Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud i elementen....  (läst 5158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Oljud i elementen....
« skrivet: 13 februari 2004, 11:24:54 »
Hej!

Postade först detta på www.svepinfo.........men sen läste jag där att detta forum finns så då skyndade jag mig att registrera mig här och klistrar in min fråga här...

Jag är glad att detta forum finns för frågeforumet hos svepinfo är helt värdelöst upplagt....

------------------------------------

Fick enThermia Duo installerad för ett tag sedan(jordvärmepump). Vi har problem med att vi har mycket fortplantningar på missljud ut i elementen från värmepumpen. Det är inte cirkulationspumpen eftersom oljudet inte är konstant. Emellanåt låter det som testbilden på tv. Är det någon som råkat ut för detta!?....Det är inte alltid oljudet uppkommer, men det är mer nu när den är igång oftare förstås. Som vanligt så har vår installatör aldrig varit med om detta tidigare och när dem var hos oss så framkom inte ljuden just då. Jag vet med 100 % säkerhet att det är värmepumpen då det var knäpptyst med vår gamla panna... Tacksam om någon kan komma med kommentarer eller förslag så att jag kan få hem min installatör att åtgärda detta. Något måste det ju vara!?....



Mvh

//Linsen

Plumber

  • Gäst
Plumber
Re:Oljud i elementen....
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2004, 15:38:22 »
Sitter det Flexslangar till pumpen?Kan vara vibrationer från pumpen som fortplantar sig ut i radiatorsystemet..

Utloggad Linsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Re:Oljud i elementen....
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2004, 16:19:59 »
Flexslangar vet jag inte om det sitter. Jag är en ren novis och har lejt bort allt eftersom jag har bristande kunskap gällande detta......




admin

  • Gäst
admin
Re:Oljud i elementen....
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2004, 18:54:32 »
Flexslangar skall sitta någonstans mellan radiatorsystemets cirkpump och "dina gamla" rör som går ut till husets radiatorsystem, både på fram och returledningen. Detta för att stomljud från kompressorn inte skall fortplanta sig ut i husets stomme. På vissa värmepumpar sitter dessa inuti värmepumpen och på vissa monteras de stax efter/utanför värmepumpen. Två böjliga metallslangar är det vanliga.

Som du beskriver ljudet låter det dock mera som om du har cirkulationspumpen för högt ställd. Den har normalt 3 lägen. Läge 2 brukar funka bra.

Det kan även vara så att värmepumpen skickar ut för varmt vatten till dina radiatorer och att du inte har öppnat alla termostater för fullt.

Skulle det vara så att du har kvar termostaterna i samma läge som tidigare, prova då att öppna alla termostater för fullt.

Skulle det då bli för varmt i huset så skall du ändra inställningarna i värmepumpens reglerdator.

För att ändra inställningarna kan du naturligtvis använda dig av manualen eller kontakta installatören. Men du kan även återkomma till forumet med ytterligare frågor. Här finns säkert någon som kan svara på i vilken meny du skall ändra, tyvärr är jag ingen expert på Therias styr, så jag går bet.

Utloggad Linsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Re:Oljud i elementen....
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2004, 16:22:23 »
tack för svaren sÃ¥ här lÃ¥ngt......har pratat med installatör och flexslangar sitter där enligt dem. Cirkulationspumpen ska det inte vara eftersom ljuden bara uppkommer dÃ¥ värmepumpen är igÃ¥ng och ljuden alltid försvinner när värmepumpen stannar.  Jag ska ändÃ¥ kolla hur det stÃ¥r til lmed cirkulationspumpen och stÃ¥r den pÃ¥ 3 ska jag prova ändra den.......

tackar så här långt......

Utloggad Linsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Re:Oljud i elementen....
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2004, 14:51:41 »
Har fortfarande inte fått nån lösning från min installatör som varit på plats igen.......har i varje fall nu fått reda på att jag inte är ensam om problemet hos denna leverantör så det känns ju lite bättre.......vad det sedan kan leda till är en annan femma...




//Linsen

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Oljud i elementen....
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2004, 21:48:08 »
Jag känner till en Thermia villa som har ett pipande ljud som är störande med det kan uppkomma även när den står still!!! dom har bytt några delar (ventiler) men nu står kompressorn på tur att bytas.
Men du har ditt bara när den går?
kolla när pumpen går känn på alla rör o lyssna kanske belasta dom lite och se om det ändras. Det kan ev komma från kalla sidan oxå, det fortplantas otroligt bra tyvärr
Kör på hoppas du hittar nåt
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Linsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Re:Oljud i elementen....
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2004, 15:23:25 »
Jo, mitt oljud dyker bara upp när pumpen är igång och det blir helt tyst så snart den stannar. Det är också ett pipigt lite högfrekvent ljud som kan variera lite i styrka och det kommer inte alltid. Men, jag kan lova att det är väldigt störigt att höra det när man kupit ner i sängen och ska försöka sova...............jag provade att spela in ljudet med min videokamera.........men surret från själva videokameran gjorde att det inte hördes ordentligt. Problemet är ju att installatören inte fått höra oljudet..........

//Linsen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!