Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gradminuter / integral VS temp diff  (läst 36083 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #15 skrivet: 07 oktober 2011, 23:27:10 »
Jag lovar att jämn temp inne inte är något jätteproblem med termostater :)

Det var mer om man ville att en körning inte skulle sticka för långt ner eller för långt upp. Man kan säga "försök ligga så att den inte går mer än x grader upp och x grader ner för då fungerar det bäst" exempelvis. Och att fixa detta med gradminuter kan ju vara lite knivigt. Men om man styr på temp diff så är det ju enkelt.

Huruvida det är bra eller dåligt det vet jag ju inte och därav tråden :)


En till grej jag inte vet med säkerhet är ju om snitt för vilken framledning man har beräknas utifrån körningens framledning eller hela värmeperiodens.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #16 skrivet: 08 oktober 2011, 09:23:11 »
Jag lovar att jämn temp inne inte är något jätteproblem med termostater :)

Det var mer om man ville att en körning inte skulle sticka för långt ner eller för långt upp. Man kan säga "försök ligga så att den inte går mer än x grader upp och x grader ner för då fungerar det bäst" exempelvis. Och att fixa detta med gradminuter kan ju vara lite knivigt. Men om man styr på temp diff så är det ju enkelt.

Huruvida det är bra eller dåligt det vet jag ju inte och därav tråden :)


En till grej jag inte vet med säkerhet är ju om snitt för vilken framledning man har beräknas utifrån körningens framledning eller hela värmeperiodens.

Kan dom öka framledningen vid tex blåsigt väder så tempen hålls jämn inne ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #17 skrivet: 08 oktober 2011, 10:58:34 »
link? ja varför skulle dom inte?


« Senast ändrad: 08 oktober 2011, 11:00:09 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #18 skrivet: 08 oktober 2011, 11:30:55 »
Jaså har du fått det att funka nu med link blir det en annan grej då ska det funka bra antar jag. Det blir annat med vanliga termostater utan innegivare där man måste köra lite övertemp vid normalväder om det inte ska bli kallt inne vid blåst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #19 skrivet: 08 oktober 2011, 12:03:38 »
@ Smurfen: Det är inte termostaternas fel om det blir kallt inne när det blåser.
Det är ju styrningen till VP det är fel på....

I ett driftläge som ser precis ut som när flödena i värmesystemet trimmades in,
så står alla termostater öppna och förändrar alltså inget alls åt något håll. Nu är
vår värld långt ifrån statisk och det inträffar allt som oftast att ett rum blir varmare
än vad som är önskat. Det är i detta läge som termostaten börjar arbeta. Oönskade
övertemperaturer kan uppstå av olika anledningar i princip i vilket rum som helst.

Ett exempel där man kan använda en termostat för att aktivt reglera temperaturen i
ett rum är om man har ett gästrum som normalt står på låg värme, men när man väntar
gäster sÃ¥ vrider man upp termostaten.  Vid den grundläggande intrimningen av flödena
så har man trimmat för "normaltemperatur" även i gästrummet....

Enda exemplet jag kommer på där det inte skall sitta någon termostat är i det utrymmet
där innegivaren sitter.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #20 skrivet: 08 oktober 2011, 13:01:17 »
Grundfrågan är alltså om det är enklare att hålla en VP på ett vettigt snitt med hjälp av diff / hysteres än med gradminuter. Vilka som är gradminuternas fördel.

Jag sitter inte direkt med något problem utan försöker snarast förstå varför olika VP tillverkare väljer olika vägar. Och i fall det kan finnas fördelar och nackdelar beroende på om man har mycket eller lite effekt.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #21 skrivet: 08 oktober 2011, 14:46:39 »
@ Smurfen: Det är inte termostaternas fel om det blir kallt inne när det blåser.
Det är ju styrningen till VP det är fel på....

I ett driftläge som ser precis ut som när flödena i värmesystemet trimmades in,
så står alla termostater öppna och förändrar alltså inget alls åt något håll. Nu är
vår värld långt ifrån statisk och det inträffar allt som oftast att ett rum blir varmare
än vad som är önskat. Det är i detta läge som termostaten börjar arbeta. Oönskade
övertemperaturer kan uppstå av olika anledningar i princip i vilket rum som helst.

Ett exempel där man kan använda en termostat för att aktivt reglera temperaturen i
ett rum är om man har ett gästrum som normalt står på låg värme, men när man väntar
gäster sÃ¥ vrider man upp termostaten.  Vid den grundläggande intrimningen av flödena
så har man trimmat för "normaltemperatur" även i gästrummet....

Enda exemplet jag kommer på där det inte skall sitta någon termostat är i det utrymmet
där innegivaren sitter.

Har jag skrivit det ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #22 skrivet: 08 oktober 2011, 18:10:17 »
Jag trodde detta skulle vara mer infekterat.

Vadå infekterat?

Nog hade väl du fått information om att gradminutregleringen inte fungerar bra, samt att kompressorn startar trots flera grader övertemp registrerat av rumsgivaren.

Eller att rumsgivaren producerar fiktiva gradminuter, som inte har med husets värmebalans att göra. Lägg till att den inte räknar gradminuter under varmvattenladdningarna.

Du är på rätt väg när du sneglar på hysteresreglering.



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #23 skrivet: 08 oktober 2011, 19:02:28 »
Har inte ivt nÃ¥n typ av variabel hysteres som tar hänsyn till tiden  Sc:,h

Jo, det funkar kanon Thumbsup
« Senast ändrad: 08 oktober 2011, 19:05:45 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #24 skrivet: 08 oktober 2011, 19:06:14 »
Klart gradminuter räknas under vv laddning men det funkar lite olika beroende på inkoppling.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #25 skrivet: 08 oktober 2011, 19:51:27 »
Klart gradminuter räknas under vv laddning men det funkar lite olika beroende på inkoppling.

Hur ska den kopplas för att det ska fungera.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #26 skrivet: 08 oktober 2011, 20:06:07 »
Om man kopplar med arbetstank och använder separat cp så bör man montera en extern framledningsgivare i tanken då räknas gradmin hela tiden. Om man installerar utan separat cp så räknas bara gradmin vid vv laddning när det är ett minskande värde (mera minus) före vv laddning vp använder antagligen framledningen som vp hade före vv laddningen och beräknar gradmin efter det värdet (tror jag i alla fall det var ett tag sen jag kollade i loggen hur det funkade).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #27 skrivet: 08 oktober 2011, 20:43:23 »
Klart gradminuter räknas under vv laddning men det funkar lite olika beroende på inkoppling.

Citat från: Smurfen
Om man kopplar med arbetstank och använder separat cp.

Okej!

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #28 skrivet: 08 oktober 2011, 20:51:12 »
...
Det var mer om man ville att en körning inte skulle sticka för långt ner eller för långt upp. Man kan säga "försök ligga så att den inte går mer än x grader upp och x grader ner för då fungerar det bäst" exempelvis.
...
Kul att du lagt ut loggningen av din haubitser. Thumbsup
Jag antar att du inte gillar att vp:n kommer upp i 47ºC i framledningstemperatur vid 6ºC ute som man kan se här: http://haubitser.rinnan.com/rawdata.php
Dum fråga kanske men du har inte möjlighet att ställa in att termostaterna ska vara helt öppna under tiden vp går för värme?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #29 skrivet: 08 oktober 2011, 20:51:46 »
Jag har ext cp och ser tydlig skillnad på integralberäkningen under VV körning.

Vi säger att jag har en trend som pekar 150 grader nedåt. sedan börjar en VV laddning och då går den kanske 100 grader. Nu tar en VV laddning i mitt fall endast 10 minuter men om man har en mindre VP och en stor tank så blir det ju fel i ett sådant fall.

Hysteres känns exakt och oföränderligt. Det enda som förändrar sig är mittenvärdet, framledning bör, utifrån utetemp.

Integral-start känns som något jag vill ändra över säsong
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!