|
Ämnessammanfattning
Skrivet av: rrogne
« skrivet: 01 december 2024, 18:23:23 »
Den där ventilen går inte att snurra mer än knappt ett varv. Den röda nyckeln styper i en klack på ventilen.
Kolla var graderingen 2,2 är på ventilen till radiatorerna.
Det är just den plast-"klacken" som är lös på radiator-slingan. Men på GV var den mycket riktigt öppen max moturs. Tyckte mig läsa til någonstans mellan 3-4 på den skalan. Jag har under hela dagen kört med GV tilloppet avstängt och det har blivit svinvarmt på övervåningen, och jag upplever elementen blivit mer "homogent" varma. Då hörde jag även flöde av vatten om jag lyssnade noga vid kopplet på elementet. Så nu har jag öppnat GV igen och strypt det ca 2,2 på skalan. Det känns ju som att GV varit boven och snott allt flöde som många har sagt i tråden. Jag gissar på att jag får känna mig fram, sakta men säkert tills jag har ett flöde på GV, som gör att det är både varmt på GV och att jag har ett flöde på övervåningen. Känns som att jag har mycket framför mig för att få detta bra.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 01 december 2024, 15:25:30 »
Den där ventilen går inte att snurra mer än knappt ett varv. Den röda nyckeln styper i en klack på ventilen.
Kolla var graderingen 2,2 är på ventilen till radiatorerna.
Skrivet av: rrogne
« skrivet: 01 december 2024, 15:05:36 »
Vilket kv-värde har du på trimventilen till golvvärmen. Trimventilen till radiatorerna ser ut att vara fullt öppen.
Hur stor är ytan med golvvärme? Om du har 100 m² golvvärme med ett effektbehov på 50 W/m² behöver du ett flöde på 0,24/s till golvvärmen, som med ett totalt tryckfall på 15 kPa ger ett kv-värde på 2,2 på trimventilen.
Loggbilden ser bra ut.
Ja ytan som golvvärmen ska värma är enligt ritningen en BOA:a på 97.2 m2. Det antar jag man kan räkna om till ca 100m2 som yta. Just den trimventilen har själva graderingsskalan "lossat" så jag vet med säkerhet att den inte visar rätt skala enligt antal varv den är på just nu. Kan man nollställa den trimventilen och räkna antal varv är lika med kv-värde till 2,2? Jag tänker om man snurrar max åt vänster tills det tar stopp. Sen snurra antal varv åt höger för att få ett kv-värde till 2,2. Går det att göra det så enkelt?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 01 december 2024, 14:08:54 »
Vilket kv-värde har du på trimventilen till golvvärmen. Trimventilen till radiatorerna ser ut att vara fullt öppen.
Hur stor är ytan med golvvärme? Om du har 100 m² golvvärme med ett effektbehov på 50 W/m² behöver du ett flöde på 0,24/s till golvvärmen, som med ett totalt tryckfall på 15 kPa ger ett kv-värde på 2,2 på trimventilen.
Loggbilden ser bra ut.
Skrivet av: rrogne
« skrivet: 01 december 2024, 09:00:22 »
Kopplades det in ett plan till med GV och gjordes på samma stam som tll nere, så kan det bli att flödet går mest till nere, som du tänk med att strypa lite nere. Vatten går alltid lättaste vägen och väljer själv. Cirkpumpen är det bara den i VP och vilken fart har du på den. Är det en med 1 - 2 - 3 fart eller styrs den av VP i fart ( bara skit ) eller tryckstyrd. Med tryckstyrd så kommer den att gå ner i fart när termodon stänger och inte bra för pumpen höst/vår. Ta bort donen på bad/dusch så en garanti för den blir att inte gå mot stängt. Sen med att det har skruvats på hattarna för GV, som tumregel är skillnaden mella ut/in på en slinga ca 4 - 5 C. Så där har ett litet job framför dig. Att mäta kan göras med att ta 2 st inni/ute termometrar som tejpas på en slinga, inget exakt, men det syns bra. Stryper du eller öppnar en slinga, så kan det bli att det ökar/minska på någon annan, så det blir några vändor. Då ska alla termostater stå på max och kurvan i VP ställas, så VP ger den värme som behövs i förhållande till uttempen.
Ja precis det kopplades in ett plan till på samma stam, det fördelas en del ut på GV och en del ut på radiatorerna. Jag vågar inte ta gift på hur cirkulationen styrs, men jag tror det är via VP, dvs mjukvaruinställning. Jag har idag stängt tillflödet på GV bara för att se om det blir någon skillnad på övervåningens radiatorer. Se bild för hur stammen fördelas.
Skrivet av: rrogne
« skrivet: 01 december 2024, 08:41:19 »
Det är omöjligt att säga vad pumpen ska vara inställd på, jag har ställt minflödet på 10 % på min 1245 i stugan eftersom den annars vill söla på med 1 % fart och 12-15 C delta. Styrningen av värmebärarpumpen lämnar lite övrigt att önska. Vid 10 % på min så blir värmebärardeltat hos mig ganska så normala 8 C, men jag har en on/off värmepump.
Antingen får du testa dig fram eller så letar du reda på ett gammalt USM minne, formaterat med FAT32. Sen lossar du plastflärpen (med en liten mejsel) underst på manöverpanelen och trycker dit minnet. Det dyker upp en USB meny, gå in där ställ om loggningen till 30 sek intervall och aktivera. Efter ett dygn, inaktivera igen innan du drar ut USB-stickan. Döp om logfilens ändelse till .txt och lägg upp på forumet.
Jag gjorde en loggning på pumpen. Uppskattar hjälpen jättemycket. Jag har förövrigt stängt stammen idag för golvvärmen idag för att undersöka om det är golvvärmen som som tar allt flöde, samt jag ställde in minsta-flöde till 10% på cirkualtions-pumpen. Får se ikväll om det blir någon skillnad.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 29 november 2024, 20:35:49 »
Kopplades det in ett plan till med GV och gjordes på samma stam som tll nere, så kan det bli att flödet går mest till nere, som du tänk med att strypa lite nere. Vatten går alltid lättaste vägen och väljer själv. Cirkpumpen är det bara den i VP och vilken fart har du på den. Är det en med 1 - 2 - 3 fart eller styrs den av VP i fart ( bara skit ) eller tryckstyrd. Med tryckstyrd så kommer den att gå ner i fart när termodon stänger och inte bra för pumpen höst/vår. Ta bort donen på bad/dusch så en garanti för den blir att inte gå mot stängt. Sen med att det har skruvats på hattarna för GV, som tumregel är skillnaden mella ut/in på en slinga ca 4 - 5 C. Så där har ett litet job framför dig. Att mäta kan göras med att ta 2 st inni/ute termometrar som tejpas på en slinga, inget exakt, men det syns bra. Stryper du eller öppnar en slinga, så kan det bli att det ökar/minska på någon annan, så det blir några vändor. Då ska alla termostater stå på max och kurvan i VP ställas, så VP ger den värme som behövs i förhållande till uttempen.
Skrivet av: rrogne
« skrivet: 29 november 2024, 18:24:59 »
Ja det kanske var otydligt formulerat av mig. På fördelaren av slingorna till golvvärmen sitter det på tilloppet röda hattar som jag tror styr "inflödet" av vattnet per slinga. Sen på returen sitter det blåa hattar som stryrs utifrån rumstermostater. Jag har haft rumstermostaterna fullt öppna tidigare, fram tills radiatorerna på övervåningen blev installerade. Då drog jag ned rumstermostaterna lite samt att jag tog bort att pumpen skulle styra mha. innegivare och försökte få varmt på övervåningen först och sen försöka få en behaglig temp på nedervåningen. Men än så länge är det lite för kallt på övervåningen...
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 29 november 2024, 15:58:28 »
De röda hattarna? Betyder det att du inte har någon styrning via rumstermostater?
Skrivet av: rrogne
« skrivet: 29 november 2024, 15:46:16 »
Har du något dokument för golvvärmen d.v.s. för flöden och instrypning.
Det kan ju vara så att golvvärmen suger upp det mesta av flödet som cirkpumpen pumpar ut.
När du har byggt ut din värmekrets, så är det nödvändigt att strypa in golvvärmekretsen igen, alternativt öka flödet. Exempel om golvvärmen har ett tryckfall på 13 kPa, och radiatorerna 25 kPa, så blir det fel med den instrypning som är projekterad d.v.s. kvs-värden på golvslingorna måste projekteras igen. Är det däremot någorlunda lika tryckfall på både radiatorer och golvvärme, bör det räcka med att öka flödet.
Hur många golvvärmeslingor har du, och hur stor yta täcker golvvärmen.
Stäng av värmepumpen och se till att du har tryck i systemet, samt lufta därefter alla radiatorer.
Oj, nu blev det alldeles för svårt för en lekman som mig att förstå hur tryckfall fungerar... Dock borde jag kunna ringa till husleverantören för att ta reda på instrypningen. Det enda jag har är en bild över antal slingor och dess längd. Det kanske går att kalkylera fram de värden utifrån den bilden kanske? Jag tror dock att de röda hattarna har det skruvats hej vilt på tyvärr... Så risken är ganska stor att det inte är enligt hur de teoretiskt ska vara. Men värmen har varit trevlig på nedre plan. Vid en sådan luftning, ska man ha lite övertryck i systemet då? För alla de gånger jag har luftat har det legat på 1 bar, dvs där den röda pilen pekar just nu.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 november 2024, 14:49:06 »
Det är omöjligt att säga vad pumpen ska vara inställd på, jag har ställt minflödet på 10 % på min 1245 i stugan eftersom den annars vill söla på med 1 % fart och 12-15 C delta. Styrningen av värmebärarpumpen lämnar lite övrigt att önska. Vid 10 % på min så blir värmebärardeltat hos mig ganska så normala 8 C, men jag har en on/off värmepump.
Antingen får du testa dig fram eller så letar du reda på ett gammalt USM minne, formaterat med FAT32. Sen lossar du plastflärpen (med en liten mejsel) underst på manöverpanelen och trycker dit minnet. Det dyker upp en USB meny, gå in där ställ om loggningen till 30 sek intervall och aktivera. Efter ett dygn, inaktivera igen innan du drar ut USB-stickan. Döp om logfilens ändelse till .txt och lägg upp på forumet.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 29 november 2024, 13:04:43 »
Har du något dokument för golvvärmen d.v.s. för flöden och instrypning.
Det kan ju vara så att golvvärmen suger upp det mesta av flödet som cirkpumpen pumpar ut.
När du har byggt ut din värmekrets, så är det nödvändigt att strypa in golvvärmekretsen igen, alternativt öka flödet. Exempel om golvvärmen har ett tryckfall på 13 kPa, och radiatorerna 25 kPa, så blir det fel med den instrypning som är projekterad d.v.s. kvs-värden på golvslingorna måste projekteras igen. Är det däremot någorlunda lika tryckfall på både radiatorer och golvvärme, bör det räcka med att öka flödet.
Hur många golvvärmeslingor har du, och hur stor yta täcker golvvärmen.
Stäng av värmepumpen och se till att du har tryck i systemet, samt lufta därefter alla radiatorer.
Skrivet av: rrogne
« skrivet: 29 november 2024, 12:04:07 »
Själva uppvärmninge är en Nibe F1255. Själva cirkulationspumpens flöde tror jag styrs helt automatiskt idag. Men visst borde man kunna ställa om dess flöde i servicemenyn. Vad är rimligt att den ska vara inställd på, eller ska man testa sig för?
Detta är inställningen idag.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 november 2024, 08:57:11 »
1-rörsystem brukar kräva god fart på cirkulationen för att funka bra. Vad har du som värmer huset? Kan du ställa upp farten på cirkulationspumpen?
Skrivet av: rrogne
« skrivet: 29 november 2024, 07:25:43 »
Hej, jag har precis för ca 1-2 månader sedan fått radiatorer installerade på vår övervåning. Det är två slingor som går upp från pumpen men på varje slinga är det 3 och 4 element, dvs 1 rörs-system på slingorna. Jag har golvvärme på nedre plan utan shunt, dvs samma framlednings temp går ut på golvvärme och element. Det är ett hjältevadshus och deras konstruktion av golvet på nedre plan är att det ligger 22mm golvspån mellan golvvärmen och parketten så det är rekommenderat att ha max framledningstemp på 55 till golvvärmen från dem.
Under varje element sitter det en 1-rörsfördelare som jag har förstått det att den ser till att pytsa in en procent-andel in i elementet resten går vidare till nästkommande element, jag har efter installation haft ca 20 grader i skillnad på yttemperaturen mellan första och sista elementet i slingan. Men nu efter att jag har skruvat på fördelaren så har jag fått att temperaturerna är någorlunda lika på alla element i slingan. Men jag upplever att nedre delen av varje element är kalla gentemot toppen. Jag trodde inte detta var ett problem först, eftersom att jagh antog att det är själva iden med ett element att vattnet längst ned blir kallare eftersom "det har gjort sitt". Men jag har bärjat fundera, och tänker att det kanske är ett problem ändå eftersom jag upplever att jag måste trycka upp värmekurvan ganska rejält och strypa golvvärmens termostater för att få värme på övervåningen. Som exempel så mätte jag yttemperaturen på ett element igår kväll, och fick en diff på 17grader mellan övre och nedre delen på elementet. Ska det verkligen vara sånna stora skillnader?
Jag har tänkt att jag ska ringa till installatören, men jag vill ha mer kött på benen än att bara få svaret, att det "ska va så" och jag inte har några motfrågor till dem alternativt att jag själv kan lösa det.
|
|
|