Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpa flera Panasonic CS-E12DKE eller flera Sharp AY-XP12ER?  (läst 14904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad larsake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
    • www.cybis.se
Hej allihop!

Jag har inga egna erfarenheter när det gäller värmepumpar.
Beklagar om jag nu ställer frågor som ställts förr... Jag har läst och läst på detta forum men känner mig ändå väldigt osäker. Jag behöver synpunkter!

Jag har en förvuxen villa som slukar drygt 80.000 kWh per år bara på uppvärmning (en bostad och två kontor). Max ffekt förra vinter 25 kW.

Tänkte köpa en luft/luft-värmepump för att pröva hur det fungerar och låter.
Verkar väldigt dyrt att köpa med installation och allt.

Har hittat följande:
www.nettopump.se: Panasonic CS-E12DKE 6.5 kW 8000 kronor exkl moms. (säljer även till privatpersoner)

Från www.imperiale.se kan jag köpa en installationssats med vakumpump och anvisningar för 2.500 inkl moms. Totalt 12.500 inkl moms.

Köper jag detta med installation från annat håll får jag lägga till 6.500 extra.
(Värmepumpgrossen ("dyra gatan" hos nettopump) tar 19.000)

Med tanke på att jag lär behöva ytterligare 2-3 pumpar för att få ordning på värme-ekonomin, så är valet inte så svårt.

Att jag väljer Panasonic beror helt på att det finns monteringsanvisningar och installationskit hos Imperiale.
Borde jag välja ett annat fabrikat för att få högre verkningsgrad?

Sharp AY-XP12ER hos nettopump? Men var hitta installationsanvisningar?
Har skickat mail till dom och frågat, men får inget svar.

Kanske smartare att köpa hela rasket från Imperiale - så får jag förhoppningsvis hjälp via telefon om något strular?

Vad gör jag om något strular - köper ny pump och dumpar den gamla på någon obevakad tipp (finns det sådana)?

NÃ¥gon som har erfarenheter av att handla av Imperiale resp hos Nettopump?

Tacksam för alla synpunkter!

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Köpa flera Panasonic CS-E12DKE eller flera Sharp AY-XP12ER?
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2005, 22:57:24 »
Alternativ: Sanyo SAP-KRV123EHN  9.995:- +moms pÃ¥ http://www.vtekonline.se/
och vacumpump mm på http://www.imperiale.se/

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köpa flera Panasonic CS-E12DKE eller flera Sharp AY-XP12ER?
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2005, 23:29:56 »
Om du har vattenburen värme idag, så är det ett solklart fall för en V/V bergvärmeanläggning. Du borde ha pengarna tillbaka på 2-3/år, vilket få är förunnat.

Även om du har direkt elvärme, så skulle det kunna löna sig att installera vattenburen värme. Som du beskriver huset, kan det vara svårt att få till bra placeringar och jämn värmefördelning för ett antal L/V pumpar.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa flera Panasonic CS-E12DKE eller flera Sharp AY-XP12ER?
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2005, 00:06:17 »
Håller med föregående talare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larsake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
    • www.cybis.se
SV: Köpa flera Panasonic CS-E12DKE eller flera Sharp AY-XP12ER?
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2005, 00:40:11 »
Varför inte bergvärme i detta stora hus?  (detta är inte ett forum för bergvärme - förlåt!)

Elvärme idag: 80.000 kWh eluppvärmning för 80 öre styck blir 64.000 kronor per år.

Jag har två offerter på bergvärme som har förklarats vara utomordentligt lönsamma av resp leverantör.
Den ena på 300.000 och den andra på 400.000 kronor.
I priserna ingick ingalunda allt utan det tillkommer säkert 50.000 innan det är klart.
Den dyrare avsåg borrning 600 meter.
En bergvärmepump borde minska kW-kostnaderna med 45.000 kronor per år.

Den ekonomiska kalkylen för det billigare alternativet ovan angav att vinsten skulle bli runt 20.000 kronor per år om anläggningen skrevs av på 15 år. - Men eftersom alla grannar borrar djupa hål så tror jag att berget är KALLTKALLTKALLT om sådär 10 år när min värmepump skall börja betala tillbaks sig!
Enligt en enkät FOLKSAM låtit göra är 25% av alla bergvärmepumpägare missnöjda! 25%!!!!!

Med luftvärmepumpar får jag bättre lönsamhet och lägre investeringskostnader och därmed mindre risk.

Om jag installerar en pump och håller igen på kostnaderna så får jag den nog för 15.000 kronor.
Om den går kontinuerligt 15 oktober - 1 maj med 4 kW (maxeffekt 6 kW-pump vid 7 grader)
så blir det runt 5000 timmar * 4 kW = 20.000 kW-timmar
så bör jag spara MINST 10.000 kW dvs 8.000 kronor per år. Och pumpen betalar sig på två år.
Men jag tror att man sparar mer än så när det som här rör sig om att tabort "bottenlasten" i huset.
De senaste vintrarna har varit varma!
Stor chans att luft/luftvärmepumpar fungerar bra.
« Senast ändrad: 27 oktober 2005, 00:41:53 av larsake »

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Köpa flera Panasonic CS-E12DKE eller flera Sharp AY-XP12ER?
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2005, 00:50:46 »
Hej larsake. Du har ju en brutal uppvärmning!!  :D  Lite beroende av hur din jättekåk ser ut så lär du ju behöva ett gäng pumpar om du skall orka värma kåken när det blir kallt. 25 kW som mest!! Rätt spännande att se vad L/L kan göra för dig. Verkar ju nästan vara ett skämt, eller!? Av de standardpumpar som testats och som vi pratar mest om på forumet är väl en Sanyo som levererar ut ca 4,4 kw vid -15, min Toshibapump ca 3,7 vid samma temp följt av ivt/sharp och sen panasonic etc. Du skulle ju behöva 5 sådana för att kunna "täcka upp" rätt bra, vilket kanske ändå inte blir helt rättl!? Varje pump (om dom får jobba ordentligt borde kunna spara upp till 10-12000:- kr/vinter åt dig upp till någon gräns där antalet pumpar blir för mycket (dom lär ju kunna få jobba).
Jag har förstått att en del anser att flera fristående pumpar kan motverka varandra (en jobbar för fullt och värmen från den får en annan att stänga av sig för att den tror att det är varmt osv)??? Det du skulle ha är ju en eller två "monsterpump/ar" som levererar grovt med värme antingen centralt eller via multisplit lösning (en utedel, flera innedelar)?? Det verkar som att du kan glömma L/L?? Satsa på sjö eller bergvärme istället????
Annars så har jag bara sett ett par L/L serier som kommer upp i lite imponerande siffror (på nätet). En Toshiba som skall leverera 8,2 kw vid -7 (Cop 3,81 vid -7, och 4,48 som mest enligt promotelec, 11 kw i topp anges). Och det är i sammanhanget rätt brutala siffror, men du skulle behöva upp till 3 st sådana. Pris vet jag inget om. Men du lär ju spara rätt mycket pengar med bara en sådan.
Det fanns även en större som levererar upp till 14 kw, dock inte vid -7.
Sanyo hade någon på 12,2 kw (vid +7, inga andra siffror kända)
Enligt alla källor som jag stött på i mina efterforskningar så äger Toshiba alla patenten på inverter/hybrid invertertekniken, så dom som kör det har antingen köpt in sig/använder deras komponenter, eller har kopierat deras näst sista generation!

Men om jag var dig så hade jag köpt en pall panasonicpumpar och slängt upp lite här och var, inte för att det kanske vore bäst, men för att det vore lättast, billigast initialt och elräkningen kommer garanterat minska å det grövsta!!  ;D
Jag tror bl.a imperiale säljer pallvis (6 st?) med mängdrabatt?? Då kan du köpa ett gäng scootrar också. Och vill du inte ha någon sådan så kan väl jag få köpa en istället, snälla?? (125:an alltså)

 / hej Ã¥ hÃ¥
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad larsake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
    • www.cybis.se
SV: Köpa flera Panasonic CS-E12DKE eller flera Sharp AY-XP12ER?
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2005, 01:31:07 »
Kåken består av en avskiljd butikslokal (145 kvm) som kunde få sin egen värmepump och som inte
påverkar resten av huset.
Så finns en bostadsdel och en kontorsdel som båda också är helt avskiljda och kunde få var sin pump.

Köpa pallvis är jag litet skraj för - lätt att bli lurad.
Jag har ingen erfarenhet av sådana här pumpar så jag vill nog börja med en första pump och sedan skaffa
2-3 stycken till för att med dem ta upp "bottenlasten" på värmesidan.
Och med en första pump vill jag få lyssna på hur mycket buller det faktiskt blir!

Om jag vid kyla kan täcka in 12-16 kW så räcker nog det för att man under en 10-årsperiod skall göra en bra affär.
Resten kan jag nog värma med el eller olja.
Men ju högre värmepump-effekt jag kan få till rimligt pris, ju bättre såklart.
Men jag gissar att högeffektpumpar är dyra att komma över. De låga priserna finns på den marknad där det kommer ut många många liknande maskiner - alltså runt maxeffekt 6 kW.
Mitsubishi har en 7,8 kW pump (Q Heat 7,8 big) men den är säkert dyr.

Utloggad larsake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
    • www.cybis.se
SV: Köpa flera Panasonic CS-E12DKE eller flera Sharp AY-XP12ER?
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2005, 01:42:41 »
Jo, jag kan tillägga att max-effekten som kan behöva tas ut vid -25 grader kyla och blåst ligger runt 40 kW!
Då kör jag 3 * 12 kW elpatroner och måste stötta med oljepannan.
Men det är ovanligt med så sträng kyla här öster om Stockholm.
Och vintern 2004/2005 klarade vi oss alltså med ungefär 25 kW maxeffekt.
Det var kallt ute några dagar i mars tror jag, men då sken solen och jag behövde aldrig
stötta med högre effekt.

Men mitt problem är: Vad skall jag köpa för typ av pumpar så att det blir billigt och bra.
Jag tror att jag klarar installation själv, men jag behöver en välskriven installationsanvisning.
Imperiale:s för Panasonic ser ganska bra ut.
Finns det motsvarande för t ex SANYO 123?

Utloggad larsake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
    • www.cybis.se
SV: Köpa flera Panasonic CS-E12DKE eller flera Sharp AY-XP12ER?
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2005, 01:50:48 »
Fick tips om följande pump av en deltagare:
Sanyo SAP-KRV123EH 5.8kw
påstås ha god effektivitet (COP) vid litet lägre temperatur.

Finns för 11200:- inkl.monteringspaketet och inkl moms hos TS Fastighetsservice.
Anges där ha 5.8 kW
Luftmiljöbutikens websida säger också 5.8 kW.

Kollade www.sanyoaircond.com som säger att pumpen har 4.3 kW effekt  - inte 5.8 kW!

Varfördådådå?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa flera Panasonic CS-E12DKE eller flera Sharp AY-XP12ER?
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2005, 07:50:34 »
Fick tips om följande pump av en deltagare:
Sanyo SAP-KRV123EH 5.8kw
påstås ha god effektivitet (COP) vid litet lägre temperatur.

Finns för 11200:- inkl.monteringspaketet och inkl moms hos TS Fastighetsservice.
Anges där ha 5.8 kW
Luftmiljöbutikens websida säger också 5.8 kW.

Kollade www.sanyoaircond.com som säger att pumpen har 4.3 kW effekt  - inte 5.8 kW!

Varfördådådå?
Uteffekten anges vid olika driftslägen och med olika utetemperaturer.
På sanyoaircond kan jag inte se vilken typ av mätsätt som ligger till grund för siffrorna, kan vara nominell uteffekt som anges, och inte max uteffekt som verkar ha blivit svensk standard. Riktigt vad skillnaden är, och om man kan köra den på max uteffekt under lång tid vet jag ej.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Vetgirig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köpa flera Panasonic CS-E12DKE eller flera Sharp AY-XP12ER?
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2005, 09:05:02 »
Larsake!
Du skriver att du kör elpatroner och stödjer med olja. Det innebär att du måste ha ett värmedistributionssystem i huset redan nu. L/L-pumpar tillför förvisso klimatfördelar men.... om inte befintligt ditributionssystem är skrotfärdigt så finns det ju fortfarande en besparingspotential i det. Vilken panna har du? Hur gammal? Det kanske räcker att byta brännare. Ventilation? Om du också redan har en väl tilltagen ackumulatortank är alternativen många. Ved, pellets, L/V, frånluftspump... Har du funderat över alternativen?

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Köpa flera Panasonic CS-E12DKE eller flera Sharp AY-XP12ER?
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2005, 09:11:50 »
Alla höga uteffekter som presenteras för dig kan du glömma för dom gäller bara vid +7 grader och när dom inte behövs. Sanyo har högsta uppmätta uteffekten av SP för L/L-pumpar vid "KYLA" och är vid -15 grader 2,9kw och vid -18 grader 2,6kw och den stänger av sig vid -20 grader. Det är vad du kan kalkylera med som bäst. Den kostar en hacka men får man den till att lågt pris är den ett bra köp. Höga COP som anges av vissa gäller vid pump och fläktar på tomgång och utan värmekabel d.v.s. driftfall som inte existerar.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Köpa flera Panasonic CS-E12DKE eller flera Sharp AY-XP12ER?
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2005, 09:49:05 »
Förlåt, i mitt tidigare inlägg +:ade jag på kompressoreffekten, jag kanske var trött?  :-[ ;D
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad larsake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
    • www.cybis.se
SV: Köpa flera Panasonic CS-E12DKE eller flera Sharp AY-XP12ER?
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2005, 12:56:00 »
... Sanyo har högsta uppmätta uteffekten av SP för L/L-pumpar vid "KYLA" och är vid -15 grader 2,9kw och vid -18 grader 2,6kw och den stänger av sig vid -20 grader. Det är vad du kan kalkylera med som bäst. Den kostar en hacka men får man den till att lågt pris är den ett bra köp. ...

Ok, vid -7 grader och varmare borde jag då få ut - säg 3,5 kW. Det är bara i undantagsfall som det är kallare.

Om jag kör med den effekten kontinuerligt i 5000 timmar per år blir det 17.500 kWh.
Tre pumpar - en i varje del av huset - kan producera 3 * 17.500 = 52.500 kWh

Med COP i snitt gissa 2,5 så drar dessa pumpar 52.500 / 2.5 = 21.000 kWh per år
Om jag köper installationerna styckvis måste jag betala 21.000 kronor hos Rabattvaruhuset.

Kalkyl på åtta års drift:
Nuvarande driftkostnad för 52.500 kWh per år "bottenlast": 8 år * 52.500 kWh * 80 öre = 336.000 kronor

Alternativet 3 luft-luft-pumpar:
Investeringskostnad: 63.000 kronor
El till pumparna 21.000 kWh * 80 öre * 8 år = 134.400 kronor
Totalt 197.400
Kostnadsminskningen är 336 - 134 = 202 kkr, dvs 25.000 kronor per år.
Räknar man med högre elpris och att få pumparna billigare så blir kalkylen ännu bättre.

Kalkylen från IVT på en bergvärmeanläggning för 275.000 kronor och avskrivet på 15 år räknar med en vinst på 20.500 per år. Skillnaden i investeringskostnad är avsevärd. Och 275.000 var inte ett fast pris - det är fullt med klausuler om pristillägg för det ena och det andra. - Men en bergvärmepump måste inte bullra på samma sätt som tre luftvärmepumpar - det är det som oroar mig mest.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Köpa flera Panasonic CS-E12DKE eller flera Sharp AY-XP12ER?
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2005, 14:50:32 »
Köp den där pallen, du får 6 st maskiner för 52 tusen ink moms + lite installationskit och en vakuumpump = 60 loppor om du gör det själv, eller sonen, kompisarna osv. Du kommer ju spara in nästan allt på 1 vinter för tusan!! Sen är det 50 tusen i besparing per år. Efter 10 år har du tjänat netto 450.000:-  ;D
Sen köper du en scooter och sparar in 5000 i bensin per Ã¥r!!!  ;D
Eller välj bort "bullret" för 400000:- som du inte fÃ¥r igen innan du blivit farfar!!!  >:(
 / hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!