Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hplp
« skrivet: 17 maj 2007, 23:04:58 »

urg, jag å min stora trut, hur ska jag lyckas med detta. ??? 40 spänn är inte mycke, får nog åka till Kina å få det gjort, resan räknas inte va?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 17 maj 2007, 22:08:09 »

Kruxet är att det inte finns gänga i biltemas burkar, såsom i butan / propan -burkarna till ogräsbrännare.
Bara för att jävlas ska jag tillverka en för mindre är 40 spänn och med manometer.
Bygger den på stulen tid. ;D
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 17 maj 2007, 21:28:18 »

Kan du verkligen tillverka denna anordning för mindre än 40 spänn? Isf säger jag lycka till, annars tycker jag du ska köpa nedanstående ;)

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/R-134a-Can-Tap-Charging-Hose_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ46094QQihZ005QQitemZ150121873472QQtcZphoto

Och om du verkligen vill lyxa till det och skämma bort bilen kan du köpa en med tryckmätare för $6

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/R134A-RECHARGE-HOSE-WITH-IN-LINE-GAUGE_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ46094QQihZ005QQitemZ150122025376QQtcZphoto

 >:D
Skrivet av: hplp
« skrivet: 17 maj 2007, 18:41:18 »

Har en flaska "tryckluft på burk" och en flaska "kylspray". Den förstnämnde innehåller 134 för att få ut det i vätskeform måste man vända flaskan upp och ner, poäng till jompaa Thumbsup, frågan är om ev o-kondenserbara gaser försvinner ut de första sek. Kan man vara säker på det, kan man ta det i gasform. Den andra flaskan har ingen innehållsförteckning men den kyler ned till -55 ºC och den enda gas jag kan tänka mig då är 410 eller ev Co2, men den är i vilket fall som inte lämplig mer än till system som byggts för höga tryck. En ritning på en anordning att användas för ändamålet finns nu, men nu skall jag bara komma på hur man kan tillverka den så billigt som möjligt. Sc:,h
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 16 maj 2007, 09:43:36 »

indeed, jag har inte ens funderat på hur esteroljan blandar sig med HC osv..., r134 bör ju också ge högst kyleffekt i ett system som är dimensionerat för det.
Skrivet av: tolins
« skrivet: 16 maj 2007, 09:24:34 »

och billigast *vinkar*
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 15 maj 2007, 10:01:26 »

Här kan man läsa om en hemmabyggd metod som föresprakar top up med hc: http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/gds4.html

Sen finns det ett par ebay-säljare som säljer till hela världen, kan man få tag på rätt köldmedie så är ju det ändå bäst ;)
Skrivet av: hplp
« skrivet: 15 maj 2007, 08:42:51 »

det ska du nog vara försiktig med, 410 har ett mycket större tryck.

Utveckla det där lite mer tack  Sc:,h
410-systemen jobbar väl med högre tryck än 134 ?
Men om man fyller ett 134 system med rätt mängd, fast 410 istället, blir då trycket högre ?
Men 134 systemet kanske inte alls funkar med 410 så hela idén är tokfel  :-[

Hittade en tråd på ett bilforum där någon fått igång AC´n på sin Volvo mha 2 burkar kylspray från Biltema.


Ja just, 410 ett högre tryck. Inte säkert att systemet klarar det höga trycket om det är byggt för 134, inte säkert att kompressorn klarar det heller.
Intressant med den där volvon, hur gjorde han? Kyler man ner 134 till -30 kan man hälla i det, dvs om omgivning och allt annat också är så kallt. Men det är lite svårt att få ner en volvo i en frysbox, så det var nog inte så han gjorde.

Ex. det är +30 ºC ute, vi startar ac n , för att kunna lämna av värme måste temp i kondensorn med god marginal överstiga de 30 graderna så vi antar +50 ºC, vid 50 grader har 410 ett tryck på 31bar a medan 134 ligger på 13bar , där är skilnaden.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 15 maj 2007, 08:35:29 »

Vore väl ganska dumt att ha en flaska "tryckluft" som sprutade vätska ;) alltså är det nog inget dykrör, det blir ju bara dyrare med dykrör och strypning.

På ebay får man en sån slang för 7$, så är nog inte mycket ekonomi i att hemmatillverka dom.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/R134a-R134-134a-134-FREON-CHARGE-HOSE-INSTRUCTIONS_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ46094QQihZ001QQitemZ110123570336QQrdZ1

Samma flaska gick tidigare under benämning kyl-spray och då det är förångingen som gör att det blir kallt borde man spruta i vätskeform, men flaskorna är kanske olika inuti.
Slangen som finns på ebay är väl till servicetuberna som också säljs där, dock bara innom USA. Har någon provat köpa ett sånt set? Det borde ju vara gångbart i Sverige.
Vad jag menade var en hållare med ventil som man kunde lägga en vanlig areosoltub i, finns det ingen tror jag att jag skal göra en, alternativet är en servicetub man kan fylla på från en areosoltub, hur svårt kan det va. Sc:,h
Skrivet av: SaabAero
« skrivet: 15 maj 2007, 08:16:59 »

det ska du nog vara försiktig med, 410 har ett mycket större tryck.

Utveckla det där lite mer tack  Sc:,h
410-systemen jobbar väl med högre tryck än 134 ?
Men om man fyller ett 134 system med rätt mängd, fast 410 istället, blir då trycket högre ?
Men 134 systemet kanske inte alls funkar med 410 så hela idén är tokfel  :-[

Hittade en tråd på ett bilforum där någon fått igång AC´n på sin Volvo mha 2 burkar kylspray från Biltema.
Skrivet av: jompaa
« skrivet: 15 maj 2007, 00:00:45 »

Är det någon som vet om det sitter dykrör i areosolburkarna innehållande R134 " biltema tryckluft på burk", annars vore det en god affärsidé att tillverka en adapter till bil ac. Olika på olika bilar, det hade haft en marknad. Viktigt att man inte får in icke kondenserbara gaser i systemet men tar man i vätskeform borde det inte vara några problem.

Håll flaskan uppåner  Thumbsup
/Bosse
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 14 maj 2007, 23:31:27 »

Vore väl ganska dumt att ha en flaska "tryckluft" som sprutade vätska ;) alltså är det nog inget dykrör, det blir ju bara dyrare med dykrör och strypning.

På ebay får man en sån slang för 7$, så är nog inte mycket ekonomi i att hemmatillverka dom.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/R134a-R134-134a-134-FREON-CHARGE-HOSE-INSTRUCTIONS_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ46094QQihZ001QQitemZ110123570336QQrdZ1
Skrivet av: hplp
« skrivet: 14 maj 2007, 19:25:31 »

Är det någon som vet om det sitter dykrör i areosolburkarna innehållande R134 " biltema tryckluft på burk", annars vore det en god affärsidé att tillverka en adapter till bil ac. Olika på olika bilar, det hade haft en marknad. Viktigt att man inte får in icke kondenserbara gaser i systemet men tar man i vätskeform borde det inte vara några problem.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 14 maj 2007, 17:16:36 »

det ska du nog vara försiktig med, 410 har ett mycket större tryck. Inte säkert att systemet klarar det. Hittar du inget gammalt R22 eller nåt sånt, skulle nog va säkrare. Eller biltemas " tryckluft på burk" men då måste den renas först med en "superfrys", kanske. Nä, stoppa in det som systemet är byggt för, även om det kostar lite mer.
Skrivet av: SaabAero
« skrivet: 14 maj 2007, 13:34:26 »

Om man nu skulle lyckas få tag på lite R410, skulle man då kunna fylla det i sitt R134 system (bilen) ?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!