Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"  (läst 24372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
Min VP "tokavfrostar" nu när temperaturen sjunkit under -17grader. D.v.s. efter 40 minuters gång oavsett om det behövs eller ej.

Kan man lura någon av givarna i VPns utedel att tro att det är varmare, men utan att för den skull äventyra VPns funktion?

Martin X
« Senast ändrad: 19 januari 2006, 23:51:48 av Martin X »

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2006, 23:18:38 »
Avfrostar den "fast det inte behövs" så är det ju reklamation som gäller.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2006, 23:27:52 »
Avfrostar den "fast det inte behövs" så är det ju reklamation som gäller.
Inte alls, den är programmerad att göra så, helt enligt manualen sidan 36.

Nu när luften är sÃ¥ torr (-24,4 grader, daggpunkt -29,3grader, relativa fuktighet 66%) sÃ¥ skulle pumpen kunna gÃ¥ minst 1 dygn i sträck utan att avfrosta. DÃ¥ skulle min (modifierade) HE12:a ge ut 3,5kW med COP 1,8, men de evinnerliga avfrostningarna gör att medeleffekten bara blir 2,5kW och COP 1,5. 
« Senast ändrad: 19 januari 2006, 23:38:34 av Martin X »

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2006, 01:06:46 »
Tanken är ju helt rätt.

Problemet består i att maskinen har svårt att veta om det är kallt och torrt, eller varmt och fuktigt.
Det är ju som bekant temperaturen på gasen i innerdelen som styr avfrostningen.
Det skulle ju kunna vara så att en programmering skulle kunna känna av om gastemperaturen kom ner till en bestämd nivå, och detta i relation till utetemp.
Sedan efter denna "triggpunkt" så kunde den bevaka utifall gastemp sjunker eller är konstant (vid samma utetemp) = ej frost, bara kallt.
Problemet som kommer efter är att beroende på fläktvarvtal i innerdelen så skulle gastemp ändras upp eller ner, och vips så har vi fått en otrolig variabel med i leken.
Å andra sidan så var ju HE serien utrustad med ett "gaffelspan" angående temperaturen som styrde avfrostning.....
kanske blev för mycket styrning, med ännu mer parametrar.
??

Nej, det är nog bara att gilla läget för stunden.
Gläds åt den besparingen ni gör med dagens pumpar.
Vill ni spara mer ???
Stäng av datorn och lägg er i säng = 250 W / h.
:o)

Häls
Tomas
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2006, 01:45:27 »

Å andra sidan så var ju HE serien utrustad med ett "gaffelspan" angående temperaturen som styrde avfrostning.....


Hej, bara lite nyfiken, vad är ett gaffelspan?
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2006, 06:48:41 »
Problemet består i att maskinen har svårt att veta om det är kallt och torrt, eller varmt och fuktigt.
Det är ju som bekant temperaturen på gasen i innerdelen som styr avfrostningen.
Det skulle ju kunna vara så att en programmering skulle kunna känna av om gastemperaturen kom ner till en bestämd nivå, och detta i relation till utetemp.
Men HE-modellerna har givare både för såväl gas- som och utetemperatur, så jag fattar inte var problemet sitter för konstruktörerna.

Tack och lov sitter Toshiba ägarna i samma båt...  >:D

Har utetermometern den som enda funktion att styra temperaturshiften?
Nej, det är nog bara att gilla läget för stunden.
Gläds åt den besparingen ni gör med dagens pumpar.
Jepp, det är en supermaskin jag har. Med minst 4,4kW ut vid -17.
« Senast ändrad: 20 januari 2006, 06:53:54 av Martin X »

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Svenska fläktfabriken tillverkade för en massa år sedan en luftvärmepump modell jättestor med en r-22 maskin och en r-502 den sistnämnda arbetade bara vid utetemperaturer lägre än -15 grader och saknade helt avfrostning!!!
 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2006, 21:24:39 »
 
Citera
Jepp, det är en supermaskin jag har. Med minst 4,4kW ut vid -17.
Citera

Tyvärr är innedelen med luckan "superplastig"

Ska montera en HE9 nästa vecka, men jag trodde att innedelen skulle vara rejälare.   

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2006, 21:38:13 »
Svenska fläktfabriken tillverkade för en massa år sedan en luftvärmepump modell jättestor med en r-22 maskin och en r-502 den sistnämnda arbetade bara vid utetemperaturer lägre än -15 grader och saknade helt avfrostning!!!
 
Hej
 vet du om det fungerade bra utan av frostning -15 & mer
 Jag tycker mina E 12 or frostar av lite för ofta när det är -15 & mer
 specielt den i garaget knappt vit när den frostar
 m,v,h, Kjell.
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2006, 23:03:24 »
Citera
Jepp, det är en supermaskin jag har. Med minst 4,4kW ut vid -17.
Citera

Tyvärr är innedelen med luckan "superplastig"

Ska montera en HE9 nästa vecka, men jag trodde att innedelen skulle vara rejälare.   

Min Panasonic har mer kvalitetskänsla än svärföräldrarnas IVT i plasten iaf.

Dock så kändes vår förra Toshiba ännu mer rejäl men det berodde säkert en hel del på att när den byggdes så brydde man sig inte så mycket om att plasterna skulle vara miljövänlig.
« Senast ändrad: 20 januari 2006, 23:52:28 av Panasonic E9 »

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2006, 23:44:19 »
Problemet består i att maskinen har svårt att veta om det är kallt och torrt, eller varmt och fuktigt.
Det är ju som bekant temperaturen på gasen i innerdelen som styr avfrostningen.
Det skulle ju kunna vara så att en programmering skulle kunna känna av om gastemperaturen kom ner till en bestämd nivå, och detta i relation till utetemp.
Men HE-modellerna har givare både för såväl gas- som och utetemperatur, så jag fattar inte var problemet sitter för konstruktörerna.

Tack och lov sitter Toshiba ägarna i samma båt...  >:D
 Vilken maskin är det som ger 4,4 KW vid - 17 grader ?
 m,v,h. Kjell.
 

Har utetermometern den som enda funktion att styra temperaturshiften?
Nej, det är nog bara att gilla läget för stunden.
Gläds åt den besparingen ni gör med dagens pumpar.
Jepp, det är en supermaskin jag har. Med minst 4,4kW ut vid -17.
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2006, 00:35:54 »
Vilken maskin är det som ger 4,4 KW vid - 17 grader ?
 m,v,h. Kjell.
Uteffekten för Toshiban kan jag inte uttala mig om, det jag hänvisade till med Toshiban är att även den tokavfrostar när det blir tillräckligt kallt. T.o.m. värre än Panasonics HE modeller enligt GÄST (tror jag det var som nämnde det)

Min HE12 gav mig ut 4,4kW strax innan tempen ute sjönk så mycket att den började tokavfrosta. Måste dock påpeka att min HE12:a inte kan representera övriga HE12:or eftersom jag gjort en modifikation på min. I och för sig tror jag inte att modifikationen påverkar COP än eftersom jag inte nyttjar den som planerat, men säker kan jag inte vara. Däremot misstänker jag att COP försämras p.g.a. min modifiering när det är svinkallt och den tokavfrostar.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2006, 02:44:54 »
Vilken maskin är det som ger 4,4 KW vid - 17 grader ?
 m,v,h. Kjell.
Uteffekten för Toshiban kan jag inte uttala mig om, det jag hänvisade till med Toshiban är att även den tokavfrostar när det blir tillräckligt kallt. T.o.m. värre än Panasonics HE modeller enligt GÄST (tror jag det var som nämnde det)

Min HE12 gav mig ut 4,4kW strax innan tempen ute sjönk så mycket att den började tokavfrosta. Måste dock påpeka att min HE12:a inte kan representera övriga HE12:or eftersom jag gjort en modifikation på min. I och för sig tror jag inte att modifikationen påverkar COP än eftersom jag inte nyttjar den som planerat, men säker kan jag inte vara. Däremot misstänker jag att COP försämras p.g.a. min modifiering när det är svinkallt och den tokavfrostar.

Ja, jag inser att Toshiban inte kan lanseras som "kirunapumpen" med "tokavfrostningarna" under -20. 8)
Men den "rockar fett" ner dit. Och vid kortare besök i tokavfrostningarnas land så rockar den lika fett när den återvänder till rätt sida om -20. Det kunde jag konstatera redan första vintern. Och i mitt fall talar statistiken för att det inte blir speciellt frekvent.

PS. Skönt med formuleringen "T.o.m. värre än Panasonics HE modeller".   ::)
Sen att formuleringen är fel torde stå klart för alla och envar eftersom tokavfrostningar redan vid -17 för Pana måste anses sämre än Toshibas som börjar "toka" först vid -20.  ;) För vid -17 försörjer min pump fortfarande hela huset med värme utan stöd, vilket knappast skulle vara fallet om den redan där "tokavfrostade".  :o
Sen kan jag ju som förmildrande omständighet för Toshibans tokavfrostningar säga att det inte är några 14 minuter det rör sig om vid dom temperaturerna utan snarare om 6, troligen på att det grundläggande i avfrostningsstyrningen inte är totalidiotiskt eftersom is i princip alltid saknas på förångaren vid dom temperaturerna, vilket maskinen tycks märka. Det blir ju förstås inte bra av detta, bara mindre dåligt.
Och om man tycker detta är dåligt, så förstår man hur vansinnigt man måste tycka det är med pumpar som t.o.m. stänger av sig vid -20.  knUp
« Senast ändrad: 21 januari 2006, 02:53:05 av gäst »
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2006, 09:28:04 »
Vilken maskin är det som ger 4,4 KW vid - 17 grader ?
 m,v,h. Kjell.
Uteffekten för Toshiban kan jag inte uttala mig om, det jag hänvisade till med Toshiban är att även den tokavfrostar när det blir tillräckligt kallt. T.o.m. värre än Panasonics HE modeller enligt GÄST (tror jag det var som nämnde det)

Min HE12 gav mig ut 4,4kW strax innan tempen ute sjönk så mycket att den började tokavfrosta. Måste dock påpeka att min HE12:a inte kan representera övriga HE12:or eftersom jag gjort en modifikation på min. I och för sig tror jag inte att modifikationen påverkar COP än eftersom jag inte nyttjar den som planerat, men säker kan jag inte vara. Däremot misstänker jag att COP försämras p.g.a. min modifiering när det är svinkallt och den tokavfrostar.

Ja, jag inser att Toshiban inte kan lanseras som "kirunapumpen" med "tokavfrostningarna" under -20. 8)
Men den "rockar fett" ner dit. Och vid kortare besök i tokavfrostningarnas land så rockar den lika fett när den återvänder till rätt sida om -20. Det kunde jag konstatera redan första vintern. Och i mitt fall talar statistiken för att det inte blir speciellt frekvent.

PS. Skönt med formuleringen "T.o.m. värre än Panasonics HE modeller".   ::)
Sen att formuleringen är fel torde stÃ¥ klart för alla och envar[/color] eftersom tokavfrostningar redan vid -17 för Pana mÃ¥ste anses sämre än Toshibas som börjar "toka" först vid -20.  ;) För vid -17 försörjer min pump fortfarande hela huset med värme utan stöd, vilket knappast skulle vara fallet om den redan där "tokavfrostade".  :o
Sen kan jag ju som förmildrande omständighet för Toshibans tokavfrostningar säga att det inte är några 14 minuter det rör sig om vid dom temperaturerna utan snarare om 6, troligen på att det grundläggande i avfrostningsstyrningen inte är totalidiotiskt eftersom is i princip alltid saknas på förångaren vid dom temperaturerna, vilket maskinen tycks märka. Det blir ju förstås inte bra av detta, bara mindre dåligt.
Och om man tycker detta är dÃ¥ligt, sÃ¥ förstÃ¥r man hur vansinnigt man mÃ¥ste tycka det är med pumpar som t.o.m. stänger av sig vid -20.  knUp

Gäst, observera att jag inte hade citattecken. Men jag kan hÃ¥lla med om att det blev lite otydligt. Eftersom du bara berättade om Toshibans avfrostningscykel och galant utelämnade jämförelsen med Panasonic som du annars alltid gör när det gagnar dina syften. (Om du har ekonomiska intressen eller bara helt enkelt "sett ljuset"  och vill frälsa alla andra mÃ¥ vara osagt  ;) , och snart har du väl frälst även mig  a:gl)

"eftersom människan som programmerat min lagt in en avfrostningscykel en gång per halvtimme från -20 och under"
är dock ett citat från ett inlägg av dig.

"En gång per halvtimme" är faktiskt värre än Panasonics 40 minuter efter avslutad avfrostning.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Jag vill lura L/L pumpen för att slippa "tokavfrostningar"
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2006, 10:50:28 »
"En gång per halvtimme" är faktiskt värre än Panasonics 40 minuter efter avslutad avfrostning.

Fast å andra sidan förtäljer ju inte du om din avfrostar i 6 eller 14 minuter, kanske för att det "gagnar dina syften",  ;) skulle det vara så att du medvetet utelämnat denna information så får väl andra dra sina slutsatser om dina ekonomiska intressen.  :o Annars får du väl skylla på att du varit lite "trött". Dessutom vittnar ju andra om att det är "Pana standard", så det vore konstigt om din är unik! Sen får folk dra sina slutsatser om den magnitud i skillnad på att ge tillbaks den insamlade energin till luften mellan en pump som avfrostar 6 min relativt en som håller på i 14!  :o Då "vinner" ju toshiban överlägset både i momentet "tid", och i mindre återgiven energi tillbaks till luften! Kanske ligger förklaringen där på Panas dåliga lågtempsegenskaper? Men visst, bygg om din så kanske den blir riktigt bra till slut.  ;D

Kanske är det ändå så att Toshiban trots sina enligt mitt tycke icke optimerade egenskaper i svinkyla, trots det tillhör dom bästa / minst dåliga för dom som bor i Narvik/treriksröset.
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!