Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radon=Död  (läst 17145 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Radon=Död
« skrivet: 23 april 2006, 19:01:32 »
Det jag ofta funderar över är att eftersom radon är såå farligt hur har människor överlevt bo i radonhus hela livet utan synbara skador.Men dom är förmodligen döende utan att det märks.Vad tror ni Sc:,h

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Radon=Död
« Svar #1 skrivet: 23 april 2006, 19:07:10 »
Det jag ofta funderar över är att eftersom radon är såå farligt hur har människor överlevt bo i radonhus hela livet utan synbara skador.Men dom är förmodligen döende utan att det märks.Vad tror ni Sc:,h
Av samma anledning som det finns rökare som rökt hela livet och blivit 90 år ändå, och samma anledning som det finns bilförare som kört bil hela livet och överlevt. Nämligen att en förhöjd risk innebär absolut inte att ALLA skadas. Det innebär bara att det finns en förhöjd risk för att något skall ske. Du kan aldrig motbevisa en riskfaktor med enstaka individfall, du måste se på hela statistiska underlaget.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Radon=Död
« Svar #2 skrivet: 23 april 2006, 19:16:47 »
Hej.

Enligt tillgänglig statistik så kommer vi alla att dö, fast jag litar inte på statistiken så jag fortsätter att leva.

MVH
Messer

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radon=Död
« Svar #3 skrivet: 23 april 2006, 19:22:56 »
Man kan undra hur man skall kunna leva?  Snart är det ju förhöjd risk med ALLT.

Man får ju försöka undvika det man kan men farligast tror jag det är om man går och oroar sig för allt. Det finns ju bara ett garanterat utfall:

Vi skall alla dö någon gång - bara fakta.

mvh Kgust

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radon=Död
« Svar #4 skrivet: 23 april 2006, 19:25:21 »
Det jag ofta funderar över är att eftersom radon är såå farligt hur har människor överlevt bo i radonhus hela livet utan synbara skador.Men dom är förmodligen döende utan att det märks.Vad tror ni Sc:,h

Jag har ibland funderat på detta också. Finns det statistik på flera cancerfall i trakter med mycket radon i marken.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Radon=Död
« Svar #5 skrivet: 23 april 2006, 22:40:29 »
Läsvärt i ämnet:
http://www.ssi.se/radon/PDF/RadonCancerInneluft.pdf

Kort citat: "SSI:s beräkningar visar dock att närmare 150 liv kan sparas per år genom
åtgärder i alla bostäder med halter över 400 Bq/m3. Av dem skulle ett trettiotal vara ickerökare. Genom åtgärder i alla bostäder med radonhalter mellan 200 och 400 Bq/m3 skulle ytterligare ett femtiotal dödsfall per år kunna undvikas."

Ett ämne som man kanske bör ta på allvar. Sc:,h
Det kan vara någon nära och kär som drabbas i onödan, inte bara någon okänd i statistiken.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Radon=Död
« Svar #6 skrivet: 23 april 2006, 23:09:39 »
Visst ska allt sånt där tas på allvar, men ibland går man ut med helt galna varningar. Jag bor ju mitt i värsta nerfallet från Tjernobyl, å minns mycket väl den tokhystri som rådde då. Det var rena dödshotet Vi fick levererat, vilket senare har visat sig vara rena rama nonsens. Helt enkelt för att ingen hade rätt kunskap om nåt, man verkade inte ens bry sig om att skaffa fram den.... Jag skulle kunna skriva massor om Bq i bl.a djur, å även den strålning som rasade ner i norra Sverige över samer, renar å natur när ryssarna testade sina atomvapen på 1960-talet. Har bekanta som jobbade med anlys av nerfallet då, å jag vet att det var lika jävligt som vid Tjernobyl, men hur många vet det? Eller att bakgrundsstrålningen på flera platser i Sverige m.fl länder är betydligt högre, än vad som anses ofarligt, ändå har folk bott där utan fler krämpor än genomsnittet, i hundratals år. Så personligen är jag alltid väldigt vaksam på vad som sägs, när det gäller strålning. Man blir det, när man som jag/Vi fick slänga massvis av älgkött, de första åren p.g.a för hög Bq, å som nåt år senare visar sig vara helt ofarligt, enligt all expertis m.m m.m

mvh humlan

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radon=Död
« Svar #7 skrivet: 23 april 2006, 23:56:46 »
Nötkött =galna kosjukan

Fågel =fågelinfluensan

Chips =??

Sylt = bensen

Läsk =bensen

Sol =canser

Alkohol =leverskador

Godis =fettma

Värmepumpsforum =pumpoholism

Bada =drunkning

Stadsbo =avgasförgiftning

Villaägare =sönderbeskattad

Spela på lotto =spelberoende
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radon=Död
« Svar #8 skrivet: 24 april 2006, 07:30:28 »
Jag påstår inte att radon är ofarligt men jag tycker det blir lite väl hysteriskt ibland.Det finns folk som inte vill att deras barn ska hälsa på hos andra för att dom bor i sk radonhus .själv anser jag att allt detta stirrande på tv o dataskärmar o pratande i mobiler istället för leka o röra på sig är det stora problemet :(

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radon=Död
« Svar #9 skrivet: 26 april 2006, 19:23:04 »
Av dem skulle ett trettiotal vara ickerökare.
Jag bortser från rökare, att röka är så dumt så det inte räknas.
Sedan kan man undra vad som menas med "dödsfall" Om man får lungcancer vid 80 och dör då istället för vid 85 av något annat, så ör det ju "inte så farligt" jämfört med att dö i trettioårsåldern.

Jämfört med andra risker i livet är det nog inte så farligt.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radon=Död
« Svar #10 skrivet: 27 april 2006, 07:15:23 »
Jag skulle i alla fall inte vilja utsätta mina barn för att växa upp i ett radonhus... Inte ens om jag visste att de kommer att börja röka, rökningen kan inte jag styra över, men radonhuset...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radon=Död
« Svar #11 skrivet: 27 april 2006, 07:26:05 »
Jamen hallå Rickard du har ju låtit barnen växa upp i piteå kommun där man behöver gasmask för att åka in till stan(luktade faktiskt inte så illa igår) det kan inte heller vara bra ;D ;D *vinkar*

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radon=Död
« Svar #12 skrivet: 27 april 2006, 07:28:30 »
Jamen hallå Rickard du har ju låtit barnen växa upp i piteå kommun där man behöver gasmask för att åka in till stan(luktade faktiskt inte så illa igår) det kan inte heller vara bra ;D ;D *vinkar*



? ? ? ?
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radon=Död
« Svar #13 skrivet: 27 april 2006, 09:14:35 »
Jag bor 2 mil utanför stan  Thumbsup
Dessutom jobbar jag pÃ¥ fabriken som spyr ut den stank (metylmerkaptan) du hänvisar till, och jag har inte tagit skada  :D :-\ ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Radon=Död
« Svar #14 skrivet: 27 april 2006, 10:48:39 »
Jag bor 2 mil utanför stan  Thumbsup
Dessutom jobbar jag pÃ¥ fabriken som spyr ut den stank (metylmerkaptan) du hänvisar till, och jag har inte tagit skada  :D :-\ ;)

Njaa...., jag tycker faktiskt Du ser rätt "skadad" ut pÃ¥ bilden. Med det utseendet bör man ha uppnÃ¥tt pensionsÃ¥ldern för läääänge sen  ;D ;D ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!