Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nattsänkning Alpha2  (läst 10667 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nattsänkning Alpha2
« skrivet: 27 januari 2012, 14:10:01 »
Nån som kör med denna funktion?
Det står att tempen ska sjunka 10-15 ºC under ca 2h och sjunkit minst 0,1 ºC/minut innan den aktiveras.
Innebär det att båda villkoren måste var uppfylld, alltså att det alltid tar ca 2h eller går den ner ganska omgående om tempen sjunker mer än 10 ºC ?
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Nattsänkning Alpha2
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2012, 22:31:30 »
Nedregleringen sker när temperaturgivaren registerar en temperatursänkning på minst 10 K ... (10 till 15 K).
Vad jag vet sker nedregleringen tidigast 30 minuter efter att temperaturgivaren har registerat en temperatursänkning på minst 10 K.
Orsaken till fördröjningen är att man vill undvika en underförsörjning i systemet.

Att först måste alltså temperaturgivaren/ temperatursensorn registrera en temperatursänkning och därefter tar det minst 30 minuter (30 minuter till 2 timmar) tills att nedregleringen inträffar.

Jag skulle säga att hela processen kan ta mindre än 2 timmar, men nedregleringen sker inte omgående. Tror så här fungerar det, men är inte 100 % säckert.
Läste också en beskrivning som gäller Alpha + och där stod lite om det.

Uppregleringen till normaldrift sker utan fördröjning när pumpen registrerar en ökning av temperaturen på 10 K.

Du får väl testa lite.
« Senast ändrad: 28 januari 2012, 00:27:23 av Ewald »

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning Alpha2
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2012, 00:45:03 »
Ja, testa på, här finns det pengar att tjäna. Tänk att kunna minska förbrukningen från 5w till 3 under några timmar!!! *roflmao*
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nattsänkning Alpha2
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2012, 01:01:08 »
 ;D
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nattsänkning Alpha2
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2012, 01:23:15 »
sluta dissa nu  :D

GÃ¥r det inte att aktivera med extern puls?

Nej men detta är intressant. Jag har en Ã¥terkommande fundering och hugger därför som en haj när en alpha 2 trÃ¥d kommer upp. Jag älskar den av hela mitt hjärta  :-* men det är en grej som jag inte fattar.....

Tidigare gick jag i autoläget på typ 10w säger vi. Sen helt plötsligt började jag gå på 20w typ.
Alltså nu pratar vi 4 månader 10w och sen 20w senaste 2-3 veckorna. Jag har genom strypning av systemreturen hållit den på 15 nu eftersom jag får brus i rören annars.

Men... varför ... kan det vara så att att jag tidigare råkade titta till den när den stod i nattläge. Jag har tagit för givet att nattläge sker genom extern input från exempelvis tidur. Jag tänker på att jag har tank och körde tidigare med högre integral och det var inte ovanligt med några timmars stillestånd. Samt en pendling på 10 grader.

Vad är det den utgår från. Ett temp-snitt eller ett maxvärde?

Vad kan det annars vara, ni som är experter på detta mästerverk till pump :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Nattsänkning Alpha2
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2012, 11:56:58 »
En Alpha 2 25-60 drar mellan 5 och 45 W.  :,v(

Om pumpen "vid vanliga förhållanden" pendlar sig in vid t.ex. 25 W och man kör nattsänkningen där pumpen bara drar 5 W under t.ex. 7 timmar kan man ju t.ex. spara 7 * 20 W = 140 Wh = 0,14 kWh.

En månad: 0,14 kWh * 30 = 4,2 kWh => 6 månader: 25,2 kWh
DÃ¥ sparar man kanske kring 30 SEK per Ã¥r om man kör nattsänkning ... teoretiskt  :-\

Man skulle teoretisk även kunna köra ett annat program. T.e.x steg I, II eller III, men då fungerar inte nattsänkningsfunktionen. Pumpen kör då med ett konstant varvtal och drar då i steg I konstant 5 W som jag ser det.

@ David Rinnan

Du kan välja mellan 8 program. AUTOADAPT är grundinställningen.
Antar att du kör AUTOADAPT. Pumpen anpassar sig då till flödet.

Den anpassar sig även mot temperaturskillnader (se nattsänkning).
« Senast ändrad: 28 januari 2012, 12:06:43 av Ewald »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nattsänkning Alpha2
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2012, 13:20:53 »
frÃ¥gan är om autoadaptläget har nÃ¥gon annan temperaturstyrd funktion? 

AlltsÃ¥ nÃ¥got, vad som helst, som kan förklara att min pump de senaste veckorna kör dubbla farten.  :'(
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Nattsänkning Alpha2
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2012, 15:21:22 »
Jag känner till tyskar som påstår att dom har problem med pumpen .... samma problem som du beskriver.

Nej, vad jag vet har den ingen annan temperaturstyrd funktion. Nedregleringen sker alltid när pumpen registrerar en temperatursänkning på minst. 10 K. Den kan också ske under dagen .... dagtid. Alltid när villkoren för nedregleringen är uppfyllda.

Hur styr du pumpen? Har du ngn form av extern styrning? Har du gjort ändingar i värmesystemet? Förändrat några inställningar?

Det finns också en annan typ. Magna pumpen. Grundfos Magna. Den har ett såkallad Genibus Modul och då kan man styra externt.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Nattsänkning Alpha2
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2012, 15:35:03 »
@ David Rinnan

Tror inte Alpha 2 gillar det när du styr den externt.

Men som sagt, Magna har en Genibus-Modul för bland annat extern styrning.

Här hittade jag ngt om Genibus-Moduen för Magna pumpen. Beskrivningen finns på flera språk, även på svenska.

http://www.ecopumpen.de/assets/own/genibus-modul.pdf

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nattsänkning Alpha2
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2012, 17:56:38 »
jag styr inte externt. Den bara står där och tuffar på eget bevåg. Står i autoläget.

Jag gör ju en del ändringar i mitt värmesystem i övrigt. Men så vitt jag kan se ingenting som skulle innebära att flödet ökar till det dubbla.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Nattsänkning Alpha2
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2012, 18:28:54 »
Okej.

Hmm ... kanske finns det ett samband mellan förändingarna som du gör i systemet och ökning av varvatelet på pumpen.

Kanske förändrade du motståndet i systemet eller ngt som det?

Kan du beskriva några av förändringarna som du gjorde sedan du installerade pumpen? ....
« Senast ändrad: 28 januari 2012, 18:51:28 av Ewald »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nattsänkning Alpha2
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2012, 20:15:01 »
Först kanske man måste komma överrens om hur den fungerar.

Jag hävdar. Om jag tar bort mina rediatorinstrypningar så ökar farten på CP.

Ju mer jag stryper radiatorer eller slingan desto mindre fart och watt på slingan.

Det jag har ändrat är att jag satte dit termostater igen efter en tids test utan. Jag vet dock inte om detta sammanföll i tid.

Men observera att detenda termostaterna kan göra är att minska flödet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Nattsänkning Alpha2
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2012, 20:59:53 »

Jag hävdar. Om jag tar bort mina rediatorinstrypningar så ökar farten på CP.

Ju mer jag stryper radiatorer eller slingan desto mindre fart och watt på slingan.


Ja, det verkar korrekt.

OBS att det tar en viss tid tills att pumpen anpassar sig till hela anläggningen. Ska se om jag kommer på ngt mer ...
« Senast ändrad: 28 januari 2012, 21:02:11 av Ewald »

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning Alpha2
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2012, 23:59:01 »
Först kanske man måste komma överrens om hur den fungerar.

Jag hävdar. Om jag tar bort mina rediatorinstrypningar så ökar farten på CP.

Ju mer jag stryper radiatorer eller slingan desto mindre fart och watt på slingan.

Det jag har ändrat är att jag satte dit termostater igen efter en tids test utan. Jag vet dock inte om detta sammanföll i tid.

Men observera att detenda termostaterna kan göra är att minska flödet.
Nu är jag fett ute och cyklar men den jobbar ju mot någon form av propertionellt eller konstant tryck eller så. Skulle det inte kunna påverka om trycket i systemet ändras, har det gjort det?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nattsänkning Alpha2
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2012, 00:03:25 »
hm ja så kan det va. Jag kan ju ha gått från 1.5 till 1.2 i bar eller så. Har inte kollat men är ganska säker på att det har minskat med tiden i alla fall. Det kan ju vara en del.

Faktum är att alla andra saker jag kan komma på har hänt har snarare minskat flödet än ökat.

Jag vet att jag till och från haft lite luft också.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 511
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!