0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I somliga trådar här på forumet framhålls at det kan vara en idé att satsa på en så enkel Vp som möjligt med tanke på att felrisken torde minska.Vilka enkla pumpar finns det på marknaden?I mitt fall skall den kopplas mot ett radiatorsystem från förtiotalet i kombination med golvvärme. Därutöver en stor varmvatentank.Effekt ca 8KWHögsta framledningstemperatur kan nog nosa på 60grader, men det är inget jag set under denna vintern./David
Jag har nu samlat på mig så mkt underlagsdata jag lyckats skramla ihop och specat detta i ett dokument.Alla former av hjälp i jakten på den optimala lösningen för mitt lilla hus är oerhört uppskattade. Jag har varit i kontakt med ett par leverantörer i närområdet. Lösningarna skiljer sig mycket åt och ingen har fördjupat sig i förutsättningarna annat än bostadsyta och årsförbrukning. Vis av tidigare erfarenheter nöjer jag mig inte med det.Jag är ganska övertygad om att jag kommer närmre den optimala lösningen med hjälp av varmepumpsforum.comTitta gärna i den bifogade filen./David
Även små inlägg är till hjälp!Vad gäller takhöjden i pannrummet är det 1,9m medan dörren är 1,79.Det som är begränsande är således hur högt rören sticker upp ovan maskinen.Baserat på detta bör de flesta maskiner klara sig.
Du kan konvertera de flesta pumpar till R134a maskiner. Men det blir billigare att ta en färdig maskin. Ecozon låter inte så farligt, inte mer än någon annan.Fördelen med R134a är att det kan gör varmare temperatur. Samt att trycken inte blir likahöga som på R407c.Hetgaserna kommer dessutom sällan över 90 grader. Med R407c så kan du komma en bra bit över 100grader. detta sliter på kompressorn.Om mitt hus behövde 10 kw vid DUT så skulle jag välja en VP som gav mig 13 kw vid den kondenseringstemp jag behöver. Då finns det lite extra pulver och risken att tjuvarna på fortum ska sno mina surt förvärvade pengar via eltillsats är mkt liten. Du kan hänga på en så stor VP tack vare din tank. Om du kopplar den som flödesutjämning, inte ack, inte volym, Då blir det kalas, dyrare men bättre Thumbsup UVL betyder Unika VärmeLösningar, en kollega till mig myntade uttrycket och det syftar till lite special kopplingar
Dock skulle jag nog vilja att radiatorvattnet fortsatte att snurra runt då varmvattnet värms av kompressorn? Kräver detta speciallösningar?
Skrev jag inte det just precis då
Är jag helt ute och reser om jag tror att jag måste ha dubbelt så mkt borrhål till en 13kW r134 som till 8kW standardvp?
Vad du väljer för system kan bara du svara på. Jag kan bara säga vad jag skulle valt. Du borde däremot kunna klara dig på ett hål till 13kw VP:n så det borde inte kosta 50K mer. Tanken har du ju, så du behöver en VVB för typ 15KSom jag ser det så är det ett framtids säkrande alternativ. Just nu kanske det blir onödigt dyrt, men strömmen har väl gått upp ett par 100% på 5 år och kommer säkert att göra det igen Jag håller själv på att bygga mig ett sådant här system, för jag vill inte ger mer pengar än jag måste till tjuvar.Men som sagt, valet är bara ditt Jag önskar dig lycka till med din anläggning
Nu har jag tagit bort dem suspekta förkortningarna, så slipper du reta dig på dem. Thumbsup4 rörs inkopplingen blir en smärre katastrof, fråga en installatör det finns mycket smartare sätt att koppla än så
Verkar vara mycket du inte förstår Framtidssäkra för att det blir ingen spets, lite mer hål, och ja ett bättre cop pga ingen spets och nej VP:n kostar inte mer att driva då huset drar vad det läcker.Detta är hur jag gör, inget merOm du inte förstår varför 4 rörs inte är det smartaste kan du göra som jag, studera VVS teknik, det har jag gjort i 20 år nu Thumbsup
Förstår inte hur en sån grov överdimensionering som 130% ska framtidssäkra? Skulle den gå med bättre COP än en vp med 100% effekttäckning? Eller menar du framtidssäkring för att DUT plötsligt ska sjunka med 5 grader hos trådskaparen?
Du får tro vad du vill om min kunskaps nivå, Men eftersom du bor i Stockholm så kan vi ju sammanstråla någon dag. Så kan du få se hur man kan bygga en värmepumpinstallation om man har lite fantasi.Man måste inte göra som tillverkarna säger
Det finns en poäng med det. Man kan då stänga av pumpen helt några timmar de smällkalla januari- och februarimorgnar när elen är uppe i 10 kr/kWh, vilket då är vad man får betala vid timdebitering, och köra ifatt värmeunderskottet på förmiddagen när gatubelysningen har släckts, alla frukostar är lagade och elpriset har sjunkit.
Tillbaka till TS.
Tillbaka till TS.Är det rätt uppfattat att du redan har en Kw500 och en nyligen installerad CZ i huset och nu vill ha en BVP som spets? Med den tidigare förbrukningen och förväntad besparing med CZ borde det ge väldigt lite investeringsutrymme för rimlig återbetalning.Är CZ kopplad mot KW tanken idag? Hur?
Varför inte använda kw 500 för vv och köpa en knäpptank för volymökning blir billigare Thumbsup och en kw 500 borde väl ge bra med vv med den volymen och dubbla slingor. Finns systemlösningar med volymökning och vv i samma tank men kommer inte i håg hur det kopplas tror det var hos nibe jag såg det.
Ni som rekommenderar Ecozon, har ni något specialställe att hämta information ifrån?När man ska ta reda på tekniska data/manualer etc så hamnar man bara i döda länkar. Så har det varit länge, så man kan undra om företaget överhuvudtaget lever?Känns inte seriöst i mitt tycke!!
Citat från: smurfen72 skrivet 18 februari 2011, 21:14:13Varför inte använda kw 500 för vv och köpa en knäpptank för volymökning blir billigare Thumbsup och en kw 500 borde väl ge bra med vv med den volymen och dubbla slingor. Finns systemlösningar med volymökning och vv i samma tank men kommer inte i håg hur det kopplas tror det var hos nibe jag såg det.Hmm, känns bekant. Du menar alltså att ma ska hålla 500 liter vatten uppvärmt till 55 grader för att värma vattnet i genomströmningsslingan? Känns som det blir mycket vatten gjort med dåligt COP året runt. Visst, en vvb kostar 2-3000 mer än en volymtank (Nibes priser) men det tror jag man tar in på förvärmning och bättre vv-produktion.
Labold hur menar du med Bättre varmvatten produktion . cocacola
Den ända skillnaden blir vad 500 liters tanken läcker extra i energi på grund av att den är något större .(vilket är marginellt ) men sen är kostnaden den samma , man betalar för den energi man tar ut ur tanken , men med en 500 liters tank har man en större mängd lagrad energi som gör att man klarar ett lite större momentant utag och det är aldrig fel cocacola
Men varför inte lägga en timme eller två på att få till den anläggningen du har?Från loggningen verkar det som VP går max 30-40% av tiden. Och dessutm med väldigt konstiga värden.Du kanske bara får ut 25-30% av möjlig kapacitet. och dessutom med eltillskott.Det ä ren invertermaskin men uppför sig som en dåligt intrimmad onoff maskinHur är acctanken inkopplad?
Citat från: cocacola skrivet 18 februari 2011, 21:57:06Den ända skillnaden blir vad 500 liters tanken läcker extra i energi på grund av att den är något större .(vilket är marginellt ) men sen är kostnaden den samma , man betalar för den energi man tar ut ur tanken , men med en 500 liters tank har man en större mängd lagrad energi som gör att man klarar ett lite större momentant utag och det är aldrig fel cocacolaFast någon anledning till att både Thermia och Nibe gått över till TWS måste det väl finnas?
Citat från: Labold skrivet 18 februari 2011, 22:26:31Citat från: cocacola skrivet 18 februari 2011, 21:57:06Den ända skillnaden blir vad 500 liters tanken läcker extra i energi på grund av att den är något större .(vilket är marginellt ) men sen är kostnaden den samma , man betalar för den energi man tar ut ur tanken , men med en 500 liters tank har man en större mängd lagrad energi som gör att man klarar ett lite större momentant utag och det är aldrig fel cocacolaFast någon anledning till att både Thermia och Nibe gått över till TWS måste det väl finnas?Tror det beror på att den tar mindre plats .
Kw är en slingtank med två VV slingor. En hög och en låg.Därför:Koppla om nuvarande system. Det brukar bli ok.Ungefär så här:Utlopp till VP i botten. Tempgivaren för VV sätts ungefär 1/3-1/2 ner från toppen. Matning från VP-VV till toppen av tanken.Och nu tricket:Radiatorreturen går in i nedre tredjedelen av acctanken sedan till VP. Helt eller delvis mha vanliga strypventiler eller termostat.Dvs nedre delen av tanken fungerar som volymtank.Det ger en hysteres i värmesystemet mha acctanken.Dessutom eftersom det är en slingtank, varmvattnet förvärms av radiatoreturen. Dvs en del av VVproduktion sker med VP arbetande med bättre COP.Enkelt och värt att prova.
Därutöver är huset anskrämligt illa isolerat och otätt, vilket får täckas helt och hållet med el.
Likande men utan QN11 shunt mm.Tänkte på annan VP med 4 anslutningar....Men med 3 anslutningar, gemensam retur till VP ungefär i mitten eller strax under.Efter behov.Tempgivaren för VV sätts ca 20 cm ovanför gemensamma utloppet till VP.Övre delen hålls då VV temp, undre delen Värme returtemp.Hela radiatoreturen behöver inte gå igenom tanken om flödet är stort och blandar tanken.
Då vet jag var jag skulle börja. Men tekniknördarna här håller nog inte med.
Jag var dock inte riktigt med på själva kopplingen på returen. Har du möjlighet att beskriva en gång till så kanske jag hajar.Måste inkopplingen styras på något sätt rörande flöde etc?
Citat från: dadid skrivet 19 februari 2011, 16:29:58Jag var dock inte riktigt med på själva kopplingen på returen. Har du möjlighet att beskriva en gång till så kanske jag hajar.Måste inkopplingen styras på något sätt rörande flöde etc?Enklast tänkbara med två manuella ventiler.