Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av pump???  (läst 11217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad risveden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Placering av pump???
« skrivet: 21 november 2005, 13:07:35 »
Hej! Har ännu inte bestämt mig för var jag skall placera den kommande värmepumpen.

Har två alternativ som båda kommer att fungera ur värmespridningssynpunkt.

Det som bekymrar mig vid det ena alternativet är hur mkt oväsen pumpen kommer att föra inomhus. Är det störande med en värmepump där innerdelen är placerad i vardagsrummet, men långt från där man sitter? Finns det risk att även själva pumpen på utsidan hörs inne?

Det som bekymrar mig vid det andra alternativet, som förmodligen är bättre ur bullersynpunkt, är braskaminen som då skulle hamna alldeles i närheten av pumpens innerdel. Braskaminen kan ju bli tämligen varm och min fråga är om innerdelen tål en sådan placering?
 
Tacksam för svar! /Hans

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av pump???
« Svar #1 skrivet: 21 november 2005, 13:25:01 »
Hej, har inget direkt tips att komma med men jag har själv varit väldigt glad över att jag har innerdelen i hallen (som dessutom passar för våran planlösning) och inte i kök eller vardagsrum, när det kallnar på ute så skulle jag uppleva det ganska störande med både ljud o blåst i rum där man vistas mest

En positiv sak med innerdelen i v-rum är ju att man kan alltid säga "det går inte att möblera om här, vi hamnar mitt i blåsten" ;)

Har också några grannar som monterat i hallen trots sämre planlösning än i mitt fall (ur llvp perspektiv) dessa är också nöjda med att det inte blev v-rum eller köksmontering

Glömde tillägga att om din braskamin har fläkt som blåser ut den varma luften ut mot fri yta så tror jag att det inte påverkar så mycket, däremot om värmen stiger rakt upp mot taket och du har innerdelen intill så borde den bli ganska störd
« Senast ändrad: 21 november 2005, 13:31:14 av runte »
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Shovelhead

  • Gäst
Shovelhead
SV: Placering av pump???
« Svar #2 skrivet: 21 november 2005, 13:29:31 »
Man skall ha fullständigt klart för sig när man installerar en LVP att ljudet från innerdelen hörs var än man placerar den.
Jag har också LVP;n sittandes i vardagsrummet vilket har till följd att vardagsrummet inte är så trevligt att vara i under
den kalla perioden. Min pump går dock att ställa i quite-läge vilket reducerar ljudnivån betydligt.
Sätt inneaggregatet där luftströmmen kan nÃ¥ sÃ¥ stora delar av huset och där ni befinner er minst. Ex. har man en korridor frÃ¥n ingÃ¥ngen placera pumpen över entre'dörren. Oljudet frÃ¥n inneaggretatet är nÃ¥'t man fÃ¥r ta ! Det finns andra trevligare fördelar som uppväger oljudet. Värmen frÃ¥n kaminen är jag osäker pÃ¥ men LVP;N kommer garanterat att i stort sätt stänga av när du eldar och det gör väl inget.  Om du har en LVP med möjlighet att köra bara fläkten kan du använda denna att sprida värmen med när du eldar dÃ¥ den är placerad vid kaminen.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Placering av pump???
« Svar #3 skrivet: 21 november 2005, 13:41:46 »
Hej Hans,

Instämmer med "Runte" om att inte placera innerdelen i vardagsrum eller kök, med tanke på att dessa för mer oväsen än man tror, när hastigheten måste forceras... För vår del är placeringen ovanför entrédörren optimalt ljudmässigt.

Från utedelen, monterad på "brostaketet", hörs nästan inga ljud alls, -mest ett lågt vinande som inte upplevs störande av oss eller grannar.
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad risveden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av pump???
« Svar #4 skrivet: 21 november 2005, 18:15:41 »
Tack för era svar! Det lutar nog åt att välja annan placering än i vardagsrummet. Bor ute på landet och här är väldigt tyst för det mesta, så risken är väl att ljudet från innerdelen kommer att höras ganska rejält.

Om man kan ha innerdelen vid braskaminen så hade ju det varit den bästa lösningen. Det är ca 1,5 meter mellan braskaminens värmeutsläpp och upp till platsen där innerdelen skulle kunna sitta. Är inte så rädd för störningar då braskaminen ändå tar över uppvärmningen, utan det är nog mer om det kan skada innerdelen på ngt sätt. Den måste ju ändå tåla en del värme, men braskaminen kan bli väldigt varm, man kanske skulle mäta teperaturen nära braskaminen när man eldar för att få en  bättre uppfattning om hur varmt det kan bli.

Om man som Shovelhead skriver kan använda pumpens fläkt för att få bättre cirkulation på braskaminens värme så är ju detta ett stort plus. Pumpen som jag har tänkt att köpa är en sanyo KRV93EHN, vet ngn om man kan köra fläkten separat på den?

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av pump???
« Svar #5 skrivet: 21 november 2005, 19:29:41 »
den är perfekt för ändamålet
LJ

Utloggad berkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • HZ9RKE-1
SV: Placering av pump???
« Svar #6 skrivet: 21 november 2005, 20:26:09 »
Detta är ett råd baserat på egen erfarenhet:

Placera aldrig innedelen så att den blåser i riktning mot köksbord eller sittgrupp.
Man kan känna "blåsten" 5-7 m från utblåset.
Luftrörelsen upplevs av många som drag och det är risk för konflikter.

Ljudet är nog lättare att tolerera än draget !




Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av pump???
« Svar #7 skrivet: 22 november 2005, 13:35:45 »
Och utedelen kan höras genom en "normal" vägg som vibrationer eller brum. Men du kan göra som på Berkan's bild.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Placering av pump???
« Svar #8 skrivet: 22 november 2005, 16:30:48 »
Hej, har inget direkt tips att komma med men jag har själv varit väldigt glad över att jag har innerdelen i hallen (som dessutom passar för våran planlösning) och inte i kök eller vardagsrum, när det kallnar på ute så skulle jag uppleva det ganska störande med både ljud o blåst i rum där man vistas mest

En positiv sak med innerdelen i v-rum är ju att man kan alltid säga "det går inte att möblera om här, vi hamnar mitt i blåsten" ;)

Har också några grannar som monterat i hallen trots sämre planlösning än i mitt fall (ur llvp perspektiv) dessa är också nöjda med att det inte blev v-rum eller köksmontering

Glömde tillägga att om din braskamin har fläkt som blåser ut den varma luften ut mot fri yta så tror jag att det inte påverkar så mycket, däremot om värmen stiger rakt upp mot taket och du har innerdelen intill så borde den bli ganska störd

Håller med allt utom det sista. Det är väl bra om den blir "störd" eftersom den då slutar gå (avge värme), eller? Vid fast valt fläktläge hjälper den dessutom till att blåsa iväg luften utan att kompressorn går. En kompis väljer just nu att sätta sin precis vid braskaminen av just det skälet, på inrådan av installatören, och jag tycker det verkar fiffigt (förutom att den hamnar i ett sällskapsrum precis som Runte varnar för, och även jag). Det är ju dessutom tur att han har braskamin, med tanke på valet av pump (kompisen alltså). :D  ;)
 / hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad mm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av pump???
« Svar #9 skrivet: 25 november 2005, 12:06:35 »
sitter just nu med en nyinstallerad toshiba och allt har gått enl. ritningarna.fick tidigare ett råd(annat märke) att sätta den i vardagsrummet, men min sambo tyckte det störde ren estetiskt. därmed fick det bli toshiban eller maximan som gick att sätta i hallen.det är jag glad för idag,därför den helt klart låter och jag skulle stört mig på ljudet( och jag är ganska okänslig ).Och därmed skulle det kännts som en taskig investering oavsett hur mycket pengar den sparade

Utloggad Sudden2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av pump???
« Svar #10 skrivet: 27 november 2005, 22:59:39 »
Hej

Har den i vardagsrummet  ;) (berättar vid ett senare tillfälle vad jag tycker om det - har haft den i 3 dagar)

Tror faktisk att draget skulle vara det värsta men den sitter just så att den inte blåser mot där vi är.

Den susar men jag kan inte påstå att det är så himla störande (vi har ju ett sus från takfläkten sedan tidigare)

Primära måste ju vara att sprida värmen och kanske förbättra luften

mvh
Sudden

Utloggad Bempa

  • Lysmask, sladdbarn, gnistpelle, what ever!
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Storstaden
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! Och Bajern!!
SV: Placering av pump???
« Svar #11 skrivet: 28 november 2005, 23:34:07 »
Hej
Tänkte peta in lite nytt bränsle i placerings frågan.
Våran innerdel sitter i trappan upp till andra våningen ( tvåplans radhus ca 134m2)

Detta för att kunna dra ner lite av överskottsvärmen  till undervåningen.      För att ytterligare få fart på luften har vi också en takfläkt på övervåningen som hjälper att trycka ned/sprida luften.   Funderar nu dock på jaga rätt på någon typ av  "Diskorök" på spray burk för att lättare se vart luften tar vägen.     
 Kanske ocksÃ¥ en paxfläkt skulle kunna göra nytta in till vardagsrummet... 

Som sagt en Luftvärme pump kan leda till stora projekt i jakten det optimalaste..  :D
Det jag inte gör på en gång, blir sällan eller aldrig gjort!

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: Placering av pump???
« Svar #12 skrivet: 06 december 2005, 14:16:29 »
Föregående talare har placerat innerdelen i trappan...

Hu funkar det? Det blir inte för varmt på övervåningen? Jag skulle hellre vilja ha varmare på bottenvåningen. Vi har sovrum på övervåningen.
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av pump???
« Svar #13 skrivet: 06 december 2005, 16:23:30 »
Jag har en stor trapphall ,cirka 4 meter från pumpen.

Värmen har en väldig förmåga att sprida sig uppåt, jag är överraskad hu varmt det blir på övervåningen. Och glad att jag inte satt pumpen närmare trappan.

Dessutom tror jag att det sakta sprids värme från varmt tak på undervåningen till kallt golv på övervåningen. Isoleringen i inomhus-bjälklag i villor är ofta dålig, eftersom man bara "stör sig själv" med buller och stegljud.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Leif_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av pump???
« Svar #14 skrivet: 06 december 2005, 21:32:24 »
Jag har min placerad i trappan mellan 1:a plan och källare,
styr luften till 80-90 % mot källaren.
Just nu med +4 grader ute pumpen fläktläge 1 börvärde 20 grader
har jag 21-22 grader på alla plan.

 Leif_B  *vinkar*
Citcop/Chofu Ra 1829 SVXU  Villa 1 1/2 plan + källare
280 m2 tidigare förbrukning 33000 kwh, vet ej än vad
jag kommer att hamna på men det ser lovande ut.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!