Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delta VB  (läst 4326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Delta VB
« skrivet: 03 december 2009, 20:22:17 »

Hej alla
Jag har sett en tråd förut där det stod vad som var bättre att köra men jag hittar den inte fast jag har sökt.
Min lilla undran är alltså vad som är mest ekonomiskt och bäst för pumpen,
Cirkulationspumpen på läge 1 med delta 9ºC eller läge 2 med 6ºC eftersom man ska försöka få den till 7-8ºC så blir det lite fel på båda sidor.
Kanske någon som kan svara på det eller länka till den tidigare tråden
Mvh Minime
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
SV: Delta VB
« Svar #1 skrivet: 04 december 2009, 15:41:20 »
Hej Minime,

pratade med Nibe igår om detta och han sa uttryckligen 10 grader. Jag har också hört 7-8 och Nibe säger ju i sina broschyrer 5-10 men han sa att det är bättre med 10grader. Om jag kör 10 grader så får jag problemet att pumpen stannar för tidigt pga att framledningen blir varmare när flödet är lägre. jag kör i öäge 2 och har ca 6 graders delta.

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Delta VB
« Svar #2 skrivet: 04 december 2009, 17:52:56 »
Om alla radiatorer är riktigt instrypa=5°C tempdiff över varje radiator så bör tempdiffen över vp bli ca 7°C (enligt utopiazz). Har praktiserat detta själv och det stämmer.
 Thumbsup
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
SV: Delta VB
« Svar #3 skrivet: 04 december 2009, 18:32:07 »
Hej Elmer,

kan du utveckla!

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta VB
« Svar #4 skrivet: 05 december 2009, 09:45:12 »
Hej igen.
Jag kan inte strypa sÃ¥ att jag fÃ¥r rätt delta över radiatorerna eftersom jag dÃ¥ fÃ¥r ca +27 ºC i mina sovrum  a:gl.
Det är inte räknat på vilken storlek som ska sitta i detta hus utan förra ägaren satte in så stora radiatorer som rymdes under fönstret så det är inte är rätt storlek för mina rum utan jag har fått strypa så att jag får rätt temp i alla rum i stället med fullt öppna termostater efter rekommendationer här på forumet.
Nu har jag ca 20 ºC på övervåningen där vi har våra sovrum och ca 22 ºC på under våningen och jag får då delta 9 ºC med läge 1 på cirkpumpen och delta 6 ºC med läge 2 på cirkpumpen.
Kanske det är ett litet problem men jag vill fÃ¥ ut mesta möjliga till sÃ¥ liten kostnad som möjligt  Thumbsup.
För info så har jag under det senaste året haft
5890 starter
3109 tim drift
12759 Kwh på separat elmätare
Pumpen klara -27 ºC utan elpatron under ca 12 timmar så den är nog ett eller två nummer för stor.
Mvh Minime
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Delta VB
« Svar #5 skrivet: 05 december 2009, 19:06:12 »
Hej Elmer,

kan du utveckla!

Mickemolle

Nej. Hittar inte heller inlägget, så att jag kan hänvisa dit, men det finns många om instrypning av radiatorer.
Försöker ändå beskriva hur jag gjort.
Jag är kanske ett dåligt exempel efter som jag konverterat till vattenburet i samband med bergvärmeinstallationen hösten 2005. Vad jag menar med det är att min VVS'are har dimensionerat mitt värmesystem så att det blir lågtempererat. Har själv servat honom med U-värden för källargolven, ytterväggar, tak mot vind, fönster o dörrar. Detta borde betyda att mina radiatorer är ganska så optimalt dimensionerade för varje rum. Har kontrollräknat själv med både Purmomaster samt Thermowin. Dessutom är mitt rörsystem flödesberäknat (hoppas det är rätt ord) vilket innebär att all rördragning dimensionerats för att ge "rätt" flöde över varje radiator (här kan jag bara lite på min VVS'are).

Jag kör med alla termostater helt öppna (2005 begrep jag inte att termostater var onödigt) och har inga problem i någon del av huset. Håller 20-21°C i hela huset. Skall dock tillägga att ett av rummen i källaren fick ändock en för liten radiator, så den har jag bytt ut mot en större. Alternativet hade ju inneburit att strypa alla övriga 20. Säkert inte ekonomiskt försvarbart eftersom nya raditorn kostade 4500:-, men det blev iallafall varmt o skönt i rummet.

Har därmed bara behövt strypa ett par mindre radiatorer lite grann för att få 5°C tempdiff. De övriga radiatorerna har redan rätt tempdiff. Antar det har att göra med hur dimensionering och rördragning utförts.
Av vad jag förstått så behövs instrypning endast på felaktigt dimensionerade radiatorer.
Det ger mej en tempdiff över vp på 6,5-7°C.

Med det mindre elementet i källaren som rymde 5 liter vatten klarade vp'n av att leverera 41,5°C på framledningen. Det räckte till ca -10°C utetemp. Behövde då köra på värmekurva 7 med sidoförkjutning -2. Efter byta av radiator (rymmer 8 liter) ger vp'n knappt 40°C på framledningen, men i gengäld har jag kunna gått ner till värmekurva 6 med sidoförskjutning -2 och ändå hålla samma värme i hela huset (nu dock med ostrypta radiatorer i resten av huset).

Slutsats:
Kan knappast räkna hem investeringen i en större radiator, men jakten på det optimala värmesystemet har ingen prislapp ;D
Dock så räknar jag med att min vp kommer att gå billigare iom en lägre värmekurva.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Delta VB
« Svar #6 skrivet: 06 december 2009, 10:44:53 »
Jag har en diff på ca 6.5grader med läge 1 på pumpen,samtliga radiatorer fullt öppna,kan alltså inte öka diffen mer,innebär detta att jag har för liten vattenvolym i systemet?
Jag har 0.8bar tryck i radiatorkretsen,är detta lågt?
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Delta VB
« Svar #7 skrivet: 06 december 2009, 22:54:15 »
Jag har en diff på ca 6.5grader med läge 1 på pumpen,samtliga radiatorer fullt öppna,kan alltså inte öka diffen mer,innebär detta att jag har för liten vattenvolym i systemet?
Jag har 0.8bar tryck i radiatorkretsen,är detta lågt?

Är som sagt inte nån expert, utan kan bara säga vad jag tror så får nån som vet bättre gå in och rätta mej.
6,5°C är väl helt perfekt anser jag. Var nöjd och glad. Du har optimal tempdiff samt lägsta fart på cirk.pumpen. Bör innebära att din vp går optimalt på varma sidan.

För liten radiatorvolym märks först och främst på många starter och korta gångtider vid värmeladdning. Radiatorvolymen bör vara 20 liter per kW som VP'n avger.
Min vp avger ca 6 kW och volymrn på mitt värmesystem är

Trycket skall vara 0,1 bar per meter höjd på radiatorsystemet. Höjden mäts från expansionskärlet till högsta punkten på värmesystemet. Formel enligt info från min VVS'are:
0,2+(höjd i meter)*0,1
Exempel:
Höjden i mitt hus från expansionskärl till övre delen av värmesystemet = 4,5 meter
0,2+(4,5*0,1)=0,2+0,45=0,65 bar
Jag har faktiskt 0,9 bar nu....ser jag...vet inte om det påverkar på nåt sätt. Testar och återkommer med fakta.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Delta VB
« Svar #8 skrivet: 07 december 2009, 08:28:18 »
Elmer: Jag undrar också om trycket påverkar driften något..

Installatörerna av min bergvärme poängterade att jag skulle ha 2 bar i mitt värmesystem men om man ska räkna med trycket från expansionskärl till högsta höjden på systemet blir det för mig:
0,2+2.5*0,1 = 0.45!

Bara sådär fyra gånger så mycket..

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Delta VB
« Svar #9 skrivet: 07 december 2009, 10:48:43 »
Hej!

Trycket på värmebärarsidan har mycket liten betydelse så länge det inte är för lågt eller för högt.
Elmers formel: 
Citera
0,2+(höjd i meter)*0,1
Ger lägsta tryck innan det blir "lågt". Högsta tryck ges ofta av säkerhetsventilern, i mitt fall "högt"=1,5 bar. Trycket i systemet kommer att variera med temperaturen. Expansionskärlets uppgift att hålla trycket inom "lågt" till "högt". Så länge man befinner sig inom dessa gränser är det ok!

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Delta VB
« Svar #10 skrivet: 07 december 2009, 11:21:58 »
Tack för info,mitt expanationskärl är högsta punkten i mitt system,så det måste bli någon annan formel att räkna med.
Jag kör KBpumpen på läge 2,och har ca 2.5grader diff,är det bra att öka den ytterligare?
Vad har ni för temp på utgående köldbärare nu?min ligger på ca -0.5grader.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Delta VB
« Svar #11 skrivet: 07 december 2009, 11:53:34 »
2,5° diff på kalla sidan är väl också helt optimalt.
NIBE säger 2-5°C.
Experterna här på forumet säger 2-3°C.
Själv kör jag på läge II och har 2,5-3,5° i diff.
Tror det var <Roland> som svarade i ett av mina inlägg att det förmodligen är mera optimalt med en aning för stor tempdiff än att höja till högsta fart på cirk.pumpen, vilket drar mer el = sämre COP. Därför är jag kvar på läge II och något stor tempdiff. Å andra sidan vet jag inte om mina givare är helt korrekt. När jag kopplat in min Logger2020 registrerar den 3-4 tiondelar varmare KBin än originalgivaren.

Min inkommande köldbärare är just nu +1,5°C, men blr det minusgrader så sjunker den raskt till under +1°C. I slutet av uppvärmningssäsongen är jag nere på mellan 0°C och -0,5°C.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta VB
« Svar #12 skrivet: 09 december 2009, 19:05:46 »

Hej igen
Om jag har förstått svaren rätt så har man 2 alternativ och det måste man avgöra själv vilket som är mest rätt för sin egen anläggning.
Att köra med läge 2 och 6 ºC i diff för att inte råka ut för stopp av pumpen pga för hög retur temp och en massa onödiga starter och korta gångtider som följd
eller läge 1 och 9 ºC i diff pga att cirkpumpen drar mindre ström och därmed bättre cop.
Det finns ingen som kan länka till den tidigare tråden ?

Mvh Minime
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Delta VB
« Svar #13 skrivet: 09 december 2009, 19:17:32 »
Hej Minime

Jag provade att minska varma cirkpumpen från läge 2 till 1. DT ökade 2°C, från 6-8 vid värmeproduktion och från 5-7 vid varmvattenproduktion. COP minskade några tiondelar med lägre cirkpump. COP beräknades enligt:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27847.0
Cirkpumpen drar visserligen lite mindre men kompressorn får jobba hårdare pga högre temperatur.
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!