Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro värmer dÃ¥ligt i kylan.  (läst 6946 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Zibro värmer dåligt i kylan.
« skrivet: 05 februari 2010, 18:37:14 »
Jag vidarebefordrar från Långås.


Jag är alldeles ny här och vet inte riktigt hur jag ska använda detta forum för att få hjälp i mitt dilemma, dvs vem - är det alltid till ett medlem som man ska rikta sin fråga?
Eller kan man rikta sin fråga så där allmänt - där ett ämne diskuteras?...det är ju väldigt många inlägg, många ämnen, och specifika märken som diskuteras...

Ska nu beskriva till dig mitt dilemma så kanske du kan råda mig vart jag ska s a s "gå" i Forumet för att få hjälp... :

Köpte i somras en luftvärmepump av märket ZIBRO SC-1235 (jag tror att det kallas luft/luftpump...), billig var den, 6995:- men, men...
när kylan kom till Göteborg så sakkade den helt ner med sin värmegivande funktion
(innan hade den värmt upp mitt lilla hus på ca.60 kvm till 20 gr. innetemp.)

Nu har en servicekille från tillverkaren Appliance varit här, mätt o grejat. och menar att det är inget fel på pumpen, det är inte menat att funka bättre...

Innan köpet, på Coop-Kungsbacka, får jag ett reklamblad i handen, där det står att pumpen "värmer ca, 120 kvm beroende på isolering, takhöjd och planlösning" Servicekillen tyckte att jag hade en bra planlösning, men att pumpen kräver att det är +7 grader ute för att den ska hålla +20 gr. inne...hoppsan! DET står det inget om i reklambladet eller att försäljaren sa nåt annat vid köpet...det står också att "värmeelement håller utedel frostfri ner till -15 gr" vilket den inte heller gör. Maskinen defrostar stup i ett och jag bedömer att all dess kapacitet går till det när det blir kallare ute, genast efter -10 gr. lägger den av...
Vad ska jag göra? är frågan...

/Långås
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Zibro värmer dåligt i kylan.
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2010, 20:50:55 »
Som vanligt får man vad man betalar för i 9 fall av 10!

Den är med största sannolikhet inte bättre än så.

Utloggad Slappo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Zibro värmer dåligt i kylan.
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2010, 21:58:17 »
Hej!

Märkligt jag äger både en finpump och en Appliance, öb-junk (Zibro mm) pump. Är tvärnöjd med den. Den har levererat kanonvärme trots -25.
Frostar dock av titt som tätt och låter mer än den dyrare.. Ingen inkopplad trågkabel

Följ Colixtråden, de är väl samma pump om jag inte ljuger... Testa att flytta ut tempgivaren från innerdelen till utanför chassit?

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Zibro värmer dåligt i kylan.
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2010, 22:20:54 »
Jag är också mer än nöjd med min Zibro men har en värmekabel installerad. Avfrostar sällan och levererar mycket värme ända ner till minus 21 som är det kallaste hitintills här.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30574.0
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Zibro värmer dåligt i kylan.
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2010, 22:33:35 »
Har också zibro (SC1225) i mitt källar garage och är mer än nöjd fast den bara har runt COP 2.0 vid -16°C

När jag läste följande
Citera
där det står att pumpen "värmer ca, 120 kvm beroende på isolering, takhöjd och planlösning"
drog jag mig till minnes att det står något annat i min bruksanvisning.

Nämligen
citat "För rum upp till 60-85m³" alltså kubikmeter
misstänker starkt att det är samma här och 120m³ är med en takhöjd på 2,4m ca 50m² vilket motsvarar storleken på ditt hus.

När det kommer till avfrostning verkar den gå på äggklocka
40min värmedrift och 10min avfrostning

Kolla i Appliance tråden om det finns något som kan vara av intresse
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=94.0

Det är Appliance är agent för Zibro
Tillverkare är väl troligtvis Midea
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Brasdyrkare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Bor i Blekinge
SV: Zibro värmer dåligt i kylan.
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2010, 23:57:37 »
Jag har också en SC 1235 som nu snurrar för andra vintern utan minsta problem. Ljudnivån är fortfarande samma på både inne/utedel.
Har aldrig haft trågvärmaren inkopplad eftersom den avfrostar perfekt varje gång.
Trågvärmaren drar ca 80 watt.
Mitt plastnät sitter fortfarande kvar då detta aldrig varit något problem på min utedel.
Den avfrostar vid behov och inte på fasta tider. Detta står även i manualen.
Värmer ca 60 kvm. Huset har kalla golv vintertid. Vid ca -12C ute blir innetemperaturen ca +19C.
Under -10C ute stiger innetemperaturen. Om huset vore isolerat skulle det blivit mycket varmare inne. Att pumpen bara ska ge +20C inne vid +7C ute är helt galet. Såna dåliga pumpar finns väl knappast om den är ok. Jag vet inte hur hett det skulle bli inne vid +7C ute med min pump om jag höjer tempen till max men rejält varmt skulle det bli. Kanske är det ojämn kvalitet på dessa pumpar.
Gasmängdsproblem kan vara ett tips.
« Senast ändrad: 06 februari 2010, 00:07:16 av Brasdyrkare »

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Zibro värmer dåligt i kylan.
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2010, 01:58:09 »
Har en Zibro 1235 för att värma min andra våning. Fungerar helt perfekt även då det var -17 grader. Trågvärmen tar mycket energi och ska kopplas bort till våren. Enda nackdelen är att det är en on/off pump men det visste jag då jag köpte den för 4800:-.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Zibro värmer dåligt i kylan.
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2010, 08:15:41 »
LÃ¥ngÃ¥s - hur värmde du huset tidigare? Hur mycket effekt/olja/björkved/pellets/fotogen  :) gick det Ã¥t en kall vinterdag?
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Zibro värmer dåligt i kylan.
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2010, 11:49:24 »
Vi värmer med gas och fast att jag har öppnat upp till andra våningen så har gasen inte ökat. Var nog dåligt isolerat i mellanbjälklaget. Zibron har inte heller gått så mycket men den behövs när det går ner mot -10.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!