Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gradminuter / integral VS temp diff  (läst 36044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #105 skrivet: 12 oktober 2011, 20:46:28 »
 ;D ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #106 skrivet: 13 oktober 2011, 11:27:38 »
Bäst COP har man när maskinen står still :D

Coefficient Of Performance är svår att beräkna på din värmeppump, när den varken förbrukar energi eller avger energi. Däremot förbrukar den energi när den egentligen ska stå still. Då får du ett COP som är negativt.

Tycker det är konstigt att ni diskuterar lagrad energi i tapeterna, när det finns så mycket mer att hämta från en fungerande reglering. Eller var det gradminuterregleringens brister du tycker är infekterad? Jag tänker på att frågan jag ställde som du inte vill svara på.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43790.msg424746#msg424746 

Citera
Men för min egen del är jag tveksam. Även om jag sätter mig och utvecklar ett nytt styr i dag så tror jag ute-temp skulle vara en tung faktor i detta.

Du behöver inte uppfinna hjulet igen. Rego600 är redan uppfunnen.  ;)

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #107 skrivet: 13 oktober 2011, 12:39:06 »
Vadå infekterat?

Nog hade väl du fått information om att gradminutregleringen inte fungerar bra, samt att kompressorn startar trots flera grader övertemp registrerat av rumsgivaren.

Eller att rumsgivaren producerar fiktiva gradminuter, som inte har med husets värmebalans att göra. Lägg till att den inte räknar gradminuter under varmvattenladdningarna.

Du är på rätt väg när du sneglar på hysteresreglering.

Igår tappade jag ur 350 liter varmvatten för ett bad, jag började tappa precis innan integralen nått sitt startvärde på -15. Iom att varmvattenproduktionen kom igång före värmeproduktionen samt av det faktum att min Extender kyldes avsevärt av de 350l kallvatten som strömmade genom förvärmningsslingan tog det sen lång tid innan framledningen var varm igen. Integralen stod som lägst på -460, på -180 när vvproduktionen var klar. Vad menar du med att den inte räknar under vv produktion? Sc:,h
« Senast ändrad: 13 oktober 2011, 12:43:28 av DKT »
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #108 skrivet: 13 oktober 2011, 12:56:47 »
Igår tappade jag ur 350 liter varmvatten för ett bad, jag började tappa precis innan integralen nått sitt startvärde på -15. Iom att varmvattenproduktionen kom igång före värmeproduktionen samt av det faktum att min Extender kyldes avsevärt av de 350l kallvatten som strömmade genom förvärmningsslingan tog det sen lång tid innan framledningen var varm igen. Integralen stod som lägst på -460, på -180 när vvproduktionen var klar. Vad menar du med att den inte räknar under vv produktion? Sc:,h

Jag avser en värmepumpsinstallation som saknar arbetstank och extra framledningsgivare d.v.s. en installation som Thermias installationsmanual avser.


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #109 skrivet: 13 oktober 2011, 13:19:19 »
Coefficient Of Performance är svår att beräkna på din värmeppump, när den varken förbrukar energi eller avger energi. Däremot förbrukar den energi när den egentligen ska stå still. Då får du ett COP som är negativt.

Tycker det är konstigt att ni diskuterar lagrad energi i tapeterna, när det finns så mycket mer att hämta från en fungerande reglering. Eller var det gradminuterregleringens brister du tycker är infekterad? Jag tänker på att frågan jag ställde som du inte vill svara på.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43790.msg424746#msg424746 
 
Du behöver inte uppfinna hjulet igen. Rego600 är redan uppfunnen.  ;)

Börjar vi prata negativt COP vid värme när behov ej finns så blir det ju komplicerat. Om en tank finns går det ju att hämta upp senare. Men visst till en sämre verkningsgrad då dessa sparade droppar är producerade vid en högre temp än ett stopp, avkylning, ny start hade genererat.


Med avseende pÃ¥ infekterat sÃ¥ har ju mÃ¥nga inläggs skrivits sedan mitt inlägg. Däribland förslag sÃ¥som 100% reglering pÃ¥ inomhustemp. SÃ¥ nu mÃ¥ste man väl, efter ett gäng poster, anse att det finns olika läger. Inne, ute, inne-och-ute, och inom ute finns det i sin tur hysteres och integral.  :) Och därutöver finns det ju tank och termostatfanatiker.

Men visst trodde jag väl trots allt att en debatt om vilken typ av styr som är bäst skulle bli lite hetare  :D

Dina övriga frågor/påståenden tycker jag mig ha svarat på senare i tråden.
-Jag tycker att hysteres verkar vara något man kan styra med i större detalj än integral, problemet är att i mitt styr finns det lite för få parametrar för att göra det på ett bra sätt.
-jag tycker det finns svagheter i thermias beräkning av integral under VV körning OAVSETT vart man har sin givare. Ibland blir det bra ibland blir det dÃ¥ligt. Möjligt att det fungerar i fall man har aktiverat bufferttank i sitt styr. Det kan jag inte uttala mig om.  Jag förstÃ¥r ju problemet. I mitt fall har jag en extern givare men värmepumpen känner inte till att sÃ¥ är fallet. Den har alltsÃ¥ full möjlighet att beräkna integralen och dÃ¥ blir det ju lite extra irriterande. Jag har nog hittills aldrig haft en VV körning som är längre än 10-15 minuter sÃ¥ jag har inte funderat allt för mycket pÃ¥ detta ämne dock.

Såsom hysteresstyret fungerar i thermia så fick jag lov att höja kurvan. Med hysteres-styr hade jag nog föredragit att gå mot retur-tempen men något sådant val har jag inte. Jag kan dock konstatera när jag kör med integral och har denna på -60 med tank att starten alltid sker när returen är 6 grader under bör och att körningen avslutas när returtempen = framledning bör och med detta är jag ganska nöjd.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #110 skrivet: 13 oktober 2011, 14:31:44 »
Jag avser en värmepumpsinstallation som saknar arbetstank och extra framledningsgivare d.v.s. en installation som Thermias installationsmanual avser.
Min installation är gjord exakt efter Thermias installationsmanual med deras grejer med deras systemlösning.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #111 skrivet: 13 oktober 2011, 14:49:12 »
Om du har också har en helt korrekt integralberäkning under VV körning så är ju det bra. Och mig veterligen i så fall enda sättet att få detta. Normalt sett verkar det som den utgår från verkligheten såsom den såg ut vid VV start och bara fortsätter på det spåret.

Egentligen inga konstigheter då systemet normalt sett har 0 koll på vad som händer i huset när VV görs. Frågan är bara hur man då väljer att hantera denna situation då det kan få lite olika konsekvenser beroende på hur man gör.

Men gör inte alla styr detta? om det inte är ett styr med stöd för extern CP och framlednings/retur-givare?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #112 skrivet: 13 oktober 2011, 15:53:48 »
Min installation är gjord exakt efter Thermias installationsmanual med deras grejer med deras systemlösning.

Jag svarade dig att jag avsåg en installation som saknar arbetstank. Extender är en arbetstank.

Avser Thermias installationsmanual 9680-53814001 Thermia Diplomat Optimum & Diplomat TWS.
Kan inte se att det finns anvisning om att det behövs en arbetstank, för att få värmedriften att fungera under varmvattenladdningarna.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #113 skrivet: 13 oktober 2011, 16:03:53 »
Men gör inte alla styr detta? om det inte är ett styr med stöd för extern CP och framlednings/retur-givare?

CTC har ju inte samma disign på systemet. Den fungerar mer som en maskin med arbetstank.

IVT/Bosch med Rego600 får en förlängd värmecykel genom att den styr på returen.

Nibe och Thermia har ju samma reglering, som förutom att den inte räknar under vv-laddningarn får oönskade plusminuter när den växlat mot radiatorsystemet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #114 skrivet: 13 oktober 2011, 16:17:07 »
Hur funkar Rego när spetsen kommer Lexus? Skulle du säga att det finns en liiite större risk för elpannesyndromet med styr på returen ;) *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #115 skrivet: 13 oktober 2011, 16:29:37 »
CTC har ju inte samma disign på systemet. Den fungerar mer som en maskin med arbetstank.

IVT/Bosch med Rego600 får en förlängd värmecykel genom att den styr på returen.

Nibe och Thermia har ju samma reglering, som förutom att den inte räknar under vv-laddningarn får oönskade plusminuter när den växlat mot radiatorsystemet.
Om jag inte missminner mig har jag även råkat ut för att få oönskade minusminuter vid VV körning.

Men jag mins inte de exakta förhållandena. Men jag tror jag sett både och så att säga.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #116 skrivet: 13 oktober 2011, 16:58:30 »
Hur funkar Rego när spetsen kommer Lexus? Skulle du säga att det finns en liiite större risk för elpannesyndromet med styr på returen ;) *vinkar*

Då har du aktiverar för hög effekt på el-patron. Fabriksinställning är 6 kW d.v.s. lämpligt för en villapump som har 50% effekttäckning. Eftersom de allra flesta villapumpar har en betydligt högre effekttäckning så är det 3 kW effekt som gäller på el-patron. Naturligtvis så hade det varit att föredra som fabriksinställning.

Behöver man 6 kW så bör ramptid öppna ställas hög. Ramptid stänga bör behålla fabriksinställning.

Det finns även en bugg i Rego600, som gör att tillskott kliver på direkt efter kompressorstart. Det sker när tillskottstimern räknat fullt men ramptiden har står på 0%. Det sker när t.ex. det blir mindre kallt ute och börvärdet blir lägre. Orkar kompressorn då öka returtempen så att kompressorn stannar, så ligger fortfarande timern aktiv vid nästa start. Resultatet blir att ramptiden aktiveras då returen är under börvärdet, varför el-patron aktiveras typ 5-10 minuter ett par ggr/år.

Så mitt svar till dig är.....Nej, det finns INTE någon större risk för elpannesyndromet.

Det finns heller ingen risk att el-patron kliver in tre dagar efter att det fanns ett tillskottsbehov.



Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #117 skrivet: 13 oktober 2011, 17:20:29 »
tre dagar efter. det va en jävligt lång VV körning eller?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #118 skrivet: 13 oktober 2011, 17:28:49 »
tre dagar efter. det va en jävligt lång VV körning eller?

Ha ha...nja, nu var det värmedrift vi diskuterade.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #119 skrivet: 13 oktober 2011, 18:09:49 »
Mmm  jag vet att du gillar Rego lika mycket som mina ungar gillar Lego ;D

Kanske kan du sträcka dig till att hålla med om att ur spetssynpunkt är det att föredra att reglera på framledningen :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!