Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det att fÃ¥ tag i R12 gas?  (läst 4370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Går det att få tag i R12 gas?
« skrivet: 22 juni 2014, 20:56:49 »
Min bror har en äldre amerikansk husbil från 1991. Den har R12 och har läckt litegrann. Den fungerar bra upp till ca 18-20 graders utetemp sen går kompressorn konstant. Så vi hade behövt fylla upp den lite nu till semestern. Jag hade en gammal Saab 900 för några år sen där det skulle vara R12. Jag fick inte tag på R12 då så jag körde R134 gas och det fungerade bra i många år. Men den bilen var redan skrot så det var inte så mycket vara rädd om. Helst ska man ju konvertera allt om man ska byta gas. Men det hade vi inte tänkt göra. Frågan är om man bör få i lite olja eller något först som är mer anpassad för R134 eller det är bara att köra i? Kan man blanda gaserna?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Går det att få tag i R12 gas?
« Svar #1 skrivet: 22 juni 2014, 21:07:53 »
Jag känner till de som fyllt på med Biltemas kylspray (R134a), som sagt är det nog inget problem om man inte är så rädd om grejerna, är man rädd om grejerna så bör man vända sig till ett proffs och inte mecka med det själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Går det att få tag i R12 gas?
« Svar #2 skrivet: 22 juni 2014, 21:11:08 »
Att lägga 10000 tals kronor på att byta att massa grejer är väl mindre intressant. Att få tag på R12 hade ju klart varit bäst. Men det börjar sina rejält och kag kan tänka mig att priset är högt om man väl får tag på något.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Går det att få tag i R12 gas?
« Svar #3 skrivet: 23 juni 2014, 07:29:52 »
R12 är nog i stort sett omöjligt att få tag på.
Det bästa är nog att fylla på med R152 (butan) eller annan ersättningsgas.
Ska man köra med R134 så bör man byta till estherolja och då åker man på att byta packbox och o-ringar
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Går det att få tag i R12 gas?
« Svar #4 skrivet: 23 juni 2014, 12:48:29 »
Enda källan till R12 är väl om man kan tanka över från någon annan bil som har laddningen kvar (inte så troligt efter alla år..) eller någon stationär anläggning som skall skrotas.
Inte så praktiskt dock att leta upp- och stå och tömma 10-20 stycken gamla kylskåp och frysar bara för att komma över R12...

Bästa lösningen är troligtvis att göra sig av med freonet som är kvar på ett miljöriktigt vis, och sen fylla på med HC-gas.
Antingen i form av någon färdig soppa (t.ex. Envirosafe) eller blanda till själv med husvagnsgasol + iso-butan.
Jag brukar använda mig av Biltemas campinggasol art.nr. 17-614, därefter toppar jag upp med vanlig propan direkt från P11:an.
Brukar fungera fint i äldre anläggningar, och man behöver varken bekymra sig över packningar eller oljebyten. :) Ska man vara noggrann så bör man dock byta till en lite tjockare olja då "gasolen" gärna löser sig i och tunnar ut denna.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad hand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT 490 installerad sep-06 123 m² på 1½ plans villa byggd 1992 i Skåne.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!