Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket radiatorkoppel för 1-rörs skall man välja?  (läst 966 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har kollat på både MMA & Danfoss på rinkabyrör och dom verkar inte ha den justeringsmöjligheten med att man kan strypa in flödet som skall bli över radiatorn.
Dom verkar bara ha en avstängningsventil.
Någon som har en anning om vad man skall ha för något och var man hittar det.
Fanns något på MMA's sida som hete Flex tror jag.

Sen vill jag inte ha några termostater då jag kör med VP, måste man ändå ha det lilla huset i toppen på röret då eller man kan bara sätta en vinkel rakt in i radiatorn direkt?

MVH
Oscar

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilket radiatorkoppel för 1-rörs skall man välja?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2014, 23:34:36 »
Jodå, man kan reglera flödet på båda, men man gör det på själva ventilen, inte på nederdelen av kopplet.
På Danfoss sitter en liten kuggring som man drar ut och ställer in grundflödet på.
På MMA så behöver man en speciell ratt som man trycker in i ventilen (efter att ha lossat en del) och reglerar flödet med.
Själv föredrar jag Danfoss lösning som är lite smidigare att pyssla med.

Termostaten behövs inte, men det följer alltid med en liten handratt till ventilen som man också kan använda för fast instrypning av flödet.
« Senast ändrad: 03 januari 2014, 23:38:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!