Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilket bilmärke skulle du välja om du skulle köpa en ny bil idag?

Volvo
19 (15.4%)
Volkswagen
11 (8.9%)
Toyota
11 (8.9%)
Ford
5 (4.1%)
Hyundai
4 (3.3%)
Renault
0 (0%)
Peugeot
1 (0.8%)
Kia
7 (5.7%)
Mitsubishi
3 (2.4%)
Nissan
3 (2.4%)
Mazda
1 (0.8%)
Opel
3 (2.4%)
Citroen
2 (1.6%)
Skoda
12 (9.8%)
Mercedes
6 (4.9%)
BMW
12 (9.8%)
Audi
9 (7.3%)
Subaru
8 (6.5%)
Honda
2 (1.6%)
Fiat/ Jeep
1 (0.8%)
Annat märke (t.ex. Alfa Romeo, Lancia, Crysler, Mini...)
1 (0.8%)
Tesla
2 (1.6%)
Lexus
0 (0%)

Antal personer som röstat: 123

 

Författare Ämne: Vilket bilmärke skulle du köpa?  (läst 131593 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #315 skrivet: 08 oktober 2015, 15:38:49 »
Slutsatsen måste bli att vi skall generera förnyelsebar energi i sådana mängder att det räcker till de behov vi har.
Mer sol, vind, våg och bioenergi kombinerat med besparingar och effektiviseringar är den enda långsiktigt hållbara lösningen.
Att tro att olja, kol och uran skall vara den långsiktiga lösningen är som när strutsen stoppar huvudet i sanden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #316 skrivet: 08 oktober 2015, 16:18:55 »
Citera
Slutsatsen måste bli att vi skall generera förnyelsebar energi i sådana mängder att det räcker till de behov vi har.
Mer sol, vind, våg och bioenergi kombinerat med besparingar och effektiviseringar är den enda långsiktigt hållbara lösningen.
Att tro att olja, kol och uran skall vara den långsiktiga lösningen är som när strutsen stoppar huvudet i sanden.
Exakt!
Och ny teknik.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #317 skrivet: 08 oktober 2015, 17:07:18 »
Citera
Nej, det är olika bilar (de har ju olika motorer). Att du inte läser vad jag skriver gör att det känns rätt meningslöst att debattera med dig BigFoot.
Jag får be om ursäkt, jag har efter bästa förmåga försökt förklara så att du skall förstå, men det är inte lätt skall du veta.
Med största sannolikhet är det dock helt meningslöst eftersom alla som inte tror som du att allt löser sig bara man använder 90-tals motorer med etanol är med i en konspiration som leds av politiker och dieselobbyn.

Den angivna förbrukningen av drivmedel görs i ett labb där man plockar bort funktioner som ac, tejpar igen alla springor, kör med tryck i däcken som långt överstiger maximalt däcktryck.
Allt för att få till en bra siffra på pappret.
Den verkliga förbrukningssiffran är mellan 20-50% högre BÅDE för BENSIN OCH DIESELbilar.
Eller tror du på fullaste allvar att exempelvis en V60 T5 med 245 hk och geartronic låda drar 5,2l/100km eller Passat 1,4 TSI 150 som påstås förbruka 4,3l/100km landsväg.
Antingen är du otroligt naiv eller direkt korkad om du tror att någon någonsin har uppnått dessa siffror utanför ett testlabb.
CO2 utsläppen står i direkt relation till förbrukningen!

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/bilindustrin-morkar-bransleforbrukningen

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #318 skrivet: 08 oktober 2015, 17:29:49 »
Min 1,8 Bensin automat Toyota Avensis kan jag utan vidare köra på deklarerad förbrukning, på landsväg tom lägre så dra inte alla över en kam!

Här är en tripp på 8,2 mil i hastighet 50-90km/h
10% under deklarerad förbrukning om man höjer upp till den verkliga som är ca 5,0l/100km eftersom färddatorn visar några % för lågt.

Från transportstyrelsen på min bil:
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,5 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 128,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 8,6 L/100KM
« Senast ändrad: 08 oktober 2015, 17:36:51 av Mike »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #319 skrivet: 08 oktober 2015, 17:41:10 »
Så här kan en 15-minuters sekvens se ut på landsväg:

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #320 skrivet: 08 oktober 2015, 17:50:15 »
 tummenupp
Är det verifierad vid pumpen också?
Om jag inte minns fel så fick Rickard också väldigt låg förbrukning med sin gamla bil.
Angivna förbrukning och verklig förbrukning började spreta för en 6-7 år sedan till att numera spreta ordentligt.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #321 skrivet: 08 oktober 2015, 17:55:42 »
Det är verifierat vid pumpen.
Denna bil, inte ens ett år gammal.
Första bilden kom dock från min förra exakt likadana Avensis förutom glastaket.
Denna nya drar ett par cl mer pga 17" däck.

Har dock beställt en Auris Hybrid deklarerad till 0,39 oavsett stad eller landsväg, kommer om en månad.
« Senast ändrad: 08 oktober 2015, 17:58:40 av Mike »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #322 skrivet: 08 oktober 2015, 18:03:51 »
Det finns två saker som drar upp förbrukningen ordentligt som många inte tänker på och det är bredare däck samt användning av AC.
AC kan dra så mycket som 0,1l/mil och att gå till 18" från 16" kan göra ytterligare 0,1l/mil.
Det betyder att en bil deklarerad för 0,5l/mil med 16" kan dra 40% mer om du sätter på 18" och kör med AC en varm dag.
Testning sker vanligtvis med 16" med förhöjt ringtryck och utan AC.

Toyota deklarerar Auris med alla olika däckval och det kan skilja en hel del.
Turbomotorn med manuell låda drar samma med 16" som 17"
Samma motor med automat drar betydligt mindre men 17" tar 10% mer än 16" i den kombinationen.
Hybrid tar 12% mer med 17" än med 15"

http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/aur_pf_web.pdf
« Senast ändrad: 08 oktober 2015, 18:08:51 av Mike »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #323 skrivet: 08 oktober 2015, 19:40:09 »
Jag fick min sprillans nya Skoda Yeti, bensin, i em.

18 mils hemresa på landsväg skulle dra ca 0,55, men färddatorn visar 0,71.

Riktigt dåligt..........

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #324 skrivet: 08 oktober 2015, 19:42:13 »
Är det motorväg så är det väl ok men 50-70 borde bli enligt deklaration eller strax över om de varit ärliga.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #325 skrivet: 08 oktober 2015, 21:36:04 »
Fördelen med hybridbilen jämfört med den vanliga bilen är att hybridbilen har lägre förbrukning vid tätortskörning än vid landsvägskörning ,och eftersom de flesta bilister kör mer tätortskörning än många lansdvägsmil så blir hybridbilen bränslesnålare än den vanliga bilen. Vid 80 mils körning med hybriden i nio timmar lyckades VB komma upp i 0,5 l / milen men väl hemma igen är man strax nere i en förbrukning av 0,41 l/ milen, innan långturen låg förbrukningen på 0,38 l/ mil i snitt.
Så här skrev ViBilägare om bränsleförbrukningen med sin Toyota Auris hybrid.
"Jag höll förstås också nu skyltad hastighet. Och det rörde sig om övervägande 100, 110 och 120. När jag närmade mig Stockholm låg medelhastigheten på 99 km/tim. Och väl hemma hade genomsnittsförbrukningen klättrat avsevärt – från 3,8 till 4,4 l/100 km."
En mindre bil än Mikes bil fast med samma motorstorleken men det visar att
att hybridbilen går väsentligt snålare i vardagskörning där 80 mils turer inte ingår även om förbrukningen inte kan anses så allmerande hög vid motorvägskörning.
 
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #326 skrivet: 09 oktober 2015, 06:12:42 »
Jag fick min sprillans nya Skoda Yeti, bensin, i em.

18 mils hemresa på landsväg skulle dra ca 0,55, men färddatorn visar 0,71.

Riktigt dåligt..........

1-2 tankar pÃ¥ en ny bil brukar dra lite  mer.
Det beror på att motorn inte är tät, och att lager/drivlina går lite tungt tills allt slitits in.

Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha haft en handfull nya bilar.
Från 3:e tanken har jag inte noterat någon skillnad i förbrukning.

Sen påverkar ju körningen extremt mycket, jag KAN köra min nya KIA Sportage (1 år gammal) på 0.52 enligt färddatorn (ca 0.57 i verkligheten) om jag kör landsväg inkl motorväg på farthållare och HÅLLER HASTIGHETSBEGRÄNSNINGARNA.
Den skall enligt deklarationen förbruka 0,52-0,53 vid blandad körning, så med ännu lättare gasfot än vad farthållaren kan ge så hade det nog gått komma ned på specen.

Att en tuffare körning än snålaste snålkörningen innebär en högre förbrukning bör inte överraska någon.

Med min normala (hetsiga) körning visar datorn 0.66 efter några tankningar, verklig förbrukning ca 0.07 högre, alltså runt 0.73 i verklig trafik.
Det blir ett "fel" på runt 30% vilket många ondgör sig över, jag personligen är inte förvånad.

Däremot skulle det ju gå göra ett mycket mer rättvisande test där man utnyttjar mer av den tillgängliga effekten vid accelerationer t.ex.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #327 skrivet: 09 oktober 2015, 10:23:40 »
Jag får be om ursäkt, jag har efter bästa förmåga försökt förklara så att du skall förstå, men det är inte lätt skall du veta.
Med största sannolikhet är det dock helt meningslöst eftersom alla som inte tror som du att allt löser sig bara man använder 90-tals motorer med etanol är med i en konspiration som leds av politiker och dieselobbyn.

Den angivna förbrukningen av drivmedel görs i ett labb där man plockar bort funktioner som ac, tejpar igen alla springor, kör med tryck i däcken som långt överstiger maximalt däcktryck.
Allt för att få till en bra siffra på pappret.
Den verkliga förbrukningssiffran är mellan 20-50% högre BÅDE för BENSIN OCH DIESELbilar.
Eller tror du på fullaste allvar att exempelvis en V60 T5 med 245 hk och geartronic låda drar 5,2l/100km eller Passat 1,4 TSI 150 som påstås förbruka 4,3l/100km landsväg.
Antingen är du otroligt naiv eller direkt korkad om du tror att någon någonsin har uppnått dessa siffror utanför ett testlabb.
CO2 utsläppen står i direkt relation till förbrukningen!

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/bilindustrin-morkar-bransleforbrukningen

Var skrev jag att jag tror att 90-talsmotorer är tillräckligt?
Jag har förklarat att en diesel är bäst på tomgång/låglast, medan en Otto är bäst på nära fullgas.
Bränsledeklarationen innehåller en massa tomgångskörning och försiktig körning med låg last, vilket alltså gynnar dieslar och andra fordon som har bra egenskaper i de fallen, gäller även hybrider.
Och att kör man då dessa någonstans mittemellan, som på lite snabb landsväg/motorväg t.ex., där de flesta mäter sin förbrukning, så kommer man att upptäcka att en vanlig Ottomotor oftast drar mer nära uppgiven förbrukning än en diesel eller hybrid.

Som du redan sett finns det exempel på nya bilar med Ottomotor som inte drar nämnvärt mer än deklarerat.
Det är också värt att påpeka att färddatorförbrukning inte är att lita på alla ggr.
Datorn får ofta felaktiga signaler som ej behandlas på rätt sätt. Och kör man en flexifuelbil tas inte fullt ut hänsyn till de olika egenskaperna på bensin och etanol.
Du kan tro vad du vill, men jag har de teoretiska (och praktiska) kunskaper du uppenbarligen saknar.
« Senast ändrad: 09 oktober 2015, 10:26:02 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #328 skrivet: 09 oktober 2015, 13:18:12 »
Bilden här visar Prius 1,5 liters motors kurva röd där bensinmotorn lÃ¥ts arbeta och den nyare 1,8 liters motorn kurva som är blÃ¥. Med en datorstyrd ottomotor med Atkinsoncykel som har ca: 14 % bättre verkningsgrad än den vanliga ottomotorn och med hjälp av elmotorer  för att höja vridmomentet sÃ¥ gÃ¥r det att fÃ¥ fram en god verkningsgrad även vid lÃ¥ga som höga effektuttag vilket inte gÃ¥r med vanliga ottomotorer som har bästa verkningsgrad vid rätt hög belastning.
http://thewolfweb.com/photos/00525525.JPG

Här ser man bilars verkliga förbrukningar och så bör man ta hänsyn till storleken på bilarna när man jämför vilket inte görs här.
http://www.spritmonitor.de/en/evaluation/economic_models.html
Är man intresserad av energieffektivaste bilarna så är CO2 utsläppen som ger en rättvis bild av dieselbilar och bensinbilar som drivas av bränslen med olika energiinehåll.
http://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html
Energieffektiva hybridbilar driver hjulen helt mekaniskt direkt från bensinmotorn vid landsvägskörning vilket gör att man kan utnyttja den bättre verkningsgraden även där.
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #329 skrivet: 09 oktober 2015, 15:32:50 »
Pendeln kan vara på väg att svänga bort från diesel till slut:
http://www.icis.com/resources/news/2015/10/04/9929103/epca-15-gasoline-could-be-the-real-winner-in-vw-emissions-scandal/?cmpid=NLC|CHEM|CHENS-2015-1008-GLOB&sfid=70120000000taAO

90-95% av skadliga partiklar i London har befunnits komma från dieselmotorer.
Som jag sa , -en på sikt förbjuden process.

Edit:
Mer på samma tema: http://www.gp.se/ekonomi/1.2861423-forskare-dieselbilens-framtid-mork
« Senast ändrad: 12 oktober 2015, 10:48:39 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!