Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avfrostning i stället för värme...  (läst 73776 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #105 skrivet: 24 september 2010, 21:10:12 »
Du behöver inte fundera, till en enfas stickproppsansluten växelströmbelastning
saknar det betydelse vilket är fas eller nolla.

Däremot om det är fel på pumpen kan det ha betydelse.
Om jordfelbrytare saknas och det finns en jordslutning mellan en matarledning
och skyddsjord så kommer antingen säkringen lösa eller så går pumpen som vanligt
beroende på hur vi vänder stickproppen.

Raffen kanske har fel i sin toshiba utan att veta om det  ;)
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #106 skrivet: 24 september 2010, 21:25:48 »
Oavsett håll på stickproppen, en Panasonic jag monterade med stickpropp så markerade jag både stickpropp och vägguttag med blyertspenna, så ledare, nolla och skyddsjord skulle hamna rätt, ifall ägarna skulle få för sig att dra ut stickproppen någon gång, det är ju det man eftersträvar vid fast elmontage, så varför inte vid stickproppsmontage också? Sedan så gav direktiv till användarna att ringa efter elektriker för fast installation. Elektrikern hade bara pratat bra över "amatörelektrikern". Det är så det skall göras, även om det så bara är med stickpropp anser jag.
« Senast ändrad: 24 september 2010, 21:27:22 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #107 skrivet: 24 september 2010, 22:05:13 »
Hej Leifa.k

"så varför inte vid stickproppsmontage också?"
Därför att det rent funktions och eltekniskt saknar betydelse.
Har man en elapparat som levereras med stickpropp så får
det inte ha betydelse vilken är fas och nolla.
Apparaten kan ju anslutas av en lekman.

Om man sedan klipper stickproppen(vilket man inte bör göra om man inte vill ha tillverkar ansvaret) för en fast anslutning av pumpen följer man ju gällande färg standard (brun fas , blå nolla) och då ansluter man naturligtvis rätt.

Ansluter man en pump som inte levereras med stickpropp så följer man naturligtvis gällande
elregler.

Raffen : När det gäller Thorbjörn så tror jag att vi till slut var överens http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18500.2190

Mvh Teltur
« Senast ändrad: 24 september 2010, 22:11:21 av Teltur »
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #108 skrivet: 24 september 2010, 22:27:04 »
Joo, jag vet det. Panasonic:en levererades inte med stickpropp, men det kan aldrig vara fel att hÃ¥lla ordning o reda pÃ¥ tamparna, även om det är en stickpropp. Om flera gjorde sÃ¥ sÃ¥ skulle bränder i kaffebryggare, tvättmaskiner när de inte används men de är anslutna undvikas. Det är lite som att montera strömbrytaren pÃ¥ fel tamp till lampan, man släcker lampan men har full kräm i lamphÃ¥llaren. Jag hoppas du inte menar att jag gör fel pÃ¥ "mitt sätt".  Man mäter upp vilka tampar som är vad och kopplar som det är skrivet i anvisningarna, även om det sÃ¥ är en stickpropp. SÃ¥ gör jag även om det saknar betydelse för den praktiska betydelsen. Mindre effektkrävande apparater med platta stickproppar utan skyddsjord hamnar som de gör i vägguttaget, även hos mig.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #109 skrivet: 24 september 2010, 22:30:51 »
Oavsett vad Teltur eller pi.r tror så spelar det en stor roll.

De flesta on-off maskiner samt HE9/12 DKE gillar inte felvända stickkontakter.

Häls
Tomas
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #110 skrivet: 24 september 2010, 22:47:23 »
Joo, jag vet det. Panasonic:en levererades inte med stickpropp, men det kan aldrig vara fel att hÃ¥lla ordning o reda pÃ¥ tamparna, även om det är en stickpropp. Om flera gjorde sÃ¥ sÃ¥ skulle bränder i kaffebryggare, tvättmaskiner när de inte används men de är anslutna undvikas. Det är lite som att montera strömbrytaren pÃ¥ fel tamp till lampan, man släcker lampan men har full kräm i lamphÃ¥llaren. Jag hoppas du inte menar att jag gör fel pÃ¥ "mitt sätt".  Man mäter upp vilka tampar som är vad och kopplar som det är skrivet i anvisningarna, även om det sÃ¥ är en stickpropp. SÃ¥ gör jag även om det saknar betydelse för den praktiska betydelsen. Mindre effektkrävande apparater med platta stickproppar utan skyddsjord hamnar som de gör i vägguttaget, även hos mig.

Jag menar absolut inte att du gör fel som mäter upp uttaget.
Det jag menar är att för en stickpropp pump får det inte spela någon roll ,
gör det det så är det fel på den och därför har vi krav på jordfelsbrytare
som skall upptäcka dessa fel.

vpgr: prova sätt jordfelsbrytare på dessa maskiner och se vad som händer.
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #111 skrivet: 24 september 2010, 22:57:26 »
Tack!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #112 skrivet: 25 september 2010, 01:26:29 »
Hej Purjo!  Jo jag menar precis det jag sa att nätets nolla resp fas bör följa inkopplingen ut till pumpens resp nolla och fas likaväl som nollan och fasen skall vara rätt kopplade mellan innerdel och utedel, och dÃ¥ har det betydelse hur man vänder stickproppen givetvis. :)

Mvh Raffen. 

OM det är så att din 1-fas pump är levererad med stickpropp och kräver att man vänder den rätt så är den FELKONSTRUERAD!!!
OM det är så att den är levererad UTAN stickpropp och den är ansluten med en sådan så är den FELINSTALERAD!!!

Oavsett vilket så är den livsfarlig att använda utan jordfelsbrytare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #113 skrivet: 25 september 2010, 02:25:48 »
Nu blev du lite kategorisk prurjo__ (kanske du sitter pÃ¥ krogen i  alla fall  ;D)

Den kan vara konstruerad för stickpropp, men levererad utan. För att man överlåter på installatören att välja fast anslutning eller stickpropp.
Är den inte konstruerad för  stickpropp, kan man kanske inte räkna med att allt ska funka. Sen kan man tycka att den är dÃ¥ligt konstruerad om den inte gör det.

Oavsett vilket... Är den inte "livsfarlig" utan jordfelsbrytare - så länge den är jordad. Det krävs trots allt "dubbelt fel-fall" innan den blir farlig.
MEN... Jag skulle själv aldrig köra en pump utan jordfelsbrytare... Stickpropp eller ej, gammal installation eller ny. Dubbla fel-fall inträffar...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #114 skrivet: 25 september 2010, 06:53:27 »
Nu blev du lite kategorisk prurjo__ (kanske du sitter pÃ¥ krogen i  alla fall  ;D)
Nu är jag lite piggare... 8)
Citera
Den kan vara konstruerad för stickpropp, men levererad utan. För att man överlåter på installatören att välja fast anslutning eller stickpropp.
Om den är konstuerad för stickpropp så kan det inte spela någon roll vilket håll man vänder den åt - Då är den felkonstruerad anser jag.
Citera
Är den inte konstruerad för  stickpropp, kan man kanske inte räkna med att allt ska funka. Sen kan man tycka att den är dÃ¥ligt konstruerad om den inte gör det.
Är den inte konstruerad för stickpropp så är den gjord för fast installation. Då måste en elektriker installera den och man får inte skruva dit en stickpropp. Om du eller elektrikern har gjort det så har ursprungskonstruktionen ändrats = Felaktig installation.

Sen kan det vara bra att ha pumpen ansluten med stickpropp av olika skäl trots att den inte är byggd för det, men det är ändå inte rätt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #115 skrivet: 25 september 2010, 12:05:10 »
OM det är så att din 1-fas pump är levererad med stickpropp och kräver att man vänder den rätt så är den FELKONSTRUERAD!!!
OM det är så att den är levererad UTAN stickpropp och den är ansluten med en sådan så är den FELINSTALERAD!!!

Oavsett vilket så är den livsfarlig att använda utan jordfelsbrytare.

Hej Purjo!  Ja det här med den elektriska anslutningen av pumparna när det gäller alternativen jordad stickpropp alt fast anslutning det har vi ju rett ut pÃ¥ forumet sedan lÃ¥ng tid tillbaka sedan sÃ¥ det behöver vi inte diskutera nÃ¥got mera mera anser jag utan det bestämmer ju var och en hur man vill göra med sin resp pump naturligtvis.
Jag har inte fått någon av mina pumpar levererad med jordad stickpropp men samtliga 3 som jag har har/har haft har givetvis varit elförsörjda via jordad stickpropp.
När det gäller Toshibas installatörer så har de alltid med sig elektrisk anslutningskabel för att kunna lägga med i rörkanalen om man önskar att ha pumpen ansluten via jordad stickpropp på insidan av huset alt från uttag utanför huset, däremot så brukar de bara ha med sig 1 st jordad stickpropp för att kunna ha till att provköra pumpen.
När jag fick min Panasonic installerad så hade inte ens installatören med sig denna elanslutningkabel utan jag fick snabbt åka och köpa en sådan medan de jobbade med installationen så att jag fick med även den kabeln i rörkanalen eftersom jag givetvis ville ha den ansluten via jordad stickpropp.
När det gäller min ND-pump i källaren så kan jag däremot vända kontakten åt vilket håll som helst men inte på min GKVP-E-pump i bostadsvåningen underligt nog, pumpen är elförsörjd via ett korrekt jordat (och kontrollerat) eluttag på insidan av huset så mkt vet jag ivf, men hur inkopplingen ser ut ute vid pumpen har jag inte kollat upp ännu, men skall kolla upp detta lite närmare vid tillfälle och återkomma. :)

Mvh Raffen.  
« Senast ändrad: 25 september 2010, 12:07:00 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #116 skrivet: 25 september 2010, 15:17:39 »
Nej Raffen. Är pumpen gjord för fast installation så får du inte ansluta den med stickpropp. Det faktum att det spelar roll vilket håll du vänder stickproppen åt talar för att pumpen inte är gjord för stickproppsanslutning.
Är det en behörig elektriker som har installerat pumpen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #117 skrivet: 25 september 2010, 15:58:29 »
Hej Purjo!  Ja det finns väl mig veterligen ivf inga pumpar/fabrikat alls pÃ¥ marknaden som är gjorda enbart för en fast elanslutning även om vissa ibland pÃ¥stÃ¥r detta. Eller vilka skulle dessa pumpar/fabrikat vara isf menar du?? Sc:,h
Elen kopplas ju alltid in via en fast anslutning till utedelens kopplingslist, sen var och hur man tar elen ifrån när det gäller utgångspunkten är det väl ingen som vare sig har med att göra eller kan ställa några specifika krav på naturligtvis eftersom både en fast installation och en jordad stickproppsanslutning är fullt godkända. Däremot så finns det vissa pumpfabrikat inkl div försäljare och installatörer som då rekommenderar en fast anslutning med separat kabeldragning med egen säkring från elcentralen, men detta är självklart en ren rekommendation i all välmening och inget givet krav eller villkor på något sätt.
Självklart är mina pumpar installerade av behörig kyltekniker. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 25 september 2010, 16:32:57 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #118 skrivet: 25 september 2010, 16:27:53 »
Nu blev du lite kategorisk prurjo__ (kanske du sitter pÃ¥ krogen i  alla fall  ;D)
Nu är jag lite piggare... 8)
Citera
Den kan vara konstruerad för stickpropp, men levererad utan. För att man överlåter på installatören att välja fast anslutning eller stickpropp.
Om den är konstuerad för stickpropp så kan det inte spela någon roll vilket håll man vänder den åt - Då är den felkonstruerad anser jag.
Citera
Är den inte konstruerad för  stickpropp, kan man kanske inte räkna med att allt ska funka. Sen kan man tycka att den är dÃ¥ligt konstruerad om den inte gör det.
Är den inte konstruerad för stickpropp så är den gjord för fast installation. Då måste en elektriker installera den och man får inte skruva dit en stickpropp. Om du eller elektrikern har gjort det så har ursprungskonstruktionen ändrats = Felaktig installation.

Sen kan det vara bra att ha pumpen ansluten med stickpropp av olika skäl trots att den inte är byggd för det, men det är ändå inte rätt...

Håller helt med dej på alla punkter..!
 
Men jag anser dessutom att en pump avsedd för fast installation, som inte funkar med fas o nolla växlade är "dåligt" konstruerad. Inte för att man ska kunna sätta på en stickpropp, utan för att man har gjort en "kritisk" design.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning i stället för värme...
« Svar #119 skrivet: 25 september 2010, 16:57:22 »
Håller som bäst på med att provköra min Atlas...

Till att börja med kan jag bekräfta att den funkar fin-fint med stickproppen fasvänd. Den satt "rätt-vänd" innan jag testade med att vända på den, men jag har inte brytt mej tidigare så den kan ha suttit i olika lägen förut.

Jag ville även kolla hur det är med 4-vägsventilen. Om den är felvänd, eller om det är nåt annat. Som jag sagt tidigare så har jag fått avfrostningarna att fungera efter att jag vänt på drivningen till 4-vägaren. Jag har resonerat som så, att utedelens reglersystem då jobbar i rätt mode, och är överens med 4-vägaren om vilket läge den är i, dvs värme-läge. Annars skulle den inte avfrosta.

Nu kör jag istället pumpen tvärtom, som den var från början. Då får jag värme-drift när jag ställer in den för kyla. Jag har nu gjort samma test för att provocera fram avfrostningar, genom att stänga av fläkten i utedelen. Resultatet är än så länge tämligen negativt. Ingen avfrostning på över 1½ timme. Dessutom vill den inte gasa på varvtalet på kompressorn, som den gjorde när jag hade min "fix" installerad. Den bara smyg-kör på lägsta effekt.

Det resultatet styrker mitt antagande om att min "fix" ger en korrekt lösning av felet på min Atlas.


 - Dags att sätta pÃ¥ locket...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!