Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: värmemannen
« skrivet: 15 mars 2005, 21:47:42 »

Vi har i huset en Flexivent Flexit S 7X. Jag har inte mätt förbrukningen men ser att elmätaren snurrar en del. Vi har däremot en ljuvlig inomhusluft. Filter byter vi två gånger per år och problem med allergi mm är som bortblåsta.

Systemet är något överdimensioneret och vi har kapacitet att byta all luft i huset (inklusive källaren) en gång i timmen.

Funderar på någon form av vattenbatteri och överväger att lägga detta utanför aggregatet och sedan flytta temperatugivarna.

Vattenbatteriet behöver inte vara det som just Flexivent säljer utan det går att välja annat. Monteringen svarar min plåtslagare för. Batteriet skall vara kopplat till värmepumpen och jag har noterat att det elbatteri som sitter i konsumerar friska 2 000 W/h nu när det är kallt ute. Inte underligt att proppen blir varm.


Vad som vi fick hjälp med och som är VIKTIGT!!! är att få rejäla ljuddämpare. Dels för att ljud inte skall överföras mellan rummen (i ventliationsrören) dels för att få bort fläktljud och brus från luften i sig.

Notera beträffande tilluften att den helst skall vara kallare än husets temperatur i övrigt för att den skall kännas frisk.

 
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 27 januari 2005, 17:23:37 »

Men kan inte köldmediat gå i vattenbatteriet istället? Måste det vara vatten?

Det har jag ingen aning om.
Problemet kan ju vara att inomhusdelen egentligen innehåller något mer än bara en vörmeväxlare.

Skulle tro att det är bättre att skaffa en riktig uteluft/vatten VP i så fall.

/Johan
Skrivet av: pelle.mia
« skrivet: 27 januari 2005, 14:27:56 »

Men kan inte köldmediat gå i vattenbatteriet istället? Måste det vara vatten?
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 27 januari 2005, 13:15:48 »

Ja, en luft/luft-pump! Utedelen skickar väl normalt varmvatten i sina små slingor till innedelen.

En traditionell luft/luft värmepump med utedel och innedel har normalt inte vatten som värmebärare. Där går istället koldmedlet R407C eller R410A.

Visst finns det du frågar efter tex. Nibe 2010 men det är endast en utedel med allt inbyggt och är väl det du skulle behöva till ditt bygge

Jag har ingen erfarenhet av 200P men det ger ingen FTX funktion och du "tillför" ingen energi som du gör med en "vanlig" värmepump. Det som 200P gör är att ta tillvara energi från avluften och växla den energin till ett vattenburet system. Värmepumpsdelen höjer temperaturen på den tillvaratagna värmen så att den når en temperatur som är lämplig för radiatorsystem eller VV.
Du får alltså ingen "gratisenergi" utifrån

/Johan
Skrivet av: pelle.mia
« skrivet: 27 januari 2005, 12:56:41 »

....hm läste lite på Nibe's hemsida och en Nibe Fighter 200p verkar vara just en sådan som jag behöver....

Någon som har erfarenheter av denna makapär?
Skrivet av: pelle.mia
« skrivet: 27 januari 2005, 12:47:20 »

Ja, en luft/luft-pump! Utedelen skickar väl normalt varmvatten i sina små slingor till innedelen. Det borde väl istället gå att koppla dessa slingor till en acc-tank istället för till en innerdel, eller?

Eftersom jag primärt inte tänkt att använda acc-tanken till tappvarmvatten, så gör det ju inget om acc-tanken "bara" orkar upp till 40-50 grader.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 27 januari 2005, 12:29:25 »

Så här vill jag också ha det!

Mina förutsättningar:
1½-plan, elradiatorer, frånluftsfläkt på taket

Mina önskemål/ideer:
1) FTX-aggregat
2) vattenburen eftervärme (kopplad till en mindre acc-tank på c:a 100 lit)
3) acc-tanken värms med en vanlig utedel till en luft/luft-pump
4) acc-tanken kan också försörja vattenburna golvvärmesystem i hall, badrum mm

Vad tror ni?

Hur ska du värma acken med en luft/kuft pump?

/Johan
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 27 januari 2005, 12:25:28 »

Om strömmen går tror jag inte det är någon risk för att batteriet fryser eftersom aggregatet är placerat i grovköket (+20 grader). Blir avbrottet långvarigt (i flera dagar) så kan det ju frysa, men det gör övriga radiatorer i huset också i så fall.

Nu har ju ditt aggregat ingen egentlig isolering så det värms nog tillräckligt från grovköket.

Spjället skall väl egentligen skydda om FTX aggregatet blir utan ström. Du kan ju då fortfarande ha självcirkulation på luften (självdrag) vilket gör att batteriet fryser. Kan ju iof även avhjälpas med ett lågt grundflöde på VB genom batteriet.

Om man som jag funderar på ett isolerat aggregat så är nog behovet större av spjäll som extra skydd mot frysning.

/Johan
Skrivet av: pelle.mia
« skrivet: 27 januari 2005, 12:19:45 »

Så här vill jag också ha det!

Mina förutsättningar:
1½-plan, elradiatorer, frånluftsfläkt på taket

Mina önskemål/ideer:
1) FTX-aggregat
2) vattenburen eftervärme (kopplad till en mindre acc-tank på c:a 100 lit)
3) acc-tanken värms med en vanlig utedel till en luft/luft-pump
4) acc-tanken kan också försörja vattenburna golvvärmesystem i hall, badrum mm

Vad tror ni?
Skrivet av: FredrikO
« skrivet: 25 januari 2005, 20:15:00 »

Citera
FredrikO
Vilken modell på Ilto blev det och vad betalade du för det?
Har du satt någon automatisk avstängning på tilluften? Stänger tilluften om det blir strömavbrott så att inte batteriet skall frysa sönder.

Jag har köpt en ILTO 350 E (Economic = vattenbatteri). Mina redan dragna rör har en dim. på 125mm, så utbudet var begränsat.

Jag kontaktade svenska generalagenten direkt och fick ett bra pris (10% rabatt). Totalt 13 370 kronor inkl. moms och frakt från fabriken i Finland. Då ingår även en Danfoss termostat till vattenbatteriet.

Om strömmen går tror jag inte det är någon risk för att batteriet fryser eftersom aggregatet är placerat i grovköket (+20 grader). Blir avbrottet långvarigt (i flera dagar) så kan det ju frysa, men det gör övriga radiatorer i huset också i så fall.

I övrigt står det så här om avfrostningen på ILTO 350 E: "ILTO 350 är försedd med frostskyddstermostat som vid kall väderlek stoppar tilluftsfläkten kortvarigt för snabb och effektiv avfrostning av värmeväxlaren. Sker normalt vid utetemperatur på under ca -8°C. ILTO 350E har inbyggt 3-funktioners frysskydd för vattenbatteriet."

ILTO (http://www.ventfunktion.se/aggregat/430_440/430_440.htm) säljer också aggregat för andra rördimensioner, men jag känner inte till dessa priser.
Skrivet av: peterf
« skrivet: 25 januari 2005, 11:31:34 »

... se till att inluften håller en minimitemp. på ex.vis. 17gr.

/Johan


Detta med temperaturen på inluften har jag funderat över.
Det är ju inte bara så att man vill ha en min.temp., man
vill ju även begränsa tempen uppåt. Dels för att verkligen
få en inblandning i den varma rumsluften (för varm inluft
lägger sig bara i taket), dels för att inte få för stora temp.-
variationer i huset.

Kör för tillfället med mitt gamla FTX-aggregat utan någon
eftervärme och har vid -5 grader ute ca. 19-20 grader
i tilluft. denna varierar en hel del beroende på aktiviteter
i huset, matlagning, datorer som står och går mm, men
framförallt när torkskåp och/eller torktumlare går.
Då går temperaturen på tilluften lätt upp i 23-24 grader
ganska snabbt.

Detta är en av anledningarna till att jag valde ett aggregat
med automatisk bypass.
Nu vet jag inte exakt hur styrningen av denna går till, kan
vara att den öppnar bypassen när FRÅNLUFTEN överstiger
en viss temp. Men om detta inte funkar borde det vara
enkelt att flytta givaren till tilluften.

Idealiskt, som jag ser det, vore att ha en konstant tillufts-
temperatur på ca. 17 grader. Då kunde man även få svalt
i sovrummet utan att behöva öppna ett fönster. Som det
är nu, får vi 21-22 grader i sovrummet med radiatorn helt
avstängd.

/ Peter
Skrivet av: peterf
« skrivet: 25 januari 2005, 07:09:12 »

PeterF
Var det aggregat du köpte med vattenbatteri eller elbatteri? Blev lite fundersam då vattenbatteri var ett önskemål men du sedan skriver att det du beställde var med elbatteri.
/Johan

Ursäkta, slarvigt skrivet av mig.
Det jag beställt är med VATTEN-BATTERI inbyggt i
skåpet klart med ventiler och temp.styrning.

/ Peter
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 januari 2005, 01:36:11 »

Citera
Valde då det större, för att istället kunna köra på lägre
varvtal på fläktarna, och därigenom mindre ljud.

ganska viktigt för att undvika problem med (o-)ljud
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 24 januari 2005, 22:51:41 »

Vatten så klart ;D

Om du skulle byta uppvärmningssystem idag skulle du väl inte sätta in en elpanna! ;)

/Sune73
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 24 januari 2005, 22:47:32 »

PeterF
Var det aggregat du köpte med vattenbatteri eller elbatteri? Blev lite fundersam då vattenbatteri var ett önskemål men du sedan skriver att det du beställde var med elbatteri.

FredrikO
Vilken modell på Ilto blev det och vad betalade du för det?
Har du satt någon automatisk avstängning på tilluften? Stänger tilluften om det blir strömavbrott så att inte batteriet skall frysa sönder.

Det aggregat jag tittat på ligger bra till i pris. Flexit S4 med elbatteri ca. 13.000kr och S4 med vattenbatteri 16.700:-. Sen tillkommer en del ventiler och rördragning för vattenbatteriet samt inluftspjäll.

Har lite fundering på att köra eftervärmaren som "radiator" med vanlig termostat (externgivare) och inte använda aggregatets egen styrning då dessa ventiler kostar 3-4000:- extra. En enklare styrning med termostat ventil med kapilärkropp kostar bara 5-600:-. Då skulle vattenvarienten landa på runt 17.500:-. Frågan är då om skillnaden mellan elvarianten och vattenvarianten är värd 4.500:-

/Johan
Skrivet av: FredrikO
« skrivet: 24 januari 2005, 20:55:39 »

Själv köpte jag en FTX av märket ILTO med vattenbatteri som är kopplat som ett vanligt element på radiatorslingan. (Fanns i billigare utförande med elbatteri.)

Har fungerat perfekt under de 4 månader jag haft ILTO:n. Inget kalldrag och uppvärmningen av tilluften med hjälp av värmepumpen.  :)
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 24 januari 2005, 19:08:28 »

Sätt in en riktig köksfläkt med separat kanal.

Vi har en rexovent och kökskåpan var kopplad till den. Tyvärr funkade den uselt som köksfläkt, så vi installerade en riktig fläkt och pluggade den kanalen in i rexoventen. Vi har fortfarande två ventiler i duschen och en i tvättstugan. Anledningen till att det sitter två ventiler i duschen är att vi tidigare hade en risg bastu som vi aldrig använde, och vi rev den och gjorde dusch av hela utrymmet, och då hamnade båda ventilerna i duschen.

Förutom att vi nu har en fungerande köksfläkt så håller sig rexoventen ren, och man kan byta ut den mot något annat om man vill.
Skrivet av: olotor
« skrivet: 24 januari 2005, 18:38:15 »

Jag har haft en separat elmätare på min FTX (Rexovent) sedan 2 januari i år. Till dags dato har den förbrukat 211 kwh trots att det varit en  mycket varm januari med temperaturer upp mot +8 grader och länge runt +2. Temperaturen har inte varit under -5 grader. Jag har lägsta luftomsättning (byte av luft var tredje timme) när vi i alla fall inte är hemma om dagarna. På kvällen och helger går den i normalläge (50%). De sista två dygnen har den förbrukat 16 respektive 14 kwh att jämföra med vp's 17/dygn.
Termostaten verkar fungera eftersom elmätaren bara snurrar lite då och då. Som ni kanske vet är förvärmaren på 1,8 kwh.
Jag ska lämna in värmeväxlardelen på rengöring - kanske någon på detta forum vet hur man gör rent den delen?
Efter dagens skriftväxling har jag kollat Heru och den verkar väldigt intressant. Nackdelen - jämfört med Rexoventen - är att den inte kan kopplas till köksfläkten. Förslag på lösning emotses!
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 23 januari 2005, 22:56:23 »

Påverkar en roterade vxl. alleriger mer? Ok den snurrar i samma utrymme men detta är ju filtererat, både in & utluft.

En roterande växlare har ett läckage på 2-10% beroende på hastighet i växlaren. Det beror på att det fortfarande finns kvar gammall luft i kanalerna på trumman när den passerar från frånluft sidan till tillluftsidan.
Just av detta skäl används inte denna typ vid radonsanering.

För litet? L4 ger 40-100l/s
Vilket behov har du?

En Heru 75 ger ungefär 60l/s vid normalfart och Flexit L4 ger 80l/s vid normalfart. Vårt behov är ca. 250m3/h (70l/s).

/Johan
Skrivet av: peterf
« skrivet: 23 januari 2005, 22:02:46 »

Har sedan 14 år kört hela värmen med ett FTX-aggregat
med 6 kW värmare + 1,5 kW förvärmare (avfrostning).

Har nu konverterat till vattenburen värme med en
Thermia Diplomat TWS 6. I samband med detta
bestämnde jag mig för att titta efter ett moderna
FTX-aggregat för att fortfarande kunna få förvärmd
tilluft via mina befintliga kanaler, istället för att borra
hål i väggarna och ta in kall uteluft.

Tittade runt på de flesta aggregat på marknaden, men
många föll på att det inte gick att få vattenbatteri. Vill
ju inte värma med dyr el, när jag kan värma med VP
till 30 % av kostnaden.

Nu kommer det ju inte, enl. beräkningar att behövas
någon värme till luften förutom när det blir riktigt
kallt ute, och strax utanför Göteborg där vi bor, blir
det inte ofta.

Det aggregat jag fastnade för är TemoVex 480 SB

www.temovex.se

Jag valde detta aggregat av främst 4 anledningar.

1. Mycket låg strömförbrukning, ca. 60 W
2. Lättplacerat i mitt hus, skåpmodell som placeras
    i grovköket.
3. Man kan få vattenbatteri
4. Man kan få automatisk sommarförbigång

De flesta aggregat idag har ganska likartad verknings-
grad, så de var inte det allra viktigaste i utsållningen.
Detta aggregatet har ca. 82% verkningsgrad vilket
jag tycker är helt OK.

Det finns även ett mindre aggregat TemoVex 250, som
tillsammans med Heru 50 vann Energimyndighetens
tävling som bästa ventilationsvärmeväxlare.

Detta aggregatet har dubbla seriekopplade värme-
växlare och har en verkningsgrad på ca. 87% och kan
fås med samma finesser som 480.

Det ger dock som max ca. 250 m3/h, vilket
i och för sig hade räckt. Jag behöver ha drygt 200 m3/h,
men då går det på max.

Valde då det större, för att istället kunna köra på lägre
varvtal på fläktarna, och därigenom mindre ljud.

Avfrostningen sker genom att tilluftsfläkten stoppas
en stund vid behov. Alltså ingen extra kostnad.

Priset kan man inte heller klaga på tycker jag. De ger
samma rabatt till privatpersoner som till installatörer,
så jag betalar totalt 19.000:- + moms inkl. elbatteri,
aut.bypass och extern styrning av forcerad luft.
Detta fraktfritt !!

Får aggregatet om ca. 1 vecka, så har du inte allt för
bråttom, kan du få feed-back när jag kört igång det.

/ Peter
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 23 januari 2005, 21:54:51 »

Jo, vattenburet är enda alternativet....El=usch ;)

Påverkar en roterade vxl. alleriger mer? Ok den snurrar i samma utrymme men detta är ju filtererat, både in & utluft.

För litet? L4 ger 40-100l/s
Vilket behov har du?
Det finns ett större, Heru180 med vattenbatteri för både kyla & värme, kolla in http://www.ostberg.com/pdf/catHERU_sv.pdf
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 23 januari 2005, 21:39:30 »

Med värmepump vill man ju inte ha en massa andra eltillskott för uppvärmningen.

Kan iof acceptera det om tillskottet är litet men jag har läst ett annat  inlägg här där tillskottet på FTX aggregatet förbrkukar lika mycket som VP gör på ett dygn

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=3;action=post;threadid=1727;quote=16474;title=Post%2Breply;start=0;sesc=53d7e84a9aa0f81f70348aee1bb1f646

/Johan
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 23 januari 2005, 21:31:49 »

Jag tittade också på Heru 75 men den blir för liten för vårt hus. Faller dessutom på den roterande värmeväxlaren pga allergier i familjen
Det skiljer i behovet av avfrostning mellan plattvärme växlare och roterande värmeväxlare om jag tolkat allt rätt. Det beror på att den roterande värmeväxlaren passerar varm luft vid varje varv. Om det finns frostproblem så sänks hastigheten på trumman.

På plattvärmeväxlaren sänker man istället hastigheten på fläkten för inluft. Det kan tots det behövas förvärmning av inluften för att inte frost skall uppstå.
Jag har dock inte hittat någon info om hur mycket detta behov är.

Vattenbatteriet som sitter i den FTX jag tittat på sitter efter aggregatet för att det inte skall kunna bli kallras i utblåsen inomhus.
Förvärmningen av inluften är fortfarande elbaserad  (900w)

/Johan
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 23 januari 2005, 21:03:19 »

Hej Utopiazz!

När jag i sommras skulle montera FTX så tittade jag vilken effektivitet aggregaten hade, sedan konstruktionen & slutligen pris / kvalitet / prestanda.
Detta resulterade i ett Heru75 med tillhörande elektrisk kanalvärmare. Denna värmare har jag inte kopplat in än & det har funkat hur bra som helst....

Vad f_n ska man med den till? Det har vart ca -12 grader som kallast i vinter & har ALDRIG blås kallt eller liknande! ONÖDIG
Det här med avfrostning verkar också onödigt, "behövs inte på Heru75"
Heru75 kan jag rekomendera, kolla på www.heru.nu
Även Råd & rön har testat denna med "bäst" resultat.

/Sune73
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 23 januari 2005, 19:44:22 »

Vi håller som bäst på att bestämma vilken typ av FTX aggregat vi ska ha till vår ventilation.
Det vi har bestämt (nästan) är att det blir en plattvärmeväxlare och inte en roterande trumma.

En "problem" som har dykt upp när det gäller plattvärmeväxlare är att dom (flesta?) har ett behov av tillförd värme för avfrostning och för att förvärma inluften efter värmeväxlaren för att se till att inluften håller en minimitemp. på ex.vis. 17gr.

Det jag funderar över nu är att installera en värmeväxlare med Vattenbatteri. Detta för för att värma med radiatorvattnet istället för Elbatteri. Nu är ju skillnaden i pris mellan vatten och elvarianten inte att förakta. Det skiljer trots allt nästan 4000:- mellan el och vattenvarianten.

Förutom lägre driftkostnad med vatten skulle det kanske gå att kyla inluften på sommaren via ett antal ventiler som ändras från sommar till vinterdrift. Som kylmedia skulle då brinekretsen gå att använda.

För att få ett bra beslutsunderlag har jag försökt att hitta någon information om hur mycket el en FTX med elbatteri normalt  drar under ett år. Naturligtvis beror ju el åtgången på hur varm man vill att inluften ska vara och hur kallt det är ute. Även luftfuktigheten på avluften spelar roll för energiåtgången då även förvärmining av tillluften.

Man blir ju lite konfunderad när man tittar på FTX aggregat då verkningsgraden anges som förhållandet mellan avluft och tillluft. Ingen (av vad jag sett) anger total energiförbrukning inkl. förvärmning och eftervärmning. Borde vara rätt enkelt om man vet inne temp och utetemp.

Är det någon som har FTX och dessutom loggar elförbrukning etc som kan ge några tips om lönsamheten i att välja el eller vattenbatteri till värmeväxlaren?


/Johan

PS aggregatet vi funderar över heter Flexit L 4

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!