0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som allt man testar så måste det ske under kontollerade förhållanden och med borttag av yttre skillnader därför testas värmepumpar i ett antal typfall enligt EN 14511:2011. Typfallen är olika intemp brine och uttemp värmebärare.Detta gör att man kan jämföra pumparna i de olika typfallen. Se testrapport här http://institute.ntb.ch/fileadmin/Institute/IES/pdf/PruefResSW130128.pdfI verkligheten finns många saker som påverkar tex vilken extern pump används, hastigheten, flödesmotstånd, isolering på hus (även om de är olika stora så skiljer det åt) varför varje installation blir unik.
Detta är väl den bästa jämförelsen mellan olika märken och hur de fungerar med olika temperaturer som jag sett!http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?tab=1
Hur gör ni för se års cop (SCOP). tycker det är jättesvårt få till en bra uträkning. räknar ni med ute medeltemp för varje månad för få det så rätt som möjligt? eller räknar man på medeltemperatur på orten ?och jag antar ni räknar bort VVAtt se vad värmepumpen dragit är ju enkelt eftersom har egen mätare till värmepumpen, och även se cop om man räknar på ett enkel värmekörning är ju enkelt om man vet flödet. men räkna på vad värmepumpen gett för effekt under året känns lurigt räkna ut!
Nu hänger jag inte med har dom inte testat samtliga vp under samma förhållanden ?
Bra resultat fick inte den ett av dom sämre årscopen på en helt nykonstruerad vp med höga förluster i beredaren samt halvdåligt med vv.
Drivström till cp ingår i nyaste normen kommer inte ihåg vad den heter men drivströmmen är beräknad inte upp mätt.
IVT inkluderar strömmen i normen EN255, men Nibe exkluderar den...
Vi menade drivström till cirkpumparna. Min 1245 drar ca 20 watt när endast styren är i gång.
Min drar ca 20 watt när den inte gör varken värme eller vv utan endast styren är igång.
Vore kul att høra om fler VP "stand by" konsumption
Blev tvungen att gå ner i källaren och kolla vad den drar förbrukningen pendlar mellan 17-18 watt.
detta ær ju OK... æven om 5 Watt låter fantastiskt. Antar att ingen kommer inte i nærheten av mina 97W
Enligt uppgift gick Bosch i taket när den presenterades eftersom vv-förlusterna var så stora på deras pump, och isoleringen är ju identisk med den som sitter på IVT-pumpen i samma test...Jag hade reagerat över det själv, och fick nyss höra ovanstående av en Bosch-rep, bara för att jag alls började prata om COP, och de värden som finns tillgängliga.Det finns nån ytterligare grej som göra att jag är fundersam över delar av resultatet.
Den högst uppmätta förlusten har Bosch med 1 900 kilowattimmar per år, vilket i alla fall delvis beror på att cirkulationspumpen går hela tiden.
97 watt hela året när vp står blir en hel del sänker cop rejält om den drar lika mycket på sommaren alltså.
Min sfinx VP11 (lvvp) drar 13-14W i stand-by utan (kompressor-)värmare och med ligger den på knappt 50W (typiskt 48W).Kan det vara dina kompressorvärmare som går hela tiden? Nästan 100W låter sjukt mycket ifall det bara är styrningen.
Ja det är nog ingen höjdare att vara Bosch säljare den fick ju botten betyg på det mesta men är det samma konstruktion och beredare som ivt är det ju konstigt med olika värden.
Borde väl inte vara så svårt att koppla bort en sådan förvärmning sommartid iaf?
Beror lite på hur värmningen görs, om det sitter ett värmarband runt kompressorn är det lätt men om kompressorn har intern värmare eller utnyttjar motorlindningarna för värmning kan det vara knivigare.
Sen bör det ju i de flesta fall vara så att värmaren behövs annars skulle den antagligen inte sitta där.
Ja, det styrs ju säkert utifrån så det behöver bara vara mer eller mindre svårt. Det är ju lättare att lossa en kabel till ett värmarband än att ändra på styrkortet om det tex är ett relä som växlar samma kablar som kompressorn använder.
Mitt i sommaren?
Hur menar du? Även om det är en avancerad Triac, ett växlande relä eller 2 separata relän eller vad som helst borde det väl gå en matning (ledare)fram till kompressormotorn, och en till ett värmeelement?
Hypotetiskt kan man ju krångla till det och köra med samma matning, och ett relä eller liknande på själva apparaten. Så lär det väl inte vara - men det skulle kunna vara så, det behövs ju aldrig att både värmare och kompressor är igång samtidigt, men alltid när inte den ena är igång - så är den andra det.Beträffande behovet så är det väl inte otänkbart att det behövs en högre temp än 25 grader. Det framgår ju i manual osv att man aldrig ska starta kompressorn med mindre än att manöver har varit tillslagen i en viss tid (timmar?).
Ett relä på kompressorn menar du?Ja kanske, men det lär ju vara möjligt att komma åt och manipulera också då.Är LVp annorlunda än VVp i detta avseende? Finns det kompressorvärmare även i en del VVP?
Ja, men om man använder kompressorns startlindning som värmare så ser jag det som ett mer avancerat ingrepp om man vill stänga av det själv. Man har alltså *inte* separat kabel för värmen isåfall.Nu tror jag dock inte att det är så vanligt med den lösningen men jag har läst om det
Min VP har kompressorvärmare som slås på automatiskt om det är kallare än 10 plusgrader. Det är väl mer eller mindre standard på luft-VP'ar konstruerade i/för Sverige...
Kanske, fast styrmans var väl på för jämnan..
Det är väl kompressorn som har värmare och den står antingen inne eller ute, inte på båda ställena?