Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombination mark/berg-värme och solfÃ¥ngare - OFFICIELL TRÃ…D!  (läst 20292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fighter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Angående att koppla solslingan mot KB för att höja KB-returen, någon som har erfarenthet av det?
Kan man få ut mer av anläggningen på det viset? Och i så fall hur mycket.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
Angående att koppla solslingan mot KB för att höja KB-returen, någon som har erfarenthet av det?
Kan man få ut mer av anläggningen på det viset? Och i så fall hur mycket.
Hittade et liknande system. En kille i Danmark påstår att det går att köra anläggningen, även när han bara har hälften av den kollektor han behöver till sin pump. Han rekomenderar dock inte vanlig solvärme, då den bara går på dagarna.
Se länk til tidligare tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6938.0
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
tjena

Har en anläggning där solfångaren går mot hålet,körde igång den i höstas så jag har inte riktigt koll på hur mycket se kan ge.
krukset har varit att hålla solfångaren snö fri !
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Räta upp solfångarna, så slipper Du det problemet. Dessutom får Du på köpet mer effekt under vår å höst.

mvh humlan.

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
det skulle man naturligtvis ha gjort,varför sa inge det tidigare huvuddunk
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Jag måste vidhålla det jag sa... har man en (väldimensionerad) värmepump så är inte solfångare nån direkt lönsam komplettering!
Bruttobesparingen är väl hyfsad, MEN den största delen av besparingen är ju ändå gratisvärme ur borran alt ur ytjordvärmen.
Nettobesparingen blir dfakto ca 1/3 mot om man använder sig av tex olja eller el för huvudsakliga uppvärmningen!!
Även med en vedanläggning är det nog frestande att inst solfångare, för att slippa braseldningen för VV. ( jag vet för ja eldade ved i nästan 20 år)

Ja skulle kunna inst en stor yta eftersom jag får dubbla bidrag ( 2 lght) men hur jag än räknar så blir det mesta på nöjeskontot. Ska säga att jag varit mycket frestad!

Min totale elförbrukning för värme o Vv ligger kring 6000 kwh/Ã¥r.  Säg att jag skulle spara 25% det blir ca 1500:-/Ã¥r. Men jag är mycket tveksam till att det gÃ¥r!?

Min anläggning skulle iofs vara en bra testanläggning eftersom jag har kört med olja några år eldat ved i måånga år och kört även med elpannan flera år och nu med värmepump över 6 år.

Tyvärr har jag inte haft separatmätning på VP så länge.... men årsförbrukningarna finns kvar.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
det skulle man naturligtvis ha gjort,varför sa inge det tidigare huvuddunk

Tja, inte vet jag... Kanske för att många installatörer/vvs-firmor, fortfarande ser solvärme som nåt smått suspekt... Å oftast bara har den kunskap som finns att läsa sig till på ett papper. Vi lär nog få vänta på det stora genombrottet ett tag till i Sverige, fast det nu iaf kommit pumpar som är anpassade för sol till oss åxå. Konstigt eg, för Vi borde ligga före dom söderöver, då Vi faktiskt har fler antal soltimmar/år än många länder ute i Europa. Minns jag inte helt hel, så är det Finlands västkust, som kan ståta med flest antal soltimmar/år, å sedan följer Sverige, men riktigt var minns jag inte.. Men när elpriset stiger ännu mer, (För ingen tror väl på alvar att det kommer att sjunka?) då kommer säkert många att hänga upp lite solfångare, som faktiskt numera går att köra med 0 sek/kWh i kostnad, då allt sköts av de inbyggda solpanelerna för el.

mvh humlan.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Min idee på placerring av solfångare.

Är det genom förbart? :-\

Vad ger det i värme sommartid i Skåne. Till poolvärme-VV?

Pris med svarta på taket med sedan okrossbart glas över.
8000+extra reglerventil som är termostatstyrd. Ca 5000:-
Min beräkning max 15000:-.

Och sparar 1000:-/månad i 6 månader.(intjänad på 2,5 år)

referens  http://www.primastar.nu/PS_Solfangare_info.htm

Citera
Hjälp för beräkning
Beräkna alltid Din solfångare utifrån att köpa en startmodul och sen vad Du behöver ytterligare för tillägg.

Exempel 1. Du har ont om plats och vill bygga två solfångare, som är 1x4 m vardera. Då köper Du en startmodul för 2995 kr och en extra rörsats för 995 kr -- slutsumma 3990 kr.

Exempel 2. Du vill bygga två solfångare som är 1x12,5 m vardera. Då köper Du en startmodul för 2995 kr,
1 tilläggsmodul för 2795 kr och två extra rullar 25 m collectorband à 995 kr -- slutsumma 7780 kr.

Exempel 3. Du vill bygga tre solfångare som är 1x11 m vardera. Då köper Du en startmodul för 2995 kr, 2 tilläggsmoduler à 2795 kr och tre extra rullar 25 m collectorband à 995 kr -- slutsumma 11.575 kr.

 
   
« Senast ändrad: 27 mars 2006, 21:53:06 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Nackdelen med att lägga direkt på tak, är att Du missar många fina soltimmar vår/höst, men annars ser jag inga problem med själv installationen... Snö lär knappast ge dig några större problem. Men jag har en känsla av att Du kan komma att ångra ditt köp, å inte valde vakuumrör på en gång. Men om poolvärme är huvudsaken, så kör på, som Du tänkt.

mvh humlan.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
Har en anläggning där solfångaren går mot hålet,körde igång den i höstas så jag har inte riktigt koll på hur mycket se kan ge.
krukset har varit att hålla solfångaren snö fri !
Heja, det här har jag set fram emot  studs

Har du et diagram?
Kör du uppvärmning av huset med solvärmen, eller är det bara tappvatten?
Loggar du?

Väldigt nyfiken  studs studs
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
1 varmvatten
2 radiatorer
3 EV pol
4 Kb
har tyvärr ingen logg en så länge
har sänkt min totala elförbruking sedan i höstas med 40% men då eldade jag 1-2gr per
dag i kakelungnen förra vintern.
ska kolla lite om jag kan  hitta ett schema över kopplingarna
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
ska kolla lite om jag kan  hitta ett schema över kopplingarna
studs
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Äntligen nÃ¥gon som gjort slag i saken skulle vara otroligt intressant att se en logga pÃ¥ en sÃ¥n anlägning.  studs  studs DÃ¥ a fÃ¥r man svart pÃ¥ vit hur lönsamt solvärme i kombination med vp är. Tror själv att det är ett vinnande koncept.  Thumbsup
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
1 varmvatten
2 radiatorer
3 EV pol
4 Kb
har tyvärr ingen logg en så länge
har sänkt min totala elförbruking sedan i höstas med 40% men då eldade jag 1-2gr per
dag i kakelungnen förra vintern.
ska kolla lite om jag kan  hitta ett schema över kopplingarna
Växlas den mot KB, eller kopplar den bara om?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
solen ligger parallellt med hålet ,antingen går bara solen mot hålet eller om kompressorn går
blandar solen med hålet,när solen går mot VV eller RAD så går den mot en växlare.
Provar att lägga med en princip skiss.
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!