Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenburen golvvärme  (läst 3124 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danianna

  • Gäst
danianna
Vattenburen golvvärme
« skrivet: 18 maj 2004, 10:31:37 »
Har tänkt att lägga in vattenburen golvvärme i mitt kök. Var kan man köpa det. Är det bara VVS och kakel firmor som säljer det eller?? Vilka fabrikat finns det? Vilka är bäst?

admin

  • Gäst
admin
Re:Vattenburen golvvärme
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2004, 19:39:38 »
Konsumentverket har gjort en maknadsöversikt, samt sammanställt diverse grunddtips för golvvärmeinstallationer.

GÃ¥ till http://www.energi.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=1859&lngCategoryID=1191


För att läsa mer. (men det kanske du redan gjort...

I övrigt kan jag inte ge dig mer information om vilket fabrikat som är bäst, då jag helt saknar golvvärme-erfarenhet. Konverterade själv från direktverkande el för ett år sedan, men valde vattenburet via radiatorer.

I allmänhet brukar jag tänka att om de tekniska specifikationerna är jämförbara så varför inte välja det billigaste?

Erik R

  • Gäst
Erik R
Re:Vattenburen golvvärme
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2004, 15:33:27 »
Själv hade jag ont om plats upåt då jag ville behålla det gamla golvet och trösklarna från -28. Efter att ha letat runt lite hittade jag Flooré som har endast 12 mm bygghöjd. Mycket smidigt att hålla på med, vi la 32 m2 på en förmiddag och kunde lägga trägolvet ovanpå samma dag... Tror knappast det är billigast dock.

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vattenburen golvvärme
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2004, 23:03:17 »
Näe Floore är ett dyrt alternativ jämfört med alternativa lösningar och förläggningssätt. Det som är bra är förstås den ringa bygghöjden. Att använda klena rör kostar dock på annat vis: Du måste ha många slingor. Du har säkert 4-5 slingor till dina 32 kvm. Det är lite opraktiskt i vissa lägen..... Floore rekommenderar också användning av fix på ett sätt som många "i branschen" anser vara tveksamt. Detta enkom fick mig att dra öronen åt mig.

Ska man göra allt själv köps prylar billigt på Rinkabyrör via postorder.

Slang kan man köpa på Silvan, billigare än så blir det inte och rören där är godkända för golvvärmebruk.

Som hemmapulare har jag valt att köra Wirsbo av två skäl: Via Rinkaby går det att köpa prylar till bra pris och Wirsbos egen support är kanon - man får hjälp med allt som behövs av folk som har koll.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!