Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trycksätta kollektorslang?  (läst 3495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

maha6305

  • Gäst
maha6305
Trycksätta kollektorslang?
« skrivet: 15 november 2005, 09:49:41 »
Ämnet har berörts lite i andra diskussioner, men jag tycker frågan är värd en egen tråd (hittade ingen gammal).

Beroende på installatör och fabrikat av pump verkar åsikterna och rekommendationerna gå helt isär.
En del kör trycklöst på KB-sidan, andra inte. Dom flesta bygger inte ens sin anläggning så att man lätt kan göra en tryckjustering.

Jag kan direkt komma på tre goda skäl att "dra i" något bar i KB-sidan:
1. Formstabilitet. En slang som har mottryck borde klara (måttlig) påverkan av rötter, sten och isbildning bättre.
2. Läckageindikation. Det avslöjas genom tryckfall (hemska tanke) direkt om det skulle bli läckage. Bortsett från årsvariationer såklart.
3. Luftkompression. OM det (hemska tanke nr 2) skulle finnas luft kvar i högfickor så komprimeras denna och den aktiva kollektorytan mot mark blir större.

Ã…sikter och synpunkter?


Sökord: trycksatt tryck brineslang kollektorslang brine KB

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: Trycksätta kollektorslang?
« Svar #1 skrivet: 15 november 2005, 10:01:57 »
Ämnet har berörts lite i andra diskussioner, men jag tycker frågan är värd en egen tråd (hittade ingen gammal).

Beroende på installatör och fabrikat av pump verkar åsikterna och rekommendationerna gå helt isär.
En del kör trycklöst på KB-sidan, andra inte. Dom flesta bygger inte ens sin anläggning så att man lätt kan göra en tryckjustering.

Jag kan direkt komma på tre goda skäl att "dra i" något bar i KB-sidan:
1. Formstabilitet. En slang som har mottryck borde klara (måttlig) påverkan av rötter, sten och isbildning bättre.
2. Läckageindikation. Det avslöjas genom tryckfall (hemska tanke) direkt om det skulle bli läckage. Bortsett från årsvariationer såklart.
3. Luftkompression. OM det (hemska tanke nr 2) skulle finnas luft kvar i högfickor så komprimeras denna och den aktiva kollektorytan mot mark blir större.
Se:
www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4763.0/all.html

www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4563.0.html

www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3785.msg35847.html#msg35847

/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Trycksätta kollektorslang?
« Svar #2 skrivet: 15 november 2005, 10:23:20 »
Japps bra länkar. Har själv varit där och skrivit, men ämnet har inte varit entydigt själva trycksättningen - utan utluftning, förbätting av tryckkärl (eller vad man vill kalla det) i största allmänhet.

Det jag ville komma Ã¥t var en teknisk diskussion om själva nyttan med trycksättningen. Men det kanske inte finns sÃ¥ mycket att utveckla inom ämnet egentligen  :-\

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Trycksätta kollektorslang?
« Svar #3 skrivet: 15 november 2005, 21:23:28 »
"avgasning" kan underlättas om trycket minskas samtidigt ökas iofs flödet. Jämför med colaflaskan ni öppnade nyss.

Det kan man åstadkomma genom att tvångsköra cirkpumpen och kort stänga ventilen på trycksidan 8 1 sek. räcker) osså tväröppna. Då rusar det med luft, om nu anläggningen har nån luft.
Men det handlar ju inte om tryck eller inte tryck....
Kör man trycklöst som mig då bör man "lyfta" säk ventilen. Annars sugs kärlet ihop om volymen minskar! ( om brine kyls av)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!