Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fäktbuller  (läst 14408 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fäktbuller
« Svar #15 skrivet: 29 november 2005, 07:21:46 »
Citera
Ja, jag tror på fullt allvar att ursprungslandet för en produkt kan vara en kvalitetsstämpel i sig, det är en garanti att det blir bra i det här fallet!
Mindre bra kvalitet, Kina, Malaysia, Elfenbenskusten, Liberia osv i detta fall. Om det gäller t.ex. ätpinnar/mahjongspel kan det vara annorlunda.

Jag håller verkligen med dig, kanske därför VOLVO ryckt upp sig numer, inte lika mycket svenska komponenter i dem. ;)

Själv är jag en stor beundrare av Japanska kvalitetsprodukter, så jag kan hålla med dig om att det kan vara en kvalitetsfördel med en vara tillverkad i Japan.

Dock kan som sedan skrevs komponenterna i de kinesiska mycket väl vara japanska, och då är det nog inte nån större skillnad på kvaliten, eller tvärt om, komonenterna i den japanska kan vara tillverkade i Kina vilket kan betyda att kvaliten är sämre.

Att  kvaliten kan vara sämre på de kinesiska komponenterna tror jag till stor del beror på rena materialfel, inte lika hög kvalite på metaller t.ex. som de har i japan. Arbetsmoralen och kvalitetskontrollen tror jag inte skiljer nämnvärt.

Apropå seriös tråd så är det upp till var och en att känna sig träffad, tydligen känner du dig mobbad av mig, och det ber jag om ursäkt för. Jag kritiserade dock inte dig (specifikt) i detta fall. Som sagt, det är upp till var och en att känna sig träffad.

Ljudproblematiken är ett av de påtagliga nackdelar som finns när det gäller luftvärmepumpar och jag tycker att diskussionen i denna fråga gärna får vara seriös då det s.a.s. inte går att bli enig om hur stora problemen egentligen är.

Jag tycker att en "tråd" som inte fått en lösning mår bättre av att vara seriös.
En tråd där frågeställaren fått ett svar/en lösning på sin fundering får däremot gärna utmynna i några roliga kommentarer.

Så länge jag inte redigerar inläggen är de dock godkända i mina ögon, min kommentar gällande seriositeten i tråden var till som en tankeställare till de inblandade parterna, och du kände dig påhoppad igen  :-X

Vad vill du jag skall göra, sluta moderera forumet så att anarki får breda ut sig som i så många andra diskussionsforum?

Även om man är en skämtsam typ kan man väl i alla fall försöka skriva ett eller annat inlägg som är seriöst, utan påhopp på var och varannans person eller synpunkter.  Sc:,h

PS. Som lite läxa kan ni ju läsa igenom tråden och se när den flippade ur.
DS.

Nu vill jag gärna att denna seriositets-diskussion avslutas och att tråden får handla om bullret igen.
« Senast ändrad: 29 november 2005, 07:25:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad X-file

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fäktbuller
« Svar #16 skrivet: 29 november 2005, 14:17:19 »
Jag kan tillägga att jag störs lite av bullret från innerdelen då det är helt tyst i huset ,vilket det sällan är,och då enbart i hallen. Roade mig med att mäta bullernivån ca 3 m in i hallen på 1:ans fläkt och fick ca 26-27 dBA vilket anses var god sovrumsstandard!  I köket och vardagsrummet blir ljudnivån ca 6 dB lägre dvs knappt hörbart så problemet är väl ganska litet men bör noga övervägas för dem som tänker investera i LvP  ; Roligt att höra allas synpunkter !!
Har Du något tips på billig mätare för buller ??
Bullermätare är dyra prylar men det finns billiga t.ex på ELFA : www.elfa.se
Problemet är att dessa har ett begränsat mätområde , den billigaste som kostar 461 kr börjar vid 50 dB och den dyrare för 2233 kr börjar vid 35 dB.
Jag har tillgÃ¥ng till bullermätare pÃ¥ mitt arbete , sÃ¥ jag kan rÃ¥da dig att ev försöka lÃ¥na en "riktig" kalibrerad bullermätare t.ex pÃ¥ kommunens miljökontor , landstingets hörcentral el dyl  om du vill mäta nivÃ¥er under 30 dBA pÃ¥ ett tillförlitligt sätt.
Annars är ju ditt öra det absolut bästa intrumentet om du vill bedömma hur mycket du störs av ett buller. Ett buller med lågt siffervärde kan ibland vara väligt störande för det mänskliga örat !! Så man kan inte lita blint på SP tester och jämföra bullret rakt av utan det krävs även en subjektiv bedömning av ljudet för se om det finns frekvenser som man störs av. SP tester ger nog en relativt bra fingervisnig dock på vilka VP man
ska titta närmare på i detta avseende
Bor i Uppsalatrakten , har en  Toshiba RAS B-10 EKVP
sedan okt 2005. Vi har ett enplanshus på  ca 120 m2 från 70-talet med tvåglasfönster .relativt dåligt isolerat.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fäktbuller
« Svar #17 skrivet: 29 november 2005, 15:00:48 »
Placeringen av L/L pumpen betyder väldigt mycket för ljudnivån.

Om man kan ha pumpen i en avlägsen hall och låta den stå och blåsa på för fullt är en sak. Att ha den i vardagsrummet bredvid TV'n på lägsta fläkt är en helt annan. Det skiljer många decibel här, men TV-pumpen upplevs säkert som mer störande i de flesta fall.

Men  - det är klart, en pump som lÃ¥ter mer gör det iallmänhet pÃ¥ alla fläkthastigheter. Och en stor pump mÃ¥ste nödvändigtvis blÃ¥sa ut mer luft än en liten. Med högre ljudnivÃ¥ som följd.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Fäktbuller
« Svar #18 skrivet: 29 november 2005, 15:41:24 »
Jag håller verkligen med dig, kanske därför VOLVO ryckt upp sig numer, inte lika mycket svenska komponenter i dem. ;)

Apropå seriös tråd så är det upp till var och en att känna sig träffad, tydligen känner du dig mobbad av mig, och det ber jag om ursäkt för. Jag kritiserade dock inte dig (specifikt) i detta fall. Som sagt, det är upp till var och en att känna sig träffad.

Så länge jag inte redigerar inläggen är de dock godkända i mina ögon, min kommentar gällande seriositeten i tråden var till som en tankeställare till de inblandade parterna, och du kände dig påhoppad igen  :-X

Nu vill jag gärna att denna seriositets-diskussion avslutas och att tråden får handla om bullret igen.
Hej, måste bara få svara, även om jag fortsätter på det som faktiskt handlar om bullret med lite utsvävningar kring kvalitet.
Det kanske inte går att göra riktigt tysta fläktar (med dagens konstruktion) oavsett om dom sitter i pc:s eller värmepumpar, om dom skall ha avsedd verkan, kör man bara i läge 1/quite så funkar det väl, men med risk att pc:n blir överhettad och stänger av sig/värmen kommer inte ut om det gäller VP:n.
Det kan mycket väl vara så att det hänger ihop, kraftigare fläktar, mer buller, högre effektivitet, vilket var pudelns kärna i mitt förra inlägg.
Om lösningen är att köra fläkten på lägre fart till men för effektiviteten, så får man väl göra det. Men det kan aldrig vara fel att ha "Rocket-mode" för att få ut så mycket av produkten som möjligt? Även om det låter lite mer, så länge man kan välja bort det.

Jag håller inte med dig när det gäller Volvo längre, det har blivit en dussinbil relativt andra i statistiken över t.ex. kvalitet och bilprovningens statistik, man får generellt sett betydligt mer för pengarna om man väljer en Japansk bil istället, kanske beror det på det som du anser är motsatsen Rickard (färre svenska komponenter)?  ;) Kan bara säga att jag har ärvt ett gäng svensktillverkade Bacho skiftnycklar från 50-60 talet, och dom har betydligt högre kvalitet än kina-nycklarna som du köper i affärerna idag 50 år senare!. Så det så.  ;)  :D
Vad gäller det så är det onekligen så att Japansk kvalitet gällande även bilar gjort en omvänd resa.

Vad gäller seriositeten så känner jag mig inte träffad eftersom jag var seriös, vilket kanske inte observerades av den ej klarsynte?  ;) Och som jag nu försöker förtydliga. Jag gillar som ni märkt?, extrema liknelser, där får man väl säga att Jesus är min förebild.
Min smiley -  :o var menat som ironi över detta, så jag får väl be om ursäkt om det inte var tydligt nog.  :'(
Däremot var väl svaren på mitt inlägg lite oseriösa?  ???  *roflmao*
 / hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fäktbuller
« Svar #19 skrivet: 29 november 2005, 16:46:19 »
 :D
ved/pellets/raps/havre/gräs/frånluftsvp/solfångarpannan.  ;D
En sån vill jag ha !!!!!  *roflmao*
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fäktbuller
« Svar #20 skrivet: 29 november 2005, 17:01:25 »
Citera
ved/pellets/raps/havre/gräs/frånluftsvp/solfångarpannan.

En av fÃ¥  :o skärpta inlägg av Gäst  ;), precis sÃ¥ tror jag det blir pÃ¥ sikt, skulle jag ha köpt nÃ¥t annat än värmepump när jag investerade hade det blivit en stokermatad biobränsleanläggning, ev. kompletterad med en eller flera solfÃ¥ngare.

Enda problemet skulle ha blivt det buller som skulle ha uppstått när jag skulle ha sprungit runt och svurit åt allt arbete det förorsakat.

Därför satsade jag, redan för snart 3 år sedan, på en beydligt tystare lösning. Hoppas den hinner betala sig innan det blir förbjudet att använda (köpt) el som drivenergi för värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Fäktbuller
« Svar #21 skrivet: 29 november 2005, 17:21:17 »
Om man skruvar lite i prylarna sÃ¥ dyker det upp minst ett made i china eller malysia sen kvittar det vad det är för typ av produkt. kolla bara ericsson telefoner och data prylar tycker det ä naivt i överkant att inte tro att det är sÃ¥ med värmepumpar   

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fäktbuller
« Svar #22 skrivet: 30 november 2005, 19:34:21 »
Citera

Vad vill du jag skall göra, sluta moderera forumet så att anarki får breda ut sig som i så många andra diskussionsforum?

Kunde inte hålla mig när jag såg bibelcitatet i PT

"Det står i skriften  Mitt hus skall vara ett bönens hus. Men ni har gjort det till ett rövarnäste"
Lukas 20:46
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fäktbuller
« Svar #23 skrivet: 01 december 2005, 11:46:48 »
Citera

Vad vill du jag skall göra, sluta moderera forumet så att anarki får breda ut sig som i så många andra diskussionsforum?

Kunde inte hålla mig när jag såg bibelcitatet i PT

"Det står i skriften  Mitt hus skall vara ett bönens hus. Men ni har gjort det till ett rövarnäste"
Lukas 20:46

 ;D ;D ;D

Jaså, vi läser samma tidning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fäktbuller
« Svar #24 skrivet: 01 december 2005, 12:07:03 »
Citera

Vad vill du jag skall göra, sluta moderera forumet så att anarki får breda ut sig som i så många andra diskussionsforum?

Kunde inte hålla mig när jag såg bibelcitatet i PT

"Det står i skriften  Mitt hus skall vara ett bönens hus. Men ni har gjort det till ett rövarnäste"
Lukas 20:46

 ;D ;D ;D

Jaså, vi läser samma tidning.

Självklart läser man "Paltbladet" som infödd men utflyttad pitebo 8)
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!