Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: kluven
« skrivet: 01 januari 2010, 19:23:01 »

Ja ingen mening att ha en oljesticka om man inte använder sig av den. För lite olja haveri i värsta fall, Briggs & Stratton är lite känsliga på denna punkt.
Slungor har ofta även Tecumseh(indianmotorn). 4-takts motorer som ej har trycksmorning, som i detta fall "vispar" runt oljan varvid stor lutning när man kör är högst olämpligt.
Suga ur oljan är klokt då den oljan som blir över måste ta en väg ut. Vi Svenskar är ju bäst på lagom, gäller även i detta fall.
Skrivet av: zigge59
« skrivet: 28 december 2009, 23:23:08 »

Det är väl bara att öppna avtappningen under och tappa ur en skvätt.   :D ;)
Börja inte luta maskinen, risken finns att du får in olja i cylinder. Då kommer det att ryka när du väl får i gång den. Wooww värsta Lutsen dimman.
Öppna i botten, tappa ur och "gör om - gör rätt"  Thumbsup Läs i manualen hur mycket olja det skall vara, det brukar bli bra.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 december 2009, 22:44:07 »

Jag skulle bara ha öppnat påfyllningen och tippat snöslungan över ett öppet kärl, typ sönderskuren saftdunk, och låtit oljan rinna ut den vägen.
De flesta fyrtaktare har nog s.k stänksmörjning, en vinge som sitter på vevaxeln och kastar upp olja på ytorna i vevhus och cylindrar, har du för mycket olja så stänker det mindre, men det är nog ingen fara.
Det västa som kan hända är väl om du får så mycket olja att du får vätskeslag/kompression i vevhuset som Gunnar skriver.
Men då skall man ha fyllt mycket.

Du skall normalt bara behöva byta oljan vid service, aldrig fylla på.
Skrivet av: gunnar_holm
« skrivet: 28 december 2009, 22:37:35 »

Nej, du ska inte köra med så mycket för mycket olja. Om man har tur trycks överskottsoljan ut genom vevhusventilationen och orsakar att det ryker kraftigt, om man inte har tur (beroende på motorkonstruktion och hur mycket för mycket olja du har) så trycker oljeöverskottet sönder någon packning i motorn eller i värsta fall orsakar vätskeslag i vevhuset  :( Det finns oljebytare för gräsklippare att köpa på macken eller ställen där man säljer gräsklippare och liknande, man kan använda en sån för att pumpa ur till dess att man har rätt nivå på oljestickan. Annars kan man leta reda på oljepluggen och tappa ur överskottet.

Mvh,
Gunnar
Skrivet av: katarinah
« skrivet: 28 december 2009, 20:41:57 »

Nivå över max: det var flera centimeter....tror jag. Svårt att se. Provade fler ggr och torkade av emellan. Slutade med att jag kände med fingrarna för att få ett hum om var nivån är.
Skrivet av: katarinah
« skrivet: 28 december 2009, 20:37:36 »

Vad jag förstod så blir det ingen/dålig smörjning om den är överfull. Oljan kan då inte "vispas runt". Har ingen aning om hur det går till.
Luta slungan: Bra idé! Ska kolla vilket som är enklast. Den är rätt tung och otymplig så man hanterar den inte hur som helst.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 28 december 2009, 20:35:04 »

Ja 4 takt är det, eftersom oljesticka verkar finnas..
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 28 december 2009, 17:23:54 »

Kostade den 12 000kr borde det vara en fyrtaktare...

Har ingen egen erfarenhet av vad som händer när man kör med för mycket olja i motorn, men har hört (av motorkunniga) att motorn tar större skada av att köras med för mycket olja än för lite. Kan tänka mig att det bildas ett väldigt tryck i motorn av för mycket olja, och att oljan då trycks upp i cylindern förbi kolven och hamnar i förbränningsrummet, därav röken i Carls slunga.

Borde väl gå att öppna påfyllningen och luta försiktigt på slungan så det rinner ut, så slipper du öppna avtappningspluggen.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 28 december 2009, 15:54:46 »

Hur mycket över Stickan vart det? Gör inget om det är 5-10mm över..
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 december 2009, 13:52:30 »

Jag råkade trycka i för mycket olja i min, jag missförstod hur jag skulle avläsa nivån. När jag drog igång den så rök det nått hemskt, men efter att ha tappat ur till rätt nivå så funkade den fint igen. Den har funkat bra sen dess så den tog nog ingen större skada.  :-X
Skrivet av: katarinah
« skrivet: 28 december 2009, 10:58:25 »

Tack för svar!

Nej det är nog fyra takter i motorn (har för mig att det stod så på tillhörande bensin/oljedunk...)

Märke: minns ej. Typ: skovlar sig fram i snön och sprutar ut åt fritt valt håll...drivning på hjulen.
Kostade typ 12000  på Bauhahus (alldeles för mkt)

Ringde min kusin som är bonde: -Det är inte bra med för mkt olja för då vispas den inte runt. Den går dock att tappas ut via en "avtappningsplugg". Så länge den står still är det ingen fara.- Så det verkar vara lätt att lösa. Phu!
Skrivet av: Plutus
« skrivet: 28 december 2009, 10:20:00 »

Fyllde du olja efter du du provkörde? då borde det vara en tvåtaktsmotor, och inte ha någon betydelse. Vad är det för märke och typ?
Skrivet av: katarinah
« skrivet: 28 december 2009, 09:31:05 »

Undrar vad som händer om man fyllt på för mycket olja i snöslungan? Premiärkörde i går: Effektiv och många skojiga spakar.

Sedan fyllde jag på bensin och olja, men skvättade i för mkt olja enligt stickan. Har inte startat snöslungan efter detta. Ska jag suga ur olja igen? Är det bråttom?
Finns bergis en något att suga med på Clas Olson.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!