Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Normal livstid pÃ¥ en kompressor??  (läst 9526 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lolis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Normal livstid på en kompressor??
« skrivet: 03 november 2005, 18:21:08 »
Har en NIBE 310P, som är 7Ã¥r gammal.  Har fÃ¥tt diagnosen att kompressorn är kass.  Den lÃ¥ter tydligen som ett tröskverk.

Undrar över om detta är en "normal" livslängd på en kompressor??

Utloggad Hakon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Med sprit i slangen.
SV: Normal livstid på en kompressor??
« Svar #1 skrivet: 03 november 2005, 18:39:59 »
Hur långt är ett snöre? *roflmao*

Beror på så mycket, temperaturer, inställningar i styren (start,stopp,hystereser o.s.v).
Är den reparerad innan,konverterad?
Frågorna är många men rent spontant låter 7 år lite.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Normal livstid på en kompressor??
« Svar #2 skrivet: 03 november 2005, 19:11:52 »
Ja, kan någon verklig expert svara på det. Nya motorcyklar (i alla fall extrema sportmotorcyklar från Japan) har helt andra beläggningar i cylindrar och kolvar, ventiler etc som skall ha minst 3 gånger längre livslängd än tidigare stålbeläggningar. Vore egentligen märkligt om inte dom främsta kompressor tillverkarna inte anammat detta i sin tillverkning??? Eller?? Jag vägrar tro att min pump inte kommer hålla längre än en grannes gamla on/off Toshiba som i.o.f.s fortfarande går som en klocka efter 15 år sen idriftsättning??
Kan inte någon vänlig själ som verkligen vet något om detta komma med ett inlägg.

 / hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad P€R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare till en trasig värmepump
SV: Normal livstid på en kompressor??
« Svar #3 skrivet: 03 november 2005, 22:01:38 »
Du har haft tur att den har hållt så länge.
Varför har man bara 3 års garanti på FLVP och 6år på bergvärme, jo för dom håller bara 3-4 år. Det beror på att dom använder en billigare kompressor.
Läser du på folksams sida så ser du att det är många som har problem med 310p
http://www.folksam.se/folksam/miljo/varmepumpar.htm

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Normal livstid på en kompressor??
« Svar #4 skrivet: 03 november 2005, 22:18:42 »
Har en NIBE 310P, som är 7år gammal.  Har fått diagnosen att kompressorn är kass.  Den låter tydligen som ett tröskverk.

Undrar över om detta är en "normal" livslängd på en kompressor??


I min gamla Elektrostandard höll kompressorn hela 16 år.
BÃ¥de Nibe och IVT har haft problem och vi fÃ¥r hoppas att det är över nu.   
Hur mycket kostar det att byta kompressor på en Nibe 310 p Idag.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Normal livstid på en kompressor??
« Svar #5 skrivet: 03 november 2005, 23:22:33 »
Du har haft tur att den har hållt så länge.
Varför har man bara 3 års garanti på FLVP och 6år på bergvärme, jo för dom håller bara 3-4 år. Det beror på att dom använder en billigare kompressor.
Läser du på folksams sida så ser du att det är många som har problem med 310p
http://www.folksam.se/folksam/miljo/varmepumpar.htm
Jag råkade bara halka in på detta, i mitt (vårt) fall gäller det Luft/Luft, men pudelns kärna var ju kompressorerna.
 / hej dÃ¥
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Normal livstid på en kompressor??
« Svar #6 skrivet: 04 november 2005, 17:56:23 »
...Min gamla Elektrostandard fungerade klanderfritt i 22 år innan jag bytte ut den (mot CZ). Elektrostandard-pumpen kommer att fortsätta sitt lliv, nu på Gotland. Det skall bli intressant att se hur länge den håller.
Ang lislängdsproblem på de mindre kompressorerna; Det är väl problemet som uppträdde när tillverkarna fyllde dessa med propan, något som är tillåtet för små kylmediemängder. Man fick då problem med smörjningen, vilket på nyare modeller lösts genom vevhusvärmning. Det sägs att det skall lösa problemet.

/Arne

Utloggad Lolis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Normal livstid på en kompressor??
« Svar #7 skrivet: 05 november 2005, 20:52:36 »
Har en NIBE 310P, som är 7år gammal.  Har fått diagnosen att kompressorn är kass.  Den låter tydligen som ett tröskverk.

Undrar över om detta är en "normal" livslängd på en kompressor??


I min gamla Elektrostandard höll kompressorn hela 16 år.
Både Nibe och IVT har haft problem och vi får hoppas att det är över nu.   
Hur mycket kostar det att byta kompressor på en Nibe 310 p Idag.

Har fÃ¥tt besked vi a frugan, att Elektroteknisna ByrÃ¥n i Göteborg ska byta den om tvÃ¥ veckor.  Är själv utomlands, och den pajade dagen efter att jag Ã¥kte.  Deras besked är att kompressorn kostar ca. 2000:-  plus arbete.

SÃ¥ beroende pÃ¥ hur mÃ¥nga jobbar, och hur mÃ¥nga tittar pÃ¥, kan det bli hur dyrt som helst.   ::)


Utloggad Lolis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Normal livstid på en kompressor??
« Svar #8 skrivet: 05 november 2005, 21:06:46 »
Du har haft tur att den har hållt så länge.
Varför har man bara 3 års garanti på FLVP och 6år på bergvärme, jo för dom håller bara 3-4 år. Det beror på att dom använder en billigare kompressor.
Läser du på folksams sida så ser du att det är många som har problem med 310p
http://www.folksam.se/folksam/miljo/varmepumpar.htm

Intressant läsning.  Problemet hade tydligen med kjöldmediet och oljan att göra.  DÃ¥ detta verkar vara solklart konstruktionsfel, gÃ¥r inte att kräva ersättning??  Om det hade varit min Volvo som hade fÃ¥tt kompressorfel pÃ¥ samma sätt, hade Volvo säkert blivit tvungna att ersätta kompressorn, iaf. vad gäller delar.

Hur är det med villaförsäkringen, täcker den sÃ¥nt??  Har faktiskt ingen aning om det.  FÃ¥r ta reda pÃ¥ det när jag kommer hem.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Normal livstid på en kompressor??
« Svar #9 skrivet: 08 november 2005, 18:58:09 »
Du har haft tur att den har hållt så länge.
Varför har man bara 3 års garanti på FLVP och 6år på bergvärme, jo för dom håller bara 3-4 år. Det beror på att dom använder en billigare kompressor.
Läser du på folksams sida så ser du att det är många som har problem med 310p
http://www.folksam.se/folksam/miljo/varmepumpar.htm

Tror att du blandat ihop något som kallas trygghetsförsäkring med garanti som är något helt annat. Och om du läser det finstilta kan den väldigt snabbt bli värdelös, då den är ett komplement till vanliga villa/hemförsäkringen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad P€R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare till en trasig värmepump
SV: Normal livstid på en kompressor??
« Svar #10 skrivet: 16 november 2005, 23:16:42 »
Vem läser det finstilta när man har en 20 Ã¥r gammal FLVP  ;) . Du har rätt, det är trygghetsförsäkring jag menade. Men har du en FLVP sÃ¥ fÃ¥r du  betala 1500 pix extra för att fÃ¥ 6 Ã¥r. Och varför är det sÃ¥? jo för dom är inte lika driftsäkra.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Normal livstid på en kompressor??
« Svar #11 skrivet: 16 november 2005, 23:47:11 »
Comfortzones CE50 frånluftsvärmepump har 6 år som ingår i priset. Den kan dessutom förlängas till 10 år mot en extra kostnad. Antagligen beror detta på att CE50 är byggd på ett annat sätt än de andra FVP:arna, mer som en bergvärmepump med scrollkompressor.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
Garantitider på VP-kompressorer
« Svar #12 skrivet: 18 november 2005, 17:15:08 »
CE50 kostar mer än andra VP med 1.5Kw kompressorer (upp till 5Kw uteffekt på VP), den är överdimensionerad och har dessutom varvtalsstyrning för att minimera antalet stopp/kallstart, som precis som på bilar är det som sliter mest. Därför håller den längre och har därför lägre garantikostnader.

Det finns alltid någon som väljer att konkurrera med lägre priser och lägre kvalitet, medan andra gör tvärt om.

Jag har initierat en diskussion med folket på Comfortzone om hur man skall kunna stoppa/kallstarta pumpen än mer sällan, (nu stoppar den för avfrostning nån gång i timmen eller så), den diskussionen är tänkt att dessutom utmynna i en konstruktionsförbättring som ska kunna spara ytterligare 5-10Kwh/år i ett normalhushåll, ...utan att fördyra CE50:n nämnvärt.

Jag återkommer i ämnet...

Christian

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Normal livstid på en kompressor??
« Svar #13 skrivet: 18 november 2005, 18:52:32 »
När det gäller tillägsförsäkringar som följer med värmepumparna är det nÃ¥got som köps/betalas av tillverkarna. I stort sett alla ligger i samma försäkringsbolag. Längden pÃ¥ dem avgörs av hur mycket (tillverkaren) man betalar. Tycker (tror) inte  Nibe är sämre än IVT. Men hos IVT ingÃ¥r en treÃ¥rig försäkring (Gäller frÃ¥nluftsvärmepumpar)
Försäkringarna är en kostnad för tillverkarna, om de följer med.  Konsumenten betalar separat för den eller tror att han fÃ¥r den.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Henrik.A

  • Gäst
Henrik.A
SV: Normal livstid på en kompressor??
« Svar #14 skrivet: 31 december 2005, 20:35:20 »
Läste idag att statistik från försäkringsbolagen visade att 1999-2004 anmäldes 20000 skador på värmepumpar som sammalagt kostade villaägarna 250 miljonerkronor.
De fabrikat som har flest fel är bergvärmepumpar och frånluftsvämepumpar från IVT och NIBE.

Vad har ni för erfarenheter från detta och vilket märke ska man satsa på när set blir aktuellt med ett byte.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!