Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 Kompressor oljud och hög kond. ut  (läst 6572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pcd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
F750 Kompressor oljud och hög kond. ut
« skrivet: 10 januari 2013, 21:55:03 »
Jag har en Nibe 750 som gått rätt bra i drygt två år. Nu har den börjat låta som en obalanserad fläkt eller en bensinmotor som inte tänder bra... Jag har kommit fram till att det är kompressorn som låter. Jag provade att tvångsstyra kompresorn och ljudet ökade. Vid ca 70hz la kompressorn av och rapporterade "hög kond. ut". Jag har provat att lufta värmebrärarkretsen (4 ventiler och några radiatorer). Körde igång och gick hyggligt tyckte jag även om kompressorn fick jobba på uppåt 85 hz, sen började den låta igen efter ett tag. Får se om den begränsar och stänger av. Någon som vet vad detta kan vara?
Nibes support sa bara för lågt flöde i värmebäraren, kanske lufta eller igensatt värmebärarfilter (hittar inte det) , men kontakta servicetekniker.. Skulle vilja lösa detta på egen hand och inte betala så mycket, pumpen är ju bara drygt två år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F750 Kompressor oljud och hög kond. ut
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2013, 10:13:20 »
Det finns inget inbyggt filter på 750, den ska sitta på returen på värmebäraren.
Jag bifogar bilder på hur det kan se ut.
« Senast ändrad: 11 januari 2013, 10:15:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pcd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: F750 Kompressor oljud och hög kond. ut
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2013, 21:02:10 »
Aha, tack så mycket!
Provade att lufta lite till och nu verkar det gå bra även om jag inte tyckte att det kom ut någon luft! Håller tummarna!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: F750 Kompressor oljud och hög kond. ut
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2013, 04:29:57 »
kolla också temperaturen på värmebärare in och ut, har man stor delta och hög temperatur ut så tyder det också på att genomflödet är lågt och kompressorn har det kämpigt med hög mottryck (vilket kan få den att låta mer än normalt)

Utloggad pcd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: F750 Kompressor oljud och hög kond. ut
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2013, 20:20:53 »
Har inte provat att kolla filtret, då måste jag väl tömma hela systemet?
Idag lät pumpen igen... loggade från det att den lät tills det slutade låta konstigt. Elpatronen fick gå in och stötta och då slutade den att låta efter ett tag, trots liknande frekvenser på kompressor. Verkade som om den inte klarade av att få upp delta T. Någon som kan säga något från loggen? Jag ser inte vad dom olika kolumnerna är.
Bifogar logg från ikväll och en längre logg från tidigare då jag tror att den gått bra.
Såg även nu att hastighet värmebärarpump gått ner till 2% men att DT är och börvärde låg båda på ca 9..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: F750 Kompressor oljud och hög kond. ut
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2013, 12:31:50 »
Om du har en filterball (nedre bilden i Carl N's inlägg) så behöver du inte tömma nåt. Man vrider armen 90 grader, öppnar den stora muttern tar bort låsringen som håller filtret med en låsringstång och plockar ut filterkorgen.

Har du den övre typen av filter så borde det finnas avstängningar nånstans före och efter. Annars får du tappa ur lite vatten så att systemet blir trycklöst och låna in en hantlangare som snabbt sätter fingret i hålet när du skruvar bort filtret så slipper du tappa ur hela systemet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad h.lage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: F750 Kompressor oljud och hög kond. ut
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2013, 22:13:51 »
Kan det vara samma problem som BigGitt hade? http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49935.0
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.

Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
Lufthastighetssensor (BS1) ca 145 m3/h, Värmekurva 7+1

Utloggad pcd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: F750 Kompressor oljud och hög kond. ut
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2013, 08:56:19 »
Japp, det stämmer! Hade tekniker ute som konstaterade att det var kompressorfötterna. Jag kom på att jag fick varning om hög temp när jag tvångsstyrde kompressorn (som då antagligen blev över begränsningen).....
Nibe är inte pÃ¥ 3:e versionen av fötterna som "verkar hÃ¥lla".. Förlängd garanti pÃ¥ fötterna till 3 Ã¥r sÃ¥n tur är. Blir ju inte sÃ¥ bra affär om man mÃ¥ste laga pumpen vart annat Ã¥r för nÃ¥gra tusenlappar! Bättre att köpa el i sÃ¥ fall!  :)

Utloggad mossbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: F750 Kompressor oljud och hög kond. ut
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2013, 09:03:12 »
Ja då vart det fot byte för oss med! Väntar på montage av nya....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!