Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?

Volvo
2 (2.7%)
Volkswagen
9 (12.2%)
Toyota
3 (4.1%)
Ford
9 (12.2%)
Hyundai
1 (1.4%)
Renault
8 (10.8%)
Peugeot
8 (10.8%)
Kia
3 (4.1%)
Mitsubishi
1 (1.4%)
Nissan
0 (0%)
Mazda
0 (0%)
Opel
5 (6.8%)
Citroen
5 (6.8%)
Skoda
3 (4.1%)
Mercedes
2 (2.7%)
BMW
0 (0%)
Audi
5 (6.8%)
Subaru
0 (0%)
Honda
1 (1.4%)
Fiat/ Jeep
5 (6.8%)
Tesla
0 (0%)
Lexus
0 (0%)
Annat märke (t.ex. Alfa Romeo, Lancia, Crysler, Mini...)
4 (5.4%)

Antal personer som röstat: 42

 

Författare Ämne: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?  (läst 25509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #45 skrivet: 12 november 2015, 22:34:45 »
Saknar Chevrolet och Chrystler i listan, sämre bilar är svÃ¥rt att hitta.  >:D
Retades mycket med en jobbarkompis som hade en Cheva, han vart tvungen att köpa en till bil som reserv för att vara säker på att komma till jobbet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #46 skrivet: 13 november 2015, 06:50:58 »
Jag hade en Chrysler voyager förut.  En sen 90-talare med Mitsubishis gdi-motor och manuell lÃ¥da.  PÃ¥litlig bil med synnerligen enkel konstruktion och gott om plats att meka. Enda svaga punkten var bakbromsarna som man var tvungen att renovera inför varje besiktning.
Den gick 33000 mil innan den tog slut och då lyckades jag sälja den för 4000....
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #47 skrivet: 13 november 2015, 10:52:33 »
Jag hade en Chrysler voyager förut.  En sen 90-talare med Mitsubishis gdi-motor och manuell lÃ¥da.  PÃ¥litlig bil med synnerligen enkel konstruktion och gott om plats att meka. Enda svaga punkten var bakbromsarna som man var tvungen att renovera inför varje besiktning.
Den gick 33000 mil innan den tog slut och då lyckades jag sälja den för 4000....

Grattis, köp en lott.  >:D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #48 skrivet: 13 november 2015, 11:27:08 »
Det var inte du som köpte den?  :-X
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #49 skrivet: 13 november 2015, 14:02:23 »
Finns många horror storys om Voyager. En familj vi kände köpte en runt 1996, motorn rasade sen lådan. Sanslöst dyrt var det att fixa.
Kom nu ihÃ¥g den här stackarn. Varför sÃ¥lde han inte bara bilen? Eller lämnade den i vägkanten?  8)

"For anyone that is about to replace their timing belt I have a very interesting story to tell you. So please take a second to read this before you start your job.

I have an '89 Voyager van with the 3L Mitsubishi engine. I purchased this van used with 85,000 miles on it. I really didn't think much of that mileage, as the Honda civic wagon had 85,000 miles on it. The van was an LE fully loaded, quite a step up from our manual transmissioned, no power anything.

Shortly after purchasing the van it started the usual smoking. To make this part of the long story short, I had to pull the heads and have the valve guides replaced. When I put the engine back together I replaced the water pump, timing belt, and all other belts. Over the next 10,000 miles I had to replace the water pump 3 times - but that's a different story.

Fast forward about 60,000. I had to have the transmission rebuilt at about 150,000 miles. For some reason, after the rebuild, it was leaking. As I was getting ready to take my son back to college, I told him to take the van to the transmission shop to look at the leak. When we picked up the van, my son made it about 10 feet out of the shops driveway and the van died. Turned out the water pump failed (again - this was the third one I'd put on). I had the van towed home and started to tear it down. What I found was the bell on the water pump, that the timing belt rides, on had come off the pump and ground up a lot of the aluminum housing of the pump and the bell. As a result I had to replace the water pump, timing belt, and timing belt pulley.

When I removed the harmonic ballancer, I also noticed that some how the woodrift key had broken and gulled out its seat in the ballancer shaft. So I had to get a new harmonic ballancer. To replace the woodrift key, I had to get the crank gear off. And you can probably guess I broke it, so there's another part I need. I finally get all the parts required to fix the van to the tune of about $500, and put the van back together.


Everything runs great for about 2 weeks. Now the horror story begins. I'm standing in the drive and my wife drives up. The van is making a god awful noise. It sounded like the hydraulic lifters clattering. I check the oil, and there is just some on the dip stick. I put in about 3 quarts. I asked her how long the van has been making that noise. She says, it just started. I check under the van, and it's dropping a lot of oil. Turns out the original crankshaft seal blew.

Other than the fact that I just finished this job 2 weeks ago (it's the same job as replacing the timing belt), I get a new seal and replaced it. I have to remove the crank gear again, and I don't want to break it again. So I talk to some friends, and find out the secret to getting the gear off. You need to get 2 "cat's claws". These are available at any hardware store, and look like flat bladed screwdrivers with the ends turned up at about a 15 degree angle and a notch cut in the blade. They were designed as nail removing tools. You place the 180 degrees apart on the crank gear, and the head will fit behind the gear, so when you pry you aren't prying on the frail lip of the gear (which is what I broke 2 weeks earlier). I have a little trouble getting the seal out, but I get it out and replace it. Put the van back together and everything is fine. I'm starting to get good at this job. (I didn't mention that I just did the same job on my son's girlfriend's car in the intervening weekend.)

About 8 days go by, and I notice a large oil stain in the driveway again. So I get to tear the front of the engine down for the third time in a month. This time, the original seal on the rear camshaft is leaking. (Note: the camshaft seals look identical to the crankshaft seal.) A little older now, I start to see the trend here so I replace both camshaft seals. When I finish putting the van back together I take it for a test drive and go out to dinner. My wife got smart and was a chaperone for a band outing with our #2 son and was gone all weekend.

As I walk towards the restaurant I look back at the van, and it's leaking oil. Well I know what I'm doing Sunday. I pulled the front of the engine down again and try to reseat the front camshaft seal. Put it everything back together and head out to dinner for a test ride. I check under the van and guess what, it's still leaking oil!

So every night for the next couple of evenings I work on tearing the front of the engine down again to find out where it's leaking. The front camshaft seal still! I call some friends and find out that there is this thing called a wear sleeve. The old seal had become hard as a rock and worn a small groove in the camshaft. So I start calling all the local auto parts store until I find one that has the sleeve. It costs about $26 and comes with a tool for installing it. (Note: for the rear camshaft it would work fine, but since the front camshaft is longer, to drive the distributor, it doesn't work. I think I used a piece of PVC pipe as a jury-rigged tool to install the sleeve.) I install the sleeve and a new camshaft seal, put the engine back together. Take it for the same test drive to the restaurant and NO major leak, but I'm still leaking oil! But I can't find out where.

A few phone calls, and I get the suggestion to pull the heads and replace the head gaskets. Great! I get to have more fun. So the following weekend I pull the engine down for the 6th time in almost as many weeks. While I'm in there, I replace the camshaft seals again, and the valve guide seals. Get everything back together and take it for a test drive. No leaks!!!! I keep a close eye on the oil level and the stain in my drive way for the next month or so. I'm not using any oil, and the spot in the driveway isn't getting any bigger. So finally the problem is solved, and confidence in the van starts going back up.

All this was started in September of 2000. A couple of 500 mile trips to pick up our #1 son at college and everything is going great. In March of 2001, my son is having a "Junior Recital". (He's a music major - his main instrument is the clarinet, and he can play a mean sax.) So my wife, #2 son and I swing by my parents house and pick them up and off the 5 of us go, heading to James Madison Univ. for the recital. About a hour into the trip we come up to a rest stop, and my dad asks to stop. I pull into a parking space, and for some strange reason I walk around behind the van. I notice a line of fluid on the ground, in the path that I took to park. As I come up to the passengers door, my wife says there is smoke coming from the wheel well. I pop the hood and oil is pouring all over the ground, and burning off the catalytic converter.

Well the van is hard down. I check the oil. It's about 1 quart low. So apparently the crankshaft seal failed just as I exited the interstate going into the rest stop. Luck break #1. I call AAA to see about getting towed home. They ask how far we are from home as I have a 100 mile limit. I'm 88 miles from home! Lucky break #2. They say a tow truck will be there in a little while. We call our son and tell him that the van died and we won't make the recital. Now we start looking for a rental van. My wife notices that on our AAA card, we can get a discount at Hertz. I call them and ask if they have a Van. Nope. I ask what the biggest car they have is. A Mercury Grand Marquee. That should hold the 5 of us, our luggage, the cake and meat platter we had for the reception after the recital. Only 1 problem, how are we going to get to the rental car place? It's about 15 to 20 miles from where we are. As we're trying to figure this out, a fellow comes up and asks if he can help. We tell him that we need to get to the Richmond Airport to pickup a rental car. He says, "no problem, he's going right past there and will give us a ride." My dad hops in this fellow's van and disappears down the highway. About 10 minutes later the tow truck shows up. No one has to ride back with him. Lucky break #3. So we unload all our belongings from the van and pile them on the curb. We look like a bunch of vagabonds.

   
About 30 minutes after the roll back leaves, my dad arrives with the Merc. We pile all our stuff in it and head off for JMU, again. We actually make it to the recital with 20 minutes to spare. (It was great!)

Now back home, I tear the front of the engine down again to discover that the crankshaft seal has indeed gone. Now I know about these "wear sleeves" so I start calling around looking for one for the crankshaft. No one has one. Every place I call says they haven't had any call for one. (I find this hard to believe.) I also tell a friend and co-worker, Bob Loomis, about my problem. We both do some surfing on the internet and he finds a company called Micro Sleeve (http://www.microsleeve.com/) in Arlington, TX (800 475-3383) that specializes in making wear sleeves for modern engines.

I call them and they have a sleeve (part # MS 357) for the Mit. 3L engine. It's about $6! (I imagine that their price for the camshaft sleeve is a lot less than the $26 I paid for the one I got 6 months ago.) They also sell an installation tool (part # MST 357) for $17 which I also purchase.

   
It arrived today, and I started putting the van back together. Their sleeve went right on with their tool, no problem! I haven't finished yet. But it's dark now, so I thought I'd share my experience with you all.

Now the moral of the story. When you change the timing belts, change the camshaft and crankshaft seals. To replace the camshaft seals, it will be necessary to remove the camshaft gear. The camshaft may move on you. If it does, you will need a special camshaft wrench.
« Senast ändrad: 13 november 2015, 23:21:12 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #50 skrivet: 13 november 2015, 14:37:22 »
Kan bara hålla med. Har åkt på läckande vevaxeltätningar efter kamremsbyte och byter alltid dessa nu och vattenpump, fast det har varit audi
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #51 skrivet: 13 november 2015, 15:21:10 »
Ingen Ford på min gård!
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #52 skrivet: 13 november 2015, 15:31:10 »
Jag har aldrig ägt ett fabrikat som jag kan säga att jag inte kan tänka mig igen.
Har haft:
Opel Rekord 1900
Renault 4
Renault 12
Nissan Bluebird
Mitshubishi Lancer
Toyota Corolla (3 på raken)
Toyota Avensis (2 på raken)
Har 2 Kia Sportage nu.

Kan nog tänka mig mer eller mindre vad som helst idag, tror inte att det är så fruktansvärt stor skillnad mellan olika fabrikat nu som det varit tidigare.
« Senast ändrad: 13 november 2015, 15:54:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #53 skrivet: 13 november 2015, 15:45:19 »
Köper man nytt spelar det mindre roll. Men köper man begagnat så har jag bäst erfarenhet av japanska märken, toyota och nissan, de bara går och går. Enda nackdelen är rosten...
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #54 skrivet: 13 november 2015, 15:56:06 »
Mina toyota har i alla fall inte rostat, men bor man i en by 2 mil från närmaste saltade väg så skonas de nog rätt mycket.
Nissan rostade rätt snabbt, tror de är/var avsevärt mycket sämre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #55 skrivet: 13 november 2015, 23:12:16 »
Kan bara hålla med. Har åkt på läckande vevaxeltätningar efter kamremsbyte och byter alltid dessa nu och vattenpump, fast det har varit audi

Fyfan sicken skit, då hade jag tydligen tur också! >:(
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #56 skrivet: 15 november 2015, 18:20:36 »
Finns många horror storys om Voyager. En familj vi kände köpte en runt 1996, motorn rasade sen lådan. Sanslöst dyrt var det att fixa.
Kom nu ihÃ¥g den här stackarn. Varför sÃ¥lde han inte bara bilen? Eller lämnade den i vägkanten?  8)
.....

Det där rörde sig tydligen om en Voyager AS (alltså första generationen), de var tämligen ökända som krångelbilar.
Andra generationen, GS, dvs ca 1996 och senare, fungerar betydligt bättre, dock är det stor skillnad på olika motoralternativ mm.
AutomatlÃ¥deproblem är inte helt okända, och orsakas vanligtvis av slarv med oljebyten och/eller fel oljekvalitet. Det duger inte med vilken ATF som helst i Chryslers 90-talsautomatlÃ¥dor, och Chryslers äldre olja ATF +3 var inte särskilt lÃ¥ngtidsstabil utan skulle bytas var 3000 mil.  Den nyare ATF +4 medger 12000 mil bytesintervall även om man använder den i en 90-talsautomatlÃ¥da.

Och sen ska man komma ihÃ¥g att mÃ¥nga bilmekaniker som är vana vid andra amerikanska bilmärken (Ford och GM) betraktar Chrysler som nÃ¥gonting i största allmänhet konstigt som katten har släpat in.  Det har ju varit sÃ¥ sedan mÃ¥nga Ã¥r, att om ett problem gÃ¥r att lösa pÃ¥ tvÃ¥ olika tekniskt likvärdiga sätt och Ford och GM väljer den ena lösningen, sÃ¥ väljer Chrysler alltid den andra.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Micke_81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #57 skrivet: 15 november 2015, 21:29:08 »
Jag hade en Peugeot en gång och har aldrig suttit så bra i en bil som den och mjukt och fint gick den. Men de var fel jämt på den. Länkar till växelspaken som lossnade och en massa elfel.
Så de är nog vin fransmännen ska hålla på med istället för bilar.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #58 skrivet: 10 maj 2016, 18:18:28 »
Ser att tråden sover sedan länge men när jag hittade omröstningen svallade känslorna till så jag kunde inte motstå ett inlägg.

Jag skulle under inga omständigheter någonsin i framtiden kunna tänka mig att åter äga en bil från VAG (gammal bubba, carman ghia samt äldre 911 undantaget).

Jag trodde när jag köpte den, en Audi A6 Avant Quattro -02, helt ny att detta verkligen var tysk ingenjörskonst i dess ultimata perfektion. Efter tre veckor gick första tändspolen, någon vecka senare den andra och vips var det slut på ersättningsdelar och en lånebil påtvingades.

När dessa sjukdomar var över så dröjde det säker 6 månader innan första rostangreppet började göra sig till känna på höger dörr. Otaliga turer med omlack till den magiska dagen då lackgarantin var över och VAG glatt medelar att det är inte längre vårt problem att vi släppt en felaktig produkt utan du får själv stå för framtida men.

Under vintrarna gick det inte att stänga och låsa dörrarna på åbäket utan hade du öppnat fick du snällt vänta till isen i mekanismen tinat för annars hakade inte dörren i utan du fick hålla i den när du körde. Verkstan hittade aldrig något fel.

Long life service är en bra ide pÃ¥ pappret som inte heller funkar i verkligheten. När bilen en dag säger motorlampan att nu är det nÃ¥got som inte funkar. Verkstan säger att den behöver bogseras. Felet, säger verkstadsgolven, är vanligt för bilar med long life  service - de koksar igen i oljefiltret vid bottentrÃ¥get. 24000 tycker Audi att det är värt - inte jag utan tar den till en verkstad utanför stan som gör det för 14.

När bilen såldes hade den lacksläpp på alla dörrar, hjulhus, koffertlucka och även på taket.

Nu kan man ju tro att den inte vårdats som den skulle och ska man följa verkstadschefens rekommendation så är det väl sant; Audis ansvarige meddelade mig att jag skulle köpa en uv-lampa för att åtminstone en gång i veckan besiktiga lacken i släpljus efter små urslag eller begynnande släpp för att direkt åtgärda desamma med antingen lackstift eller omlack om det reste sig bubblor.

Oaktat, även om jag så fick en bil från VAG skulle jag hellre välja lokaltrafik än något som rullat av deras produktionsband.
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #59 skrivet: 10 maj 2016, 19:04:36 »
För 25 Ã¥r sedan sa jag att jag aldrig nÃ¥gonsin mer skulle köpa en Ford, men nu stÃ¥r en Ford Mustang pÃ¥ gÃ¥rden. FÃ¥r ändra mig till att aldrig köpa en Tysk Ford  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 540
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!