Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mest effektiva vattenradiatorn och termostat?  (läst 12602 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Mest effektiva vattenradiatorn och termostat?
« skrivet: 12 januari 2010, 20:28:25 »
Hej,

Tänkte byta ut ett el-element jag har i ett rum som är 15 kvm till ett vattenelement, så jag kan ansluta det till fjärrvärmen.

Finns det nÃ¥n radiatormodell som är speciellt effektiv som man kan tjäna pÃ¥ att köpa, eller är det hugget som stucket?  Sc:,h

/Mvh Lars
« Senast ändrad: 13 januari 2010, 10:39:24 av ljs-s »
Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Mest effektiva vattenradiatorn?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2010, 20:53:52 »
En fläktradiator anses väl vara den effektivaste sen kommer väl sektionsradiator och efter det kompaktradiatorn med konvektorplåtar och sist panel radiatorn.
I ditt fall tror jag inte det spelar någon större roll eftersom du har fjärrvärme (högtemp)
Tänk däremot på att radiatorn skall klara av att avge minst 35W/m²*15m²= 525W sen kan du ta en som passar i storlek och utseende så det blir snyggt.
Tänk på att om du har enrörs system skall du ha en lite större radiator/anpassa radiatorn efter rummet + var i slingan den är.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Mest effektiva vattenradiatorn?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2010, 21:59:17 »
En fläktradiator anses väl vara den effektivaste sen kommer väl sektionsradiator och efter det kompaktradiatorn med konvektorplåtar och sist panel radiatorn.
I ditt fall tror jag inte det spelar någon större roll eftersom du har fjärrvärme (högtemp)
Tänk däremot på att radiatorn skall klara av att avge minst 35W/m²*15m²= 525W sen kan du ta en som passar i storlek och utseende så det blir snyggt.
Tänk på att om du har enrörs system skall du ha en lite större radiator/anpassa radiatorn efter rummet + var i slingan den är.

Fläktradiator känns inte så lockande, man vill ju inte ha nån fläkt igång som låter hela tiden.
Men hur är det med att reflektera värmen framåt och inte bakåt med hjälp av en reflektor?

http://www.v-reflektor.com/reflektorer.html
Finns det element med inbyggda reflektorer eller tjänar man inget på sånt?
Det låter ju logiskt att man ska undvika att värma upp väggen.

Aha bra information om hur mÃ¥nga watt jag behöver  Thumbsup
Jag har 2 rör till mina element.
Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mest effektiva vattenradiatorn?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2010, 22:08:14 »
Den mesta av värmen tillförs luften via konvektion och strålningsvärmen är bara en liten del så att sätta en reflektor bakom ger inte mycket till vinst. Element med konvektorplåtar har redan en "reflektor" inbyggd
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Mest effektiva vattenradiatorn?
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2010, 22:35:28 »
En fläktradiator anses väl vara den effektivaste sen kommer väl sektionsradiator och efter det kompaktradiatorn med konvektorplåtar och sist panel radiatorn.
...
Kompaktradiatorn bör vara lite effektivare än sektionsradiatorn:
Ex:
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=389
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1381

Kompaktradiatorn C22 (60x100) avger 768W vid dt30.
Sektionsradiatorn Duplex (59x99) avger 616W vid dt30.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Mest effektiva vattenradiatorn?
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2010, 10:38:54 »
En fläktradiator anses väl vara den effektivaste sen kommer väl sektionsradiator och efter det kompaktradiatorn med konvektorplåtar och sist panel radiatorn.
...
Kompaktradiatorn bör vara lite effektivare än sektionsradiatorn:
Ex:
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=389
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1381

Kompaktradiatorn C22 (60x100) avger 768W vid dt30.
Sektionsradiatorn Duplex (59x99) avger 616W vid dt30.

Den där kompaktradiatorn sÃ¥g helt ok ut och hade ett överkomligt pris  Thumbsup

Men hur är det med termostaten då?
Finns det några bättre termostater man bör använda?

På dom elementen jag har nu sitter det sånna här:

Det enda jag finner negativt med dom där är att dom kan börja vissla ibland. Lite drygt att höra på dom.

Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Mest effektiva vattenradiatorn?
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2010, 16:53:21 »
En fläktradiator anses väl vara den effektivaste sen kommer väl sektionsradiator och efter det kompaktradiatorn med konvektorplåtar och sist panel radiatorn.
...
Kompaktradiatorn bör vara lite effektivare än sektionsradiatorn:
Ex:
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=389
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1381

Kompaktradiatorn C22 (60x100) avger 768W vid dt30.
Sektionsradiatorn Duplex (59x99) avger 616W vid dt30.

Den där kompaktradiatorn sÃ¥g helt ok ut och hade ett överkomligt pris  Thumbsup

Men hur är det med termostaten då?
Finns det några bättre termostater man bör använda?

På dom elementen jag har nu sitter det sånna här:

Det enda jag finner negativt med dom där är att dom kan börja vissla ibland. Lite drygt att höra på dom.



Det är inte termostat huset som orsakar visslandet, det är ventilen med piggen på elementet. Motionerar piggen lite.

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Mest effektiva vattenradiatorn?
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2010, 17:28:47 »

[Det är inte termostat huset som orsakar visslandet, det är ventilen med piggen på elementet. Motionerar piggen lite.
Jo det hjälper ju att röra termostaten nån millimeter, men sen är ljudet tillbaka efter ett tag. Eller har du några andra tips på hur man får bort visslandet?

Inga andra tips pÃ¥ nÃ¥n bra termostat som gör att man kan spara nÃ¥gra kr i längden?  ;)


Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Mest effektiva vattenradiatorn?
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2010, 23:17:16 »

[Det är inte termostat huset som orsakar visslandet, det är ventilen med piggen på elementet. Motionerar piggen lite.
Jo det hjälper ju att röra termostaten nån millimeter, men sen är ljudet tillbaka efter ett tag. Eller har du några andra tips på hur man får bort visslandet?

Inga andra tips pÃ¥ nÃ¥n bra termostat som gör att man kan spara nÃ¥gra kr i längden?  ;)


Hallå
Det är när termostaten håller på att stänga som ljudet uppstår,man kan sätta en varvsreglerad cirkpump.
Den anpassar varvet efter trycket i systemet,alltså när termostater stänger radiatorer,ökar trycket på pumpen,pumpen känner av det och minskar i varv.
Själv har jag 4st fläktkonvektorer,som täcker 260kvm hus.
Dom hörs knappt,så du behöver inte oroa dig för oljud,därimot är dom grymt effektiva.
Har kunnat stänga av 17 av 19 större radiatorer helt = 100-130 liter vatten som värmepumpen slipper värma upp.
Grabben har en brevid sin säng och han säger att han inte hör den,man blir ju "blind"för ljud som alltid finns.
Vidare tycker jag nog att du ska räkna med minst 50w/kvm till ditt rum.
Ett p.s
För att minska ljudet över radiatorn kan du ju öppna dom fullt och sänka kurvan eller framlednings tempen till du får önskad temp i rummena.
Samma princip som vid värmepumpsdrift.
Det brukar bli mera ekonomiskt att göra så än att köra ut hög temp och sedan stänga termostaterna.
Ha dé bäst



Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Mest effektiva vattenradiatorn och termostat?
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2010, 12:19:26 »
Jag måste fråga; hur stor radiatorvolym tror du att du har kvar i systemet om du tagit bort 130L?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Mest effektiva vattenradiatorn?
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2010, 12:41:57 »
Hallå
Det är när termostaten håller på att stänga som ljudet uppstår,man kan sätta en varvsreglerad cirkpump.
Den anpassar varvet efter trycket i systemet,alltså när termostater stänger radiatorer,ökar trycket på pumpen,pumpen känner av det och minskar i varv.
Själv har jag 4st fläktkonvektorer,som täcker 260kvm hus.
Dom hörs knappt,så du behöver inte oroa dig för oljud,därimot är dom grymt effektiva.
Har kunnat stänga av 17 av 19 större radiatorer helt = 100-130 liter vatten som värmepumpen slipper värma upp.
Grabben har en brevid sin säng och han säger att han inte hör den,man blir ju "blind"för ljud som alltid finns.
Vidare tycker jag nog att du ska räkna med minst 50w/kvm till ditt rum.
Ett p.s
För att minska ljudet över radiatorn kan du ju öppna dom fullt och sänka kurvan eller framlednings tempen till du får önskad temp i rummena.
Samma princip som vid värmepumpsdrift.
Det brukar bli mera ekonomiskt att göra så än att köra ut hög temp och sedan stänga termostaterna.
Ha dé bäst

Ja det låter ju smart att köra fullt blås och reglera med pumpen istället. Enda rummet jag behöver sänka tempen i är sovrummet, eftersom jag vill ha det lite kallare när jag sover.
Nu har jag en luftvärmepump i vardagsrummet som förra ägarna satt dit istället för att sätta dit riktiga vatten element, och eftersom den är effektivare än fjärrvärmen så har jag sänkt elementena i vardagsrummet. Men luftvärmepumpen åker ut i sommar så sätter jag dit fler vatten element istället.
Dom plockade bort ett element och satt en balkongdörr där istället, och byggde till ett 15 kvm rum och satt dit ett el-element som jag vill ha bort.

Men om jag hittar ett effektivare element så behöver jag ju inte sätta dit flera, utan bara byta ut dom jag har nu i vardagsrummet. Det skulle vara bättre för jag har ingen bra plats för något fler element.
Det tillbyggda rummet på 15 kvm blir det ett till vatten element.

Det där med att räkna ut hur många watt jag behöver på elementet. Är det dumt om man råkar överdimensionera elementet eller spelar det ingen roll, bara det är kraftigt nog?

Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Mest effektiva vattenradiatorn och termostat?
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2010, 18:52:20 »
Jag måste fråga; hur stor radiatorvolym tror du att du har kvar i systemet om du tagit bort 130L?
Hallå
Jag skulle tänka mej ungefär lika mycket kvar,stort hus långa och grova dimensioner på rörena,sen tillkommer pannans volym på 220l så totalt kvar ca 350l
Ha dé bäst
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Mest effektiva vattenradiatorn och termostat?
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2010, 19:14:03 »
Ljs, det spelar ingen roll vad du har för värmeleverantör, vedpannan, värmepumpen, fjärrvärmeleverantören osv. Särskilt fjärrvärmeleverantören blir väldigt glad om du har överdimensionerade radiatorer, oavsett om de producerar el eller ej så de får så låga returtemperaturer som möjligt. Har du flödestaxa så sikta på det. Satsa på så stor radiator som frugan tillåter och så tar du till liiite mer. Tar du bort värmepumpen så om möjligt komplettera inte med en fläktkonvektor, du har ju en möjlighet att få tyst i huset då.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad ljs-s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Mest effektiva vattenradiatorn och termostat?
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2010, 20:15:26 »
Ljs, det spelar ingen roll vad du har för värmeleverantör, vedpannan, värmepumpen, fjärrvärmeleverantören osv. Särskilt fjärrvärmeleverantören blir väldigt glad om du har överdimensionerade radiatorer, oavsett om de producerar el eller ej så de får så låga returtemperaturer som möjligt. Har du flödestaxa så sikta på det. Satsa på så stor radiator som frugan tillåter och så tar du till liiite mer. Tar du bort värmepumpen så om möjligt komplettera inte med en fläktkonvektor, du har ju en möjlighet att få tyst i huset då.

Nej jag betalar för energin jag tar av fjärrvärmevattnet.
Fjärrvärmeleverantören vill jag ju sÃ¥ klart inte göra glad  a:gl
Vill bara kolla sÃ¥ jag hänger med:  Sc:,h
Så du menar att det är bättre att ha radiatorerna smått underdimensionerad då får att det ska bli så effektivt som möjligt?
Och att det är effektivare att ha lägre flöde och värma längre istället för högre flöde och värma mycket i intervaller?

« Senast ändrad: 14 januari 2010, 20:21:22 av ljs-s »
Bor i ett 135 + 28 kvm stort 1.5 plans kedjehus ifrån 64. PVC 3 glas fönster.
Huset är gjort i betong och har 35 cm tjocka väggar. Står på en oisolerad betongplatta.
Uppvärmningen består av fjärrvärme.
2008: 22.500 kwh (Förra ägarna med direktverkande el)
2009: 19.000 kwh.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Mest effektiva vattenradiatorn och termostat?
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2010, 21:41:15 »
Jag menar att du ska ha så stora radiatorer som möjligt, det är det allra bästa för alla, särskilt konsumenten om de har flödestaxa. Men de flesta konsumenter vet i regel inte vad de abonnerar på för taxa....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!