0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du borde ha en maskin som lämnar 21 kw vid 65 graders kondensering för att du ska kunna kalla det fulleffekt, din dimensionering är en vanlig standard sådan. 12 kw är i mitt tyck alldeles för klent likaså 15, men fulleffekt blir dyrt så ta du 15 kw allternativet förutsatt att ditt distributions system tillåter detta, eller om du tänker dig en flödesoberoende installation Thumbsup
Det finns schabloner,, ditt hus vill säkert ha 70w per kvm alltså 21 kwAtt jag sa vid 65 graders kondensering( ungefär den temp som lämnar maskinen) beror på attalla maskiner lämnar specad effekt vid 35 grader fram och 0 ur hålet.För att en maskin ska lämna 21 kw vid 65 grader fram så måste den vara på typ 25 kw i märkeffekt,, du lämnar nu villa maskinerna vilket fördyrar det hela
21 kw är för att ha 21 grader överallt.Kondensering är kylsnack,, för en lekman kan vi säga att det betyder den temperatur som går ut till elementen
40 MWh/år till ett så stort hus är lite med med tanke på byggnadsåret. Tvivlade på det efter jag hade läst första inlägget, trodde det rörde sig om ett nyligen köpt hus där föregående ägaren bara hade värmt delar av huset. Men av senare inlägg verkar det som om ni har bott där ett antal år. Vid ett totalt värmbehov på 40 MWh/år skulle pumpen behöva leverera ca 35 MWh vid 5 MWh hushållsel. Max effektbehov för värme och varmvatten vid -15 ute skulle i så fall vara en bit under 15 kW. En pump som ger 12 kW skulle behöva ca 1000 kWh/år tillsatsel. Ur den synpunkten är det inte en vettig investering med större pump men det finns andra aspekter som längre livslängd på den större pumpen genom färre antal gångtimmar per år. Volymtanken gör att det blir färre antal starter än med en 12 kW pump utan volymtank vilket också är bra för livslängden. Om det är en vettig affär blir då en fråga om hur länge ni räknar med att bo i huset.
Köldbärartemperaturen spelar rätt stor roll. Samma pump ger med -0,5 grader in ca 7 % lägre effekt än med +1 på KBin. Man brukar räkna med 4-5 % per grad. Verkningsgraden ändras med 2-3 % per grad. Är +1 resp. -0,5 de temperaturer som leverantören anger för de bägge fallen? Är det samma borrhålsdjup offererat i bägge fallen? Antar att det är två borrhål med tanke på effekterna.
Tobohl, Du måste svara på en sak som jag bara inte kan förstå. Varför skulle just din Nibe pump med 88% täckningsgrad vara mer överdimensionerad än låt oss säga en 10kw pump i ett 12kw hus? Sedan när blev en pump med 88% täckningsgrad så grymt överdimensionerad höst/vår? Alla pumpar med 88% täckningsgrad har lika mycket eller lite överdimensionering vår/höst. Om 88% täckningsgrad i ditt hus är för mycket så är troligen också 70% för mycket. Dvs de lösningar som i så fall måste till för att hantera effekten vår/höst är de samma i båda fallen. Om nu något sådant överhuvudtaget krävs. Vilken investering är det Nibe talar om. Dom säger att du kommer ha övereffekt med 15kw (vår och höst (vilket alla pumpar har)) och då undrar jag vad det är som kostar så mycket mer med en 15 kontra en 12 enligt nibe. Så mycket att du inte skulle tjäna hem detta i ett hus med 17kw effektbehov som behöver köpa spets vid -4 grader. Eller är det så att Nibe räknat med så kort livslängd att det inte går att räkna hem Jag har 16kw i ett 12kw hus och har 8-12 starter på hösten beroende på inställningar. Jag har en liten arbetstank (OBS ej volymtank) på 300l som jämnar ut. Vid normalt höstväder och med standardinställningar är en körning lite drygt 20 minuter. En total gångtid på dygnet ca 2-4 timmar beroende på temp. Då är värmelösningen anpassad efter husets behov. Även om jag skulle råka ta ett bad eller två när det är -15 ute. Som jag förstår det är det Nibes dimensioneringsförslag jag ifrågasätter. Inte dig!
Den investering som Nibe är tveksamt till att jag räknar hem är kostnad för:40 extra meter borr: 8000:-Större varmvattanberedare: 8000:-Volymtank: 5000:-Större pump: 4000:-dvs runt 25000Jag tror ni övertygat mig om att 15kw är det vettigare alternativet.