Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 december 2017, 22:15:56 »

Okey, hade ändrat mitt till 22, men höjde till 25! Det var max :///
Jag la väl in logg för några veckor sedan som du kikade på och konstaterade inga fel?:P Förutom max på framledning osv. Men det gör mig fortfarande inget, hade gärna skickat ut 90 grader om det gick utan el patron! :((
Du ska absolut inte behöva ändra max diff framledning det är 10 grader och bör nog ligga där 25 grader är helt galet tyckte jag det var ok måste jag missat det i loggen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 december 2017, 19:23:14 »

Max diff framledning är väl en skyddsfunktion som inte ska bryta om allt funkar som det ska?
Skrivet av: Zenon
« skrivet: 04 december 2017, 18:12:01 »

Max diff framledning stoppar kompressorn när framledningen går 10 grader över beräknad framledning om du inte ändrat det värdet. Om kompressorn skickar ut så hög framledning borde du få för varmt inne  Sc:,h Lägg gärna in en logg då ser man kanske vad som är fel. Har ingen aning om vad styr kortet kostar men gissar på en skaplig peng och tror inte det är felaktigt heller.

Okey, hade ändrat mitt till 22, men höjde till 25! Det var max :///
Jag la väl in logg för några veckor sedan som du kikade på och konstaterade inga fel?:P Förutom max på framledning osv. Men det gör mig fortfarande inget, hade gärna skickat ut 90 grader om det gick utan el patron! :((
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 december 2017, 09:46:01 »

Max diff framledning stoppar kompressorn när framledningen går 10 grader över beräknad framledning om du inte ändrat det värdet. Om kompressorn skickar ut så hög framledning borde du få för varmt inne  Sc:,h Lägg gärna in en logg då ser man kanske vad som är fel. Har ingen aning om vad styr kortet kostar men gissar på en skaplig peng och tror inte det är felaktigt heller.
Skrivet av: Zenon
« skrivet: 04 december 2017, 07:53:13 »

Endera är styren i vp trasig eller så fall har du ändrat i inställningarna annars är gränsen 10 grader över beräknad sen stoppar kompressorn.

Vilket inställning förutom "Min framledning" kan leda till detta? "10 grader över beräknad" Vad är orginal? Vad bör jag ställa?
Annars är byte av modekort alltså? Är dom dyra?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 november 2017, 16:19:29 »

Endera är styren i vp trasig eller så fall har du ändrat i inställningarna annars är gränsen 10 grader över beräknad sen stoppar kompressorn.
Skrivet av: Zenon
« skrivet: 18 november 2017, 15:49:37 »

Eftersom det inte märks skillnad har du legat på alldeles för hög kurva och kan sänka mera för det kommer märkas när du sänker för mycket.

Skickar fortfarande ut maxtemp o aldrig beräknad. skulle nog kunna sänka till lägsta kruvan med samma resultat :P
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 november 2017, 15:28:28 »

Har sänkt från kurva 12/13 till 9 lr 10, ingen skillnad.
Eftersom det inte märks skillnad har du legat på alldeles för hög kurva och kan sänka mera för det kommer märkas när du sänker för mycket.
Skrivet av: Zenon
« skrivet: 18 november 2017, 15:22:14 »

Som jag tolkar det har du antingen dåligt flöde som gör att tempen stiger fort, eller så har du en villaregulator eller termostater som shuntar bort flöde från radiatorkretsen och skickar värmen tillbaks till värmepumpen direkt.
Båda dessa saker kan göra att temperaturen blir så hög som den blir.
Ett tredje mycket osannolikt scenario är att du har för få och klena radiatorer att de helt enkelt inte kan göra av med den effekt som värmepumpen ger och då måste du bygga om systemet om det ska fungera.


Precis som alla andra säger så måste kurvan vara korrekt, inte minst för att din inställning på rumsgivarpåverkan skall kunna påverka framledningstempen.
Om värmepumpen har ett börvärde på 55 grader vid +10 grader så spelar det ingen roll om du anger 6 graders påverkan från rumsgivaren, börvärdet ligger mer än så för högt i vilket fall.

Mitt recept:

Öka cirkpumpen för värmebäraren i värmepumpen till max.
Öppna eventuell villereglercentral/shunt till max (ställ bärvärdet på 30 grader)
Öppna alla termostater på dina radiatorer, om de är inställda på önskad temp (annars får du ingen värmeavgivning från dina radiatorer.

När detta är gjort så måste du börja med injustering av kurvan.
Ställ den t.ex. på 9 och parallellförskjutning på +1
Avvakta ett dygn och se vilken temp du får inne.

Får du t.ex. 2 grader för kallt inne, öka kurvan ett eller två steg.
Får du 2 grader för varmt inne, sänk kurvan ett eller två steg.

Att hetsa upp sig som du gjort brukar sällan lösa problemen, och några egna redneck-lösningar med termostat som förreglar är INTE lösningen på dina problem.
Fortsätter du köra på detta sätt så kommer värmepumpen troligen inte att hålla många år, och COP blir mycket dålig.

Jag har inga termostater, bara handrattar, men dom måste jag justera på, för att få jämnare värme över hela slingan, annars får jag kallt i vissa rum, eftersom att jag har 1 rör system.
Så måste strypa dom första radiatoerna på varje slinga på markplan. Annars förbrukar dom all värme där.
Jag har ingen shunt lr liknande.
Skrivet av: Zenon
« skrivet: 18 november 2017, 15:17:59 »

Ställ in rätt kurva och om inte det hjälper öka rumsgivarpåverkan till 6 grader annars går det montera termostat som blockerar värmen vid övertemp men det ska inte behövas. Skickar vp alltid ut 52 grader är det nått fel på vp och inte så konstigt du får varmt inne men kör usb loggning så ser man hur vp går.

Har sänkt från kurva 12/13 till 9 lr 10, ingen skillnad.
Skrivet av: Zenon
« skrivet: 18 november 2017, 15:17:26 »

Som sagt måste kurva och förskjutningen anpassas mot huset.
Låter som att du borde sänka förskjutningen i meny 1.1?
Kolla även att min framledningstemperatur i meny 1.9.3 är 20 °C eller lägre, ställ inte upp denna, då blir det knas.

Min framledning ligger på 12 grader.
Ska kika förskjutning!
Skrivet av: Zenon
« skrivet: 18 november 2017, 15:16:35 »

Det tyder på dåligt flöde och/eller att radiatorerna tidigt i slingan kortsluter flödet. Radiatorerna behöver strypas in ordentligt med den fasta instrypningen i kopplet, inte med handratten.

Rörmokarna säger att det inte blir någon skillnad, handratten justerar samma fasta låsning.
Ända grejen är att barn eller vuxna inte ska kunna sabba ett förinställt fungerande system.
Skrivet av: Zenon
« skrivet: 18 november 2017, 15:13:58 »

1st , min senaste av 10 st rörmokare.
Sa allafall att något är fel, om jag alltid skickar ut maxtemp, fast beräknad framledning alltid är lägre.
Så har det ju varit i 4 år.
Men vad är då fel?

Nu har jag uppdaterat min andra tråd, det är ju lite samma problematik, så kika gärna där.
Mvh!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59920.15
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 november 2017, 09:00:44 »

Man brukar säga att man skall tappa ca 7% effekt för varje radiator i slingan.
Om du kör ut 55 grader så har du en skillnad på 35 grader mellan rumstemp och vattentemp, 7 graders tempsänkning på vattnet ger ca 2.25 graders temperaturfall över en radiator vid 55 grader fram.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 november 2017, 08:05:08 »

Jag har 52 grader ut på inlopp på första radiatorn. Och 30 på nr 5.

Det tyder på dåligt flöde och/eller att radiatorerna tidigt i slingan kortsluter flödet. Radiatorerna behöver strypas in ordentligt med den fasta instrypningen i kopplet, inte med handratten.
Skrivet av: Zenon
« skrivet: 08 november 2017, 07:58:41 »

Jag har inte för klena radiatorer, har bytt från 1-2 radiga, utan flänsar, till 2 radiga större med dubbla flänsar.
Jag har inga termostater, utan enbart handrattar. Därimot ser jag inga problem med termostater, det är ju en bypass i kopplen. Om man får 30 grader i första rummet på slingan, och 15 i sista. Ja då måste man såklart strypa med handratt lr termostat.
Jag har 52 grader ut på inlopp på första radiatorn. Och 30 på nr 5.
Man kan väl ändra gradminuter så att den inte start o stoppar hela tiden? Den verkar ju göra det, fanns det inte syns på mitt el diagram.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 november 2017, 07:08:24 »

Som jag tolkar det har du antingen dåligt flöde som gör att tempen stiger fort, eller så har du en villaregulator eller termostater som shuntar bort flöde från radiatorkretsen och skickar värmen tillbaks till värmepumpen direkt.
Båda dessa saker kan göra att temperaturen blir så hög som den blir.
Ett tredje mycket osannolikt scenario är att du har för få och klena radiatorer att de helt enkelt inte kan göra av med den effekt som värmepumpen ger och då måste du bygga om systemet om det ska fungera.

Precis som alla andra säger så måste kurvan vara korrekt, inte minst för att din inställning på rumsgivarpåverkan skall kunna påverka framledningstempen.
Om värmepumpen har ett börvärde på 55 grader vid +10 grader så spelar det ingen roll om du anger 6 graders påverkan från rumsgivaren, börvärdet ligger mer än så för högt i vilket fall.

Mitt recept:

Öka cirkpumpen för värmebäraren i värmepumpen till max.
Öppna eventuell villereglercentral/shunt till max (ställ bärvärdet på 30 grader)
Öppna alla termostater på dina radiatorer, om de är inställda på önskad temp (annars får du ingen värmeavgivning från dina radiatorer.

När detta är gjort så måste du börja med injustering av kurvan.
Ställ den t.ex. på 9 och parallellförskjutning på +1
Avvakta ett dygn och se vilken temp du får inne.

Får du t.ex. 2 grader för kallt inne, öka kurvan ett eller två steg.
Får du 2 grader för varmt inne, sänk kurvan ett eller två steg.

Att hetsa upp sig som du gjort brukar sällan lösa problemen, och några egna redneck-lösningar med termostat som förreglar är INTE lösningen på dina problem.
Fortsätter du köra på detta sätt så kommer värmepumpen troligen inte att hålla många år, och COP blir mycket dålig.

Skrivet av: Zenon
« skrivet: 08 november 2017, 06:51:48 »

Jag har inte den inställd på max. Min framledningstemp är 12 grader. Men den har som sagt alltid skickat ut max, förutom till poolen / bubbelpoolen.
Elpatronen är också efterbilen, går in titt som tätt, så den är blockerad. Sätter bara på den vid riktiga köld toppar.

Min bilderna säger ju sitt, pumpen verkar ju stanna lr pendla upp o ner i temp, i extremt kort tid. Därav kurvan på radiatorernas mätning.
Men syns ju inget i energywatch från vattenfall, där går ju pumpen hela tiden, och kan ju se med typ minut intervall.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 november 2017, 16:19:35 »

Fast som jag skrev så är min pump underdimentionerad som fan, och har ett hus som är 70 tal o läcker som ett soll. Så bryr mig inte ett skit om den skickar ut maxtemp, hade gärna skickat ut 20 grader till. Med pellets innan skicka vi ut konstant 80 grader plus.
Värms upp fortare då!
Du har kollat min logg förut och konstaterat inga fel smurfen: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55096.msg626679#msg626679
1 rör system är skit, funderar på att göra om till 2 rör.
Men loggar igen så får du kolla.
Berätta mer om givaren, ringde runt till lite rörmokare, ingen visste något om det. Länka gärna exakta produkt tips.
Provat faktor 0, 4 , 6, på innergivaren, ingen skillnad, den går likförbannat när det är över den inställda tempen ibland och enstund.
Jag vill inte ha någon kurva, för det hjälper mig ändå bara till 0 grader utetemp, sen måste jag ändå ha elpatron.
Jag vill kunna styra enbart på innertemp, så givare är ej lösning för mig.
:)
Saknar pelletsen fan, där kunde man styra på innergivare!
Det syns inte i loggen om du har fel kurva däremot tyckte jag inne tempen såg rätt konstant ut runt 21 grader men kurvan är viktigt hela tiden oavsett elpatron eller inte. En vanlig rums termostat vilken som helst går använda för att blockera värmen det kommer troligtvis leda till många starter och dålig drift på vp men garanterat ingen övertemp på grund av vp så en bättre och billigare lösning är ju att justera in rätt kurva och det gör man med rumsgivarpåverkan på 0. Här finns termostater vilka lär funka.
 https://www.proswede.nu/product.html/termostat-rum-gasmembran5-35-c-vaxl-kont-10autan-led-ut?&gclid=CjwKCAiA0IXQBRA2EiwAMODil98pHvn_K4dv-3CIcnKT4RzFcNiKYWJeOzqGaH3qAZi3Hg3KFJ5IvhoCDVgQAvD_BwE

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 november 2017, 15:37:11 »

Jag vill inte ha någon kurva, för det hjälper mig ändå bara till 0 grader utetemp, sen måste jag ändå ha elpatron.

Den slutar ju inte att använda kurvan bara för att elpatronen kopplas in som stöd. Som sagt var; Rätt kurva är A och O.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 november 2017, 14:12:46 »

 Sc:,h
Du har missförstått hur grejerna funkar.
Ställer du in den på att skicka ut max värme i systemet oavsett utetemp så kommer du få problem.
Även om den är underdimensionerad när det är som kallast ute så kommer den räcka till när det inte är så kallt och då måste den ställas in med kurva för att det ska funka.
När kompressorn inte orkar själv så tar den hjälp av elpatron, men för att få någon besparing så ska kompressorn ändå stå för merparten av värmen och då måste du också ha en rätt injusterad kurva.
Skrivet av: Zenon
« skrivet: 07 november 2017, 13:54:14 »

Ställ in rätt kurva och om inte det hjälper öka rumsgivarpåverkan till 6 grader annars går det montera termostat som blockerar värmen vid övertemp men det ska inte behövas. Skickar vp alltid ut 52 grader är det nått fel på vp och inte så konstigt du får varmt inne men kör usb loggning så ser man hur vp går.

Fast som jag skrev så är min pump underdimentionerad som fan, och har ett hus som är 70 tal o läcker som ett soll. Så bryr mig inte ett skit om den skickar ut maxtemp, hade gärna skickat ut 20 grader till. Med pellets innan skicka vi ut konstant 80 grader plus.
Värms upp fortare då!
Du har kollat min logg förut och konstaterat inga fel smurfen: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55096.msg626679#msg626679
1 rör system är skit, funderar på att göra om till 2 rör.
Men loggar igen så får du kolla.
Berätta mer om givaren, ringde runt till lite rörmokare, ingen visste något om det. Länka gärna exakta produkt tips.
Provat faktor 0, 4 , 6, på innergivaren, ingen skillnad, den går likförbannat när det är över den inställda tempen ibland och enstund.
Jag vill inte ha någon kurva, för det hjälper mig ändå bara till 0 grader utetemp, sen måste jag ändå ha elpatron.
Jag vill kunna styra enbart på innertemp, så givare är ej lösning för mig.
:)
Saknar pelletsen fan, där kunde man styra på innergivare!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 november 2017, 15:49:17 »

Som sagt måste kurva och förskjutningen anpassas mot huset.
Låter som att du borde sänka förskjutningen i meny 1.1?
Kolla även att min framledningstemperatur i meny 1.9.3 är 20 °C eller lägre, ställ inte upp denna, då blir det knas.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 november 2017, 14:50:47 »

Ja, om den alltid skickar ut 52 grader så måste nåt vara fel. Vad har du för värmekurva? Att bara styra på innegivaren blir nog svajigt på grund av husets värmetröghet och den hysteres man måste ha.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 november 2017, 14:41:36 »

Ställ in rätt kurva och om inte det hjälper öka rumsgivarpåverkan till 6 grader annars går det montera termostat som blockerar värmen vid övertemp men det ska inte behövas. Skickar vp alltid ut 52 grader är det nått fel på vp och inte så konstigt du får varmt inne men kör usb loggning så ser man hur vp går.
Skrivet av: Zenon
« skrivet: 06 november 2017, 14:35:13 »

Trött på den jävla pumpen o dess styrning av utegivare, vill fan kunna styra 100% på innergivare, pumpen har ju vissa ut o ingångar som man kan koppla in grejer, går det ej att fixa en lösning som typ pool styrningen, sätter på vid en viss "temperatur"
Vi har idag ca 10 grader ute, innertemp inställd på 20 grader, det är 21 grader, pumpen går titt som tätt ändå. Visst det är -på grad minuterna, men vem fan bryr sig. Sluta gå jävla pump!!
Får ju öppna dörrar för annars blir de för varmt.
Samma sak på sommaren,o tidig höst , sen vår. Måste stänga av värmen för att den ej ska gå!
Och min pump skickar ju alltid ut max temp. 52 grader utan elpatron. Därför det blir varmt inne. Huset är gammalt, enrörsystem o dålig isolering, så det behövs, men inte när innetemperaturen är över det förinställda!!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!