0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
H-vete många klarar inte ens av att byta kanal på sin teve......Nu måste alla tekniker och ingenjörer tänka om, gör meny system som är lättförståeligt istället. Idiotförmycket "finesser" i systemen..Ursäkta mitt inlägg men riktad mot tillverkarna. Thumbsup
värmepumpsmannen.. Jag har också flyttat in hos pumpen. Det är ju rätt komplicerat att förstå hur den styrs. Man skulle behöva tillgång till mer information än den i manualen.Min utegivare visar -13,9 fast det är -20 till -22 undrar vad pumpen ska med den givaren till om den kan visa så mycket fel? Igår gick eltillskott in för första gången. Vet inte varför men det är ok när det är - 22gr ute. Känns lite konstigt att begära att utedelen skall ge värme ur -22 gr. COP ligger nog på ca 1,5 så vittsen med att den går är minimal.Kan man stänga av utedelen när som helst manuellt? Är det lämpligt?Mvh / D
Hej!Någon som vet om det finns en logger att köpa? och vad den kan kosta? eller elmätare till pumpen?Jag börjar bli kaminmannen. Kollar till pumpen mer än barnen..Mvh / D
Hej, börvädet var 55Hz, likaså är-värdet. Jag observerade den under en längre tid, ochdet var inte i samband med någon avfrostning. Framtempen låg på 2 grader över börvärdetmen det var -700 GM så jag hade hoppats på att den skulle försöka få framtempen till6 grader över framledningsbör (som jag har tillåtit den att gå upp till i någon meny) föratt så snabt som möjligt jobba i kapp underskottet.Försökte även labba med regulatorns p-parameter och dynamiken men märkte inte någonskillnad så dessa är tillbaka på fabriksinställningarna.Jag har ännu ingen inomhusgivare, har du? Skall skaffa en RE10 med inomhusgivare efter helgerna.MVH/Jonas
Har ingen rumsgivare, skulle vara kul att ha - ännu en grej till att pilla på... Har dock svårt att riktigt se nyttan med en sådan. I vilken meny ändrade du till "6 grader över framledningsbör"?Nu är det -17 grader och pumpen ångar på - dock med ganska mycket tillskott...
Hej, var idag i kontakt med Nibes support. Tyvärr visste de mindre än jag om hur Splitenreglerar. De kunde tyvärr inte heller svara på vad parametrarna såsom KompFrekRegP,KompFrekFMz, etc egentligen påverkade eller betydde Fick rådet att prova mig fram med olika inställningar för att försöka få maskinen mer responsiv _/- Återkommer när jag har förstått något mer!
Tackar!Meny 2.1.5 VB-pump styrs. värmeHär väljs varvtalet på värmebärarpumpen vid husuppvärmning.Inställningsområde: 1 – 100Fabriksinställning: 100Varför vill man inte köra med 100% ? ( Vet inget om detta)Vad händer om jag ställer ned den till tex 80%Vad hände med framledn / retur när du ställde ned till 40%? hur stor skillnad blev det i temp på meny 2,5.. framl(ret)Vad siktade du på när du skruvade ned pumpen?Mvh / D
Hej Jonas jag fick för mig att när man väl ställt in värdena som du säger med utetemp å dyl så sköter Spliten resten när utetempen ändras ? Mvh tyke
Hej!Hur fixar man varmvatten cirk. går det att installera till dusch och kök.jag väntar ca 5 minuter varje gånga jag skall duscha diska på varm vatten. och får spola länge i köket för att få kallvatten.Skulle vara guld med cirkulation..Mvh / D
Tjena!Jag förstår inte varför det bara är när varmvatten laddningen pågår som det blir strömbrist.Ingen elpatron används ju när den gör vatten och max frekvens är 80 Hz vid vattenladdning.Nu när de är närmare 26 minus ute och pumpen går på konstant 85 Hz och fläkt steg 3 för att värma huset så finns ingen strömberänsning.Varför?Mvh / D
Hej!Försökte reglera pumpeni meny 9.1.3.Den är inställd på -25 grader. -Är alla/era splittar inställda på -25?När jag ringde supporten innan inköp sa dem vid 2 sepparata tillfällen att pumpen stannar vid - 20. Jag har -26grader just nu på köks termometern (stämmer), nibes termometer visar ca -23,8 gr.I meny 9.1.3 gick det inte att ändra! tänkte ställa in -24.Jag blev sedan mycket konfunderad när jag läste manualen sid 51. Där står det att pumpen stannar under -25..!Vad stannar stannar även elpattronen?inställningsområdet är -25 -43fabr -25kanske därför det inte gick att ställa ned den under - 25 (bingo) Jag kanske Måste ställa ned den till typ -30 för att allt inte skall stanna... imorgon blir det ju kallare än idag dvs under -25..Tacksam för tolkning av parameter 9.1.3. vad betyder den? stannar även elpattronen vid -26?Mvh /D
Hej Jonas!Helt riktigt det blir kallt fort..Ändrade lite:9.1.10 ställde jag upp från 15A till 16A9.1.9 ändrade jag från max frekvens 85 till 75Hz ställde ned9.2.1 ställde jag till -300 istället för gradminuter -400. Går elen in tidigare då?kan man gå in i meny 8.2.2 kanske och slå in endast tillsats?? Nu går kompressorn på 75 Hz istället för 85..Vad skulle du gjort?Ok du menar att din stannar utedelen vid -20? där det står -25 på min.?Mvh / DMvh / D
Hallå Splittare!?!Tänkte kolla om ni har samma verisioner som jag (går att se under 9.5):reläkortsversion 2.20displayver 3.00106 kort 1.06!!!programver 1.002. Mitt eltillskott går till även om gradminuterna inte är över det värde jag satt. Det stör mig inte så mycket men jag undrar om det också kan vara avhängigt inställningar angående olika temperaturer, typ ladd/börvärde till varmvattnet? Om Splitten visar kwh timmar på elpatronen har jag under den sista svinkalla månaden dragit 223 kwh! Vilket jag tror är ganska hyfsat med tanke på vädret.
Ja under 9.5 systeminfo kan du se hur många kwh elpatronen dragit. Det låter helt otroligt att din inte gått in och stöttat med el... Ligger på runt 100kwh/dygn nu...
Dum fråga kort minne ! Gäller mig. Står det h å min efter dina värden på 9.5.5 ?Mvh tyke Citat från: Yazper skrivet 06 januari 2010, 20:18:30Ja under 9.5 systeminfo kan du se hur många kwh elpatronen dragit. Det låter helt otroligt att din inte gått in och stöttat med el... Ligger på runt 100kwh/dygn nu...
Hej Tror 9.5.5 bara är tiden. dvs ej kwhKwh finns inte med.Innedelen är ju en slingberedare liknande CTC's.Mvh / Daniel.
Jag försöker att förstå, men fattar lite... 1. Håller splitten på och "underhållsvärmer" vv? Oavsett vad man ställer start/stopp värdena på? Jag trodde att den värmde upp vattnet och sedan lät det sjunka till stopp temp innan den börjar värma vv igen. 2. Varför "shuntar" den ut värme på radiatorerna som värms av varmvattnet istället för att låta pumpen jobba ett tag, exempelvis efter en avfrostning? Eller gör den inte det? Man kan läsa av två tempvärden från "varmvattenbehållaren" en misstänker jag sitter i toppen och en i botten av tanken. Jag kan exempelvis ha 54 grader på den ena och 49 på den andra (skiktning), efter en avfrostning när framledningstempen logiskt nog har sjunkit slår en växelventil till och jag tror att den hämtar värme från vattenbehållaren. Helt plötsligt har jag 53.5 grader på ena givaren och 43 på den andra - då sätter elpatronen in! Detta innan pumpen har hunnit och varva upp ordentligt. Efter en stund stiger värdet igen och elpatronen slår av. Vore det inte smartare med en liten fördröjning så att man "slapp" elpatronen.3. Händer ibland att utedelen "larmar" protection?
Hej!Japp 9.5.5 verkar vara kwh..9.2 är jag dock mer osäker på..den har jag inte kunnat tolka..mvh / D
Citat från: Yazper skrivet 06 januari 2010, 20:56:19Jag försöker att förstå, men fattar lite... 1. Håller splitten på och "underhållsvärmer" vv? Oavsett vad man ställer start/stopp värdena på? Jag trodde att den värmde upp vattnet och sedan lät det sjunka till stopp temp innan den börjar värma vv igen. 2. Varför "shuntar" den ut värme på radiatorerna som värms av varmvattnet istället för att låta pumpen jobba ett tag, exempelvis efter en avfrostning? Eller gör den inte det? Man kan läsa av två tempvärden från "varmvattenbehållaren" en misstänker jag sitter i toppen och en i botten av tanken. Jag kan exempelvis ha 54 grader på den ena och 49 på den andra (skiktning), efter en avfrostning när framledningstempen logiskt nog har sjunkit slår en växelventil till och jag tror att den hämtar värme från vattenbehållaren. Helt plötsligt har jag 53.5 grader på ena givaren och 43 på den andra - då sätter elpatronen in! Detta innan pumpen har hunnit och varva upp ordentligt. Efter en stund stiger värdet igen och elpatronen slår av. Vore det inte smartare med en liten fördröjning så att man "slapp" elpatronen.3. Händer ibland att utedelen "larmar" protection? Hej Jesper, vad jag förstår går den in i den moden som du beskriver när man har hamnat und 400 GM underskott(eller vad man nu har ställt in för värde för tillskotsel). När 400 GM understigs tillåts att tankvattnet shuntasin i framledningen, samtidigt går VP men den laddar inte tanken (som den gör vid vv produktion) utan dennavärmgår också in i framledningen. I denna mod reglerar elpatronerna så att tanken är lagom varm, jag troratt den örsöker hålla tempen som är inställd för vv stop. Men jghar flera frågor runt denna mod, när återgårmaskinen till sin normala mod, det händerinte omedelbart när man hamnr över -400 GM utan det finns någon hysteressom inte är beskriven någonstans. En annan fundering jag har, jag får för mig att shuntregleringen vid denna modeinte är koordinerad med kompressor regleringen, tycker mig se att när varmt vatten shuntas in från tankenblir kompressorn nöjd (efter som framtempen går upp) och varvar ner! Det borde istället vara så att kompressorngår på fullt sålänge vatten från tank shuntar in och att shunten bara fyller i när kompressorn inte räcker till.MVH/Jonas
Jag har som sagt labbat lite, har ställt upp värdet på hur snabbt regulatorn får ökakompressorvarvtalet från 3Hz/30s till 10 Hz/30s. Ökat proportionalitets-faktorn förregulatorn (vbTemp är-bör) från 5 till 30, och några inställningar till. Jag har fortfarandeen del frågor om inställningar och parametrar som jag hoppas NIBE skall svara på.Pumpen har blivit mycket snabbare i sin respons vid underskott, men jag tyckerfortfarande att den borde kunna göra bättre ifrån sig.En ide' jag nu har är att tvinga kompressor frekvensen till låt säga 75Hz och på detsättet få den att gå som en on/off pump under den kalla årstiden. Dettaskulle innebära att pumpen går med inställd frekvens tills dess att GM=0.Jag tror inte att det behöver ge fler starter än annars eftersom den endå stannar var90'e munut (ungefär) för avfrostning. Jag skulle inte bli förvånad om detta gav bättrekomfort och driftsekonomi mellan Jan-Mar.Vad tror ni? MVH/Jonas
Fint! Intressant.Min är avstängd! stängde av automatiskt på 9.1.3. som var satt på -18Det är närmare 25 minus här.. Hoppas verkligen att årstiden vänder snart..Mvh / D
Citat från: freeze 77 skrivet 08 januari 2010, 20:36:44Fint! Intressant.Min är avstängd! stängde av automatiskt på 9.1.3. som var satt på -18Det är närmare 25 minus här.. Hoppas verkligen att årstiden vänder snart..Mvh / DMen det är inte så illa att vi har haft detta kalla vinterklimat för att testa maskinen.Jag är fortfarande i grunden positiv till maskinen, den verkar gå i vilket klimat som helst ochverkar inte stoppa permanent så som mina grannars (och en del forummedlemmars) 2025'or maskiner gör. Jag var husvakt till grannen med 2025'a, den stannade ochjag ringde upp honom - tydligen helt normalt, omstart av maskinen är normalförfarande .I grunden verkar Split vara en bra maskin, Mitsubishi's uteenhet är outstanding (trotsljudnivå, NIBES mekaniska konstruktion av inneenhten är bra, MEN styrningen suger ännu sålänge, men det skulle ju gå att ändra på om NIBE hade öronen öppna. Tyvärr verkar Nibe inte vara mottagbara för förslag, klagomål eller kritik . Styrningen är inte korrekt! Varesig i praktiken, eller i teorin. (Men kan eventuellt fungera under vissa betingelser). Jag kan förklara de problem jag ser med styrningen under mina driftsförhållanden, NIBE kan inte förklara hur maskinen är tänkt att reglera, eller vad menyer och parametrar betyder etc.Jag var helt medveten om att detta är en ny maskin med allt vad barnsjukdomar heter, jag hade min övertygelse om att NIBE var kapabla att ta kritik och förbättra produkten medtiden. Jag ger dem max en månad till att svara på helt enkla frågor om maskinens funktion innan jag kommer in med en formell reklamation MVH /Jonas
Hej Jonas,Jag verkar inte få min split att komma ur/sluta underhållsvärma vattnet... tips?Provade också ställa om frekvensen på utedelen till att arbeta mellan 60-85hz men den envisas med att ta en bra stund att varva upp... den avfrostar - slår på el i ca 10-15 minuter går ett tag o samma veva igen.Nu har jag laborerat om i inställningarna och antagligen kollrat bort mig totalt... och den drar 20-40 kwh mer per dygn nu...
Provade att tvinga pumpen att gå mellan 75-85hz (under några timmar i 80-85hz)och vips så var gradminutunderskottet borta och jag gick från 140kwh/dygn till ca 100 kwh/dygn... Och den slutade med otyget att underhållsvärma varmvattnet.... Jag gjorde också en massa andra inställningar och kollrade bort mig - så nu har jag ställt tillbaka den en någotsånär "fabriksinställning".... får se vad som händer under dygnet... Hade jag inte gjort dessa ändringar hade den fortfarande tuggat en massa eltillskott...Pumpen har ju egentligen inga problem att klara sig utan eltillskott, varför i hvete gör den som den gör?
Om ni gjort en massa ändringar - gå tillbaka till fabriksinställning, utgå ifrån den.. ställ in värmekurvan rätt. ställ in deltat (skillnaden mellan fram/returtemp) genom att ställa in cirklationspumpens effektAllt detta står i manualen som din granne skall ha!Sedan kan ni laborera med när eltillskottet skall gå in (kolla i tråden så får d svar på hur)I meny 9.1xx kan d ställa in mellan vilka frekvenser pumpen skall jobba i. Nu är det inte så fasligt kallt längre och min pumps "arbetsfrekvens" är runt 50-60hz då får jag ut ca 45 grader på radiatorerna...Den vill ogärna i fabriksinställning skicka mer än ca 2 grader över bör temp, vilket styrs av vilken värmekurva ni valt... Vill man att den skall skicka på mer för att äta upp gradminuterna får man "tvinga" den att gå på högre frekvens i meny 9.1xxx (kolla i manualen) Jag behöver inte göra det så länge det inte är mer än ca -10 grader, så nu kör jag med "nästan" fabriksinställning... Senaste dygnet hade jag ca 60kwh/dygn (inklusive hh, mitt hus är på ca 200 kvm) när det var runt -16 grader hade jag 130-150kwh/dygn...!!!
Tjena Sänkte gradminut kurvan då värmeproduktion skall påbörjas till -90 (istf -60) vet inte om det spelar ngn roll.vi har nu ca -5 gr och huset drar nu ca 65 kwh inkl hushålls el. Det skall ju bli runt 20 minus snart igen enligt vädergudarna..sänkte även värmekurvan till 7 hade kurva 8 tidigare med förskjutning -1. är det samma sak? dvs skjuter man hela kurvan -1? den verkar stå en hel del still nu på grund av det milda vädret.Mvh / D
Mina föräldrar har precis installerat en Nide Split dockad mot en fliseldning.Spliten är i driftläge "Endast tillsats" eftersom inte utedelen är inkopplad ännu.Skulle försöka köra shuntregleringen i Spliten med varmvatten från fliseldningen men den spetsade med el trots att tempen i tanken var 50 ºC och börvärdet på framledning låg på 40 ºC.Har försökt att blockera interna elpatronen genom att välja "Ext. 1 steg" i 9.2.8 och även "Tillsats tillåten - från" i 8.2.1 men utan resultat.Kanske det inte går att köra på det här sättet? Driftläge "Endast tillsats" kanske egentligen betyder "Endast intern eltillsats"?Men samtidigt står det i manualen på sidan 7 att "Kompressor blockeras"Provade även andra driftlägen men då kommer larm (ingen utedel)Det slutade i alla fall med att elpatronens kablar kopplades bort!
Jag har löst problemet med massa ologisk tjuv-el Helt utan Nibes hjälp, de har snarare själpt. Problemet som jag tidigare beskrivit har varit att kompressorregleringen inte nämnvärt tar hänsyntill vilket gradminutunderskott man har utan reglerar nästan endast på framledning. Detta får till följd attmaskinen vandrar upp och ner i GM underskott oavsett om den har tillräcklig kapacitet eller ej. Det varej ovanligt att man hade -700 GM, emedan kompressorfrekvensen endast var 45 Hz och framtemp 2 grader över.Utan avisningar eller vv produktion tar det 5 timmar att komma ikapp, i praktiken kommer man inte ikapp förenselen slår till, och även då går kompressorn me3r eller mindre på tomgång.Nåväl, genom att labba med reglerdynamiken kan man få till detta, jag har tittat på denna parametertidigare, normalt betyder högre dynamik större skillnad mellan max och min, men inte på NIBE .Genom att ställa ner 9.6.8 från 126 till ca 122 samt 9.6.7 från 4 till 6 kommer maskinen att med alla medel(dvs max frekvens om så behövs) att försöka hålla vb 6 grader över bör tills dess att man kommer till ca -150 GM,då den börjar varvar ner för att uppnå balans runt -70 GM, dvs den stänger inte av.På detta sätt slipper man eltillskott när det faktiskt inte behövs, så var fallet inte förut, nu verkar den funkaprecis som jag vill , men det är absolut inte NIBEs förtjänst, dom har inte kunnat ge mig det minsta lilla tips Jag föreslår även att öka 9.6.3 från 3 till 10 för att få pumpen mer responsiv.Återkommer med hela min inställning när jag har trimmat lite till!/Jonas
Vilken vv stop temperatur har du inställt?MVH/Jonas
Har sedan en dag fått upp ett nytt meddelande på spliten den talar om frysskydd ? Texten syns på 1.0 å växlar omväxlande mellan frysskydd å varmvattentemperatur. Tror inte att jag har sett detta förut har endast sett texten strömbegränsning tidigare. Larmkod 73 enligt skötselanv. Någon som känner igen detta?Det verkar dock inte påverka förbrukningen landade på 60 kwh idag har annars haft runt 80 kwh när temp har legat runt -10 ºC senaste dygnet endast -5 ºC.Mvh tyke
Tjena grabbar såg att jag hade fått svar ! Jag vänder mig till er proffs här på forumet innan jag kontaktar nibe.-4.6 ºC enligt pannan -6.6 ºC ute. Den vanliga diffen.Vilken sida hittade du infon Jonas ? Hos mig står det "När utetemp sjunker under 0 samt driftläge inte tillåter uppvärmning.Mvh tyke
Hälsningar från östgrannlandet!Har följt denna forum med intresse, det är ju ni som är lite av pionerer på värmepumpar av olika slag. Är själv intresserad av Nibe Split och utedelen AMS 10-12. Tänkte bygga själv en vv-beredare på ca.300 lit. för radiatorvärmning på boyta på ca. 130 kvm. Denna beredare värms upp med hetgasslingan. Varmt bruksvatten från befintliga oljepannan. Kanske solpaneler senare till.Varför är AMS10-12 så mycket billigare än tex. F2025? Är det reglersystemet? Är det nånting som jag har missat?Någon som har erfarenhet av NIBE AMS 10-12?
Hej igen provade med nibe vilken manual är det när jag provade så fick jag samma som jag har i pappersform ??Mvh tyke
Hej Jonas var i kontakt med nibe idag killen var trevlig å bad att få återkomma. 5 timmar senare sa han att jag måste ha varit å pillat på maskin. Det var hans förklaring ? Gick in på larmloggen hade mkt riktigt en felkod 26. Killen påstod att de hörde ihop med min frysskydds undring.Vad vet jag ! Det jag med säkerhet vet att jag ej har varit å pillat i menyerna de senaste dagarna.Mvh tyke
Det lutar nog mot att jag får ta självmord eller ta på mig dumstruten å späka mig med senaste räkningarna ifrån mitt elbolag. Skämt åsido jag vart inte klokare efter min kontakt med nibe. Killen ifråga var ju iallafall trevlig. Men det är ju korna oxå.Killen ifråga erkände till å med att det han inte var allt för hemma inom detta gebit.Jag återställde larmet å grejerna verkar funka som det ska nu. Nästa gång ringer jag nog till installatören direkt. Antar att det ingår i hans åtagande ?Mvh tyke
Citat från: tyke skrivet 19 februari 2010, 17:53:44Det lutar nog mot att jag får ta självmord eller ta på mig dumstruten å späka mig med senaste räkningarna ifrån mitt elbolag. Skämt åsido jag vart inte klokare efter min kontakt med nibe. Killen ifråga var ju iallafall trevlig. Men det är ju korna oxå.Killen ifråga erkände till å med att det han inte var allt för hemma inom detta gebit.Jag återställde larmet å grejerna verkar funka som det ska nu. Nästa gång ringer jag nog till installatören direkt. Antar att det ingår i hans åtagande ?Mvh tyke Det skall du inte vara helt säker på - min installatör tyckte att jag skulle samla mina erfarenheter och skicka dem till Nibe! Själva begriper de inte så mycket...hmmm...
Hej Hur gör man för att få en jämn värme i huset?Hos mig så pendlar det mellan 19 till 22 grader. kan man justera det?Tacksam för svar..
Hej.Fick upp en symbol på displayen jag inte sett innan, en svart droppe dök upp på högra delen av displayen. Vad betyder denna? Finns ingen liknande symbol på sid5 i Nibes maual.
Jag har en Nibe Split, installerad i somras, den fungerar helt suveränt men har en egenhet som jag inte gillar.Vid avfrostning sjunker framledningstemperaturen c:a 20 grader, vilket innebär att det kalla vattnet skickas ut i värmesystem med resultat att det börjar knaka i hela huset (enplans utan källare) då rören rör sig. När avfrostningen är klar och varmt vatten kommer ut i rören, så börjar det knaka och knäppa igen. Då innerdelen innehåller 270 liter vatten så borde väl avfrostningen ta hjälp av det vattnet istället för det i värmeledningsrören.Är det någon som har samma problem ? Har ni i så fall hittat någon lösning på detta ?Jag har frågat på Nibe-supporten och väntar på ett svar därifrån. Tomsand / Trollhättan
Ett klassiskt problem för alla L/V värmepumpar (utom CTC...) Lösningen är att installera en knäpptank - En liten extratank (50-100 liter) mellan VP'n och första radiatorn.
Räknas verkligen antal starter upp när den frostar av?
Tja!Fick min Split installerad för 6 dagar sedan och har med intresse följt denna tråd. Jag har pillat lite på inställningarna men är inte nöjd med hur utfallet är.Detta är mitt facit efter 6 dagars drift:Antal starter: 192 (32 per dyn)Drifttid kompressor: 191hTid med tillsats: 193(!)hDrift VV: 8hTotal el per dygn: 96kwhBor i Malmö och vi har visserligen haft kallare än normalt men tempen har legat mellan 0 och -8 den senaste veckan.Antalet starter menar installatören beror på att den måste avfrostas ofta när det är kallt.Vad säger ni andra ägare om dessa siffror?MvhF
Citat från: apankoko skrivet 08 december 2010, 18:53:28Tja!Fick min Split installerad för 6 dagar sedan och har med intresse följt denna tråd. Jag har pillat lite på inställningarna men är inte nöjd med hur utfallet är.Detta är mitt facit efter 6 dagars drift:Antal starter: 192 (32 per dyn)Drifttid kompressor: 191hTid med tillsats: 193(!)hDrift VV: 8hTotal el per dygn: 96kwhBor i Malmö och vi har visserligen haft kallare än normalt men tempen har legat mellan 0 och -8 den senaste veckan.Antalet starter menar installatören beror på att den måste avfrostas ofta när det är kallt.Vad säger ni andra ägare om dessa siffror?MvhFAntal starter beror på avfrostningar.Tid med tillsats 193 betyder inte 193 timmar utan 193 KWh vilket motsvarar 50 timmar med elsteg 2.Har du rumsgivare?Har du satt ner GM för eltillskott? Har du rumsgivare så sätt denna parameter till -1000, i annat fall -800 - -1000.MVH/Jonas
Hur skall splitten bete sig nu när det är vår? Min jobbar bort ett GM-underskott på 120 på drygt en minut när utetempen ligger på ca 7 grader. Inga problem med komforten, men jag undrar bara om era jobbar på samma sätt?
VB-diff till 10 (vilket är max. föreslagna 14 går inte)
Tror du ska in i meny 9.3.12 och peta istället för meny 9.6.7.
Håller med dig, men det skulle gå att få till mer plug'n'play. Om de spenderade en 50-lapp merpå processorn och minne samnt några rader programkod skulle vi inte behöva bry oss om kurvor,parallelfösjutningar, vv perioder, etc. Varför gör man det inte enklare för användarn. Som detär nu är det både för komplicerat för användaren och installatören.Tur att man är ingengör, men det är knappt att det räcker. /JonasPs. Sitter allt för ofta framför värmepumpen och försöker förstå hur den fungerar, min dotter påpekade att jag håller på att bli en värmepumpsvariant av "kaminmannen", se Ds.