Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp en skeptiker  (läst 25906 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #30 skrivet: 17 maj 2011, 18:13:51 »
Nej han behöver inte dubbla växelventiler eftersom han hela tiden laddar mot samma tank.

Dadid jag vill varna för att tänka i de banor du gör
Har själv gjort det och det blev inte bra.

Anledningen till denna varning är namnet på styrlådan för IVT/Bosch värmepumpar som är "Shuntat tillskott"
Alltså, shunten jobbar ENDAST när tillskottet är aktivt (Elpatronen eller likvärdig går) och inte under normal drift.

Kopplar du som du ritat kommer shunten inte göra någonting och du riskerar att få ett kallt hus
sedan kommer innegivaren att höja kurvan tills elpatronen hoppar in och då först öppnar shunten och tar vatten från den övre delen av tanken.
men det är kanske så du vill ha det?


Jag efterlyste en såddan funktion för REGO 800 i denna tråden.

Det är samma funktion som man har i REGO603 (IVT 1000-1700) med shunt2

Själv gav jag upp och köpte en extern Danfoss Comfort (ECL300) shuntstyrning som skall kopplas in så snart jag har tid
eftersom denna kan styra som jag vill ha det (kurva efter utetemp, Framledning,retur)
Meningen är att jag skall lägga ECL300 kurvan strax över värmepumpens kurva.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #31 skrivet: 17 maj 2011, 19:00:08 »
Tack för denna input Lmf
Hade ingen aning om hur Regon jobbade avseende detta.
I kalkylen har jag räknat med en extern reglering av shunten.

Har du några funderingar kring grundfrågan?
Jag är mycket villrådig...

Förresten varför skall Danfossens kurva ligga högre än Vpns? Då finns det väl inte tillräckligt varmt vatten att tillgå i tanken?
« Senast ändrad: 17 maj 2011, 19:18:20 av dadid »
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #32 skrivet: 17 maj 2011, 21:30:41 »
Jag tycker det ser bra ut
Det märks att du har funderat ett tag på hur du vill ha det.

Anledningen till att kurvan på Danfossen kommer att ligga högre är att pumpen kommer att gå på kurva (flytande kondensering)
när sedan solfångarna orkar värma tillräckligt/mer än VP så skall det inte bli varmare än det hade varit med värmepump
Min inkoppling är inte 100% lik ditt förslag

Med slinga i tanken och varmvattenberedare i serie så används slinga vintertid enbart som förvärming av varmvattnet
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #33 skrivet: 17 maj 2011, 21:46:26 »
Det jag för stunden är osäker på är huruvida elpatron och växelventil mot toppen av tanken kommer att fungera bra eller om jag får en tryggare lösning till ungefär samma pris med CC160:an.
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #34 skrivet: 19 maj 2011, 20:56:20 »
Nej han behöver inte dubbla växelventiler eftersom han hela tiden laddar mot samma tank.

Dadid jag vill varna för att tänka i de banor du gör
Har själv gjort det och det blev inte bra.

Anledningen till denna varning är namnet på styrlådan för IVT/Bosch värmepumpar som är "Shuntat tillskott"
Alltså, shunten jobbar ENDAST när tillskottet är aktivt (Elpatronen eller likvärdig går) och inte under normal drift.

Kopplar du som du ritat kommer shunten inte göra någonting och du riskerar att få ett kallt hus
sedan kommer innegivaren att höja kurvan tills elpatronen hoppar in och då först öppnar shunten och tar vatten från den övre delen av tanken.
men det är kanske så du vill ha det?


Jag efterlyste en såddan funktion för REGO 800 i denna tråden.

Det är samma funktion som man har i REGO603 (IVT 1000-1700) med shunt2

Själv gav jag upp och köpte en extern Danfoss Comfort (ECL300) shuntstyrning som skall kopplas in så snart jag har tid
eftersom denna kan styra som jag vill ha det (kurva efter utetemp, Framledning,retur)
Meningen är att jag skall lägga ECL300 kurvan strax över värmepumpens kurva.

Om man kör med enkel växelventil fÃ¥r inte vp vattnet frÃ¥n botten av tanken dÃ¥ den ska göra vv är det inte bättre att den fÃ¥r vattnet frÃ¥n strax under beredaren i retur  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #35 skrivet: 19 maj 2011, 21:23:29 »
Jag har en 8kW pump och efter ca 20-30min är tanken nästan jämnvarm
och i detta fallet skall vi koppla en 10kw mot tanken.

som jag ser det är inladdningen pÃ¥ tvÃ¥ nivÃ¥er med VXL ventil endast för att fÃ¥ en nÃ¥got högre temp i toppen  av tanken
Eftersom han har slinga(8liter) och kommer att seriekoppla VVB skulle han kunna skippa VXL ventilen helt iom. att tanken endast kommer att förvärma vattnet in i VVB där slutvärmingen sker.
Värmepumpen skulle med andra ord aldrig behöva göra varmvatten i detta fallet
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #36 skrivet: 19 maj 2011, 21:36:57 »
Men dÃ¥ är det väl bättre med dubbla vxv ventiler sÃ¥ man kan fÃ¥ högre temp i övre delen av tanken med enkel vxv blr ju övre delen endast ca 8-10 grader varmare än nedre borde till och med kunna skippa elberedaren med dubbla vxv eller tänker jag fel  Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #37 skrivet: 19 maj 2011, 23:28:43 »
Nu är jag ute och tassar på svag is över djupa vatten, men såhär tänker jag:

Med den tänkta kopplingen med växelventil för beredning av varmare "toppvatten" torde behovet av extra VVB minska eller kanske i bästa elimineras.
Idag kör jag med 55 grader i tanken som bara används för varmvattenberedning, vilket verkar räcka för våra behov.

När det är smällkallt ute krävs framledning på över 60 grader. Då behövs ingen växling mot toppen då hela tanken ändå är varm.
På sommaren kan huskurvan ligga oförändrad medan varmvattenberedning sker till den övre delen av tanken.
På vår och höst dvs när huset kräver värme, men framledningstemperaturen är lägre än VV-temperaturen växlas extra värme in i toppen.

Jag har ännu inte lyckats hitta ett bra svar på om detta kommer att funka eller om allt kommer att blandas hejvilt i tanken.

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #38 skrivet: 20 maj 2011, 16:48:31 »
Nu är jag ute och tassar på svag is över djupa vatten, men såhär tänker jag:

Med den tänkta kopplingen med växelventil för beredning av varmare "toppvatten" torde behovet av extra VVB minska eller kanske i bästa elimineras.
Idag kör jag med 55 grader i tanken som bara används för varmvattenberedning, vilket verkar räcka för våra behov.

När det är smällkallt ute krävs framledning på över 60 grader. Då behövs ingen växling mot toppen då hela tanken ändå är varm.
På sommaren kan huskurvan ligga oförändrad medan varmvattenberedning sker till den övre delen av tanken.
På vår och höst dvs när huset kräver värme, men framledningstemperaturen är lägre än VV-temperaturen växlas extra värme in i toppen.

Jag har ännu inte lyckats hitta ett bra svar på om detta kommer att funka eller om allt kommer att blandas hejvilt i tanken.

/David

Om du tar returen i botten på tanken till vp vid vv beredning måste du i princip värma hela tanken till 55 grader för vp värmer vattnet ca 8-10 grader per sväng det går igenom vp. Om du tar returen i botten på den tänkta vv delen kommer vp endast värma den delen till 55 grader och vattnet kan gå igenom vp flera svängar tills det når 55 grader. Därför tycker jag du ska ha 2 vxv ventiler en på framledningen och en på returen annars måste elberedaren gå mera och det är väl inte meningen när man skaffar vp *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #39 skrivet: 20 maj 2011, 19:01:00 »
Förstår hur du menar och det fungerar om man har VP antingen mot radiator system eller mot tank

Men här har vi allt i ett
Ett flöde från VP som rör runt i tanken sedan ett flöde över radiatorslingan som också rör runt i tanken
Eftersom det inte finns några skiktplåtar så kommer vattnet att blandas.

Mitt system är kopplat nästan exakt som det som är uppritat (endast nedre laddanslutningen från VP och kopplingen till shunten saknas)
Sen kan man nog förutsätta att shunten ändå kommer att öppna när man laddar för VV eftersom huset initialt kommer att ta sitt värmevatten i den nedre anslutningen där det är svalare.
när sedan T1 tycker att det behövs mer värme så öppnar shunten och vi rör runt än mer i tanken

Skall man ha dubbla växelventiler så så kan man likaväl gå på en CC160 direkt för det är vad kontentan blir att bygga så.
min filosofi är "Keep it simple"
enkelt att montera, enkelt att underhålla,fungerar länge
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #40 skrivet: 20 maj 2011, 20:06:59 »
Förstår hur du menar och det fungerar om man har VP antingen mot radiator system eller mot tank

Men här har vi allt i ett
Ett flöde från VP som rör runt i tanken sedan ett flöde över radiatorslingan som också rör runt i tanken
Eftersom det inte finns några skiktplåtar så kommer vattnet att blandas.

Mitt system är kopplat nästan exakt som det som är uppritat (endast nedre laddanslutningen från VP och kopplingen till shunten saknas)
Sen kan man nog förutsätta att shunten ändå kommer att öppna när man laddar för VV eftersom huset initialt kommer att ta sitt värmevatten i den nedre anslutningen där det är svalare.
när sedan T1 tycker att det behövs mer värme så öppnar shunten och vi rör runt än mer i tanken

Skall man ha dubbla växelventiler så så kan man likaväl gå på en CC160 direkt för det är vad kontentan blir att bygga så.
min filosofi är "Keep it simple"
enkelt att montera, enkelt att underhålla,fungerar länge

Missade att det satt en shunt där vad ska man med den till är det inte bättre låta vp gå direkt ut på rad med nedre delen av tanken som arbetstank och om vp inte orkar så startas en elpatron som hjälper till ? Vattnet kommer inte blandas i tanken det varma vattnet ligger kvar i toppen och det kallare rad vattnet ligger i botten så funkar en vedanläggning eller titta på en ecozenith tror dom har en lösning med dubbla vxv dumt att värma vv med elpatron en stor del av året när vp ändå inte har så mycket att göra och cop är bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #41 skrivet: 21 maj 2011, 14:37:03 »
Tack det artrar sig.
Jag förstår idén med två växelventieler, men förmodar att detta ändå inte är en allt för klok väg att gå pga avsaknad av skiktplåt och placeringen av anslutningarna på tanken.
Baserat på ert resonemang blir jag allt mer fast besluten att köpa en kombination med CC160 och koppla enligt den övre bilden.
Hur löser jag då bäst sommarfallet, dvs då huset inte behöver värme, men jag gärna håller tanken varm.
Kan man slå över Regon till fast kondensering på låt säga 55 grader då, utan att behöva mickla med en massa andra inställningar?
Givetvis inkluderar detta en bypasskoppling förbi radiatorsystemet.

Om jag kopplar likt den övre bilden testar jag först utan extern shuntautomatik, men ansluter så att det är lätt att komplettera i efterhand när huskurvan är någorlunda rätt.
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #42 skrivet: 21 maj 2011, 16:14:28 »
Eller så låter du tanken bli kall på sommaren. VV värms ju ändå i cc160'an. Rent ekonomiskt spelar det ingen roll om du förvärmer i tanken eller inte eftersom både den och cc'n värms av VP'n. Enda nackdelen är väl att varmvattnet tar slut fortare utan förvärmning i en någorlunda varm tank.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #43 skrivet: 24 maj 2011, 11:38:54 »
Just för att bättra på mängden VV även under sommaren skulle jag gärna värma tanken på något vis.
Allra helst värma hela tanken till rätt varmvattentemperatur i kombination med att radiatorslingan kopplas bort.
Detta skulle rimligen ge trivsamma gångtider för kompressorn.

Om det inte finns något sätt att köra detta speciella sommarfall med hjälp av Rego800? Hur gör jag då bäst? Finns det några kreativa idéer?
Nästa undran är om tanken verkligen blir 8 grader på sommaren (samma som inkommande vatten). Om så är fallet hur blir det då med cirkulationen i radiatorkretsen? Cirkulationspumpen går väl inte? Om den inte snurrar blir det garanterat inga kondensproblem i boendedelen av huset. Då finns det bara risk för kondens på anslutningar kring tanken.
Om cirkulationspumpen går vore det himla intressant med erfarenheter kring vilken temperatur det blir på rör/radiatorer. Dvs frågan är vad som vinner. det kalla inkommande vattnet, eller värmeväxlingen från rummet som torde höja tanktemperaturen något.
Med en gnutta flyt landar då tanktemperaturen på en sådan nivå att yttemperaturen på rör och radiatorer inte är lägre än luftens daggpunktstemperatur. OM alla dessa parametrar verkligen skulle spela i rätt riktning skulle resultatet bli perfekt. Viss kylande effekt på inomhusluften och viss värmande effekt på inkommande kallvatten.

Erfarenheter är mkt välkomna!

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #44 skrivet: 24 maj 2011, 12:55:37 »
Tack det artrar sig.
Jag förstår idén med två växelventieler, men förmodar att detta ändå inte är en allt för klok väg att gå pga avsaknad av skiktplåt och placeringen av anslutningarna på tanken.
Baserat på ert resonemang blir jag allt mer fast besluten att köpa en kombination med CC160 och koppla enligt den övre bilden.
Hur löser jag då bäst sommarfallet, dvs då huset inte behöver värme, men jag gärna håller tanken varm.
Kan man slå över Regon till fast kondensering på låt säga 55 grader då, utan att behöva mickla med en massa andra inställningar?
Givetvis inkluderar detta en bypasskoppling förbi radiatorsystemet.

Om jag kopplar likt den övre bilden testar jag först utan extern shuntautomatik, men ansluter så att det är lätt att komplettera i efterhand när huskurvan är någorlunda rätt.

Jag är inte säljare av CTC...

Tror inte att styrsystemet Rego klarar detta, men det gör styrsystemet Ecologic. Mitt styrsystem kopplar om till sommardrift (fast kondensering, 55 ºC) vid högre utomhustemp än 10 ºC i 60 minuter. (Mina inställningar). för att bara producera varmvatten.

Då manövrerar oxå styrsystemet en växelventil som stänger av flödet i radiatorkretsen. Cirkpumpen går ner på lågt flöde (8W) för att bara snurra radiatorvattnet mellan pannan och pumpen.
« Senast ändrad: 24 maj 2011, 13:00:10 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!