Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Livslängs pÃ¥ luft/luft-värmepumpar?  (läst 7327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oelversk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Livslängs på luft/luft-värmepumpar?
« skrivet: 28 januari 2010, 19:26:58 »
Hej,

Har en Panasonic VG100KE som fanns i huset när vi köpte den. Har ägt huset i 7år och tidigare ägaren satte nog in den 5år innan det. Nu verkar den ha gett upp efter julhelgens kyla. Först så lätt det om den inre fläkten som att något låg emot den. Efter helgen stannade den helt och visar nu F99 på displayen.

Hur lång livslängd har en luft/luft-värmepumpa normalt? Är det värt att reparera den tro? Vet iofs inte vad felet kan bero på då manual saknas. Hittar ingen heller på Panasonics hemsida.

NÃ¥gra tankar?

Mvh
Ola

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Livslängs på luft/luft-värmepumpar?
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2010, 19:59:07 »
Tror den pumpen har kört in sig ekonomiskt efter 12+ år

Lite info om F99 finner du i denna tråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29795.0
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Livslängs på luft/luft-värmepumpar?
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2010, 20:09:09 »
Tror den pumpen har kört in sig ekonomiskt efter 12+ år

Ja det var imponerande, och att det var en Panasonic dessutom. Det var nog bättre förr.  ::)
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Livslängs på luft/luft-värmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2010, 21:05:28 »
Har en kund med 2 st Airedale frÃ¥n -82...gÃ¥r fortfarande  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Livslängs på luft/luft-värmepumpar?
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2010, 21:32:04 »
det var alltsomoftast gedignare prylar förr, och inte en massa avancerad styrning som pajar i tid och otid.. ungefär såna lite enklare värmepumpar finns nu med (ON-OFF pumpar) men som vanligt så blir grejerna effektivare ju mer elektronik som styr dom.. tyvärr..

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Livslängs på luft/luft-värmepumpar?
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2010, 22:06:07 »
Ja vad kan man egentligen förvänta sig för livslängd på dagens luftvärmepumpar? Om man tar en vanlig märkespump av invertermodell, hur länge brukar dom hålla?
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad oelversk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Livslängs på luft/luft-värmepumpar?
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2010, 22:51:49 »
Tack för alla svar.

Läste länken om F99 som Lmf postade och om min modell har samma felkodsystem så låter det som att det är kompressorn. Har försökt att starta om den men kompressorn verkar inte starta vad jag hör.


Mvh
Ola

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Livslängs på luft/luft-värmepumpar?
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2010, 12:54:59 »
OM innerdelen lät illa, sedan fick du felkoden..... ordningen på händelserna låter ju snarare som fläkthaveri än kompressorhaveri, det är inte så att den "låser sig" i felindikeringsläge så att du måste nolla bort felet ?
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad oelversk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Livslängs på luft/luft-värmepumpar?
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2010, 16:30:14 »
Den lÃ¥ser sig. Jag kan inte manövrera den med fjärrkontrollen överhuvudtaget. Ska ta och öppna externa delen i morgon när jag skottat mig fram till den. Det kom ju lite mer snö i gÃ¥r  fiR: och jag har inte kommit för att skotta dit ännu. Hur nollar jag bort det? Dra ur proppen borde väl i och för sig lösa det problemet.

Mvh
Ola

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Livslängs på luft/luft-värmepumpar?
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2010, 14:31:19 »
Hej..

Jag har en Gester Air luftvärmepump från 1991..visserligen kraftigt ombyggt i form av tempstyrd kompressorvärme,trågvärme
ja lite uppgraderad här å där..
Den går otroligt bra,värmer 120 kvadrat ner till -15 grader utan stödvärme
och pumpar på bra ända till -20
och den ger värme ännda ner till 24-25 minus
det är en gammal R22 pump,dvs riktigt freon som idag är förbjudet(man får inte fylla på den med R22 efter 2007

Pumpen är en steglös inverterpump som fungerar väldigt bra med rätt förutsättningar..
när dessa pumpar invaderade sverige på 90 talet,stora problem hade man då med tillförlitlighet/nedisningar mm man hade inte den erfarenhet av dom förbättringar som senare dök upp på marknaden,dvs trågvärme ,kompressor värme etc..men med dessa moderniteter så fungerar de gammla pumparna nästintill lika bra..=)

jag har försökt räkna ut copvärdet pÃ¥ pumpen i -15 grader och fÃ¥tt siffran  runt 2.0
dvs inte nämvärt sämre än moderna pumpar..=)

Ditt problem ligger nog i en lagring..troligtvis lagringen på utgående axel(motorn) eller fläktens glidlagring som sitter i en gummi upphägning..
du har ganska så säkert en asycron motor med möjlighet att byta ut lager,att plocka isär innerdelen är ingen match..har man någolunda kunskaper,typ byta tändstift på bilen så klarar man även detta..=)
så jag tycker du först kontrollerar om du kan byta dessa lager innan du skrotar pumpen..
i bästa fall så har du 10 år kvar på den..=)
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Livslängs på luft/luft-värmepumpar?
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2010, 10:29:01 »
Ja vad kan man egentligen förvänta sig för livslängd på dagens luftvärmepumpar? Om man tar en vanlig märkespump av invertermodell, hur länge brukar dom hålla?

Hej

En BRA japansk maskin med keramiska lager i innerdelen och en vettig lösning i ytterdelen m a p avfrostning och värmeslinga borde hålla minst 10 år tycker jag, för så länge håller en AC-maskin. Min Hitachi har gått snart 6 vintrar och Mitsubishin har gått snart 3 vintrar; båda är maskiner av hög kvalitet.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Livslängs på luft/luft-värmepumpar?
« Svar #11 skrivet: 23 februari 2010, 15:05:10 »
Det som sätter käppar i hjulet är ju som nämnts innan känslig elektronik.
Men det borde snart vara över med den typen av problem tycker man, invertertekniken har ju använts i stora volymer i många år nu.

Tydligen en och annan inverterpump som pensioneras i förtid pga trasiga styrkort som är ohutligt dyra som reservdel.
Förmodligen går det att laga en del av korten för den elektronikkunnige. Kan vara värt att tänka på om man får et prisförslag på typ 8000:- för att byta kretskort, att kan man bara pilla ut det gamla själv, så fixar troligen en duktig elektronikreparatör kortet för max 1500:- om det är enkla komponentfel, vitt t.o.m :-)

Vilket jag inte tar för omöjligt att det är i många fall.

Finns en kille som är en hejare på sånt, som jag stött på i andra sammanhang också som heter Torbjörn Forsman, forumnamn " torbjorn_forsman " här.
« Senast ändrad: 23 februari 2010, 15:22:51 av snillet »
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Livslängs på luft/luft-värmepumpar?
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2010, 08:01:59 »
Hej..

Jag har en Gester Air luftvärmepump från 1991..visserligen kraftigt ombyggt i form av tempstyrd kompressorvärme,trågvärme
ja lite uppgraderad här å där..
Den går otroligt bra,värmer 120 kvadrat ner till -15 grader utan stödvärme
och pumpar på bra ända till -20
och den ger värme ännda ner till 24-25 minus
det är en gammal R22 pump,dvs riktigt freon som idag är förbjudet(man får inte fylla på den med R22 efter 2007

Pumpen är en steglös inverterpump som fungerar väldigt bra med rätt förutsättningar..
när dessa pumpar invaderade sverige på 90 talet,stora problem hade man då med tillförlitlighet/nedisningar mm man hade inte den erfarenhet av dom förbättringar som senare dök upp på marknaden,dvs trågvärme ,kompressor värme etc..men med dessa moderniteter så fungerar de gammla pumparna nästintill lika bra..=)

jag har försökt räkna ut copvärdet pÃ¥ pumpen i -15 grader och fÃ¥tt siffran  runt 2.0
dvs inte nämvärt sämre än moderna pumpar..=)

Ditt problem ligger nog i en lagring..troligtvis lagringen på utgående axel(motorn) eller fläktens glidlagring som sitter i en gummi upphägning..
du har ganska så säkert en asycron motor med möjlighet att byta ut lager,att plocka isär innerdelen är ingen match..har man någolunda kunskaper,typ byta tändstift på bilen så klarar man även detta..=)
så jag tycker du först kontrollerar om du kan byta dessa lager innan du skrotar pumpen..
i bästa fall så har du 10 år kvar på den..=)


Även jag sitter med en Gester Air luftvärmepump från 1993 som bara går och går.
Kostade 34k på den tiden och motsvarande i dag kostar 10k inte undra på att kvaliten är sämre i dag.
Min ena pana pump har fått både ny fläkt och kompressor efter endast 3,5 månaders drift (2mån ac 1,5mån värme)
Jobbar till vardags med kyl och frysar och där är det precis samma fenomen så jag brukar säga att håller den över 5 år får det ses som en bonus.
Mängder med kyl-frysar rasrar innan dom är 5 år
Det var bättre men dyrare förr
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Livslängs på luft/luft-värmepumpar?
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2010, 10:30:40 »

nu råkar det faktiskt vara så att just Gester Air hadde väldiga problem med elekroniken o kompressorer,jag har jobbat med en kille som skötte servicen han berättade att det rådde rena lynchstämningen ibland när folk tyckte dom blivit lurade knUp
 

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Livslängs på luft/luft-värmepumpar?
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2010, 15:18:31 »
Där ser man.
Dom värkar iaf fått rätt på det för funktionen på min Gester Air finns det inget att klaga på.
Bara för jag skrev så rasar väl min i natt ;)
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!