Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic eller Toshiba?  (läst 13535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mema95

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar/Sverige
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Panasonic eller Toshiba?
« skrivet: 19 augusti 2005, 14:24:43 »
Hej!

Tänker köpa L/L snart. När jag har forskat lite så tror jag att någon av de "nya" L/L antingen från Panasonic (CS-HE9DKE) eller Toshiba ("nya" RAS 10 med ett cop på ca 4,5) skulle passa mig.

Vilken av dessa skulle ni välja?

Positivt och negativt om dessa skulle också vara "kul" att höra.

Tack på förhand!

Micke
« Senast ändrad: 19 augusti 2005, 14:46:37 av mema95 »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasonic eller Toshiba?
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2005, 14:30:44 »
Har själv en Panasonic E9DKE, som fungerat utmärkt.

Det enda som förbryllar mig är att energiförbrukningen i viloläge är hela 50W.
Tror att du kommer att finna att pumparna är relativt likvärdiga, så avgörande blir pris och leverantör. Och möjligen garantiutfästelser. (Fick själv 5 års full garanti.)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic eller Toshiba?
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2005, 21:49:41 »
Hej, kan säga att vi varit med Toshiba ras-10 sen 1/10-2004. 5-pers, 2 vuxna 3 barn i familjen 150 kvm 1,5 plan mekanisk frånluft + 60 kvm garage. Tro det eller ej: sen 1/10 2004 till 19/8 2005, ca 15,3 Mwh, inkl allt, även grundvärmen i garaget under vintern (direktel), varmvatten, hushållsel, ac under varmperioden osv, hela faderullan. Killen från nätbolaget trodde att det var fel på vår rapportering så dom skickade ut en man. Innan legat på allt mellan 22-25 Mwh, men aldrig under det. Värmer hela kåken på pumpen ner till -18, sen behövs stöd (i vintras 2 nätter). Hoppas den fortsätter funka så :-).
Vill bara berätta hur det är för oss. Utedelen monterad på norrsidan av kåken med ca med drygt 7 meter långa rör till innerdelen med 6 st 90-graders böjar. Undrar hur det hade blivit om man haft korta rör och pumpen på sydsidan som en del förståsigpåare förespråkar  ;). 
 / mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad frikadellen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic eller Toshiba?
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2005, 21:22:23 »
Bra besparing, vad har du för effekt på din RAS10 pump?

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic eller Toshiba?
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2005, 23:16:13 »
Hej, det är den som dom testade i råd&rön, Ras-10 javp/jkvp. I reklamen säger dom 6,5 kw, men det vete farao, fast värme ger den :). Jag gav 19990 inkl montering och moms och restid för montören. Det som tillkom var 3 meter extra rör för att få bort eländet från uteplatsen/synfältet/hörsel osv runt hörnet till norrsidan. Det landade på cirka 21500 totalt. Elinstallation till egen propp i central via separat mätare gjorde jag själv, händige Harry du vet!!
 / mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasonic eller Toshiba?
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2005, 10:43:50 »
Hej,
Gav 15.500 inklusive 5m ledningsdragning och 5 års garanti. Räknar med att spara drygt 5000SEK/år. Har "lilla" modellen E9, men den ger nog mer värme än den kan blåsa iväg i det utrymme jag har den. Så en större modell hade varit meningslös. I såfall bättre att satsa på två "små" pumpar med olika placering.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Larry

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag TROR jag gillar värmepumpar!
SV: Panasonic eller Toshiba?
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2005, 14:04:04 »
Runt 15000 kr inkl installation tycker jag låter bra, någon som vet vem som installerar för det priset i norra skåne? Då menar jag typ larryds panasonic eller t.ex motsvarande Sharp. Toshibas verkar ligga på runt 20000 överallt. Tacksam för tips!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasonic eller Toshiba?
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2005, 16:20:14 »
Runt 15000 kr inkl installation tycker jag låter bra, någon som vet vem som installerar för det priset i norra skåne? Då menar jag typ larryds panasonic eller t.ex motsvarande Sharp. Toshibas verkar ligga på runt 20000 överallt. Tacksam för tips!

Hej,
Bor inte i närheten av Norra SkÃ¥ne, men försök med den här      http://www.vtek.se/produkter.htm
En värmepump är ju inte en "fashion-pryl" som en TV eller soffa, där man kan välja efter tycke och smak. Utan en investering som skall tjäna in sig själv så fort som möjligt och ge god avkastning under så lång tid som möjligt.

Betalar man 5.000kr mer, så måste pumpen åtminstone tjäna in 1.000-1.500 mer om året.
Jag tror att R410pumpar från stora/kända/seriösa tillverkare och i samma effektklass inte har tillräckligt stora skillnader i verkningsgrad för att motivera en så stor prisskillnad.

Att betala mer för en större pump i en högre effektklass kan vara klokt - om man har en planlösning som medger att pumpen kan blåsa iväg varmluften och gå med full effekt.


Bor inte i närheten av Norra SkÃ¥ne, men försök med den här      http://www.vtek.se/produkter.htm



180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Larry

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag TROR jag gillar värmepumpar!
SV: Panasonic eller Toshiba?
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2005, 12:16:43 »
Tack Larryd, men VTEK tar också 14995:- PLUS installation så då hamnar man väl närmare 20000kr ändå?
Fler tips?

Utloggad A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasonic eller Toshiba?
« Svar #9 skrivet: 24 augusti 2005, 13:26:11 »
Nu till hösten har det kommit nya modeller ut på marknaden. Mitt tips till dig är att jämföra de tre viktigaste sakerna om man är ute för att dra ner på värmekostnaden: COP = verkningsgrad, Värmekapacitet kW, medel-energiförbrukning kW. Jämför dessa tre tal med olika produkter. Du vill ha en maskin som har hög balans i COP och Värmekapacitet kW samt lågt i medel-energiförbrukning. Exempel, en maskin kan ligga på 10kW i värmeeffekt men drar 8kW i ström och då blir COP verkningsgraden dålig och man sparar inte så mycket som man skulle vilja.

Annat som är värt att titta på: EER för kyla (ju högre EER ju lägre energiförbrukning), vem säljer, vem installerar. All data kan du finna på Råd och Röns test om L/L värmepumpar. Dock är detta test lite gammalt nu. Jämför detta med vad du tycker är prisvärt. Jag rekommenderar inte att installera själv eller att importera eftersom det ofta slutar med att kostnaden blir högre än förväntat. (om man ska installera själv så måste man köpa nya grejer exempel vaccumpump etc.)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasonic eller Toshiba?
« Svar #10 skrivet: 25 augusti 2005, 10:07:43 »
Nu till hösten har det kommit nya modeller ut på marknaden. Mitt tips till dig är att jämföra de tre viktigaste sakerna om man är ute för att dra ner på värmekostnaden: COP = verkningsgrad, Värmekapacitet kW, medel-energiförbrukning kW. Jämför dessa tre tal med olika produkter. Du vill ha en maskin som har hög balans i COP och Värmekapacitet kW samt lågt i medel-energiförbrukning. Exempel, en maskin kan ligga på 10kW i värmeeffekt men drar 8kW i ström och då blir COP verkningsgraden dålig och man sparar inte så mycket som man skulle vilja.

Annat som är värt att titta på: EER för kyla (ju högre EER ju lägre energiförbrukning), vem säljer, vem installerar. All data kan du finna på Råd och Röns test om L/L värmepumpar. Dock är detta test lite gammalt nu. Jämför detta med vad du tycker är prisvärt. Jag rekommenderar inte att installera själv eller att importera eftersom det ofta slutar med att kostnaden blir högre än förväntat. (om man ska installera själv så måste man köpa nya grejer exempel vaccumpump etc.)

Hej nästan min namne;

Kan bara konstatera att många har höjt priserna sedan i somras. I maj och juni var det lätt att hitta kompletta kvalitetsanläggningar, installerade och med moms för under 16.000. (Dessutom fick man ROT bidrag). Det bästa jag hittar i en hast:

http://www.vpgr.se/sharp%20inverter.htm

http://www.vpgr.se/panasonic_E9.htm
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Larry

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag TROR jag gillar värmepumpar!
SV: Panasonic eller Toshiba?
« Svar #11 skrivet: 25 augusti 2005, 12:37:39 »
Tack igen Larryd, det verkar dock som det inte går att komma under 17500:- inkl inst för en E9DKE eller motsvarande Sharp AY-XP09ER? Finns dessutom vpgr i Skåne - de har ju kampanjer med lägre priser men det verkar mest vara i Stockholmsområdet? Tar gärna emot fler tips ifall någon vet någon "seriös" firma som slår detta pris inkl installation!

Utloggad A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasonic eller Toshiba?
« Svar #12 skrivet: 25 augusti 2005, 13:35:42 »
Larryd skrev,

"Betalar man 5.000kr mer, så måste pumpen åtminstone tjäna in 1.000-1.500 mer om året.
Jag tror att R410pumpar från stora/kända/seriösa tillverkare och i samma effektklass inte har tillräckligt stora skillnader i verkningsgrad för att motivera en så stor prisskillnad."

hmmmm.....

Om vi jämför Panasonic E9DKE med Toshiba Ras 10 så får vi följande:

Panasonic E9DKE kostar 17 495:-   
värmekapacitet = (högst) 5 kW   
COP = 4,26   
Medel-strömförbrukning vid uppvärmning 0,845 kW

Toshiba Ras 10 kostar 19 990:-
Värmekapacitet = (högst) 5,8 kW
COP = 4,51
Medel-strömförbrukning vid uppvärmning 0,68 kW 

Så enligt dessa siffror sparar en Toshiba Ras 10 en hel del mer pengar än en Panasonic E9DKE och kostar därefter
2 500 kr mer och efter en ca 15 år med dessa maskiner så blir skillnaden större och större i besparing. Där har du motiveringen varför en Toshiba kostar 2 500 kr mer.

Jag skulle personligen hellre ta Toshiba, Sanyo eller en storlek större på Panasonic exempel E12DKE.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Panasonic eller Toshiba?
« Svar #13 skrivet: 25 augusti 2005, 14:32:10 »
Här börjar reklamen bli så tydlig att det börjar bli dags att döpa om forumet.

Men det är klart, det är svårt att bita den hand som föder en.


(Reklaminläggen som jag hänvisade till ovan är raderade)
« Senast ändrad: 12 september 2005, 20:52:48 av Martin X »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic eller Toshiba?
« Svar #14 skrivet: 25 augusti 2005, 15:28:03 »
Här börjar reklamen bli så tydlig att det börjar bli dags att döpa om forumet.

Men det är klart, det är svårt att bita den hand som föder en.

Jag måste sova och arbeta ibland... kan inte vara med på samma gång ett meddelande skrivs varje gång.

Anmäl gärna inlägg som är reklam, notera dock att Viessmanns och värmepumpsgrossens inlägg i "sina egna" tavlor Värmepumpsgrossen och Viessmann Värmetknik AB inte är otillåten reklam, det är tavlor avsedda just för att de skall kunna meddela t.ex. nyheter och kampanjer. Där finns även möjligheter för de som vill att kommunicera med dem via inlägg.
I övriga tavlor är VPgrossen m.fl. leverantörer välkomna att skriva inlägg som inte marknadsför deras produkter eller tjänster. Den kompetens de besitter är en tillgång för forumet och inte nåt jag vill vara utan.
Jag arbetar dock ständigt för att bli av med mesta möjliga reklam i forumet.
Hoppas det uppskattas (trots att det ibland är riktigt fina erbjudanden som marknadsförs)

De som vill annonsera i forumet kan göra det på två sätt:

1. Genom att köpa plats i bannerfältet högst upp.

2. Genom att köpa sig en egen tavla i Tillverkare/Leverantörsforum.

Båda alternativen är billiga och effektiva platser för marknadsföring och förhoppningsvis fullt accepterat av forumets besökare.

Som sagt var, anmäl gärna "reklaminlägg" till mig via personligt meddelande eller e-post, det är bara bra om vi alla hjälps åt att hålla forumet seriöst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!