Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 15x2.5mm PEX pÃ¥ LK Uni Avst fördelare (tappvatten)?  (läst 3910 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
15x2.5mm PEX på LK Uni Avst fördelare (tappvatten)?
« skrivet: 20 februari 2017, 09:42:32 »
Jag har ett långtidsprojekt i husbygge och har nu kommit till vattnet i köket.

Problemet nu är att jag köpte på mig slang mm i somras (15x2.5mm PEX) och sedan hade vi folk inne som byggde badrum och satte upp vattenfördelare i källaren. De använde LKs 16mm system med LK Uni Avst fördelare med inbyggda avstängningsventiler som jag tycker är smidiga. Min plan nu var att bygga på med ytterligare LK Uni fördelare för att få en enhetlig installation, men hur ansluter jag 15x2.5mm PEX till dessa på ett sätt som försäkringsbolagen tycker är OK?

Kan man använda sig av  LKs planadapter och sedan en vanlig halvkoppling?

LK Uni Avst RSK 1875893: http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelare-2-uttag-m-avstang/
LK PLanadapter RSK 1870669: http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-planadapter-15/
Halvkoppling PEX 15x2.5 RSK 1884351: http://www.rinkabyror.se/artikel/halvkoppling-pex-15x2-5/

Såg att det fanns en liknande tråd om golvvärme och olika fabrikat med fördelare/PEX, men jag startar en ny eftersom det här handlar om tappvatten.

EDIT: Till saken hör att fördelaren sitter i ett källarutrymme med betonggolv och golvbrunn. Skulle det bli läckage här så händer det inte mycket. Tror inte ens jag skulle göra försäkringsärende av det, men man vill ju ändå göra en fackmannamässig installation.
« Senast ändrad: 20 februari 2017, 09:50:28 av redtop »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 15x2.5mm PEX på LK Uni Avst fördelare (tappvatten)?
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2017, 14:47:06 »
Det finns adaptrar till alla dim.  och  alla fabrikat har ,men det kanske kostar ett par kronor om du tar ett annat fabr. har själv Tecknotesch fördelare 17 och 20 slang

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: 15x2.5mm PEX på LK Uni Avst fördelare (tappvatten)?
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2017, 14:54:18 »
Det finns adaptrar till alla dim.  och  alla fabrikat har ,men det kanske kostar ett par kronor om du tar ett annat fabr. har själv Tecknotesch fördelare 17 och 20 slang

Vad jag hittar har bara LK anslutningar till 16mm PEX som är deras egen dimension.
Om du vet någon anslutning för 15mm PEX som är typad för LK fördelare UNI-Avst så får du jättegärna länka till den.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 15x2.5mm PEX på LK Uni Avst fördelare (tappvatten)?
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2017, 15:15:27 »
Vad jag hittar har bara LK anslutningar till 16mm PEX som är deras egen dimension.
Om du vet någon anslutning för 15mm PEX som är typad för LK fördelare UNI-Avst så får du jättegärna länka till den.
Kollar upp och återkommer

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 15x2.5mm PEX på LK Uni Avst fördelare (tappvatten)?
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2017, 16:15:58 »
Kollar upp och återkommer
Värme eller varmvatten har ingen betydelse det är samma grejer till allt
Kommer inte ihåg på rak arm om det var plan eller kona på LK in och ut
spelar roll , du kan sätta dit vad du vill , bara det gÃ¥r att skruva ihop , företagen säger för det mesta att du ska ha mina  grejer , klart dom vill sälja sitt ,   försäkringsbolagen har inga Ã¥sikter om det AngÃ¥ende anslutningar 20 sÃ¥ är det standard rörgänga ,behöver inte vara LK;s  ta vad du har 
« Senast ändrad: 20 februari 2017, 16:21:58 av 25fOCUS »

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: 15x2.5mm PEX på LK Uni Avst fördelare (tappvatten)?
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2017, 16:37:55 »
LK UNI har Vanligen R15 gänga. Då passar koppl. FPL Rsk 1870042 alt. Frese 1884462 om du vill ansluta 15x2,5.
Å Nej! Du kan inte skruva ihop Vad som helst. Produkten skall vara typad för den användning som den är avsedd för. Det har inte med att man vill sälja "sitt eget". LK Uni är testad med LK´s produkter. Dom tar ansvar för det. Sen finns det kopplingar som VA, FPL, Frese etc, som har ett eget typgodkännande som avser deras specifika koppling. Är den typad för "universellt bruk" mot konkoppling så är det ok. Inte annars. Vid läckage hänvisar försäkringsbolaget till om man följt fabrikantens anvisning som i sin tur hänvisar till typgodkännande och monteringsanvisning.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 15x2.5mm PEX på LK Uni Avst fördelare (tappvatten)?
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2017, 17:34:59 »
Vet att det passar med standard 15 mm klämring och mutter.
Fördelaren har vanlig 15 mm kona, LK koppling för 16 rör är ju gjord för att passa just i en sådan.
Glöm inte stödhylsa för pex.
Hur det är med godkännande... ingen aning, går det att fråga LK?

Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: 15x2.5mm PEX på LK Uni Avst fördelare (tappvatten)?
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2017, 17:47:33 »
LK UNI har Vanligen R15 gänga. Då passar koppl. FPL Rsk 1870042 alt. Frese 1884462 om du vill ansluta 15x2,5.
Å Nej! Du kan inte skruva ihop Vad som helst. Produkten skall vara typad för den användning som den är avsedd för. Det har inte med att man vill sälja "sitt eget". LK Uni är testad med LK´s produkter. Dom tar ansvar för det. Sen finns det kopplingar som VA, FPL, Frese etc, som har ett eget typgodkännande som avser deras specifika koppling. Är den typad för "universellt bruk" mot konkoppling så är det ok. Inte annars. Vid läckage hänvisar försäkringsbolaget till om man följt fabrikantens anvisning som i sin tur hänvisar till typgodkännande och monteringsanvisning.

Krångligt det här med typgodkännanden, men om jag förstår rätt kan jag alltså använda en koppling av vilket fabrikat som helst som är typad för "universellt bruk mot konkoppling", men jag borde också kunna göra som jag förslog i första inlägget: använda LK-s planadapter och en halvkoppling som är typad för "universellt bruk mot plankoppling"?

Någonstans måste jag ju kunna byta fabrikat. Till slut hamnar jag ju vid köksblandaren och den står det ju knappast LK på.

@Perak:
FPL Rsk 1870042 som du föreslår verkar vara utgående modell och ersätts om jag förstår det rätt av 1881328. Se:
https://www.uponor.se/~/media/countryspecific/sweden/download-centre/current/news/nyhet_2014se_fplx_kopplingsset_141030.pdf?version=1

Då är det i så fall den här jag ska ha?
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-fpl-x-kopplingsset-pex-dr-15x2-5-g1-2-ft/


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 15x2.5mm PEX på LK Uni Avst fördelare (tappvatten)?
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2017, 17:57:54 »
Krångligt det här med typgodkännanden, men om jag förstår rätt kan jag alltså använda en koppling av vilket fabrikat som helst som är typad för "universellt bruk mot konkoppling", men jag borde också kunna göra som jag förslog i första inlägget: använda LK-s planadapter och en halvkoppling som är typad för "universellt bruk mot plankoppling"?

Någonstans måste jag ju kunna byta fabrikat. Till slut hamnar jag ju vid köksblandaren och den står det ju knappast LK på.

@Perak:
FPL Rsk 1870042 som du föreslår verkar vara utgående modell och ersätts om jag förstår det rätt av 1881328. Se:
https://www.uponor.se/~/media/countryspecific/sweden/download-centre/current/news/nyhet_2014se_fplx_kopplingsset_141030.pdf?version=1

Då är det i så fall den här jag ska ha?
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-fpl-x-kopplingsset-pex-dr-15x2-5-g1-2-ft/
Jag använde en övergång från Roth 20 till thermotech fördelare 17 dom ser lika ut bara muttern har större hål , skulle inte förvåna mig om det är samma tillverkare till alla fabr. i sverige . ett tips ring rinkaby och fråga

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: 15x2.5mm PEX på LK Uni Avst fördelare (tappvatten)?
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2017, 19:30:07 »
Nej den är inte utgående. Rsk nr jag angav avser förnicklat utförande. Kopplingen tillverkas av IMI (fd TA).
Det är inte så krångligt som det låter. Pexrörskopplingen är godkänd som en enhet. LK tar inget ansvar över den Kopplingen. Dom tar bara ansvar för fördelaren vilket är fullt förståligt. LK har inga synpunkter om det det används en koppling av annat fabrikat, såvida inte kopplingen deformerar deras fördelare.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: 15x2.5mm PEX på LK Uni Avst fördelare (tappvatten)?
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2017, 19:35:18 »
Just det! Som kuriosa å för er som inte vet, kan jag berätta att förr, innan pexrörskopplingarna kom, användes helt vanliga klämringskopplingar på pex. 15 klämring med 12 stödhylsa. Funkade hur bra som helst ända tills det kom nya som var avsedda för pex. Vet faktiskt inte om det är ok fortfarande eller inte. Men det funkar!
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 15x2.5mm PEX på LK Uni Avst fördelare (tappvatten)?
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2017, 19:58:59 »
Nej den är inte utgående. Rsk nr jag angav avser förnicklat utförande. Kopplingen tillverkas av IMI (fd TA).
Det är inte så krångligt som det låter. Pexrörskopplingen är godkänd som en enhet. LK tar inget ansvar över den Kopplingen. Dom tar bara ansvar för fördelaren vilket är fullt förståligt. LK har inga synpunkter om det det används en koppling av annat fabrikat, såvida inte kopplingen deformerar deras fördelare.
AngÃ¥ende kopplingar sÃ¥ klämring funkar om den blir perfekt , dom andra har en ett rör som gÃ¥r in i slangen med oring  , när man drar Ã¥t sÃ¥ tätar den till 100% i slangen

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: 15x2.5mm PEX på LK Uni Avst fördelare (tappvatten)?
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2017, 21:30:27 »
Nej den är inte utgående. Rsk nr jag angav avser förnicklat utförande. Kopplingen tillverkas av IMI (fd TA).
Det är inte så krångligt som det låter. Pexrörskopplingen är godkänd som en enhet. LK tar inget ansvar över den Kopplingen. Dom tar bara ansvar för fördelaren vilket är fullt förståligt. LK har inga synpunkter om det det används en koppling av annat fabrikat, såvida inte kopplingen deformerar deras fördelare.

Utmärkt! Det låter ju fullt rimligt att varje tillverkare ansvarar för sitt.

Men om den är förnicklad eller inte spelar inte mig någon roll. Den förnicklade verkar inte finnas hos Rinkaby (där jag tänkte köpa resten av prylarna).

Är det då den här som är rätt (med o-ring)?
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-fpl-x-kopplingsset-pex-dr-15x2-5-g1-2-ft/

Eller är det den här jag ska ha (utan oring)?
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-fpl-x-adapter-plated-pex-dr-15x2-5-g1-2-ft/

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 15x2.5mm PEX på LK Uni Avst fördelare (tappvatten)?
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2017, 00:38:05 »
Utmärkt! Det låter ju fullt rimligt att varje tillverkare ansvarar för sitt.

Men om den är förnicklad eller inte spelar inte mig någon roll. Den förnicklade verkar inte finnas hos Rinkaby (där jag tänkte köpa resten av prylarna).

Är det då den här som är rätt (med o-ring)?
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-fpl-x-kopplingsset-pex-dr-15x2-5-g1-2-ft/

Eller är det den här jag ska ha (utan oring)?
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-fpl-x-adapter-plated-pex-dr-15x2-5-g1-2-ft/
Den med o-ring är bäst tätar säkrast , vid montage  glöm inte sätta pÃ¥ muttern först ,en klassiker glömma , när du kopplar hÃ¥ll i slangen mot fördelaren
kraftigt centrera ,muttern ska gå ganska lätt på , då ligger slangen i centrum
PS Konan knackar du på med hammarskaftet så den går ända ned

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!