Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dags att ersätta vÃ¥r IVT C5  (läst 16278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #30 skrivet: 03 januari 2017, 10:15:41 »
Sen väl anläggningen är uppstartad är det ju normalt inte så mycket som behöver ändras och Thermias och Nibes styr tycker jag är rätt lika fast det finns lite fler inställningar i Nibe. När det tex gäller manualer är ju Thermias usel verkar fortfarande oklart hur man tex kör med arbetstank mot en Thermia vp men det är inget som köparen normalt ska drabbas av om installatören gjort sitt jobb.
[/



Tank med en Thermia
2 givare  aktivera. Buffertank  klart
du köper till extra kortet för  yttre styrning  av CP
Det står i alla manualer som följer med pumpen
Cc
@purjo
Allt står i manualen som lämnas till kunden
Det är ytterst få gånger jag tvingats åka till en kund
Med en Thermia pump . Näst intill allt har gÃ¥tt att ta pÃ¥ telefon 👍
Och den supporten har jag alltid bjudit på
Möjligt det står i manualen som följer med vp men det står i alla fall inget i manualerna som finns på nätet om kunden vill kolla före köp eller lyckas slarva bort manualen och vill ändra senare är det kört men det kanske går att beställa nya manualer med hela innehållet från Thermia.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #31 skrivet: 03 januari 2017, 10:29:20 »
Vet inte riktigt om du ska jämföra en skoter motor med en
Process som en värmepump är

Trefas 1-8 kW skriver du
Då kommer nästa dilemma in i bilden när dem som
Tycker till
Varför är den sÃ¥ dyr! 
Det tjänar du aldrig in 
Mm mm mm
Marknadsanalytiker säger sitt och då blir det pengar som bestämmer !

Smurfen
Oavsett vilket märke du har som kund
Ring upp tillverkaren  hej jag har en xxx modell och förlagt manualen
Helt övertygad om att du får en ny
Mvh
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #32 skrivet: 03 januari 2017, 10:36:56 »
Manualer finns att ladda ner frÃ¥n Thermias dokument bank men den nämner inte ett ord om buffert tank styrning sÃ¥ vet man inte att den finns är det ju ocksÃ¥ svÃ¥rt att frÃ¥ga efter den speciella manualen som innehÃ¥ller rätt info  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #33 skrivet: 03 januari 2017, 10:53:48 »
Jag vet inte hur andra gör som söker info
Jag gör så här
Ringer upp berörd tillverkare
Hej det är jag 😇
Har hen möjlighet att hjälpa mig med en sak
Frågar om det jag behöver veta och ber dem skicka önskad info
PÃ¥ mail
Klart

Jag personligen upplever det mycket enklare med en personlig kontakt
En sitta bakom en skärm och gissa
FrÃ¥gor dyker upp  och jag fÃ¥r svar direkt
Av någon som har det ämne /del i ämne
Som spets kompetens

Det fungerar för mig
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #34 skrivet: 03 januari 2017, 11:05:36 »
Eftersom Thermias ide är att inte sälja till GDSare så är det väl inte konstigt att man håller på lite information. Som installatör/återförsäljare har man tillgång till en omfattande dokumentation och support. Och deras affärsidé kanske inte är helt fel för dom säljer ju en rätt stor mängd VP och deras VP har dessutom ett hyfsat gott ryckte. Att sedan vissa nördar "surar" för att dom inte har tillgång till allt matr. är en sak men jag tror att 95% av alla som köper deras produkt inte bryr sig ett jota utan är nöjd så länge VP gör sitt jobb.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #35 skrivet: 03 januari 2017, 11:33:34 »
Nu är det inte alla gånger supporten har direkt rätt svar som tex i den här tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63265.msg667359#msg667359
Och mÃ¥nga gÃ¥nger installeras vp av en Thermia säljare och nÃ¥tt Ã¥r senare kanske kunden eller annan firma vill bygga om till tex arbetstank och dÃ¥ behöver man ha tillgÃ¥ng till rätt info.  Och finns dÃ¥ en manual med info i dÃ¥ förstÃ¥r inte jag varför man inte lägger ut det i sin dokument bank de intresserade kan läsa pÃ¥ och de som inte bryr sig behöver inte och dessutom slipper man lite samtal till supporten och risken för felaktiga installationer pÃ¥ grund av okunnighet. Jag själv köper i princip inga dyrare grejer utan att kolla upp vad det gÃ¥r att göra med produkten och det görs via manual nerladdad frÃ¥n nätet sÃ¥ jag tycker Thermias system med att hÃ¥lla inne viss info är väldigt förÃ¥ldrad för 10-15 Ã¥r sen vore det ok men inte nu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #36 skrivet: 03 januari 2017, 11:37:26 »
Vet inte riktigt om du ska jämföra en skoter motor med en
Process som en värmepump är

Trefas 1-8 kW skriver du
Då kommer nästa dilemma in i bilden när dem som
Tycker till
Varför är den sÃ¥ dyr! 
Det tjänar du aldrig in 
Mm mm mm
Marknadsanalytiker säger sitt och då blir det pengar som bestämmer !

Smurfen
Oavsett vilket märke du har som kund
Ring upp tillverkaren  hej jag har en xxx modell och förlagt manualen
Helt övertygad om att du får en ny
Mvh
Cc

Det går väl jämföra en motor med en kompressor - det är ju samma sak i princip...
Tänk om alla motorer skulle skära bara för att de gick på tomgång?

Jag vet inte vad som skulle vara så dyrt med en 3-fas inverter, för inte så många år sedan köpte man en komplett luftvärmepump med inverter i Hong Kong för under 3000 kr.
Även om den trefas inverter kostar mer än en enfas så borde det inte vara några enorma summor.
Och som jag fattat det så är kompressorerna i sig ofta trefas, men de kör med invetrar som matas med en fas och sedan hackar upp den i tre faser internt...
Så har jag i alla fall tolkat att det är på t.ex. Nibes 1255-6.

En kompressor kostar redan idag så mycket att det är helt orimligt, så nog borde tillverkarna kunna ta fram en kompressor som får smörjning även på låga varv, det TYCKER jag är ett litet krav 2017.

Om jag ringer min Thermiaåterförsäljare (Går inte komma fram för en vanlig kund hos Thermia centralt) så kan han självklart inte förklara "Envelope" för mig, det kan i bästa fall killarna på utvecklingsavdelningen hos Thermia.
Det troliga är att ÅF ringer supporten, och han får en halvdan förklaring, som han sedan skall försöka minnas och återberätta för mig när han får fatt i mig nästa gång.
Förklaringen kommer att vara ungefär som den vi fått av dig, den skyddar kompressorn bla, bla, bla.
Och den kommer inte att hjälpa mig om jag står i valet och kvalet mellan en Nibe och en Thermia och har läst om problemen på nätet.
SÅ är det.

Men visst, om man kan ringa och få vettiga svar så är det alltid bäst.

Lite kul att du nämner det förresten, jag har ju mina telefonnummer publika, till skillnad från många andra aktörer på marknaden, speciellt inom näthandel.
Ofta hör jag på folk som ringer att de är förvånade över:

1. Att de inte hamnar i en automatisk växel
2. Att de inte hamnar i en telefonkö
3. Att de får prata med någon som verkligen kan svara på deras frågor

Nu har jag inte ringt Thermia på många år, men det krävdes en hel del övertalning för att bli släppt genom växeln.

En gång när jag skulle tala med Can Am/Bombardier Sverige så var det helt omöjligt att bli framsäläppt till deras marknadsansvariga trots att jag skulle prata marknadsföring med dem.
För en vanlig kund som köpt en skoter, fyrhjuling, vattenskoter eller liknande så är det HELT omöjligt att komma fram, näe, man skall ta upp sina problem med en finnig 18-åring i kassan på traktorcity.

Det STORA problemet kommer när man inte är enig med ÅF, då är man fortfarande hänvisad dit, även om Thermia går i god för att kompetens och ansvar är på topp hos ÅF, vilket det ofta inte är.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #37 skrivet: 03 januari 2017, 11:51:23 »
Du får nog ta anställning på
Coplands UTV avd Rickard
Tror nog alla kompressor tillverkare jobbar hårt med säkerställd
Olje smörjning

Det är vad det är och en anpassning
Är gjord efter vad kompressortillverksren vill ha  för att
Lämna garantier som oem leverantör

Jag bad dig beskriva  envelopen  och hur mycket du vet om den
Inte din  Ã…F  pÃ¥ orten

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #38 skrivet: 03 januari 2017, 12:05:56 »
Jag vet lika mycket som alla andra som inte gått kursen.
Det finns där för att skydda kompressorn.
Bra så, men samtidigt så gör det att maskinen inte håller vad tillverkaren lovar i marknadsföringen.
BEVISLIGEN fungerar inte heller ÅF-nätet då de säljer och levererar maskiner till kunder som har ett system som inte är anpassat för maskinen.

Enkelt.
JAg fattar inte hur du kan agitera FÖR att de skall marknadsföra maskinen som de gör.
Ingenstans står det att man måste höra med sin installatör om maskinen fungerar just i den anläggning man själv har.
Egentligen borde det vara en stor stjärna * vid effektangivelsen, och sedan:

* Beroende på hur ditt distrubitionssystem ser ut så kan maskinen ha en lägsta uteffekt på 5 kW.
Läs mer om "Envelope" här:
+ En länk till fullödig info om skyddsfunktionera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #39 skrivet: 03 januari 2017, 13:05:41 »
envelopen är endast nödvändig vid brytpunkten på vad fastigheten kräver och min effektens reglerområde
den göres och räknas vid varmvatten körningen
den göres och körs vid värmeproduktionen ,
under ca 20 minuter om jag kommer ihåg rätt tillför man effekt som motsvara 2 kw extra i värmesystemet
klarar inte värmesystemet att ta emot 666 watt extra vilket är det som kommer till skalet under den tiden utan att det blir som du beskriver ren katastrof  med kraftiga övertempereringar är det inte !!!! utformningen pÃ¥ värmepumpen som det är fel pÃ¥
det är i radsystemet !

Vi måste ta med alla parametrar innan man dömmer ut en produkt ,
med dem bakgrundskunskaper jag har gällande VVS och produkt  känner jag mig 100% säker
när jag ska installera nästa inverter ,
händer det du beskriver och 2 andra skribenter rekommenderar jag att titta på dem driftförutsättningar
värmepumpen monterats i ,  jobbar man med luft tex gäller det att förstÃ¥ vart balanspunkten  hamnar och vilka uppstartstider invertern har  mot ett sÃ¥ "känsligt" system ,

sammanfattar man det Rickard märker ytterst fÃ¥ av vad envelopen gör i ett värmesystem 
tror nog att 99% av alla hus  klarar att ta emot dem 666watt under dem  ca 20 minuter fenomenet uppstÃ¥r
när effekt behovet gått över 3 kwh på skalet

har du ett effekt behov pÃ¥ 12 kw vid dut här i sthlm  gÃ¥r en inverter 3-12kw  i on-off ca 3900 timmar om Ã¥ret här i sthlm
väljer du samma värmepump i en fastighet med 6kw och tar en 3-12 kw värmepump  gÃ¥r den on-off i ca 7900 timmar per Ã¥r
dessa siffror på timmar borde få dem flesta att förstå att det krävs lite mer av en installatör för att få en inverter att gå bra
och det är inte den problemlösaren som mÃ¥nga trott ,,,   men med rätt kunskap pÃ¥ plats om hur det ser ut och vad som kommer att krävas  för att fÃ¥ den fungera perfekt blir det riktigt bra lösningar för den som vill ha inverter
i mÃ¥nga fall blir en on-off  precis lika bra och enklare att dimensionera ,
cc
 
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #40 skrivet: 03 januari 2017, 14:10:56 »
För att fortsätta lite vid sidan av ämnet så gick jag på det när jag första gången läste broschyren. En annan sak där Thermia har slirat lite på sanningen är den extra värmeväxlare som man kallade underkylare men som egentligen bara var extra kondensoryta. För att den skulle ha gjort skäl för benämningen underkylare skulle det ha krävts en extra värmebärarkrets som kunde utnyttja värmen vid lägre temperatur, förvärmning av ventilationsluft till exempel.
Jag tycker att deras skrävel om TWS också var lite tveksamt. Inget annat än en förrådsberedare med slinga, samma typ som VVB:n till min Stiebel-Eltron från 2004.

Jag är över huvud taget tveksam till både Thermia och IVT just på grund av deras policy, och framför allt Thermia med deras dokumentationspolicy. Jag tycker det verkar enklare att hitta dokumentation på IVT.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #41 skrivet: 03 januari 2017, 14:19:36 »
När det gäller Nibe.s lilla inverter så har den trefaskompressor, men invertern matas med enfas. Det borde inte kosta många kronor att lägga till lite flera likriktare och kanske några flera kondensatorer och mata invertern på trefas.

Å andra sidan är det ju inte raketforskning att splitta matningen så man har tvätt, disk och VP på separata faser. Torktumlare med VP:teknik lär ju inte dra speciellt mycket heller så den kan man ju lägga var som helst.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #42 skrivet: 03 januari 2017, 14:24:53 »
Rickard eftersom du hyllar vissa återförsäljare på forumet måste jag upplysa dig om att det du ser är inte alltid sanningen, ibland måste man försöka förstå spelet bakom.

Nu ska vi ponera igen! Om jag vill börja sälja värmepumpar, jag har målet av att bli riktigt stor och skapa mig bra förutsättningar för mina barn att ta över en kraftigt uppbyggd kundstock som sen gör att barnen kan leva vidare inom värmepumpsbranschen. Jag har bestämt att jag ska sälja varje maskin med xxxxx kr i förlust enbart för att nå mitt framtidsmål, räknar med att jag knaprar ikapp dom stålarna i framtiden ändå och att så pass många eventuellt skulle anlita mig för att installera och på så sätt kunna skapa mig en hyfsad vinst vid dom tillfällena.

Då får jag inte köpa in maskinerna för fabrikören eftersom dom anser att jag drar ner deras namn i skiten, därför finns det någonting som heter riktprislista, den som inte följer den får heller inte köpa in värmepumparna.
Så att vissa stoltserar med sina priser behöver inte betyda ett dugg billigare till slutkonsumenten, jag tycker mig iallafall inte kunna se att Nibe ex skulle vara så vansinnigt billiga vid dom offerter som läggs upp på forumet.

Sen att du vill köra Svensk på värmepumpen och lyfter det till ett plus tycker jag är okej om man sen inte har betalat åtskilligt många ggr mer för bilarna som kommer från andra sidan jorden.

Annars kan man läsa på blocket då och då när någon säljer ut en maskin, pga felköp ::) fast det troligen bara är en företagare som säljer en maskin svart som privatperson. Har hittills inte sett en Thermia gå den vägen ännu ;)

Måste dock erkänna att jag också gillar att se priserna. tummenupp

Så för att vända på kappan.
Är Thermia ett av dom företagen i Sverige som vill att allt ska gå rätt till då det gäller skatter och garantier genom att förhindra sidoförsäljning. dontknow

Jag fick till uppdrag att köpa in massor med flytvästar för att dela ut gratis till vÃ¥ra kunder, vände mig till ett svenskt bolag, ett bolag som vi hjälpt till för att fÃ¥ fram den modellen.  Berättade att jag ville köpa in 300 flytvästar om Ã¥ret för att sen ge bort dom, jag ville veta vad jag skulle fÃ¥ köpa in dom för. DÃ¥ berättade dom att jag skulle döda hela den svenska marknaden enligt honom eftersom jag köpte in hela deras Ã¥rsomsättning i den viktklassen, jag förklarade att dom flytvästarna bara skulle delas ut lokalt och inte i hela Sverige, men dom ville inte ens sälja till mig utan dÃ¥ skulle jag fÃ¥ vända mig till vÃ¥r lokala sportaffär. Kunde vänt mig till annat fabrikat men deras flytvästar i den viktklassen var skit. Det är sÃ¥ spelet gÃ¥r till Rickard, bakom kulisserna ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #43 skrivet: 03 januari 2017, 14:43:45 »
envelopen är endast nödvändig vid brytpunkten på vad fastigheten kräver och min effektens reglerområde
den göres och räknas vid varmvatten körningen
den göres och körs vid värmeproduktionen ,
under ca 20 minuter om jag kommer ihåg rätt tillför man effekt som motsvara 2 kw extra i värmesystemet
klarar inte värmesystemet att ta emot 666 watt extra vilket är det som kommer till skalet under den tiden utan att det blir som du beskriver ren katastrof  med kraftiga övertempereringar är det inte !!!! utformningen pÃ¥ värmepumpen som det är fel pÃ¥
det är i radsystemet !

Vi måste ta med alla parametrar innan man dömmer ut en produkt ,
med dem bakgrundskunskaper jag har gällande VVS och produkt  känner jag mig 100% säker
när jag ska installera nästa inverter ,
händer det du beskriver och 2 andra skribenter rekommenderar jag att titta på dem driftförutsättningar
värmepumpen monterats i ,  jobbar man med luft tex gäller det att förstÃ¥ vart balanspunkten  hamnar och vilka uppstartstider invertern har  mot ett sÃ¥ "känsligt" system ,

sammanfattar man det Rickard märker ytterst fÃ¥ av vad envelopen gör i ett värmesystem 
tror nog att 99% av alla hus  klarar att ta emot dem 666watt under dem  ca 20 minuter fenomenet uppstÃ¥r
när effekt behovet gått över 3 kwh på skalet

har du ett effekt behov pÃ¥ 12 kw vid dut här i sthlm  gÃ¥r en inverter 3-12kw  i on-off ca 3900 timmar om Ã¥ret här i sthlm
väljer du samma värmepump i en fastighet med 6kw och tar en 3-12 kw värmepump  gÃ¥r den on-off i ca 7900 timmar per Ã¥r
dessa siffror på timmar borde få dem flesta att förstå att det krävs lite mer av en installatör för att få en inverter att gå bra
och det är inte den problemlösaren som mÃ¥nga trott ,,,   men med rätt kunskap pÃ¥ plats om hur det ser ut och vad som kommer att krävas  för att fÃ¥ den fungera perfekt blir det riktigt bra lösningar för den som vill ha inverter
i mÃ¥nga fall blir en on-off  precis lika bra och enklare att dimensionera ,
cc
Om man köper en Thermia vp av deras åf och det blir fel och supporten inte heller vet vad som är fel då måste dom vara riktigt usla eftersom du vet vad som är fel utan att ha varit dit. Nu är det ju en vp kunden köpt och passar inte vp till rad systemet så tror inte jag kunden vill byta rad system utan det är vp som bör bytas ut mot en som passar till hans system.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #44 skrivet: 03 januari 2017, 14:47:58 »
När det gäller Nibe.s lilla inverter så har den trefaskompressor, men invertern matas med enfas. Det borde inte kosta många kronor att lägga till lite flera likriktare och kanske några flera kondensatorer och mata invertern på trefas.

Å andra sidan är det ju inte raketforskning att splitta matningen så man har tvätt, disk och VP på separata faser. Torktumlare med VP:teknik lär ju inte dra speciellt mycket heller så den kan man ju lägga var som helst.


Nja tydligen tyckte produkt utv att det inte va värt det
Marknadsanalytiker sättet priset med X kr  som skall vara vinst
Till Nibe koncernen

Helt rätt Tipo ingen raket forskning
Men du kan tvingas gå upp i huvudsäkring
Känns fel
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!