Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: radiator med dolda rör - kommer se ocentrerat ut?  (läst 4383 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Jag hade ju först snöat in mig på viessmann radiatorer för de såg relativt normala men samtidigt diskreta ut.
Gillade att de dolde rören.

Men så började jag fundera lite, det är väl bara att de byggt vidare på panelen så rören inte syns.

Om jag då skruvar på dessa på mina rör, då hamnar väl radiatorn lite ocentrerat i förhållande till placering under
fönstret? Eller gäller det bara att ha i tanke och kompensera med bredare radiator, fast hur ska jag klara av att beräkna det,
känns ju lite omständigt.eller ska jag behöva korta de uppstickande rören och meckla med 90graders krökar



-----------------------

Så var jag inne på rinkabyrör och drömde om inköp utav värmepump men så fick jag syn på liknande radiatorer, dock med
rören synliga längst sidan som på det gamla viset...



vilket vore trist att ha men kanske mindre problem?

Eller hur funkar det?
« Senast ändrad: 10 augusti 2010, 01:08:26 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: radiator med dolda rör - kommer se ocentrerat ut?
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2010, 07:49:58 »
Är rören redan dragna?
isf är det väl lättast att montera de radiatorerna som rörmokaren beräknade rörsticken efter.
Det är ju svårt att få det snyggt om rören är dragna på tex thermopanels mått och sedan monterar man purmo, varken avståndet från vägg eller avståndet från centrum stämmer.
att börja krångla med vinklar blir aldrig bra (snyggt), dessutom är det ganska trångt under en radiator att få plats med två vinklar.

kommer ihåg det sista jobbet innan semestern, där stog det Thermopanel på ritningen, men sedan hade kunden ändrat sig och köpt Altech... fiR: det blev till att skarva och S:a 14 st radiatorer för att få dom att centrera.
Även fast man försöker göra det snyggt så blir det aldrig 100 med en sån lösning, det känns skittråkigt att lämna ifrån sig ett sådant jobb.... :'(
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: radiator med dolda rör - kommer se ocentrerat ut?
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2010, 08:09:41 »
rören är dragna, jag har haft klena högtemp radiatorer som ska bytas ut mot tjocka lågtemp.
vet inte fabrikatet på de gamla. Jag hoppades på att radiatorer följde någon form av standard
så man kunde byta lite som man kände för men så kanske det inte är då så även om jag väljer
Purmo (med synliga sidrör) så kan det bli strul ändå?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: radiator med dolda rör - kommer se ocentrerat ut?
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2010, 08:32:51 »
rören är dragna, jag har haft klena högtemp radiatorer som ska bytas ut mot tjocka lågtemp.
vet inte fabrikatet på de gamla. Jag hoppades på att radiatorer följde någon form av standard
så man kunde byta lite som man kände för men så kanske det inte är då så även om jag väljer
Purmo (med synliga sidrör) så kan det bli strul ändå?

Jo, dom följer någon sorts standard, men alla har sin egen ;)
sidoförskjutningen brukar man få till skapligt med att välja rätt bredd på radden, men
det kommer nog inte att passa perfekt vad du än väljer, tunna högtempraddar har sina anslutningar närmare väggen än tjocka lågtemraddar.
Jag trodde du hade dragit nya rör, har man befintlig rördragning så får man kompromissa och göra det bästa av situationen
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: radiator med dolda rör - kommer se ocentrerat ut?
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2010, 08:38:16 »
Jag hade ju först snöat in mig på viessmann radiatorer för de såg relativt normala men samtidigt diskreta ut.
Gillade att de dolde rören.

Men så började jag fundera lite, det är väl bara att de byggt vidare på panelen så rören inte syns.

Om jag då skruvar på dessa på mina rör, då hamnar väl radiatorn lite ocentrerat i förhållande till placering under
fönstret? Eller gäller det bara att ha i tanke och kompensera med bredare radiator, fast hur ska jag klara av att beräkna det,
känns ju lite omständigt.eller ska jag behöva korta de uppstickande rören och meckla med 90graders krökar



De liknar Bauhaus-radiatorerna. De kan kopplas undertill eller på sidan. Väldigt prisvärda, billigare än Rinkaby.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: radiator med dolda rör - kommer se ocentrerat ut?
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2010, 10:39:32 »
Tydligen är det gamla Thermopanel jag haft.
Thermopanel tycks ju också ha sina anslutningar på dolt vis.

Dock samarbetar de ju med Purmo, inte för att jag vet om det innebär att de har gemensam standard eller så men
jag ser ju på Purmo-katalogen att de visar bild på rör som kommer upp vid sidan om radiatorn, på gammalt vis..
hum hum


Update; Pratade med thermopanel och de tyckte inte det var några problem d det fanns anslutningar på sidan
så det var bara att meckla ihop med lite vinklar å så..
« Senast ändrad: 10 augusti 2010, 11:03:41 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: radiator med dolda rör - kommer se ocentrerat ut?
« Svar #6 skrivet: 10 augusti 2010, 11:03:36 »
det finns för och nackdelar med allt.
 Raddar typ purmo med lösa koppel gÃ¥r att stänga av och demontera om det skulle behövas, dessutom gÃ¥r det att välja vilket koppel man vill (Danfoss, mma m.m.)

Raddar typ thermopanel, snyggare kanske (smaksak) men går inte att stänga av, du får tappa hela systemet om du inte har avstängningar någon annanstans.

Jag monterar alltid typ Purmo om jag får välja, mycket mer lättservat, och lättare att justera in.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: radiator med dolda rör - kommer se ocentrerat ut?
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2010, 11:11:00 »
jasså, är det inte bara att pilla bort en plåt och där finns allt som annars är synligt på de andra modellerna?





Han svarade förövrigt att;
kvalitésmässigt ingen skillnad. Vilka som var bättre berodde på behovet utav kopplingar och sånt.
Purmos fästen bygger ut 2,5cm medans thermopanel bygger ut 3cm...
Han sa även att normalt så brukar folk välja radiatorer som är 10cm kortare än fönsterbredden... Något jag inte hade tänkt men... Nu blev jag nojjig hur urspårad man törs vara på välja så stora radiatorer som bara går, hehe
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: radiator med dolda rör - kommer se ocentrerat ut?
« Svar #8 skrivet: 10 augusti 2010, 14:14:45 »
jasså, är det inte bara att pilla bort en plåt och där finns allt som annars är synligt på de andra modellerna?


nope, thermopanel har kopplet mellan radiatorsidorna och det kommer man inte åt med mindre än att dela på radiatorn....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: radiator med dolda rör - kommer se ocentrerat ut?
« Svar #9 skrivet: 10 augusti 2010, 14:31:09 »
jag frågade viessmann supporten hurvida enkelt det var att justera in deras radiatorer med tanke på den dolda designen och han tvekade väl lite och menade på att det finns ju termostat - jag kontra med att termostat är ju inte så poppis i bergvärme-system men det tyckte han funkade bra hos dom iaf..

Förövrigt hade även viessmann alla tänkbara anslutningar, både för synliga rör, dolda rör, slangrör osv, samt diverse färdiga lösningar, han på telefon sa att detta var ju inget ovanligt att rören kom upp lite från sidan av fönstren
« Senast ändrad: 10 augusti 2010, 14:36:52 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!