Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP med FTX system!!  (läst 3037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RickardFTX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HJÄLP med FTX system!!
« skrivet: 24 oktober 2016, 19:07:42 »
Har ett FTX system Husqvarna Lv6 i kåken som beter sig lite underligt.. När värmeslingan går igång slutar fläktarna, som ska skjuta in den varma luften i kanalsystemet ut i varje rum, att fungera. Sc:,h Men när systemet inte har värmeslingan igång, och bara ventilationen går, fungerar fläktarna utmärkt. Inga missljud eller något. Vad kan detta vara?? Någon som varit med om det eller har en aning? Personligen tycker jag det känns som att det är något relä som jävlas...
Mycket tacksam för svar!

Mvh
Rickard

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP med FTX system!!
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2016, 20:10:29 »
Kan du koppla ur kanalvärmaren? Den vill du säkert inte köra ändå!
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad RickardFTX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP med FTX system!!
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2016, 20:35:51 »
Jo det kan jag väl pÃ¥ nÃ¥got vis. Antar att det bara är att dra ur kontakten till den. Men jo, jag vill nog ha den igÃ¥ng nu, det börjar bli ruggigt om kvällarna och morgnarna...  :)

Utloggad RickardFTX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP med FTX system!!
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2016, 20:40:28 »
Antar att "kanalvärmaren" är det som jag kallade värmeslingan btw...? Eller är det något helt annat du menar? Jag är inte super-high på det här med FTX som du märker.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄLP med FTX system!!
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2016, 22:34:40 »
Påminner om min gamla spisfläkt, lampan funkade inte samtidigt med fläkten.
Man fick välja mellan fläkt eller lyse.  :P
Jag brydde mig inte om att felsöka eller så, den gick på skroten direkt.

Men jag förstår att du vill kunna köra både värme och fläkt samtidigt.
Det borde funka att koppla in en separat styrning till kanalvärmaren, med en termostat i tilluftsflödet som fÃ¥r styra kanalvärmaren.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: HJÄLP med FTX system!!
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2016, 22:48:03 »
Kan vara överhettningsskydd som slår ut FTXn? Kanske beroende på mekanisk fel(växlare)?
https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/185984-hjalp-med-husqvarna-ftx-lv6.html
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: HJÄLP med FTX system!!
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2016, 22:53:30 »
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad RickardFTX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP med FTX system!!
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2016, 16:21:47 »
Tack för tips och länkar!
Något överhettningsskydd tror jag dock inte det är som strular, för fläktarna slutar snurra direkt när värmeelementet startar, och det tar ju en stund innan det ens blir varmt.
Antar att det blir att släpa dit nÃ¥n dyr tekniker/elektriker som fÃ¥r kolla pÃ¥ skiten...   :-\
Men fler tips/ideér är välkomna!  :)

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP med FTX system!!
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2016, 18:13:33 »
Provat koppla bort värmaren? Du vill ju ha svalare luft in än det är inne. Dels för att luftväxlingen blir bättre och dels för att det blir möjligt att få rätt temperatur i sovrummen. Antar dessutom att du har ett övrigt värmesystem som värmer upp luften inne? Kanske ett mer ekonomiskt än direktverkande el som det är i din ftx.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Kallescykel

  • Gäst
Kallescykel
SV: HJÄLP med FTX system!!
« Svar #10 skrivet: 03 december 2016, 17:07:46 »
Hur gick det med din FTX RickardFTX?
fick du den att fungera?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!