0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej han behöver inte dubbla växelventiler eftersom han hela tiden laddar mot samma tank.Dadid jag vill varna för att tänka i de banor du görHar själv gjort det och det blev inte bra.Anledningen till denna varning är namnet på styrlådan för IVT/Bosch värmepumpar som är "Shuntat tillskott"Alltså, shunten jobbar ENDAST när tillskottet är aktivt (Elpatronen eller likvärdig går) och inte under normal drift.Kopplar du som du ritat kommer shunten inte göra någonting och du riskerar att få ett kallt hussedan kommer innegivaren att höja kurvan tills elpatronen hoppar in och då först öppnar shunten och tar vatten från den övre delen av tanken.men det är kanske så du vill ha det?Jag efterlyste en såddan funktion för REGO 800 i denna tråden.Det är samma funktion som man har i REGO603 (IVT 1000-1700) med shunt2Själv gav jag upp och köpte en extern Danfoss Comfort (ECL300) shuntstyrning som skall kopplas in så snart jag har tideftersom denna kan styra som jag vill ha det (kurva efter utetemp, Framledning,retur)Meningen är att jag skall lägga ECL300 kurvan strax över värmepumpens kurva.
Nu är jag ute och tassar på svag is över djupa vatten, men såhär tänker jag:Med den tänkta kopplingen med växelventil för beredning av varmare "toppvatten" torde behovet av extra VVB minska eller kanske i bästa elimineras. Idag kör jag med 55 grader i tanken som bara används för varmvattenberedning, vilket verkar räcka för våra behov.När det är smällkallt ute krävs framledning på över 60 grader. Då behövs ingen växling mot toppen då hela tanken ändå är varm.På sommaren kan huskurvan ligga oförändrad medan varmvattenberedning sker till den övre delen av tanken.På vår och höst dvs när huset kräver värme, men framledningstemperaturen är lägre än VV-temperaturen växlas extra värme in i toppen.Jag har ännu inte lyckats hitta ett bra svar på om detta kommer att funka eller om allt kommer att blandas hejvilt i tanken./David
Förstår hur du menar och det fungerar om man har VP antingen mot radiator system eller mot tankMen här har vi allt i ettEtt flöde från VP som rör runt i tanken sedan ett flöde över radiatorslingan som också rör runt i tankenEftersom det inte finns några skiktplåtar så kommer vattnet att blandas.Mitt system är kopplat nästan exakt som det som är uppritat (endast nedre laddanslutningen från VP och kopplingen till shunten saknas)Sen kan man nog förutsätta att shunten ändå kommer att öppna när man laddar för VV eftersom huset initialt kommer att ta sitt värmevatten i den nedre anslutningen där det är svalare.när sedan T1 tycker att det behövs mer värme så öppnar shunten och vi rör runt än mer i tanken Skall man ha dubbla växelventiler så så kan man likaväl gå på en CC160 direkt för det är vad kontentan blir att bygga så.min filosofi är "Keep it simple" enkelt att montera, enkelt att underhålla,fungerar länge
Tack det artrar sig.Jag förstår idén med två växelventieler, men förmodar att detta ändå inte är en allt för klok väg att gå pga avsaknad av skiktplåt och placeringen av anslutningarna på tanken.Baserat på ert resonemang blir jag allt mer fast besluten att köpa en kombination med CC160 och koppla enligt den övre bilden.Hur löser jag då bäst sommarfallet, dvs då huset inte behöver värme, men jag gärna håller tanken varm.Kan man slå över Regon till fast kondensering på låt säga 55 grader då, utan att behöva mickla med en massa andra inställningar? Givetvis inkluderar detta en bypasskoppling förbi radiatorsystemet.Om jag kopplar likt den övre bilden testar jag först utan extern shuntautomatik, men ansluter så att det är lätt att komplettera i efterhand när huskurvan är någorlunda rätt.