Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 27 november 2013, 09:40:25 »

Har tagit upp det här projektet med att få ut högre temperatur i golvvärmeslangarna igen och jag har hittat en sak jag inte tänkt på tidigare (pinsamt) - det var nämligen om så att på minishunten satt fördelare till två golvvärmeslingor, och båda slingorna var på "framledningen" strypta runt 3,5-4 varv. Så igår kväll öppnade jag båda några varv, men nu är det ju flera plusgrader så det skickas ju knappt ut nån värme ändå.
Men skulle den strypningen kunnat göra så att vattnet blev kallare än framledningen till pumpen trots att termostaten var bortplockad?

Ska ta och fundera lite på vad den där VF-ventilen har för funktion också, om den ska vara öppen eller stängd eller om det inte spelar någon roll.

Återkommer när kylan kommit tillbaka med eventuellt resultat.

/Lars
Skrivet av: DKT
« skrivet: 01 februari 2012, 09:15:23 »



Jag har gått ifrån klinkers efter att ha varit tvungen att göra om golvet 4 gånger...
Jag skulle aldrig rekommendera någon att sätta in klinker och golvvärme på trägolvbjälkslag - enbart på gjuten platta.

Då har du läst på dåligt innan du gjort jobben, alternativt anlitat en dålig hantverkare. Det är inga som helst problem att lägga klinkers med golvvärme på träbjälklag. Men man måste göra rätt, beroende på vad det är för bjälklag vi pratar om.
Jag har nog gjort drygt 100 st utan några problem.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 januari 2012, 21:33:16 »

samma här ut med skräpet

Mitt koncept med termostat med trådlös givare och returtemperaturbegränsare kommer förhoppningsvis bli klockrent. Till en lägre kostnad än shunten. till en lägre driftkostnad än shunten och med en bättre komfort
Skrivet av: Kåge watt
« skrivet: 31 januari 2012, 20:38:37 »

Min kommer att åka ut till sommaren,sen blir det en "Rickardkoppling".
Har skruvat och ändrat i denna tingest utan att få till nåt vettigt huvuddunk
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 27 januari 2012, 08:48:33 »

Det är en vanlig Grundfos UPS15-40 med ett tydligt vred med 3 lägen.
Här på bilden syns den tydligt.
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/LK-Golvvarmesystem/Tillval/LK-Shuntar/
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 januari 2012, 08:43:01 »

vart ställer du hastigheten?
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 27 januari 2012, 08:19:48 »

Drar den 50W, har du nån annan pump i din än jag har? Min har 3lägen,30-45-60W och den drar 27W i läge 1 för mig.
För övrigt funkar min ok med pumpen avstängd när det är +grader, jag får ingen kortslutning men när det blir kallare behöver jag öka flödet i slingorna och slår på pumpen.
Men jag har samma problem som TS med att framledningen är något lägre vilket gör att värmen inte räcker till när det är redigt kallt så jag tänkte ta en omgång till med pumpen, skruva på allt och kolla vad resultatet blir. Jag kan försöka skriva ner vad som händer och återkomma, blir det inte bättre åker den nog ut och slingan får gå direkt på framledningen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 januari 2012, 00:13:47 »

jag blir galen på den här skitprodukten M60.
kunde jag slita bort den skulle jag göra det...

Hur jag än gör har den någon typ av kortis. Att den återcirkulerar det köper jag. Fine.

Jag har kollat att den är i läge 2rör...
jag har kollat att den där ventilen på toppen (8mm) är helt utskruvad (det var den inte men jag märker ingen direkt skillnad)
Jag har testat att returbegränsa men det verkar ju bara öka kortisen. Returbegränsningen påverkar bara det inre flödet så att säga, så vitt jag förstår.
Jag testar att strypa framledningen med vredet där man kan sätta en termostat. Och visst stryper jag mycket här så lyckas jag få ett visst delta.

Och hela tiden brummar den och drar 50 watt och jag kan inte påverka farten på något sätt..

Koppla rätt på bara - pang på- strypventil och en returtemperaturbegränsare på returen för en 500ing. sen ere klart. vill man glänsa lite kan man ju sätta en trådlös innegivare inne på muggen och ha en termostat på framledningen och koppla i hop allt med övriga radiatorer i systemet via mitt link. Enklast borde vara ett litet elementkoppel då får man strypmöjlighet och plats för termostat. Då är det bara den där returbegränsaren som ska dit. Den verkar enkel. Den bara fryser flödet om det skulle bli för varmt. Och öppnar upp i takt med att vattnet svalnar i golvet till acceptabel nivå.

Det är allt som behövs, förutsatt att man orkar köra flödet genom enligt två rörsprincipen. Ett alternativ är ju annars att bara dynga på i serie på returen med ett delflöde.

och sedan springa ner till närmsta sjö och sänka den här bykprodukten!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 januari 2012, 16:38:22 »

Ja, jag kommer aldrig över 45°C på framledningen, så jag har ju så att säga min maxbegränsning inbyggd där.
Dessutom har jag slangen i 35 mm flytspackel, och en extra tålig (läs dyr) plastmatta ovanpå.
Men visst, skulle elpatron gå bärsärkargång och hoppa in utan anledning när kompressorn går så finns väl risken att man får byta ut plastmattan.
Å andra sidan är väl risken lika stor att maxbegränsningstermostaten slutar fungera...

Jag har gått ifrån klinkers efter att ha varit tvungen att göra om golvet 4 gånger...
Jag skulle aldrig rekommendera någon att sätta in klinker och golvvärme på trägolvbjälkslag - enbart på gjuten platta.

Har man höga framledningstemperaturer måste man maxbegränsa, men jag anser att de har för små ventiler i alla shuntar, de är inte gjorda för värmepumpsdrift.
Kv-värdet borde vara mycket större på de ventiler som används i golvvärmanläggningar.
Hellre lite mer precis injustering än att man inte kan få tillräckligt flöde.

Var hios en bekant för ett par år sedan som har golvvärme i hela huset.
Shunten var injusterad enligt anvisning, och reslutatet var att värmepumpen var tvungen att producera 45 grader varmt vatten för att det skulle gå ut 36 grader i golven.
Efter mina justeringar så låg vi fortfarande 3 grader över golvvärmens framledning.
Det går helt enkelt inte mata in den effekt som krävs p.g.a. de för små ventilhusen på maxbegränsare och returtrimventilerna.
Killen har nu kört sin nya anläggning med 10-20% högre driftskostnad än han skulle behöva i ca 5 år.
Och om värmepumpen får leva så lär det bli många år till, på 20 år kommer han att ha betalt 2-4 års elförbrukning i onödan bara p.g.a. för klena ventiler i shuntgrupperna....

Katastrof.
Men ingen bryr sig, och de flesta VVS-installatörerna reagerar inte ens på att det är tokigt.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 09 januari 2012, 10:45:57 »

jag tycker ditt upplägg är helt rätt för mindre ytor rickard!

Nu kostade ju badrummet en slant mer än värmepumpar och borrhål. Så man vill ju inte gärna panga på allt för mycket temp i golvet, gissar jag?

Vad är din maxtemp på framledningen och anser du denna temp vara ok för ett klinkat golv?

Faktum är att när jag läser på nätet ( ;D) så hittar jag bara info som säger
klinkers då har man minitemp så det inte blir kallt på golvet
trägolv med golgvärme då måste man ha maxtemp så det inte pajjar.

Behöver man inte ha maxtemp reglering på klinkers?

Min tanke var annars att få detta genom en sådan där returbegränsare som är temperaturstyrd. som en termostat fast den mäter temperaturen på vätskan och sitter på returen. Det är alltså ingen återcirkulation utan bara en uppbromsning. Jag har inga problem med detta givet tank och så stora flöden rör det sig ändå inte om i ett enda golv. och tanken är bara att den ska kicka i om det blir "för" varmt

tankar på det?

och ja Ville Vessla den vibrerar och låter som en hel värmepump. Drar 50w gör den också. Hela tiden. Kommer dö kW-döden om detta får fortsätta. Min är monterad på en för badrummet uppbyggd vattentät låda där alla kopplingar och sådant sitter. Det är ju inte direkt bärande väggar :D

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 januari 2012, 09:12:48 »

Nu har jag inte sett hur dessa shuntar ser ut, men det som brukar spöka med (alla) shuntar av denna typ är:
1. För liten diameter på öppningen i maxbegränsningstemostaten
2. För litet hål i trimventilen på returledningen
3. En bypass som står lite öppen, och blandar in returvatten med framledningsvatten.

På vår egen toalett satte vi in golvvärme nu i sommar, och jag kopplade den direkt på radiatorkretsen, som en vanlig radiator.
Har satt in en trimventil på returledningen som jag ställer flödet på för att få bra komfort på golvtemp, och rumstemp.
Funkar klockrent än så länge.
Vi har ju inte haft så kallt ännu, men just nu är det -20°C ute och det verkar fungera precis som förväntat.
Jag har liite väl hög deltaT, och skall öka flödet en aning, sen tror jag det blir perfekt.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 09 januari 2012, 09:01:03 »


Det känns ju underligt med en pump som susar på full fart. oavsett om ytan är 7m2 eller 60m2. Jag tycker denna pump är ett ofog :)
Verkligen ett ofog, och jag har inte bara en utan 2. En för badrum och innerhall och en för ytterhall.
Kan inte begripa varför detta gjordes(tidigare ägare), alla rummen fick klinkers med golvvärme och det måste ju funnits alla möjligheter att göra det riktigt än att bara stoppa dessa tingester på befintliga radiatorrör på en väl synlig placering. Dessutom tycks original upphängningen vara konstruerad för att överföra maximalt med vibrationer till väggen. Dessa har jag fått modifiera för att inte bli galen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 09 januari 2012, 00:43:27 »

mm min önskelista framgår ju nedan.

en linktermos, en link rumsgivare, en danfoss retur-temp-begränsare och så behöver man väl ett koppel kanske. och en röris.

Mycket billigare än en minishunt
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 08 januari 2012, 16:12:07 »

Alpha 2 kanske  Thumbsup     Kör du med samma temp som systemet  så kan du ju fördela in lite flöde bara, och sen stoppa med en termos
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 08 januari 2012, 12:04:17 »

returventilen?

Ok så ställa termostatvredet fullt öppet så att säga och sedan strypa in med returventilen
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 08 januari 2012, 12:03:10 »

ok jag förstår.

Jag har drag ner 2 varv från max på tempbegränsaren.

Det blir lite för varmt i rummet tycker jag. Jag har inte aktiverat termostaten. Stryper jag då in med den grå som sitter där i stället för termostaten?

Det känns ju underligt med en pump som susar på full fart. oavsett om ytan är 7m2 eller 60m2. Jag tycker denna pump är ett ofog :)

Hehe, jag tycker också min är ett ofog, men jag vill ha varmare i rummet den sitter ;)
Nu är jag ute lite på hal is, men kan du inte strypa med den ventilen som sitter lite snett riktat nedåt mot vänster ungefär under den tempbegränsaren?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 08 januari 2012, 11:49:58 »

ok jag förstår.

Jag har drag ner 2 varv från max på tempbegränsaren.

Det blir lite för varmt i rummet tycker jag. Jag har inte aktiverat termostaten. Stryper jag då in med den grå som sitter där i stället för termostaten?

Det känns ju underligt med en pump som susar på full fart. oavsett om ytan är 7m2 eller 60m2. Jag tycker denna pump är ett ofog :)
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 08 januari 2012, 11:14:54 »

Och vad är rätt inställning om jag nu ska köra MED motor. Jag har två rattar. En som ligger närmare motorn som det står temp - och + och en som bara går att dra typ 3/4 varv som är grå och ligger i motsatt ända av motorn. Vad denna gör vet jag inte.

Nu är ju inta jag nån expert (därav denna tråd ;) men den "gråa" borde ju vara termostaten, och den märkt med "temp" är nog temperaturbegränsning på vattnet ut i golvslingan. Jag har min ett varv från fullt öppet och det ska då vara en begränsning på max 50 grader.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 08 januari 2012, 01:39:32 »

jag behöver förstå denna tingest lite bättre.


Jag ser på min system CP att den har varvat upp. Det skulle kunna bero på en kortis någonstans. Hittar ingen och började då titta lite på denna minishunt. Jag har alltid haft den avslagen. Alltså kopplat ur strömmen då jag tycker den låter och drar ström i onödan.

Jag har ändå fått ett helt ok varmt golv i badrummet på ca 7m2.

Jag mätte tempen på framledning och retur innan shunten och noterade då att det var nästan exakt samma temp. Det kanske skiljde en halv grad eller så.

Framledning till golvet var också samma temp men retur från golvet var MYCKET lägre.

Detta tyder ju då på ett väldigt lågt flöde genom golvet. Men då detta låga flödet inte nämnvärt påverkade returtempen så måste detta ju vara samma typ av resultat som en kortslutning.

Jag testade att sätta på motorn i shunten och då gick temperaturen ner på returen rejält och efter ett tag när vattnet gått runt ett varv i golvet så hade jag en varaktig diff på kanske 4 grader eller så.


Helst skulle jag vilja köra utan motorn. Men kanske detta inte går? Kanske är trögheten i golvet för stor med resultat att 99% av allt vatten flödar tillbaks i returledningen utan att gå ut i golvet = kortis.

Kan ni tänka er ett upplägg där jag får det att fungera utan motorn på och utan att få en kortis.


Och vad är rätt inställning om jag nu ska köra MED motor. Jag har två rattar. En som ligger närmare motorn som det står temp - och + och en som bara går att dra typ 3/4 varv som är grå och ligger i motsatt ända av motorn. Vad denna gör vet jag inte.
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 07 januari 2012, 09:30:10 »

Nu så har jag stängt VF-ventilen helt och hållet, och det går nog ut lite varmare vatten nu, men det är fort 5-6 graders diff mot tempen som kommer in till shunten. Men det komer man kanske aldrig ifrån ...
Skrivet av: arild
« skrivet: 05 januari 2012, 21:13:14 »

Har du provat att stänga VF-ventilen? Om jag förstår det rätt så blandar den returvatten med framledningen.
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 05 januari 2012, 15:25:11 »

Nu ska jag prova strypa lite och se om det gör nån skillnad. Jag har fortf 8-10 grader mellan in i shunten och vad den skickar ut i golvvärmen.
En annan sak jag kom på - är det bästa att köra full fart på cp vid shunt, så att inte vattnet kyls av så mycket?
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 05 januari 2012, 01:11:22 »

Skulle det kunna bero på att det är för dålig fart på vattnet till shunten, därför blir det så stor skillnad? Stod ju nåt om att man kunde strypa den för att "suga" in mer varmvatten i shunten, kanske får testa lite med det!
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 04 januari 2012, 08:31:25 »

Det är inget elektriskt som styr blandningen. endast CP:n går på el.
Har själv en och lyckas inte heller uppnå samma, däremot bättre än din. Har jag 38 fram får jag ut 36 på slingan så din borde gå att trimma.
I mitt fall tänkte jag ta bort shunten och koppla den enda slingan direkt på framledningen.
Annars samma problem, enda rummet(hallen) som jag vill ha varmare i men inte höja tempen för hela systemet bara för detta.
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 04 januari 2012, 06:15:49 »

Hallå där!

Det låter som en bra lösning, lagomt arbetskrävande också ;) Men är det nåt elektriskt som styr blandningen? Jag fick som för mig att det bara var cirkpumpen som gick på el, annars var det mekaniskt så att säga.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 januari 2012, 23:51:35 »

jag vill ha en ventil för att styra grundflödet
jag vill ha en termostat på framledningen (inget måste)
jag vill ha en termperaturstyrd returbegränsare på returen

det sistnämnda bromsar upp flödet i fall temperaturen blir högre än det angivna värdet och öppnar upp när temperaturen går ner.

Totalkostnad klart lägre än en minishunt och det drar inte 50w momentant. detta drar 0w :)
och inte brummar och låter det heller
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 januari 2012, 23:48:26 »

har du testat att dra ut sladden........

det har jag gjort på min.
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 03 januari 2012, 22:37:52 »

Hupp!

Har en LK M60, som jag nu testat plocka bort termostaten på, och vridit upp maxtempbegränsaren max på, samt kollat VF-ventil och retur så de är öppna.
Nu mätte jag framledningen till shunten och den var 45, men tempen ut till golvet var "bara" 36. Borde inte den vara högre nu? Uppenbarligen blandas ju tempen fortfarande ned? Eller blandas alltid vattnet ned?
Problemet har är att ett rum är sämre isolerat än de andra och jag skulle ju vilja ha upp värmen där utan att behöva öka framledningen _ännu_ mer. Man blir ju lite sugen på att förpassa shunten och koppla på golvvärmeslangarna direkt ;-)
Påverkar hastigheten på pumpen som sitter på shunten temperaturen på vattnet ut i golvvärmen, eller bara returtempen?

Nån som vet om ovanstående är som det ska, eller om det är lönt att skruva nåt mer på den där minishunten?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!