Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gultonat varmvatten - IVT 490  (läst 5386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
Gultonat varmvatten - IVT 490
« skrivet: 18 oktober 2017, 10:18:37 »
I morse la jag märke till det igen, gulaktigt varmvatten (mer gult än brunt, annars som utspätt te) men "ofärgat" kallvatten. Kommunalt vatten av hög klass. Har lagt märke till det förut med (år sedan) och undrade även då om det var pannan som var på väg att rosta sönder. IVT-service-teknikern i Söderköping hade ingen idé.

Någon som har ett förslag till orsak? Det tycks försvinna efter en dusch så det kan inte vara så att allt vatten är gult. Hus byggt 2001 men jag tror det är kopparrör, ingen plast i alla fall. Kan det vara rören som fäller? Men det tror jag inte heller för jag kan spola länge i kranen utan att det gula försvinner. Alternativt späds det ut så mycket av duschkonsumtionen att jag sedan inte ser skillnaden.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gultonat varmvatten - IVT 490
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2017, 11:21:34 »
Det skulle kunna vara bakterier eller alger.
Kolla om det går tvångsköra upp värmen i beredaren till typ 70 grader i några timmar för att döda allt levande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Gultonat varmvatten - IVT 490
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2017, 11:32:36 »
Har något minne av att 65 är max på den och att den själv ska "legionella-motionera" tanken med jämna mellanrum. Ska se om jag hittar något i bruksanvisningen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gultonat varmvatten - IVT 490
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2017, 14:48:18 »
Kolla om det finns nåt reservläge där du kan ställa tempen manuellt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Gultonat varmvatten - IVT 490
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2017, 20:40:23 »
Hittade den här tråden så nu har jag i alla fall aktiverat legionellaskyddet: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50406.0

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Gultonat varmvatten - IVT 490
« Svar #5 skrivet: 29 april 2018, 16:58:39 »
Helt plötsligt kommer det några liter riktigt gulbrunt vatten ur kranen, sen bleknar det. Kallvattnet utan anmärkning. Den kör legionellavärmen en gång i veckan men inga temperaturer tyder på att det skedde nyss/idag. Fattar inte vad det är dontknow men det kan vara ett antal timmar sedan någon gjorde åt varmvatten och det mesta av det gula försvann ju efter att jag spolat varmvatten i max en halvminut i en toablandare. Offeranoden lyser grönt. Börjar dock förbereda mig för ett haveri. Pannan har varit drift sedan 2001.

Utloggad Huslite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gultonat varmvatten - IVT 490
« Svar #6 skrivet: 30 juli 2021, 21:30:36 »
Helt plötsligt kommer det några liter riktigt gulbrunt vatten ur kranen, sen bleknar det. Kallvattnet utan anmärkning. Den kör legionellavärmen en gång i veckan men inga temperaturer tyder på att det skedde nyss/idag. Fattar inte vad det är dontknow men det kan vara ett antal timmar sedan någon gjorde åt varmvatten och det mesta av det gula försvann ju efter att jag spolat varmvatten i max en halvminut i en toablandare. Offeranoden lyser grönt. Börjar dock förbereda mig för ett haveri. Pannan har varit drift sedan 2001.

Hej!

Jag har fått samma problem på min IVT 490. Gultonat vatten när man spolar varmvatten. Jag har värmespiken aktiverad 2 ggr/veckan. Hittade du någon lösning?

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Gultonat varmvatten - IVT 490
« Svar #7 skrivet: 30 juli 2021, 21:42:13 »
Nej orsaken var med all sannolikhet att kopparn gett upp och stålet exponerats varvid det rostat. Det gav färgen och något år senare läckage. Sen igår står här en IVT 402 i stället.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Gultonat varmvatten - IVT 490
« Svar #8 skrivet: 30 juli 2021, 21:44:58 »
Kan dock ha gått säkert fyra år mellan att den började ge brunt vatten tills det blev läckage.

Utloggad Huslite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gultonat varmvatten - IVT 490
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2022, 10:37:27 »
Jag hade samma problem. I mitt fall var det ackumulatortank som hade börjat rosta invändigt, trots att det var utan offeranod.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!