0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan! Har en kallvind på mitthus som idag inte har något problemmed med fukt och mögel. Murstocken går genom vinden men används inte längre då jag har gått från ved/olja till en värmepump. Har läst att då jag inte eldar och får någon värme i skorstenen så har jag ändrat klimatet på kallvinden så det är större risk för att få fukt och mögel där uppe, kan detta stämma? Har dom vanliga luftspallterna som ska vara nere vid takfoten samt en ventil högt uppe i vardera gavel. Tycker det borde räcka, har ju funkat i 40år hitills, dock då med uppvärmd skorsten. Tacksam för svar..
Jo, du skall vara orolig!Alla som byter värmesystem och inte längre har en varm skorsten genom vinden ska vara oroliga!Om du sedan tilläggsisolerar vinden ska du vara riktigt orolig.Ventilationen kan sedan göra det hela ännu värre!Det spelar ju ingen roll om det fungerat i 40 år om du helt har förändrat förutsättningarna. Mitt hus är 100 år och utan problem fram till oljepannan åkte ut....Är det inga höga värden kan du lugnt somna om och glömma det här inlägget, det gällde ju inte dig Konstigt att det inte skrivs mer om detta.GOD JUL tomte::
Hej Zibrosc1235! Ja jag noterar bara här att du nu tydligen har börjat med att sprida en lika felaktig information ang kallvindsventilation som vad det gäller QC-kopplingar till luftvärmepumpar. Självklart behöver inte Joka vara ett dugg orolig om han har en ordentlig ventilation av kallvinden, för mkt ventilation är/kan aldrig vara skadligt alltså utan det är endast en för liten/dålig ventilation som kan orsaka fukt och mögelskador. Det här snacket om att en för stor ventilation av en kallvind kan orsaka fukt och mögelskador är bara en ren utopi och har väl hittats på under senare år för att vissa intressenter har kunnat hitta en ny nisch med sysselsättning inkl försäljning av dyr utrustning, detta för att då också kunna marknadsföra dessa dyra produkter och systemlösningar med s.k styrd ventilation även i dessa utrymmen vilka egentligen är helt onödiga. Självklart läcker det upp en del värme genom innertak och upp till kallvinden (beroende på isolering och tjocklek), och visst kan det komma upp en del fukt nedifrån bostadsutrymmet beroende på huruvida man har mekanisk ventilation med undertryck i huset eller inte, men oavsett detta så kan man vara klar över att ju mer av värme alt fukt som ev riskerar att komma upp till kallvinden ju bättre ventilation behöver man ha för att snabbt kunna ventilera bort/ut denna värme och fukt ifrån kallvinden isf. Mvh Raffen.
Hej Frasse! Nej jag har aldrig märkt några sådana tendenser oavsett väder eller väderomslag, så jag påstår att du men en ordentlig ventilation aldrig får några problem med kallvinden oavsett väder, väderlek eller ev omslag i väderleken. En kallvind skall ju dessutom under inga omständigheter värmas upp på något sätt alltså för då får man ju bekymmer om inte denna ev värme vädras ut/bort väldigt snabbt och effektivt isf. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 18 december 2009, 13:10:08Hej Frasse! Nej jag har aldrig märkt några sådana tendenser oavsett väder eller väderomslag, så jag påstår att du men en ordentlig ventilation aldrig får några problem med kallvinden oavsett väder, väderlek eller ev omslag i väderleken. En kallvind skall ju dessutom under inga omständigheter värmas upp på något sätt alltså för då får man ju bekymmer om inte denna ev värme vädras ut/bort väldigt snabbt och effektivt isf. Mvh Raffen.Jag förstår ditt tänk. Fast fysikern inom mig säger nej
Detta är ganska väl utrett och alltså behöver ni inte slåss, pojkar - - - från Chalmershttp://eprints.sparaochbevara.se/486/1/SBUF%252011871%2520Slutrapport%2520EtappI.pdfökad ventilation kan alltså ibland orsaka mögelberoende på förutsättningarnaVi skaffade vp istället för att tilläggsisolerahar torrt och fint på vindensedan etthundratvå år
...jag rekommenderar det inte eftersom det faktiskt räcker gott och väl med en ordinarie ordentlig ventilation av kallvinden. Mvhj Raffen.
En lösning kan vara att höja temperaturen på vinden(varm luft kan bära mer fukt) och sedan ventilera bort fukten innan den kondenserar. Varm vind är BRA, Raffen
Hej Zibrosc1235! Ja Ja tala bara inte om struntsnacket du. Jag har själv sett det där och jag tycker att det är rent bedrövligt alltså för att inte säga sorgligt när man läser skräpet. Det går alltså i princip inte att ventilera en kallvind lagom enligt min mening, ivf inte om man nu inte vill riskera ev framtida problem däruppe, det är ju ungefär som att sitta på en krutdurk, går det så går det men hur länge vet man ju inte, och när man ev skulle få problem det vet man inte heller, och så kan man inte ha det alltså. Nej vill man känna sig säker och sova lugnt på nätterna så är det klart mkt bättre att ta till vindsventilationen lite extra isf eftersom det kan aldrig bli fel nämligen.Sen tycker jag kanske ändå att det är lite av ett erkännande av Anticimex när de ändå föreslår en lagom ventilation av kallvinden, det är iof ett dumt uttalande men det är väl ändå nästan detsamma som att de kan väl inte direkt med att döma ut en välkänd och helt och fullt fungerande vanlig gratis vindsventilation samtidigt som de givetvis helst vill sälja sina dyra utrustningar med styrd vindsventilation istället, och med rådet om en lagom vindsventilation så vet de väl att de resp presumtiva kunderna som de har gett rådet hör av sig förr eller senare eftersom den här lagom ventilationen kommer helt klart att ge problem. Mvh Raffen.
Så nu vill jag som slutsats av detta säga er alla mina kära vänner, kom inte och prata med mig om...
Det är inget lätt ämne. Jag tror att man måste ha dels en lagom ventillation dels en motor som håller vent. igång. En uppvärmd skorsten eller värmegenomgång från bostaden kan vara just den motorn. Att få dessa att sammarbeta optimalt kan nog vara svårt p.g.av olika driftförutsättningar. En för dålig ventillation skulle med stor uppvärmning göra luften torr, vilken i sin tur skulle dra fukt. En galen fråga: Vad skulle hända om man hade en kallvind helt difftät på alla håll med kontrollerad ventillation med luftavfuktning?En idé om man är orolig, sätt en luftavfuktare på vinden, kostar från under 1000-lappen, den sköter sig själv och man ställer in önskad fuktighet. Tror inte den skulle behöva gå så värst mycket för att hålla fukten under 60-70%.Har själv satt en i garaget ( isolerat men ouppvärmt), fungerar perfekt. tomte:: God Jul på er alla
Det finns många tusen fuktskadade och förstörda kallvindar i landet. Undersökningen som gjorts på Chalmers i samarbete med hela byggindistrin visar och bevisar detta. Undersökningen visar vad fukt och rötskadorna beror på och orsakats av samt några olika metoder att åtgärda problemen innan skada uppstått.Anticimex mfl. har också en gedigen kunskap om detta och ger dagligen råd om detta till husägare över hela landet.Inte i något av dessa råd ingår att öka spalter så att mer kall och fuktig uteluft kommer in på vinden.Ditt råd och din argumentation är tyvärr helt fel och din argumentation rena galenskaperna och de som till äventyrs skulle följa ditt råd kommer att få betala dyrt för dess följder! i form av skador på sina vindar.
Varför måste det vara sorptionsavfuktare? http://www.avfuktarexperten.se/om_avfuktare.htmNär det är riktigt kallt fungerar inte en kondensavfuktare, men det behöver den inte eftersom luften då innehåller lite fukt.Känns lite overkill med en sorptionsavfuktare på kallvinden. Men,men, jag kan ha fel.
Det är inte ok med en konstruktion där stora skador kan uppstå om en fläkt/avfuktare lägger av. I enstaka fall visst, men att ha det som norm är inte ok. Ett hus måste vara så konstruerat att det ska räcka med normal uppvärmning för att det inte ska uppstå lukt och fuktskador. Detta gäller både grund och vind (jo resten av huset också). Där är jag nog i minoritet och Rikard håller knappast med....sorry. Men att ha en konstruktion som kräver avfuktare både uppe och nere som NORM skulle innebära att ett stort antal hus får problem varje år då tekniken fallerar.Så jag tänker inte tala om för alla andra hur de ska göra, men väljer mina egna bostäder så att de klarar sig med gammaldags principer. Självdrag och naturmaterial. Inga diffspärrar (som kan och kommer att fallera om man har ett tillräckligt långsiktigt perspektiv). Vi bygger en timmerstomme på landet 200m2 med gammal teknik. Den blir ett intressant experiment, inte minst vad gäller energiåtgång. Funderar på en l/l-pump...är inte emot vetenskap och ny teknik, bara hälsosamt skeptisk ;)l
Ang. luftavfuktare så skall det vara en sorptionsavfuktare som fungerar även vid minusgrader utan att frysa.Används vanligen i krypgrunder, men funkar lika bra på vinden.Jag har, som ni förstått, haft problem på vinden trots öppna takfotsspringor och gavelventiler. Förra året runt jul hade vi stora temperatursvängningar ute. Från -10 ºC till +10 ºC och tillbaks till minus igen. Då fick jag med egna ögon se hur is och frost byggdes upp på innertaket. När det smälte rann det vatten överallt. Helt klart hade jag något fel. För att lösa problemet snabbt stängdes all ventilation och en sorptionsavfuktare införskaffades. Den separerar fuktig luft från torr, och blåser ut den fuktiga genom en ventil och den torra tillbaka på vindenEn nödlösning som blivit permanent. Funkar kanon bra. (Läs mer: http://www.acetec.biz/uploads/01.pdfSka jag våga mig på en analys så hade jag troligen för små gavelventiler. (storleken på in och ut ventilationen är viktig för att få ett flöde). Duger inte med bara takfotsventilation, Raffen. Luften måste flytta på sig också. . Flödet är det viktiga. En ventil kan ha flöde antingen inåt eller utåt, aldrig åt båda håll.Nu ska inte mitt hus fungera som någon norm, då det är tillbyggt och ombyggt ett otal gånger under 100 år. Problemvinden ansluter i vinkel till en inredd övervåning, och är alltså en "halv" vind. Dessutom ganska flack med låg takvinkel. När tid och lust infaller ska ventilationen återställas/förbättras och avfuktaren tas bort.Men faktum kvarstår. Jag hade ventilation och jag fick frost på insidan av innertaket, så det kan förekomma när förutsättningarna är de "rätta"MVH2000ps. RAFFEN!Hur kommer det sig att du bara har 8 minusgrader på vinden när det är -16 ºC ute?Har du fuskat men isoleringen? Du har ju nästan en uppvärmd vind
En sak som överraskade mig när Anticimex senast var på besök var att han talade sig varm för spån som isolering.Äkdre besiktningsman som inspekterat tusentals kallvindar.Spån har förmågan att kunna ta upp och avge fukt utan att skada uppstår.Goda egenskaper som glas- och stenull saknar.Det handlar inte bara om ventilation.
Vil göra dig uppmärksam på att "SP-nissarna" du avpolleterar så totalt, är Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, numera SP Sveriges Tekniska forskningsinstitut.www.sp.seLite grann som att läxa upp påven i religionskunskap.
Spån är väl inte det optimalaste
Här pratas bara om takfotsventilation och ventiler i gavlarna. Men man måste väl också ha dom där små fina ventilerna jämt fördelade i taknocken också om man vill åstadkomma ett luftflöde. Ventilerna i gavlarna är ju inte mycket att komma med om det skall motsvara öppningarna längs takfoten.
och när jag var uppe på vinden så var utetempen -16,5 ºC och inne på kallvinden var temperaturen mellan ca 8-8,5 minusgrader Mvh Raffen.
Men isen vid takfötterna då?
... både in och ut på samma sida (och i samma ventilationsöppning) ...