Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 325019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebbot33

  • Amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #555 skrivet: 26 december 2009, 12:19:40 »
Hej Pocca!

Hade liknande problem igår..
Jag passade på att avfrosta manuellt strax efter det att pumpen gjort en avfrostning.

1. Bryt strömmen via säkringarna.
2. fyll ett par hinkar med varmt vatten.
3. sätt på strömmen, det kommer nu att ta ca 5 minuter innan anläggningen startar.
Sutterräng villa i tegel -64 med en boyta 106kvm. källare ca 100kvm. total uppvärmningsyta ca 200kvm. delvis utbytt till tre-glas.Huset ligger i dalsland. Daikin 008 med 200l vv-beredare. Årsförbrukning 13000kwh inkl.hh-el.

Utloggad Tallträsket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
    • BJJ
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #556 skrivet: 26 december 2009, 17:04:08 »
Hittade detta........ang IS
Hälla lite varmt vatten på isproppen verka hjälpa....

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24221.0
Daikin Altherma 16 kw

Utloggad Pocca

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #557 skrivet: 26 december 2009, 17:44:48 »
Ok, så att dra ut trädgårdslangen och spola varmvatten på den så att den smälter är safe om man stängt av den med säkringarna? Känns inte som att nån hink vatten kommer räcka långt med den isklumpen som sitter där nu..:-). Ska testa senare ikväll när barna slocknat.

Nån mer som stött på detta fenomen? Är det rent av vanligt?

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #558 skrivet: 28 december 2009, 22:58:07 »
Det är vanligt om utedelen står utan skydd som din och det snöar mycket på den eller om den står nära vatten(havet). Tyvär kan det leda till att isen spräcker förångaren om du har riktig otur.

Spola bort isen med vatten, det funkar med kallvatten.

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #559 skrivet: 29 december 2009, 11:47:05 »
Hej på er
Ni som har avfrostningsproblem bör snarast kontakta er installatör för byte/omprogrammering av k-kort på utedel.
Programversionen som kom efter 06-07 maskiner så plockade man bort eltillskottet vid avfrostning.Varför man gjorde det har jag ingen aning om för dom maskinerna funkade klockrent.Det påstods att om vattentempen skulle sjunka 3 gr så skulle eltillskottet slå till men det lyser med sin frånvaro på dom versionerna.Men det åtgärdas av ovan nämda åtgärder och utan kostnad för er.
Så mycket is som du Pocca har på din utedel är inte bra pga att isen kan trycka sönder förångaren så se till att det åtgärdas snarast.

Utloggad Pocca

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #560 skrivet: 29 december 2009, 17:53:51 »
Hej på er
Ni som har avfrostningsproblem bör snarast kontakta er installatör för byte/omprogrammering av k-kort på utedel.
Programversionen som kom efter 06-07 maskiner så plockade man bort eltillskottet vid avfrostning.Varför man gjorde det har jag ingen aning om för dom maskinerna funkade klockrent.Det påstods att om vattentempen skulle sjunka 3 gr så skulle eltillskottet slå till men det lyser med sin frånvaro på dom versionerna.Men det åtgärdas av ovan nämda åtgärder och utan kostnad för er.
Så mycket is som du Pocca har på din utedel är inte bra pga att isen kan trycka sönder förångaren så se till att det åtgärdas snarast.

Tog ut trädgårdsslangen och spolade bort isen. Riktigt smidigt. Dock såg folk som gick förbi riktigt förvånade ut. Ska ändå prata med installatören efter nyår i ett annat ärende så jag tar upp detta med.

Tack!

Utloggad raukas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #561 skrivet: 30 december 2009, 21:37:17 »
130 kvm 40-tals hus i Stockholm
Lite förstärkt självdrag..
El slingor golv bad och kontor KV.
Gamla gjutjärns radiatorer för hög temp.
ca -10 senaste dygnet.
90 kW
Hemma hela dagen, 2 vxn 1 barn, data, TV, lagat mycket mat samt ca 400 l vv förbrukat.
ca 21 grader inne.

Kommer hamna på ca 17 000 kW/år 9/1-09 - 9/1-10
Tidigare förbrukning med elpanna var uppskattad till ca 30 000 kW

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #562 skrivet: 01 januari 2010, 11:36:02 »
Min förbrukning för hela året med Altherman blev 11202 kwh
och i dec 1881 kwh detta är totalförbrukning mycket nöjd med detta.. :) :)
« Senast ändrad: 01 januari 2010, 11:38:13 av lÃ¥ngen »
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad rockcircus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #563 skrivet: 03 januari 2010, 11:33:50 »
Under de tre senaste dygnen med en temperatur frÃ¥n -4 grader till -12 grader är min totala snittförbrukning 91.6 kw per dygn. Jag tycker detta känns lite väl mycket. Enplanshus och källare, hälften av uppvärmningen bestÃ¥r av vattenburen golvvärme, resten radiatorer. Huset är byggt 1950 men renoverat och tilläggsisolerat 1990, huset är pÃ¥ totalt  180 kvm men uppvärmt till ca 150 kvm.

Detta är mina värden

5-02 -5 grader

1-00 -10
1-01  20
1-02  50
1-03  25

Förskjutning +1
Komforten är perfekt. Vad anser ni om förbrukningen?
Är det någon av er som har en säkerhetsventil i vv som läcker vid desinficeringen?

Utloggad ebbot33

  • Amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #564 skrivet: 03 januari 2010, 14:03:00 »
Ja du rockcircus, Jag lider av samma problem som dig.

Jag ligger ungefär på samma förbrukning som dig vi dom temperaturerna.
Problemet är att jag har temperaturer mellan -15 och -20 grader här i Åmål nu.
Då förbrukar jag mellan 150kwh och 160 kwh om dygnet.
Sutterräng villa i tegel -64 med en boyta 106kvm. källare ca 100kvm. total uppvärmningsyta ca 200kvm. delvis utbytt till tre-glas.Huset ligger i dalsland. Daikin 008 med 200l vv-beredare. Årsförbrukning 13000kwh inkl.hh-el.

Utloggad rockcircus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #565 skrivet: 03 januari 2010, 14:11:49 »
Aha, det är ju tråkigt ebbot. Är det någon som vågar sig på att gissa vad en vanlig elpanna förbrukar vid dessa temperaturer och storlek på hus?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #566 skrivet: 03 januari 2010, 16:38:55 »
Under de tre senaste dygnen med en temperatur från -4 grader till -12 grader är min totala snittförbrukning 91.6 kw per dygn.


Vid 45° på framledningen och -7° i utetemp, ger Althermorna ungefär lika mycket gratisenergi som den förbrukar.

Med 20 kWh/dygn hushållsström ger det 71 kWh/dygn eller 3 kWh/h i förbrukad energi till värmepump. Tillförd effekt blir då ca: 5,5 kW. Med 0,6 kWh/h i förbrukat varmvatten, så lämnas en effekt om 4,9 kW till transmission/ventilationsförluster.

4,9 kW ger 33 w/m² vid -7°, eller 50 w/m² vid -20°.

Är det husets varmvatten/transmission/ventilationsförluster, eller är det Althermans elförbrukning du anser är för hög?

Antar att du menar att 5.02 är en etta, och 5.03 är -5°.

« Senast ändrad: 03 januari 2010, 17:45:48 av Lexus »

Utloggad rockcircus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #567 skrivet: 04 januari 2010, 19:40:39 »
Tack för ditt svar Lexus. Det uppskattas. ^-^ Du verkar ha bra koll på detta även om jag inte är helt säker på att jag hängde med i allt vad ditt inlägg syftade på. När jag menar att anläggningen förbrukar mycket el så avser jag även min VVB på 300 liter värmd till 49 ºC i Altherma-installationen. Att det finns en del transmissions- och ventilationsförluster är jag medveten om då jag endast har självdrag i huset. Stänger jag ventilationen helt, så får jag det lite varmare inomhus men anläggningen gör ju av med lika mycket energi ändå, då den endast följer utegivare och min inställda kurva. Eller har jag fel?

1. Har du några bra inställningar att förmedla som kanske kan minska elförbrukningen för VVB?
2. Har du någon aning om varför säkerhetsventilen släpper ut vatten vid desinficering, trots endast 65 ºC?
3. Vad anser du om min kurva i övrigt?

BTW. Du hade rätt om inställningar för uppvärmningsprioritet..  knUp ... i övrigt sÃ¥ är som sagt komforten riktigt bra nu!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #568 skrivet: 05 januari 2010, 12:56:35 »

1. Har du några bra inställningar att förmedla som kanske kan minska elförbrukningen för VVB?

Du har redan den bästa programmeringen d.v.s. att kompressorn inte laddar varmvatten när det är kallare än -5°.

Citera
2. Har du någon aning om varför säkerhetsventilen släpper ut vatten vid desinficering, trots endast 65 ?

Vattnet tar mer plats när temperaturen ökar. Ytterligare orsaker till inkontinens är högt tryck på inkommande kallvatten eller en trasig eller felaktig säkerhetsventil.

Citera
3. Vad anser du om min kurva i övrigt?

Ser ingen anledning att begränsa värmeavgivningen till -10, om huset finns i Sverige. Speciellt då du själv redovisar att du har -12°. Lutningen kan fungera i ett radiatorsystem, men det är endast du som kan avgöra om den är rätt. En fördel om alla radiatorventiler är öppna, och du justerar kurvan genom att öka/sänka eftersom det blir kallt/varmt i huset.


Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #569 skrivet: 06 januari 2010, 10:09:48 »

Hej nu har det blivit kallt kallt men varmt inne.

Skrev om att jag fixat avrinning för kondens vattnet från pumpen och att det funkade bra,
nu när kylan kommit på allvar så blev det inte så, har ringt till montören han blev förvånad
 att det inte funkar, hela botten trÃ¥get fullt av is.... :'( :-\
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!