Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rot vvxlare gÃ¥r till och frÃ¥n Swegon-Casa r5-H comfort  (läst 527 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Hej! Vid vissa perioder går min rot vvxlare igång för att 5-10 min senare stängas av igen. Dessa cykler kan pågå en natt, en fm, en em eller en kväll. Sätter beteendet i relation till yttertemp. Gissar på att växlaren går igång när uteluften behöver värmas eller kylas och att när uteluften fått rätt temp så stannar den igen och i så fall är det ju inget konstigt. Men det känns inte som om det är så vidare hälsosamt för drivremmen med alla dessa start och stopp ... Någon som har någon fundering? Hur jag kan veta att vxlaren går till och från är att jag ser att effektbehovet pendlar mellan ca 51 och 71 W plus att jag hör när den går igång.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29402
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rot vvxlare går till och från Swegon-Casa r5-H comfort
« Svar #1 skrivet: 01 september 2023, 00:56:11 »
Gissar på att växlaren går igång när uteluften behöver värmas eller kylas och att när uteluften fått rätt temp så stannar den igen och i så fall är det ju inget konstigt.

Tror du är den enda som kan värma och kyla uteluften, det är konstigt.  *roflmao*

Skämt åsido, den har kanske en logik för att kyla huset med uteluft om det är övertemp inne eller nått liknande?
Detta funkar bättre med växlaren avstängd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Rot vvxlare går till och från Swegon-Casa r5-H comfort
« Svar #2 skrivet: 02 september 2023, 20:16:52 »
Ja aggregatet använder ju växlaren för att uppnå önskad temp på tilluften - är uteluften för varm så kyler växlaren ner den med avluften (om det går) och är uteluften för kall så värmer växlaren upp den med avluften, så långt är vi väl överens? Det jag är lite fundersam över är alla dessa start och stopp som periodvis sker, känns som aggregatet är hyperaktivt - men det är kanske normalt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29402
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rot vvxlare går till och från Swegon-Casa r5-H comfort
« Svar #3 skrivet: 03 september 2023, 04:01:01 »
Fast det är innetemp som den styr, om t ex innetemp är 25 C börvärdet inne är 22 C och utetemp är 18 C så är det ju lättare att sänka innetemp om växlaren står stilla.
Kör den växaren då så värms tilluften, men det vill vi ju inte om vi vill sänka innetemp.

Sen när innetemp börjar närma sig börvärdet så startar den ju igen för att hålla det värdet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Rot vvxlare går till och från Swegon-Casa r5-H comfort
« Svar #4 skrivet: 04 september 2023, 21:32:12 »
Mja börvärdet på tilluften som jag angett till ventilationsaggregatet är 19 grader och det är det värdet som det kämpar för att uppnå. Men det som är mitt huvudbry är alla start och stopp - men det är kanske ett normalt beteende ...?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3606
  • Karma +2/-0
SV: Rot vvxlare går till och från Swegon-Casa r5-H comfort
« Svar #5 skrivet: 04 september 2023, 21:58:14 »
Har du överskadat alla värden så inte någon singal störs eller glappar och då skulle bli svaret på alla start och stopp? För det är ju korkat att den gör så, så det kan inte vara meningen. Roterar gör den när den anser att behov av att hålla värmen kvar i huset är bästa idén.

Är det 30 grader inne och 25 grader ute, och börvärde är under 30 då bör den stå still.

Eller 15 ute, 25 inne och börvärde 22, då ska den stå still.
Eller 15 ute och 18 inne och börvärde 22, då ska den gå.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Rot vvxlare går till och från Swegon-Casa r5-H comfort
« Svar #6 skrivet: 06 september 2023, 21:59:21 »
Den verkar gå igång när den ska (enl satta börvärden) men den stannar efter 5 -10 min för att sedan gå igång igen osv ... Dock kan den vid vissa tillfällen starta för att gå en längre stund som känns mer normal. Ja det är kanske ngt glapp någonstans ... Jag får kolla vidare/tack

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!