Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersättningsmodeller till Nocria 14 och 18  (läst 6737 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Ersättningsmodeller till Nocria 14 och 18
« Svar #15 skrivet: 19 oktober 2011, 14:51:03 »
LEC-N pumparnas avfrostningar på 4 timmars mellanrum är jag tveksam till innan jag sett det själv.
Troligtvis samma köldmedium R410A, liknande kondensor och förångarbatteri mm. som andra fabrikat.
LÃ¥ter bra att testa i ett torrt kallt Norrland.
Visst ger en ihopfrusen utedel också värme, med då kan man lika gärna köra element.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39362.0
« Senast ändrad: 19 oktober 2011, 14:55:17 av Zelda »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Ersättningsmodeller till Nocria 14 och 18
« Svar #16 skrivet: 19 oktober 2011, 17:09:51 »
LEC-N pumparnas avfrostningar på 4 timmars mellanrum är jag tveksam till innan jag sett det själv.
Troligtvis samma köldmedium R410A, liknande kondensor och förångarbatteri mm. som andra fabrikat.
LÃ¥ter bra att testa i ett torrt kallt Norrland.
Visst ger en ihopfrusen utedel också värme, med då kan man lika gärna köra element.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39362.0

Själv jag är jag inte det minsta tveksam då jag personligen följt en logg av en LECN modell under en längre tid...... Thumbsup

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Ersättningsmodeller till Nocria 14 och 18
« Svar #17 skrivet: 19 oktober 2011, 17:33:55 »
Att det är långa tider mellan avfrostningarna här i norrland är visserligen inte konstigt, jag har haft samma fenomen med mina Toshiber, dvs flera timmar mellan avfrostningarna på grund av att fukthalten i luften varit extremt låg, spelar nog ingen större roll vilket pump fabrikat man har det frostar på EXAKT likadant när varmare luft möter kallare ytor, man kan inte på något magiskt sätt komma undan det.

Okej.
När man nu läser om förbättringarna som fujitsu påstår blivit med deras pumpar, så betvivlar jag inte det, dom är säkerligen mer effektiva än föregångarna..
Därför har jag en teori, om nu man fått dessa cop värden av en boden test och sedan använder det testet i reklamen?
Om vi då tänker oss att man fått dessa copvärden vid ett specifikt tillfälle i"Norrland" då
luftfuktigheten varit extremt låg, samt att andra betingelser som inner temperatur, etc, etc
och sedan inte räknat en hel cykel med avfrostning utan tagit ett högsta värde som man fått vid ett tillfälle?
Då är kanske siffrorna blir mer trovärdiga?
Jag är som sagt lite nörd när det gäller att testa uteffekter/loggar,etc, och har 100 tals mätvärden vid olika temperaturer, och även jag har sett att man kan få extrema cop värden vid ett specifikt mät tillfälle som det sedan vid liknande förutsättningar bli omöjlig att repetera, nästan så att jag många gånger börjat fundera på om man fått fel på pumpen eller gasbrist.. :D

Men iallafall så skall det bli intressant när fujitsun hamnar i skarpt läge, jag tror faktiskt att den kommer prestera bra, kanske i klass med ME, Toshiba och dom andra kvalitets pumparna, men jag tror inte att det blir någon WOW, utan dom ligger nog hack i häl på varandra.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Gustaf_R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Ersättningsmodeller till Nocria 14 och 18
« Svar #18 skrivet: 19 oktober 2011, 17:47:18 »
Ärade kombatanter!
Vilket engagemang och vilken batalj! Tackar för underhållningen.
Frågan kvarstår ju i princip, men det lär väl visa sig hur det blir...vintern närmar sig och jag har kallt hemma.

Vilken pump är egentligen bäst? ....skojar bara....finns väl ingen som skulle idas svara på det? ^-^

Tack igen,

MVH
Gustaf

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ersättningsmodeller till Nocria 14 och 18
« Svar #19 skrivet: 19 oktober 2011, 20:09:39 »
Har själv köpt en lec 12 under hösten. Här på gatan är det några likadana hus med olika värmepumpar...även en ny Toshiba ras 10. Det blir intresant och jämföra hur dom sköter sig om det blir kallt. Min pump är helt klart tystare inne om man jämför med Toshiban men utedelen vibrerar lite mer hos mig om man lägger handen på den.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättningsmodeller till Nocria 14 och 18
« Svar #20 skrivet: 19 oktober 2011, 20:48:46 »
Att det är långa tider mellan avfrostningarna här i norrland är visserligen inte konstigt, jag har haft samma fenomen med mina Toshiber, dvs flera timmar mellan avfrostningarna på grund av att fukthalten i luften varit extremt låg, spelar nog ingen större roll vilket pump fabrikat man har det frostar på EXAKT likadant när varmare luft möter kallare ytor, man kan inte på något magiskt sätt komma undan det.

Okej.
När man nu läser om förbättringarna som fujitsu påstår blivit med deras pumpar, så betvivlar jag inte det, dom är säkerligen mer effektiva än föregångarna..
Därför har jag en teori, om nu man fått dessa cop värden av en boden test och sedan använder det testet i reklamen?
Om vi då tänker oss att man fått dessa copvärden vid ett specifikt tillfälle i"Norrland" då
luftfuktigheten varit extremt låg, samt att andra betingelser som inner temperatur, etc, etc
och sedan inte räknat en hel cykel med avfrostning utan tagit ett högsta värde som man fått vid ett tillfälle?
Då är kanske siffrorna blir mer trovärdiga?
Jag är som sagt lite nörd när det gäller att testa uteffekter/loggar,etc, och har 100 tals mätvärden vid olika temperaturer, och även jag har sett att man kan få extrema cop värden vid ett specifikt mät tillfälle som det sedan vid liknande förutsättningar bli omöjlig att repetera, nästan så att jag många gånger börjat fundera på om man fått fel på pumpen eller gasbrist.. :D

Men iallafall så skall det bli intressant när fujitsun hamnar i skarpt läge, jag tror faktiskt att den kommer prestera bra, kanske i klass med ME, Toshiba och dom andra kvalitets pumparna, men jag tror inte att det blir någon WOW, utan dom ligger nog hack i häl på varandra.

Dogge

Dom kommer aldrig att få COP 2.5 i SP-testen eftersom de har en mycket högre fukthalt i sitt labb än vad som är vanligt när det är -25°C ute.
Detta kommer i sin tur att trigga avfrostningarna tidigare, och försämra den redovisade COP:n

Det är i alla fall vad jag tror.

Däremot så tror jag mycket väl att man kan mäta upp de siffror de redovisar i praktiska tester i realistiska miljöer.
Rejäl innerdel, rejäl ytterdel och rejäla fläktar i kombination med låg uteffekt och låg driveffekt vid låga utetemperaturer gör det helt möjligt att nå den COP som de redovisar.
Om det är 4 timmar mellan avfrostningarna blir ju förlusterna från dessa mer eller mindre försumbara.

De flesta andra tillverkarna har ju klockavfrostning, eller liknande, när det blir riktigt kallt, och det är det som är anledningen till den så klena COP som dessa redovisar i testerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Ersättningsmodeller till Nocria 14 och 18
« Svar #21 skrivet: 19 oktober 2011, 21:29:38 »
Det her med 4 timer mellom defrost kan man se på testen http://www.fgfinland.fi/PDF_www/VTT-S-08054-09.pdf.
Før jeg leste det her om at pumpen defroster med 4 timer (At den kan det om kritteriet er der) intervall hadde jeg problemer med å forstå forløpet på kurvene i rapporten på side 8. For der ser det ut som at pumpen ikke defroster før det er nesten -10 ºC, men 4 timer før første defrost er temperatur 0 ºC (9 timer ut i test).
Det kan bety at etter 9 timer starter første sjekk i styringen for defrost, men at den da skal gå 4 timer før defrost.
Derfra ser det ut som at den ahr defrostet hver 40 eller 50 minutt.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!