ventilerade golv?

Jag har en mekanisk frånluftskanal som går igenom rummet. Tänkte leda leda ner detta för att ventillera golvet.
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ventilerade källargolv
« Svar #1 skrivet: 29 september 2008, 10:26:21 »
Här får du förslag på annan lösning som du kan fixa själv = bättre priser och mer valfrihet på själva golvmatrialet.

http://www.isola.se/products/underlayer_for_floors/platon_golv
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Kaffe75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilerade källargolv
« Svar #2 skrivet: 29 september 2008, 12:57:58 »
Problemet med blå platon är att det inte är någon ventilation kopplat till det. Jag vill kunna leda bort fukten inte spärra det. Det som man brukar höra från fackfolk är att fukt inte är något problem så länge som det får vandra fritt och inte kommer i kontakt med organiskt material.

Om jag sätter dit en fuktspärr så kommer troligen fukten att söka andra vägar att vandra.
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ventilerade källargolv
« Svar #3 skrivet: 29 september 2008, 13:05:35 »
Que..??

Platon har färdigt system med kantlister till vilket du kan ansluta spiro 100mm för att ventilera golvet.
Principen är att den blå plastmattan står på små gummikoner och kantlisterna suger då in luftb ovanför golvet som sen går undel mellan betongen och platonmattan där man då skarvar in ett 100mm rör i ena hörnet av golvet. Detta används speciellt i radonutsatta hus men är lika bra för att få bort fukten. Du har inte läst igenom deras sidor, fortsätt leta på Platon eller ring dom för broshyr.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Quilding

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Ventilerade källargolv
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2008, 13:46:27 »
För det första vill de ha 1000kr för att göra en ritning över det ventilerade golvet. Och sen ta bra betalt för sin produkt.

Isola ville ha 4395:- + moms för en dimensionering av ventilerad Platon. En dimensionering ingÃ¥r dock om man köper deras fläkt för 9000+moms, sÃ¥ den där tusenlappen var inte mycket att komma med  ;)

Själv köpte jag till slut platonmatta (lite dyrare än konkurrenterna) med tillbehör och dimensionerade (höftade) själv. Köpte vanliga allmogelister som jag sedan fräste ur ventilationsöppningar i med handöverfräs. Fläkten köpte jag på Clas Ohlson för en tusenlapp. Fungerar utmärkt.

/Q

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ventilerade källargolv
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2008, 15:10:47 »
Jag tänkte riva ut den gamla heltäckningsmattan i källaren och ersätta den med något roligare golv. När vi köpte huset gav besiktningsmannen som råd att ha antingen heltäckningsmatta eller klinkers i källaren för att fukten skall kunna vandra fritt.
Jag är inte så förtjust i heltäkningsmatta och klinkers blir för kallt. Golvvärme känns inte rimligt, dels för att det är en stor golvyta, dels för att bottenplattan är oisolerad. Så jag är inne på att ha ett ventillerat källargolv för att leda bort fukten på detta sätt. Här är ett system som jag hittat.
www.fuktsparren.se/optiventfilm.html
Problemet är att det är lite dyrt. För det första vill de ha 1000kr för att göra en ritning över det ventilerade golvet. Och sen ta bra betalt för sin produkt.
NÃ¥gon som har erfarenhet av ventilerade golv?
Jag har en mekanisk frånluftskanal som går igenom rummet. Tänkte leda leda ner detta för att ventillera golvet.

Hej Kaffe75!  Vad är det för typ av golv du har?? Är det ett uppreglat golv som är belagt med skivor eller?? För om du har ett uppreglat golv sÃ¥ kan du ju kolla pÃ¥ Anticimex lösning över ventilerade sÃ¥dana, och som de marknadför. Sen är det väl bara att omsätta detta i praktiken själv isf. :)
http://www.anticimex.se/fileobjects/4657_Ax_Ventilation_slutlig_L.pdf

PS. Jag har själv installerat denna lösning under mitt gillestugegolv i källaren med mkt gott resultat och till en ytterst minimal kostnad enligt denna länk. DS.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28352.0

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 28 maj 2010, 14:12:43 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ventilerade källargolv
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2008, 17:05:29 »
Problemet med blå platon är att det inte är någon ventilation kopplat till det. Jag vill kunna leda bort fukten inte spärra det. Det som man brukar höra från fackfolk är att fukt inte är något problem så länge som det får vandra fritt och inte kommer i kontakt med organiskt material.

Om jag sätter dit en fuktspärr så kommer troligen fukten att söka andra vägar att vandra.

Blå Platon är ingen fuktspärr, den är avsedd att låta luften cirkulera mellan betonggolvet och rummet via ventilerade lister, som finns som tillbehör, men de går lika bra att tillverka själv, antingen med mellanlägg eller urkröpningar. Den är gjord just för att ligga mellan ett betonggolv och exempelvis ett klickgolv, så att underlaget kan "andas" via ventilerade golvlister.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Kaffe75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilerade källargolv
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2008, 21:23:12 »
Letade vidare pÃ¥ Platons hemsida och hittade vad jag sökte. Var lite snabb förra gÃ¥ngen dÃ¥ jag ögade igenom sidan  b00k.
Verkar inte vara några problem att ansluta ett 100mm spirorör från min frånluftskanal.

Vad jag dock funderar lite på är hur luftflödet under platonmattan kommer att bli? Kommer luften bara att sugas från närmsta list eller kommer hela golvytan att ventileras? Jag antar att man sätter ventilerna på listerna på utvalda ställen för att få så bra luftflöde som möjligt. Tätar man övriga ställen för att inte luften skall sugas från närmsta öppning? Alltså fäster du någon tejp där Platonmattan läggs mot väggen på de ställen som inte har listventiler?

Detta är tänkt att läggas i min källarvåning direkt på betonggolvet.
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.

Utloggad Quilding

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Ventilerade källargolv
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2008, 22:44:01 »
Med Platon fogband kan man täta så att ventilationen endast görs på valda ställen. På sidan 14 i "proffsbroschyren" finns ett exempel på hur man har dimensionerat luftflödet i ett antal rum. Jag gjorde något liknande och tycker det fungerar bra. http://www.isola.se/content/download/1734/24343

/Q

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Ventilerade källargolv
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2008, 07:44:40 »
Jag lade golv enligt Nivell System. Det har fungerat perfekt. Har inspektionslucka i golvet. Se www.nivellsystem.com.
Problemet är att det kanske bygger för mycket på höjden.

Utloggad Kaffe75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilerade källargolv
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2008, 12:51:37 »
Ja Nivell System bygger lite för mycket i mitt fall. Jag kör på Platon. Har ni någon koll på var priset ligger på? Tar det lång tid att lägga?
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!