Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips om VP ihop med FTX  (läst 7400 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
Tips om VP ihop med FTX
« skrivet: 21 oktober 2015, 16:49:28 »
Hej, jag ska eventuellt ta över ett sutteränghus med ca 80 kvm golvvärme på nedervåningen där FTX-installationen är gjord på vinden. Men det finns ingen VP eller värmeväxlare installerad ännu.

Jag har inte så insatt i allt vad VP gäller men finns det en VP som har både uppvärmning av vatten och att det kan ge värme för FTX-systemet?

Eller måste man ha både en VP samt en separat värmeväxlare?
T.ex en NIBEâ„¢ F470 ihop med en NIBEâ„¢ GV-HR110?

Jag vill ha en avancerad rigg som jag kan logga och ha en app kopplad mot.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips om VP ihop med FTX
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2015, 18:02:14 »
Du får bestämma dig, antingen F470 eller GV-HR110 .,;- Det sistnämnda låter enklast eftersom ventilationsrören tydligen redan finns dragna uppe på vinden. Sedan plus en annan VP luftvatten- eller bergvärmepump som värmer golvet och ev radiatorer på övervåningen.
« Senast ändrad: 21 oktober 2015, 18:04:34 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Tips om VP ihop med FTX
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2015, 19:27:42 »
Jahå :) vilken miss av mig. Det är ju en frånluftsvärmepump juh! Det är en luft/vatten jag såklart söker.

Men japp, allt är draget i huset och på vind. Saknas bara en "enhet" att koppla in det på så att säga i teknikrummet. Så antar deras värmeväxlaraggregat vore något?

Nibe har någon produkt som heter Nibe Split, det låter ju bra på så sätt att den verkar ha kyla också. Går den på ett smart sätt kombinera med FTX-systemet?

Jag är MYCKET mån om en tystgående anläggning som är vibrationsfri, och oljudsfritt.




Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips om VP ihop med FTX
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2015, 21:38:48 »
Uppfattade det som ventilationsrören med plats för FTX-aggregatet fanns på vinden men rören är alltså nerdragna till ett teknikrum på övervåningen där även en "panna" som F470 skulle kunna stå? I så fall bör man göra en energiberäkning och se om F470 är lämplig.

Nibe Split går bra att kombinera med FTX-ventilation. För kyla behöver man komplettera Split-systemet och sätta upp fläktkonvektorer där det skall kylas och dra rör för det.

Om man vill ha en mycket tyst anläggning tycker jag egentligen det är bättre utan tilluftssystem eftersom det alltid låter en del vid ventilationsdonen. Alltså bara vanlig frånluftsventilation och frånluftsvärmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Tips om VP ihop med FTX
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2015, 22:04:59 »
Nedervåningen ligger teknikrummet på.

Känns som att man bör prata med nån expert som kommer dit och går igenom installationen.

Är mån om att det blir bra....!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips om VP ihop med FTX
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2015, 07:06:17 »
Nilan kan kanske ha en lösning som fungerar i ert befintliga system utan allt för stora ingrepp: http://www.nilan.se/sv-se/hem/l%C3%B6sningar/bostadsl%C3%B6sningar
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Tips om VP ihop med FTX
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2015, 08:33:26 »
Det svåra kanske med Nilan vore väl att det iaf för mig är okänt och att hitta servicetekniker en mörk vinterkväll kan bli oerhört svårt.

Jag har läst lite mer nu och en FLVP verkar ändå vettigt om den kan hantera samma princip som FTX har, att återanvända värmen.

Vilka olika märken och produkter finns det då? Och vilken skulle ni rekommendera?

Jag är mån om en tyst anläggning som inte vibrerar och för oväsen då vi kommer ha sovrum ovanför teknikrummet.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Tips om VP ihop med FTX
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2015, 08:36:58 »
Ok, verkar som att FLVP avger en del när man googlar det... t.ex en tråd här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46820.0

Antar bara av den anledningen att jag gör bäst i att ha en luft/vatten med extern enhet (utanför huset).

Sen ett FTX-aggegrat för att rotera och återanvända uppvärmd luft.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips om VP ihop med FTX
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2015, 14:10:44 »
När ventilationsrören finns på vinden verkar det onödigt att försöka dra ner alla till teknikrummet på undervåningen(?) Alltså bäst att välja ett passande FTX-aggregat som också monteras på vinden. Förutom Nibe GV-HR110 och Nilan (intressant med komfortkyla) finns det samlat mycket frågor, svar och tips om olika FTX under tavlan "Bostadsventilation" http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=68.0

En kompressor inne i huset kan lÃ¥ta en del men även en utedel utanför ytterväggen kan höras tydligt inne i närmsta rum när den varvar upp och gÃ¥r med hög effekt pÃ¥ vintern. Tillverkarna skriver ofta att utedelen inte bör monteras direkt utanför en sovrumsvägg. Min flvp 310P blev riktigt behagligt tyst efter andra kompressorbytet plus en del tilläggsisolering. Tidigare hördes den i sovrummet vÃ¥ningen ovanför men inte nu längre. Utvecklingen har gÃ¥tt framÃ¥t mot tystare modeller och det finns uppgift om buller i specifikationerna pÃ¥ i stort sett alla värmepumpar. Bäst är nog att hitta en erfaren installatör som kan ett antal modeller och vet hur de lÃ¥ter och andra för- och nackdelar. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Tips om VP ihop med FTX
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2015, 15:24:55 »
Ja rör och allt är redan draget till teknikrummet på nedervåningen.

Verkar som FLVP låter mer generellt och behöver på på med elpatron oftare än en LVVP. Utomhusenheten bör ju placeras så den inte stör så klart, vilket är möjligt i vårt fall.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips om VP ihop med FTX
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2015, 16:22:26 »
Ok, uteluftsrör, tilluftsrör, frånluftsrör och avluftsrör finns alltså redan dragna till teknikrummet på undervåningen. Det var lite svårt att förstå för mig när det stod "FTX-installationen är gjord på vinden". Då är ju F470 ett möjligt alternativ ändå även om det skulle betyda mer användning av el-tillskott. Finns också F750 med tilluftsmodul SAM40. Eller som sagt FTX-aggregat och LVVP. Försök få en energiberäkning gjord på huset när det blir dags för att göra rätt val av storlek på värmepumpen. Går att göra själv också på sajten http://www.energiberakning.se/ om man känner till husets konstruktion och isolering etc.

Tror inte man kan säga att flvp låter mer generellt jämfört med andra värmepumpar som också har kompressorn inne. Markvärmepumpar placeras väl dock ofta i källare med betongbjälklag som dämpar ljudet rätt väl till bostadsvåningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Tips om VP ihop med FTX
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2015, 15:10:29 »
Ringt runt lite idag och F750 verkar vara ett bra val ihop med det FTX-system som är installerat, rörmässigt alltså. Han påminde om att alla rören bör vara lindade med plast för att inte orsaka kondensproblem. De rör som finns i huset är INTE lindade med plats, iaf inte på vinden. Vinden bör ju vara det som är viktigast att få lindade med plast, korrekt?

Bergvärme blev alldeles för dyrt, ca 180-190 kkr ville dom ha. En F750 installation är i princip bara maskinen plus 10-20 kkr i installationskostnad.

En sån här SAM40 låter ju bra! Ska försöka få till en sådan installation också. Ett sådant extra filter bör ju göra luften i huset än renare?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips om VP ihop med FTX
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2015, 15:28:12 »
Ok, F750 är väldigt vanlig i nybyggda hus för att möta dagens energikrav. Har man tilluftsmodulen sitter det ett bra luftfilter där. Annars sätter man numera bra filter direkt i väggventilerna om man kör utan tilluftsaggregat.

När det gäller ventilationsrören ska varma rör i kalla utrymmen som frånluft och tilluft på kallvind vara väl värmeisolerade, typ någon dm tjock rörisolering runt om. Kalla rör i varma utrymmen (även vind) måste vara kondensisolerade (tät plast ytterst), t.ex. absolut minst PE30 men helst PE50 för avluften från F750 som kan bli neråt -15 °C. Likadant med röret för uteluften som kan bli riktigt kallt på vintern.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Tips om VP ihop med FTX
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2015, 16:32:38 »
Tack! Ska trycka på att extraisolera dom om de är på tunnaste laget just nu, det kan jag tänka mig de är då de som byggt huset vi ska ta över snålat på precis allt... (de har haft orsak till det pga många problem, men dumt)

En del säger att F750 låter mycket, gör den verkligen det? Det är nog den enda osäkerhet jag känner egentligen. Annars sägs det vara en riktigt bra pump.

Han som ska installera pumpen kunde som bäst få pris på 87000 kr, medan på VVS butiken kostar den 65.000 kr. Det är liksom ca 20.000 kr billigare...! Jag ringde o sa att det är så pass stor skillnad att jag måste köpa via nätet. Han skulle kolla om han kan göra mer, men det kan jag inte tänka mig. Vilket är synd, vill egentligen inte ta en möjlig vinstmarginal, men den är så pass stor att jag inte kan släppa den.

Hur påverkar det mig slutändan? Han kan inte försäkra sitt jobb mot mig?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips om VP ihop med FTX
« Svar #14 skrivet: 23 oktober 2015, 17:31:57 »
Enligt specifikationerna är ljudeffektnivån vid ett nominellt luftflöde om 200 m3/h 47,5 dB(A) för F750 och 47,0 dB(A) för F370 som jämförelse. Låter en del men fullt rimligt bra tycker jag, särskilt med tanke på att F750 har frekvensstyrd kompressor. Vissa problem har diskuterats här på forumet men nu har modellen funnits ett tag och detaljer i konstruktionen och mjukvaran bör ha hunnit förbättrats. I ett modernt välisolerad hus sägs energibesparingen näst intill motsvara den med en bergvärmepump. Kanske någon som äger en F750 kan uttala sig bättre?

Det är väl totalpriset installerat och klart samt garantier som är det viktiga. Köper man på nätet, gör en del av jobbet själv och anlitar en fackman på löpande räkning för själva inkopplingen och driftsättningen kan man ju inte räkna med gratis support och garanti på pumpen den vägen utan det blir bara fabriksgarantin som gäller eller att man själv får skicka tillbaka pumpen till nätfirman man köpte av om det skulle vara något större fel. Man bör nog vara väldigt händig, tekniskt insatt och kunna ta sig den tid som behövs om man själv köper en så avancerad produkt via nätet.

« Senast ändrad: 23 oktober 2015, 17:35:35 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!