Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 57300 kr i böter  (läst 6095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 452
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 57300 kr i böter
« Svar #60 skrivet: 09 mars 2024, 08:53:04 »
Tänk om myndigheterna kunde göra dessa tillsyner i arbetsmiljö i skola, vård och omsorg istället.

Jag undrar hur många tusen anställda i äldreomsorgen som i detta nu, ja, precis exakt nu gör arbete ensammen där det för arbetets utförande och den anställde och den sjukes skull och säkerhet ska vara två personal för tex en förflyttning, men det av ren och skär personalbrist mer eller mindre omöjliggörs att vara två personal närvarande pga besparingsiver..

En besparingsiver som sanolikt leder till att det finns pengar till att utföra inspektioner hos de privata utförarna i hantverksbranschen.

Visst är det underligt, hög stress och arbetsbelastning som leder till arbetsrelaterade skador och långtidssjukkskrivningar verkar vara ok inom offentlig verksamhet, samtidigt som minsta lilla "genväg" och "fusk" som sker inom andra brancher bötfälls kraftfullt..

Inte för att det är mer rätt eller fel att någon utsätter sig för onödiga risker i arbetet, men då det är strukturellt underfinansierade budgetar så ser jag iaf det så som att orsaken till att ohälsan ökar är för lite folk i det allmänna och skattettrycket för högt i det privata.

Men det är klart, pappersvändarna och byråkraterna ska ju ha sin lön de också, att undersköterskor och entreprenörer får gena dagligen ifråga om säkerhet får man liksom på köpet.. men visst är det ett sjukt system..

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: 57300 kr i böter
« Svar #61 skrivet: 09 mars 2024, 10:44:39 »
De flesta som klagar på besparingsiver vill inte heller beta skatt, makes no sense…

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 452
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 57300 kr i böter
« Svar #62 skrivet: 09 mars 2024, 11:45:36 »
De flesta som klagar på besparingsiver vill inte heller beta skatt, makes no sense…

De flesta betalar nog gärna skatt, förutsatt att pengarna går till kärnverksamheterna..

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 57300 kr i böter
« Svar #63 skrivet: 10 mars 2024, 10:09:58 »
Någon som har koll på om det måste finnas manualer på svenska när det gäller batterier till privat fastighet ?
Tycker mig bara se utförliga installation och handhavande manualer på engelska och tror den jag fick med vid installation bara är på Engelska men har inte letat upp den.
Produktblad finns på Svenska

Funderade på om det fanns något intresse av Pylontech Force H2 -V2 som är stapelbara med upp till 5 moduler + BMS vilket är 17,5kW

Ursäkta trådkapet men blev lite konfunderad på om man vågade sälja batterier utan Svensk manual då man inte vill åka på en massa böter !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 57300 kr i böter
« Svar #64 skrivet: 10 mars 2024, 10:15:29 »
Vad jag tycks minnas var att det i samband med vårt inträde i EU kom någon bestämmelse om att allt som importerades skulle ha alla "papper" även på Svenska.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 57300 kr i böter
« Svar #65 skrivet: 10 mars 2024, 10:28:17 »
Papper är lite svårtolkat, gäller det produktblad eller installation/manual och gäller det även batterier som man egentligen bara kan tyda en eventuell felkod på ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 57300 kr i böter
« Svar #67 skrivet: 10 mars 2024, 11:13:13 »
Inte direkt glasklart om man kikar på hallå konsument, ser ut att räcka med att det finns tydliga symboler som räcker till för uppgiften om det inte finns svensk manual.
Vad ska det sen hjälpa med att reklamera om en del tycker symbolerna är tydliga och en del inte tycker det.
På ett batteri som installeras av elektriker ser man inte mycket annat än blinkande symboler på en display och ganska enkel text för vad det eventuellt larmar för men kan man inte engelska så blir det ju krångligt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 57300 kr i böter
« Svar #68 skrivet: 10 mars 2024, 13:09:18 »
Svaret hos elsäkerhetsverket är väl solklart och Elsäkerhetsverket "väger" tyngst i det här fallet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 57300 kr i böter
« Svar #69 skrivet: 10 mars 2024, 13:33:17 »
Man kan tycka det men den andra bilagan säger något annat som du länkade till.
Man ser rätt mycket batterier utan svensk manual så stora frågan är om det finns något kryphål för distributörerna/återförsäljare borde knappast vilja ha böter för att det saknas manual på Svenska för att tyda symboler.

Missade vem som hade utfärdat böterna till Rickard
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2968
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: 57300 kr i böter
« Svar #70 skrivet: 10 mars 2024, 13:49:17 »
Köp en datordel, jag har då aldrig sett en manual på svenska.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 57300 kr i böter
« Svar #71 skrivet: 10 mars 2024, 14:15:30 »
"Problemet" är att Svenskarna är för "flata" och inte ställer några krav på säljarna, tänk er hur det skulle gå att sälja en Svensk vara i England utan engelsk manual.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 57300 kr i böter
« Svar #72 skrivet: 10 mars 2024, 14:19:26 »
Om företaget köper tex ett batterisystem från en Svensk registrerad Grossist och företaget sedan säljer batterisystemet till en privatperson som i sin tur ordnar installation av en elektriker och det saknas svensk manual från tillverkaren , vem får eventuella böter om det saknas svensk manual för att tyda symboler på displayen ?

Får man själv skriva en svensk manual som beskriver vad symboler i displayen betyder och då sälja till privatperson och spelar det någon roll om man istället säljer till ett företag ?

Knepigt att konkurrera mot företag i tex Tyskland som gladeligen skickar identiska batterisystem men med Tysk eller eventuell Engelsk manual.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 57300 kr i böter
« Svar #73 skrivet: 10 mars 2024, 14:23:51 »
"Problemet" är att Svenskarna är för "flata" och inte ställer några krav på säljarna, tänk er hur det skulle gå att sälja en Svensk vara i England utan engelsk manual.

Beror väl pÃ¥ vad det är för en vara, en IKEA möbel fÃ¥r man väl fortfarande bara en massa sidor med bilder och pilar 😎

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 57300 kr i böter
« Svar #74 skrivet: 10 mars 2024, 14:29:19 »
Det är importören ansvar, och visst kan du skriva/översätta en manual. Jag har själv skrivit någon manual i några fall där jag inte orkat bråka med säljare/importör i all evighet. Jag har ju turen att behärska engelska rätt bra, men hur mina kunder har det med språk vet jag ju inte.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!