Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Finns det nÃ¥got positivt med Panasonic ?  (läst 18034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
Finns det något positivt med Panasonic ?
« skrivet: 17 januari 2009, 08:59:02 »
Har läst trunt i olika forum här eftersom jag funderat på köpa en NE9GKE eller en NE12GKE men man hittar ju enormt med skit om Panasonic och folk som skriver aldrig mer en Panasonic osv fiR:
Finns det någon nöjd Panasonic ägare ? ???
Börjar verkligen tveka om jag ska köpa en Panasonic Sc:,h
Men om jag skulle leta info om annat märke och pump kanske jag hittar lika mycke skit och klagomål om den med b00k
Brukar ju vara tedens att man hellre skriver om man har nÃ¥got att klaga pÃ¥ än om man är nöjd med sin produkt  ^-^
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Finns det något positivt med Panasonic ?
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2009, 10:00:05 »
Hej

Jag har en snik-Panasonic inköpt för femtusen kronor ungefär, installerade den själv med hjälp av min polare som misslyckades med koningen av rören men den gick ett tag iallafall.
Tog hem en kylkille som fixade med rören och fyllde ny gas det kostade 500 skr, nästa år hade den läckt ur sig gasen igen.
Tog dit samma kille han konade om rören och fyllde ny gas, ytterligare 500 skr.
Hittills har den knallat och gått.

Om jag är nöjd, ja det är inget fel pÃ¥ pumpen och  har inte varit nÃ¥got fel pÃ¥ den heller.

Jag tycker det har blivit ett måste av vissa att klaga på Panasonic bara för att verka duktiga eller nått.
Samtidigt puschar andra för andra apparater som om dom skulle vara de ultimata värmepumparna vilket jag inte riktigt tror på.

Så mitt råd är kolla igenom vad folk skriver om som tycker till om pumparna och bilda dig en uppfattning så kanske du kommer fram till ett någorlunda riktigt svar på om en pump av ett visst märke är bättre eller sämre.

Jag har samma problem, vill köpa en billig pump som fungerar superbra och försöker kolla vad folk skriver om sina pumpar och försöker förstå om det är bra eller dålig info om den pumpen.

Lycka till
Messer

Utloggad Tempeldog

  • Flugfiskare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oroa dig inte över morgondagen,för den kommer ändÃ¥
SV: Finns det något positivt med Panasonic ?
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2009, 10:02:51 »
Jo jag är nöjd med mina två Panasonic pumpar. :) De har sänkt min uppvärmningskostnad,och det var ju tanken med dem,då jag skaffade dem.Då det gäller problem med mina lvp,så är det bara den 1:a som haft det.Den har jag fått fylla på med mer köldmedium i och bytt fläktmotorn(Men det kan ju drabba andra märken också?).Men det fick jag ordnat snabbt och enkelt,så servicen har funkat till 100%.Nu kan ju det beror på var man köpt dem också,att man får bra och snabb service?Det enda jag kan ångra,då det gäller mina pumpar.Är att jag inte köpte 12:or istället för 9:or,men det är lätt att vara efterklok.Jag har haft mina pumpar som enda uppvärmning sedan slutet av feb -07,men fick slå igång mitt vattenburna system i vinter,då detta är den kallaste vintern på länge.Natten emot fredag hade jag -35 som lägsta temp(Vinterns lägsta så här långt).Jag kör mina pumpar ned till runt -25,sedan får det vattenburna ta över.Jag måste skaffa ett billigare sätt,då det gäller det vattenburna.En vattenmantlad pellets/vedkamin med en acctank tex,som jag kan köra då det blir riktigt kallt.Hade tänkt skaffa en pelletsbrännare till min panna,men tyvärr så var pannan inte så lämplig för det.Så det får bli något annat system.Jag vill ha olika system för att värma huset,och då är mina värmepumpar ett av dem.Jag tror det är bästa lösningen i det långa loppet?För jag kan inte lita på enbart värmepumparna till 100%,som ensam uppvärmningskälla oavsett fabrikat på pump(ar).Speciellt där jag bor nu.

Men det är som du(RavenLord) säger,så sprids dåliga erfarenheter snabbare,än vad de positiva erfarenheterna gör.Så är det med nästan allt,och så kommer det att fortsätta vara.

/Anders  studs


« Senast ändrad: 09 april 2009, 11:01:50 av Tempeldog »
1.5 plans hus på ca 120kvm byggt 1938(Vindeln/Västerbotten).Uppvärmning:Vattenburen elvärme(Körs nu endast för vv),och en Panasonic E9EKEB monterade 061219 och en NE9JKE-SPP 100330.

Förbrukning:2006:26600kWh,2007:18168kWh,2008:14974kWh,2009:15806kWh

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det något positivt med Panasonic ?
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2009, 10:12:42 »
Jag är fortfarande väldigt nöjd med min panasonic pump. Den ger bra med värme och spar energi. Tror inte du blir besviken om du väljer panasonic.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Finns det något positivt med Panasonic ?
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2009, 10:21:06 »
Min tysta Panasonic inverter bara går o går....helt problemfritt under dessa fyra år.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Finns det något positivt med Panasonic ?
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2009, 10:29:24 »
Roligt att se lite positiva inlägg om Panasonic  Thumbsup
Tror inte det skiljer så enormt mellan en 9a och 12a så isf om det blir en Panasonic lutar det åt en 12a

Mina två trådar här med funderingar
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23444.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23454.0
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det något positivt med Panasonic ?
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2009, 10:41:54 »
En positiv egenskap på min pump är att den klarar att avfrosta utedelen på ett effektivt sätt. Visst kan man klaga på att den inte avfrostar vid behov utan går via "tidsinställning", men jag har aldrig haft några bekymmer med en nedisad utedel. Klarar inte pumpen att avfrosta på ett effektivt sätt så ger den inte heller bra med värme.

En förutsättning för att kunna sprida värmen bra inomhus är en kraftig fläkt i innerdelen. Detta har panasonic. Hela 5 st fläkthastigheter kan ställas in. Visst för det lite oväsen när man kör på den högsta hastigheten, men detta krävs då det är kallt ute.

PS: glöm inte att en luftvärmepump är ett komplement till ditt ordinarie värmesystem. Vid kalla temperaturer krävs ofta att man eldar med annat sytem tillsamans med luftvärmepump för att hålla varmt inne.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Finns det något positivt med Panasonic ?
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2009, 13:14:03 »
Rent allmänt så är jag nöjd med min panasonic e9:a.
Den har betalt sig utan att krångla. Dock har jag skrivit
i en tråd "aldrig mer en panasonic" och detta gäller fortfarande.
Har ett enormt oljud i innefläkten. Anmälde detta feb -08.
Köpte pumpen hos en firma som inte finns kvar idag.
Panasonic hävdar att min pump inte är avsedd för sverige
och därför gäller inte panasonics åtagande när det gäller motorbyte.
Frågan är hur innedelen kan veta att den sitter i sverige och inte i
det land pumpen var avsedd för. Fy-fan vilket jä*la skitprat  knUp.
Köpte en platt-tv förra veckan, hur många av er tror att det
blev en panasonic? Detta märke var inte intressant för min del.
Hade en panasonic micro som höll i 18 Ã¥r  Thumbsup ! Byttes ut för ca en mÃ¥nad sedan
då den pajjade. Men det blev ingen panna denna gång p.g.a åvanstående.
Kommer aldrig in en panasonicpryl i detta hus så länge jag bor här!
Men detta är MIN syn på märket. Som sagt, pumpen har gjort det som förväntades av
den om man bortser från fläktmotorn.

mvh
Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Finns det något positivt med Panasonic ?
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2009, 13:50:14 »
Hmm ska man se sÃ¥ pÃ¥ saken är det mÃ¥nga märken jag ska hÃ¥lla mig bortaifrÃ¥n ex Sony Electrolux Opel Volvo Peugeot Samsung Ericsson mm  :D
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Finns det något positivt med Panasonic ?
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2009, 14:59:43 »
Det handlar om att vårda varumärket.
Visst kan saker & ting pajja. Men har man ett åtagande så har man.
Trumpetar man ut att det är ett fabrikationsfel och att man står för
grejorna så ska man väl göra det också. Inte komma med en massa
undanflykter. Inte alls omöjligt att det stått en pana-tv här om de
skickat fläktmotorn utan att krångla. Detta har för mig blivit en
prestigefråga. Visst är det löjligt, men det struntar jag i.

Exempel: Garagepumpen slutade att avfrosta, jag ringde och 2 dagar senare
hade jag delarna hemma utan att det kostade mig 1 spänn.

Men, skulle man avstå från alla varumärken man haft som gått sönder
så skulle man i princip inte kunna köpa något nytt.... :D

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Finns det något positivt med Panasonic ?
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2009, 16:18:03 »
Ja jag förstår helt hur du menar och håller med
Electrolux däremot har jag ett ont öga till just nu,Vår nya frys isar igen helt direkt och får avfrosta helatiden,,dörren suger inte åt alls och de är bara tjafs att så är det och de är inget fel och de idiotförklarar en med att berätta att man inte lägger in varma saker i frysen och trycker ur luften i påsar osv.
Efter många felanmälningar bytte dom list runtom dörren..hjälpte inget det isar igen totalt
Nu skiter jag i det hela eftersom jag bor i hyreslägenhet och ska flytta till villa snart...Har förvarnat nästa hyresgäst iaf
SÃ¥ aldrig mer en Electrolux pryl  ;) och aldrig mera if försäkringar men de är en annan historia  >:(
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Finns det något positivt med Panasonic ?
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2009, 17:42:10 »
Hej RavenLord!  Ja personligen sÃ¥ skulle jag tveklöst mkt hellre sätta in en Electrolux-pump än en Panasonic om jag bara hade dessa 2 att välja emellan, det kan jag försäkra dig. ;)
Sen det här med försäkringsbolag, där är det väl oftast på det sättet hos de flesta bolag att försäkringar är jättebra, ivf så länge man bara betalar premierna. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Finns det något positivt med Panasonic ?
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2009, 19:34:31 »
Finns det nÃ¥n pump du inte skulle ta före en Panasonic Sc:,h din Panasonichatare  ;)
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Finns det något positivt med Panasonic ?
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2009, 19:59:22 »
Det är absolut inget fel pÃ¥ NE maskinerna frÃ¥n Panasonic, dom fungerar bra  Thumbsup
Men det är min synpunkt pÃ¥ det hela  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Finns det något positivt med Panasonic ?
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2009, 20:15:49 »
Finns det nÃ¥n pump du inte skulle ta före en Panasonic Sc:,h din Panasonichatare  ;)

Hej RavenLord!  Är det mig du menar eller?? ;D  Nej jag är väl ingen Panasonichatare du, jag har ju en Panasonic själv sedan ca 3 1/2 Ã¥r. Tycker kanske bara att de är ganska överreklameade egentligen. Nu har jag iof en E9DKE-pump och kan väl därför inte direkt uttala mig om NE-maskinerna eftersom dessa dÃ¥ har scrollkompressor, elektronisk expansionsventil om jag har förstÃ¥tt det rätt, och en underhÃ¥llsvärmefunktion.
Vad som isf skulle vara intressant att jämföra för mig med de här pumparna vore väl hur den fungerar med sin elektroniska expansionsventil, för det är ju en grundförutsättning för att kunna få till en effektiv drift på en luftvärmepump. Annars det här med scrollkompressorn (min rotationare går riktigt tyst och helt vibrationsfritt) och underhållssvärmefunktionen
(som man ändå aldrig behöver i ett bostadshus), det kan de gärna utelämna för min del isf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!