Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 april 2013, 16:13:10 »

Intressant inlägg, Rickard. Tack för tipset med antal varv. Inte alls säkert att intrimningen skett helt vetenskapligt av installatören.

Har 2-årsbesiktning nästa vecka så ska ta upp den defekta flödesmätaren då. Hur noggranna de är för övrigt kan jag inte avgöra men får väl hoppas på att de stämmer någorlunda.
Annars kan du ju alltid räkna varven då du börjar.
Alltså innan du börjar trimma, skruva igen alla ventiler (en åt gången) och notera exakt hur många varv uppskruvade dom var.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 april 2013, 16:11:17 »

Min tanke är inte att justera något flöde med ventil 4 utan att blanda inkommande vatten och returvatten i rätt förhållande så att det motsvarar en lägre värmekurva avpassad för vad golvvärmeslingorna behöver.

Går det att ställa in systemet så att radiatorer och golvvärme värmen huset till rätt temperatur med samma temperatur på vattnet in till radiatorer och golvvärmeslingor då ska naturligtvis ventil 4 vara stängd. Jag har dock fått intrycket att det är vanligt att radiatorerna kräver högre temperatur än golvvärmen. Vore det inte så tycker jag det är dumt att stoppa in shunt och extra cirkulationspump i huset när det inte behövs. Grejorna är ju inte gratis.

Jag förstår hur du menar, men jag menar att du tänker fel.
Inblandningen av vatten från "radiatorkretsen" kan bara regleras med trimventilen på returen, ventil 2.
Mängden vatten du släpper ut via den ventilen blir exakt samma som mängden varmt vatten du släpper in på framledningen, och så länge flödet är lika högt eller högre i golvvärmekretsen som flödet i returen så kommer deltaT att vara så stabil man kan få den.
Då ventil 3/4 även är en backventil kan man aldrig få högre flöde på returen än vad golvvärmen släpper igenom.
Nedshuntningen sker genom att ha ett högre flöde över golvvärmeslingorna än i returledningen, och som sagt, nedshuntningen justeras med trimventilen 2.
Det enda du kan justera på ventilen 4 är ett maximalt recirkulationsflöde över golvvärmeslingorna, men det är ju helt onödigt då det görs på fördelarens trimventiler.
Skrivet av: Freddan101
« skrivet: 30 april 2013, 11:31:33 »

Ja, ventil 3/4 är nog en kombinerad trim/backventil som gör att det inte skall kunna gå flöde bakvägen, troligen är teorin bakom detta att golvvärmen alltid kräver högre flöde, vilket helt enkelt inte stämmer (om man tillåter termostater strypa bort flöde).
Att strypande termostater = olika stort flöde in/ut ur shuntgruppen innebär att värmepumpen får stora flödesvariationer och stora skillnader i deltaT, vilket i sin tur medför sämre COP och i extrema fall direkt olämpliga/skadliga driftsförutsättningar.
Dessa shuntgrupper är designade innan det blev populärt med värmepumpar och funktionen och flödena är ofta inte anpassade för värmepumpsdrift, det är t.ex. inte ovanligt att trimventilen på returledningen är så klen att det helt enkelt inte är möjligt att få in tillräckligt  mycket "energi" i golvvärmekretsen med den vbf och den deltaT som är optimalt för en värmepump.

På ett par av anläggningarna som jag varit på har det krävts ca 40 graders vbf för att få 32 graders vbf ut på golvslingorna, detta p.g.a. att flödet i slingorna är så mycket större än flödet från värmepumpen, och det som begränsar flödet från värmepumpen är dels maxbegränsningstermostaten, men även trimventilen som sitter på returledningen, deras invändiga hål är helt enkelt så små att det blir för lågt flöde in/ut ur shuntgruppen även när man öppnat ventilerna för fullt.
Idiotiskt, och dyrt, 10 graders "övertemp" innebär i runda slängar att värmepumpen förbrukar 20-30% mer energi än den skulle kunna göra.
Om jag byggde nytt golvvärmesystem skulle jag ALDRIG sätta in en shuntgrupp.
Och om jag behövde shunta så skulle jag bygga en egen lösning med bara en fördelare, en cirkpump, en bypassledning, och en strypning på returen (shuntning).
OCH, jag skulle bara tillåta max 25% av slingorna att stänga de gånger det blir för varmt inne.

2.5T respektiva 0.5T torde innebära 2.5 varv och 0.5 varv på fördelarens trimventiler.

Om dina flödesmätare inte stämmer, kräv att få nya.
Intressant inlägg, Rickard. Tack för tipset med antal varv. Inte alls säkert att intrimningen skett helt vetenskapligt av installatören.

Har 2-årsbesiktning nästa vecka så ska ta upp den defekta flödesmätaren då. Hur noggranna de är för övrigt kan jag inte avgöra men får väl hoppas på att de stämmer någorlunda.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 30 april 2013, 09:54:49 »

Min tanke är inte att justera något flöde med ventil 4 utan att blanda inkommande vatten och returvatten i rätt förhållande så att det motsvarar en lägre värmekurva avpassad för vad golvvärmeslingorna behöver.

Går det att ställa in systemet så att radiatorer och golvvärme värmen huset till rätt temperatur med samma temperatur på vattnet in till radiatorer och golvvärmeslingor då ska naturligtvis ventil 4 vara stängd. Jag har dock fått intrycket att det är vanligt att radiatorerna kräver högre temperatur än golvvärmen. Vore det inte så tycker jag det är dumt att stoppa in shunt och extra cirkulationspump i huset när det inte behövs. Grejorna är ju inte gratis.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 april 2013, 09:47:20 »

Man kan inte justera nåt flöde på ventil 4 i praktiken, flödet över golvslingorna styrs ju av instrypningen på fördelaren och huruvida manöverdonen är öppna eller stängda, stänger alla termostater så blir det nollflöde över ventil 4.
Enda sättet man kan shunta är genom att begränsa returflödet på ventil 2.

Om radiatorerna behöver högre temp än golvvärmen så kan man inte spara pengar på att sänka framledningstempen, men man kan optimera driften med tanke på deltaT och antalet start/stopp om man shuntar lagom, och försöker bibehålla maximalt flöde i golvvärmekretsarna hela tiden, då får man inte ett ett deltaT som varierar med antalet strypande termostater i golvvärmekretsarna.

Min erfarenhet är att de allra flesta klarar sig med samma temp till radiatorer och golvvärme, i vart fall så länge radiatorerna värmer vindsvåningen.
Men man måste optimera flödet både i radiatorer och golvvärmekrets.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 30 april 2013, 09:40:37 »

I freddans bild finns väl ingen ventil under punkt 4, det är bara returanslutningen.
Bilden jag referar till är den här:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=51425.0;attach=30107;image

Är det blandat radiatorer och golvvärme brukar det tyvärr vara så att radiatorerna är dimensionerade för en högre framledningstemperatur än golvvärmen. Det är märkligt eftersom större radiatorer skulle ge bättre ekonomi på sikt. Man skulle dessutom slippa shunten och en extra cirkulationspump. Men huset blir lite billigare att bygga.

Men om man nu har ett system där radiatorerna kräver högre framledningstemperatur har jag svårt att se hur man kan trixa med golvvärmen och den vägen minska pumpens elförbrukning. Så länge som det är radiatorerna som bestämmer framledningstemperaturen och deltaT över pumpen ligger rätt kan jag inte förstå att det skulle spela någon roll vad som händer i golvvärmedelen av systemet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 april 2013, 06:34:40 »

Rickard, förstår nu att du avsåg din skiss på föregående sida. Så shuntning genom att stänga "totala" returen delvis skulle kunna funka? Intressant, förstår ditt resonemang och det blir att testa även detta till hösten. En fråga angående backventilen (3) i din skiss. Fungerar den så att den inte släpper igenom flöde "åt höger"?

Vad gäller att strypa returen för varje enskild slinga så har vi öppen planlösning och rummen med slingor 1-4 på bifogad bild "hänger ihop" (sovrum 2 är inget separat rum utan del av vardagsrum, har dock egen slinga). I och med att det är så öppet kanske det kan bli svårt att avgöra hur mycket resultat varje enskild strypning ger men det blir väl att prova sig fram. Antar att 2,50 T och 0,25 T är flödena?

Ja, ventil 3/4 är nog en kombinerad trim/backventil som gör att det inte skall kunna gå flöde bakvägen, troligen är teorin bakom detta att golvvärmen alltid kräver högre flöde, vilket helt enkelt inte stämmer (om man tillåter termostater strypa bort flöde).
Att strypande termostater = olika stort flöde in/ut ur shuntgruppen innebär att värmepumpen får stora flödesvariationer och stora skillnader i deltaT, vilket i sin tur medför sämre COP och i extrema fall direkt olämpliga/skadliga driftsförutsättningar.
Dessa shuntgrupper är designade innan det blev populärt med värmepumpar och funktionen och flödena är ofta inte anpassade för värmepumpsdrift, det är t.ex. inte ovanligt att trimventilen på returledningen är så klen att det helt enkelt inte är möjligt att få in tillräckligt  mycket "energi" i golvvärmekretsen med den vbf och den deltaT som är optimalt för en värmepump.

På ett par av anläggningarna som jag varit på har det krävts ca 40 graders vbf för att få 32 graders vbf ut på golvslingorna, detta p.g.a. att flödet i slingorna är så mycket större än flödet från värmepumpen, och det som begränsar flödet från värmepumpen är dels maxbegränsningstermostaten, men även trimventilen som sitter på returledningen, deras invändiga hål är helt enkelt så små att det blir för lågt flöde in/ut ur shuntgruppen även när man öppnat ventilerna för fullt.
Idiotiskt, och dyrt, 10 graders "övertemp" innebär i runda slängar att värmepumpen förbrukar 20-30% mer energi än den skulle kunna göra.
Om jag byggde nytt golvvärmesystem skulle jag ALDRIG sätta in en shuntgrupp.
Och om jag behövde shunta så skulle jag bygga en egen lösning med bara en fördelare, en cirkpump, en bypassledning, och en strypning på returen (shuntning).
OCH, jag skulle bara tillåta max 25% av slingorna att stänga de gånger det blir för varmt inne.

2.5T respektiva 0.5T torde innebära 2.5 varv och 0.5 varv på fördelarens trimventiler.

Om dina flödesmätare inte stämmer, kräv att få nya.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 april 2013, 06:19:12 »

Är det samma ventil 4 i bägge fallen?

I freddans bild finns väl ingen ventil under punkt 4, det är bara returanslutningen.
Skrivet av: Freddan101
« skrivet: 29 april 2013, 17:08:23 »

Rickard, förstår nu att du avsåg din skiss på föregående sida. Så shuntning genom att stänga "totala" returen delvis skulle kunna funka? Intressant, förstår ditt resonemang och det blir att testa även detta till hösten. En fråga angående backventilen (3) i din skiss. Fungerar den så att den inte släpper igenom flöde "åt höger"?

Vad gäller att strypa returen för varje enskild slinga så har vi öppen planlösning och rummen med slingor 1-4 på bifogad bild "hänger ihop" (sovrum 2 är inget separat rum utan del av vardagsrum, har dock egen slinga). I och med att det är så öppet kanske det kan bli svårt att avgöra hur mycket resultat varje enskild strypning ger men det blir väl att prova sig fram. Antar att 2,50 T och 0,25 T är flödena?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 29 april 2013, 16:35:49 »

Jag skulle:
1. Stänga ventil 4, det gör att du inte kan spä ut returen med vatten som går tillbaks till returen utan att passera golvvärmen.

Nja, enligt mig skall ventil 4 vara helt öppen, den styr ju bra det totala flödet i golvvärmeslingorna, och är egentligen helt onödig, eftersom slingornas individuella flöden ställs in på fördelarna.
Är det samma ventil 4 i bägge fallen? 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 april 2013, 16:07:13 »

Nja, enligt mig skall ventil 4 vara helt öppen, den styr ju bra det totala flödet i golvvärmeslingorna, och är egentligen helt onödig, eftersom slingornas individuella flöden ställs in på fördelarna.
Hur mycket "varmt vatten" som kommer in i fördelaren bestäms helt och hållet med returventilens (2) strypning, stänger du den helt så kommer inget vatten alls in, har du den helt öppen skall du idealt kunna köra allt flöde genom golvvärmeslingorna, och definitivt om du stänger ventil 4 helt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 29 april 2013, 12:54:49 »

Är det inte tänkt att golvvärmetermostaten ska ställas så att ventil 1 i principschemat i Rickards inlägg alltid är helt öppen? Sen gäller det att öppna ventil 4 så att inkommande varmt vatten blandas med lagom mängd returvatten. Man får då ett fast blandningsförhållande mellan inkommande vatten och returvatten. Då får golvvärmeslingorna i princip en framledningstemperatur som motsvarar en annan värmekurva än radiatorernas. Har radiatorerna och golvvärmeslingorna samma värmeavgivningskarakteristik i förhållande till värmebehovet (tveksamt) ska det bli rätt innetemperatur i delen av huset med golvvärme över ett rätt temperaturintervall för utetemperaturen. 

Det här förutsätter att radiatorernas termostater är öppna utom möjligen i något enstaka rum så att det är värmekurvan som styr radiatorernas värmeavgivning.
Skrivet av: Freddan101
« skrivet: 29 april 2013, 11:57:01 »

Jag skulle prova köra med öppna tremostater på radiatorerna också, och sedan strypa flödet till golvvärmslingorna så att golvvärmen och radiatorerna kunde jobba med samma temp, om det innebär ojämnt varma golv så kanske du måste shunta ned värmen till govvärmen.
Du shuntar ned värmen till golvvärmen genom att strypa returledningen, det gör att en stor del av flödet i slingorna bara recirkulerar internt i shuntgruppen. (Ventil 2 i min bifogade skiss)
Låter som en vettig idé att prova till hösten. Kan man själv mäta flödet på ett enkelt sätt?

Ser inte ut som du bifogat någon bild, Rickard.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 april 2013, 11:33:37 »

Jag skulle prova köra med öppna tremostater på radiatorerna också, och sedan strypa flödet till golvvärmslingorna så att golvvärmen och radiatorerna kunde jobba med samma temp, om det innebär ojämnt varma golv så kanske du måste shunta ned värmen till govvärmen.
Du shuntar ned värmen till golvvärmen genom att strypa returledningen, det gör att en stor del av flödet i slingorna bara recirkulerar internt i shuntgruppen. (Ventil 2 i min bifogade skiss)
Skrivet av: Freddan101
« skrivet: 29 april 2013, 11:21:37 »

Om alla slingor stängs kan det bli varmt i cirkpumpen, därför sitter (9) säkerhetstermostaten där den gör.
Att köra tillbaks varmt vatten i returledningen måste ses som ett direkt misslyckande sett till värmepumpens funktion och effektivitet, allt vatten skall alltid passera alla golvvärmeslingor, och om det blir för varmt inne skall värmepumpen stanna istället för att termostaterna stänger.
Om värmepumpen inte stannar då det blir för varmt inne så kommer den att fortsätta starta/stoppa och värma mot stängda golvvärmslingor, vilket innebär onödiga driftstimmar, många start och stopp och extremt dålig årsmedelverkningsgrad på anläggningen.
I värsta fall stiger temperturen så snabbt i värmekretsen att tempgivare och driftspressostat inte hinner stoppa värmepumpen innan den löser ut på högtrycksvakten.
Jag har sett värmepumpar som löst ut på tryckvakt som sedan gått som elpannor i månader (där ägarna inte misstänkt nåt eftersom elpatronen hållit huset varmt).

Nästa säsong bör du därför eftersträva att justera in anläggningen att reglera temperaturen i alla rum på ett bra sätt utan att ha några termostater i drift.
Sen det är gjort kan du eventuellt aktivera någon enstaka termostat, men helst inte mer än ca 25% av dem.
Jag har radiatorer i samma värmesystem så VP har alltid att göra även om alla golvslingor är stängda. Detta är ju också en del av problemet eftersom jag inte kan sätta en separat värmekurva för slingorna.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 april 2013, 11:11:51 »

Om alla slingor stängs kan det bli varmt i cirkpumpen, därför sitter (9) säkerhetstermostaten där den gör.
Att köra tillbaks varmt vatten i returledningen måste ses som ett direkt misslyckande sett till värmepumpens funktion och effektivitet, allt vatten skall alltid passera alla golvvärmeslingor, och om det blir för varmt inne skall värmepumpen stanna istället för att termostaterna stänger.
Om värmepumpen inte stannar då det blir för varmt inne så kommer den att fortsätta starta/stoppa och värma mot stängda golvvärmslingor, vilket innebär onödiga driftstimmar, många start och stopp och extremt dålig årsmedelverkningsgrad på anläggningen.
I värsta fall stiger temperturen så snabbt i värmekretsen att tempgivare och driftspressostat inte hinner stoppa värmepumpen innan den löser ut på högtrycksvakten.
Jag har sett värmepumpar som löst ut på tryckvakt som sedan gått som elpannor i månader (där ägarna inte misstänkt nåt eftersom elpatronen hållit huset varmt).

Nästa säsong bör du därför eftersträva att justera in anläggningen att reglera temperaturen i alla rum på ett bra sätt utan att ha några termostater i drift.
Sen det är gjort kan du eventuellt aktivera någon enstaka termostat, men helst inte mer än ca 25% av dem.
Skrivet av: Freddan101
« skrivet: 29 april 2013, 10:50:19 »

Du tycks ha flödesmätare monterade på din fördelare, förändrat flöde torde gå att avläsa enkelt.  tummenupp

Du har rätt, jag kan inte se ngn bypass monterad på din fördelare. Det är enkelt löst.

30 graders max framledning är för lågt, krävs endast enstaka temperaturer under nollan ute för att ditt golv sannolikt skall önska mer än 30 graders framledning. Jag har 40 som max ut från VP (endast golvvärme) även om jag aldrig kommer ens nära det behovet i praktiken i mitt hus. Max-tempen är en övre gräns som "skydd" för dina golv och din huskonstruktion i mina ögon, inte en justeringsfaktor för dina problem.

Spontant, utan att ha läst hela tråden, gör jag tolkningen att framledningen är för hög. Vet du om slingorna är korrekt injusterade/strypta? Dina komfortproblem kan vara en kombination av fel framledningstemp, fel hastighet på CP och att dina slingor inte är korrekt strypta/injusterade. Jag skulle ha plockat bort alla styrdon och tittat på utspädning/shuntning av framledningen, hastighet på CP och strypning av slingorna innan styrdonen återmonteras först när du väl fått en jämn komfort utan termostater. Är inte slingorna rätt instrypta och inblandning av nytt varmvatten mha shunten fel skapar termostaterna "kaos" för komforten med trög platta, risken är stor att slingorna gasar och termostaterna bromsar, det bör leda till ojämn temp i huset pga plattans tröghet. Slingorna både stryps och öppnas för sent. Nu kanske inte våren är den bästa tiden för injustering, men iaf bättre än sommaren. :)

Om du i vinter haft fenomenet att alla slingor varit stängda samtidigt skulle jag vilja påstå att framledningstempen är för hög varpå termostaterna unisont bromsar/stänger slingorna som en följd av för hög framledningstemp (eventuellt i kombination med för högt flöde/för låg delta-temp).

Och jag har för övrigt samma åsikt som Smurfen, fått lära mig att yttempen är det som är mätbart och där med det som avses med maxtemp från golvtillverkaren. 27 grader har jag lärt mig skall vara en generell komfort-gräns, är det varmare upplevs golven för varma och de stackars fötterna börjar svettas. Men jag kan givetvis ha lärt mig fel... :)

Lycka till och skvallra gärna vad som tycka ha varit problemet!
Sänkningen av maxtemp gjorde att slingorna var öppna längre men senaste månaden har varit svår ur en uppvärmningssynpunkt eftersom det varit varmt på dagarna med mycket solinstrålning (5 av 7 slingor stängs vid 21 C rumstemp) för att sedan sjunka ganska snabbt på kvällen.

Jag skulle kunna experimentera med att strypa slingorna mer men vill inte göra nåt förän vissa garantijobb är utförda. Sen vill jag vara lite försiktig med att ändra för mycket så att man inte får en "C64 tonhuvudjusterareffekt :)" där man till slut inte riktigt vet hur mycket man har ändrat. Vågar inte lita på noggrannheten hos de befintliga flödesmätarna. En av dom visar ex. flöde på 1 l/min trots att hela systemet är avstängt. Bästa lösningen hade nog varit att installera ett värmesystem till för att kunna sätta en separat värmekurva för slingorna.

Jag är dock intresserad av att helt förstå shuntens funktion. Någon ytterligare bypass ska inte vara installerad enligt manualen (bifogad i tidigare post). Så hur fungerar det när alla slingor stängs? Är shuntens CP smart nog att inte försöka pumpa fram vatten med samma tryck eller blir det ökat slitage på CP? På bifogad bild har jag ritat in ett teoretisk väg som tillvattnet tar när slingorna stängs men fungerar det så i praktiken? Shuntens CP vill ju pumpa det åt annat håll.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 april 2013, 08:10:00 »

Jag skulle:
1. Stänga ventil 4, det gör att du inte kan spä ut returen med vatten som går tillbaks till returen utan att passera golvvärmen.
2. Öppna trimventilen 2 så att du har maxflöde på returen, det säkerställer höga flöden i golvvärmen.
3. Öppna termostaten max, så den inte stryper i onödan.
4. Stäng eventuell bypassledning (ett rör som kan vara monterat på andra sidan om fördelaren)
5. OM du har termostater på alla slingorna, lyft av minst en av dem helt och hållet, t.ex. den för toaletten, för att säkerställa flöde så att inte cirkpumpen i push 22 går varm. (bypassens uppgift i normalfallet)

Så skulle jag gjort i alla fall.
Sen kan du ställa ned kurvan med några grader och spara ca 15% av värmepumpens energiförbrukning när den gör värme (påverkar inte COP vid tappvarmvattenvärmning).
Skrivet av: Stolle
« skrivet: 15 april 2013, 20:11:18 »

Du har helt rätt smurfen. Men jag har inte listat ut hur. VP styr ju på yttertemp så jag vill inte att den blandar i returvattnet i framledningen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 april 2013, 18:07:07 »

Går det inte ställa pushen så den inte blandar är ju dumt att köra ut 50 grader om 45 grader räcker Sc:,h
Skrivet av: Stolle
« skrivet: 14 april 2013, 16:34:02 »

Jag har max 50 grader ut, men eftersom push22-an blandar lite blir det knappt mer än 45 grader. Det beror helt på vad du har ovanpå slingorna. Jag har massiva trägolv på 25mm vilket gör att det behövs rätt hög temperatur enl Wirsbos manualer för att du skall få en yttemperatur som värmer rummet. Det golvtillverkarna rekommenderar är ofta under 50 smat inte yttemperatur högre än 28grader. Förståss beroende på material i golvet.
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 13 april 2013, 02:09:11 »

Du tycks ha flödesmätare monterade på din fördelare, förändrat flöde torde gå att avläsa enkelt.  tummenupp

Du har rätt, jag kan inte se ngn bypass monterad på din fördelare. Det är enkelt löst.

30 graders max framledning är för lågt, krävs endast enstaka temperaturer under nollan ute för att ditt golv sannolikt skall önska mer än 30 graders framledning. Jag har 40 som max ut från VP (endast golvvärme) även om jag aldrig kommer ens nära det behovet i praktiken i mitt hus. Max-tempen är en övre gräns som "skydd" för dina golv och din huskonstruktion i mina ögon, inte en justeringsfaktor för dina problem.

Spontant, utan att ha läst hela tråden, gör jag tolkningen att framledningen är för hög. Vet du om slingorna är korrekt injusterade/strypta? Dina komfortproblem kan vara en kombination av fel framledningstemp, fel hastighet på CP och att dina slingor inte är korrekt strypta/injusterade. Jag skulle ha plockat bort alla styrdon och tittat på utspädning/shuntning av framledningen, hastighet på CP och strypning av slingorna innan styrdonen återmonteras först när du väl fått en jämn komfort utan termostater. Är inte slingorna rätt instrypta och inblandning av nytt varmvatten mha shunten fel skapar termostaterna "kaos" för komforten med trög platta, risken är stor att slingorna gasar och termostaterna bromsar, det bör leda till ojämn temp i huset pga plattans tröghet. Slingorna både stryps och öppnas för sent. Nu kanske inte våren är den bästa tiden för injustering, men iaf bättre än sommaren. :)

Om du i vinter haft fenomenet att alla slingor varit stängda samtidigt skulle jag vilja påstå att framledningstempen är för hög varpå termostaterna unisont bromsar/stänger slingorna som en följd av för hög framledningstemp (eventuellt i kombination med för högt flöde/för låg delta-temp).

Och jag har för övrigt samma åsikt som Smurfen, fått lära mig att yttempen är det som är mätbart och där med det som avses med maxtemp från golvtillverkaren. 27 grader har jag lärt mig skall vara en generell komfort-gräns, är det varmare upplevs golven för varma och de stackars fötterna börjar svettas. Men jag kan givetvis ha lärt mig fel... :)

Lycka till och skvallra gärna vad som tycka ha varit problemet!
Skrivet av: Freddan101
« skrivet: 12 april 2013, 10:05:45 »

Sänkt fart på CP för golvvärmen gör också att mindre värme kommer golven till godo (dvs det blir kallare i rummen), men ger större  :dt: på varje slinga så det kan bli märktbart kallare golv i slutet av slingan. Så istället för att labba med termostaten kan du också sänka hastigheten på CP dom dagar det annars skulle bli för varmt där. Men det är meckigt också förstås.

(Du kan ju också strypa golvvärmeslingorna mer i vissa rum om de alltid är för varma).

Jag har en Alpha 2 CP för min golvvärme också. På den ser man på displayen vilken effekt den drar, och då är det lätt att se vilken "fart" pumpen går i (högre effekt ger mer pumpning så att säga).

Det går ju alltid montera en manuell shunt (3-vägs) mellan värmekällen och golvvärmefördelaren, som gör att du kan ställa in att en viss del av returen från GV blandas med vattnet från värmekällan innan det blir framledning till GV. En sån har jag och det funkar bra. Den är ställd att alltid blanda vattnet i en viss proportion (jag behöver inte justera den, den är alltid rätt).
Jag har under en längre tid kört CP i hastigheten PP1 så vet inte om vattnet flödar mer eller mindre med den nya CP1-inställningen. Jag tycker tyvärr inte att uppvärmingen blivit lättare utan det är kallt på morgonen och varmt på kvällen som fortfarande gäller. Nu har jag minskat maxtemp ytterligare till 30 C och når på morgonen inte upp i 21 C med kallt golv till följd. Så länge jag inte bygger om systemet får jag nog fortsätta experimentera med maxtemp, rumstermostat och kanske också fläkthastigheten. Jag har iaf. noterat att det tar ca. 1 dygn för en ändring att slå igenom så det är ju inte för inte man kallar golvslingor i plattan för tröga.

Jag har ytterligare en fråga om shunten (Flooré Shunt FS 160 Alpha+) och dess flöde. När jag sänker maxtemp och termostaten börjar stänga för nytt varmvatten susar det rätt rejält. Förstår ju att det beror på att det blir svårare för varmvattnet att ta sig fram men är det normalt att man hör detta så tydligt eller kan något vara fel? Det går väl inte att göra så mycket åt trycket, hastigheten bestämmer ju VP?

Om termostaten är helt stängd har jag förstått det som att inget varmvatten kommer in i systemet utan att endast returvattnet cirkulerar in i systemet igen. Det jag tycker är lite underligt är att det inte finns någon bypass när alla slingor är stängda. CP försöker då pumpa runt vatten utan att lyckas, spontant tycker jag att det borde slita på pumpen? Dock ser det ut som att shunten är korrekt inkopplad om jag jämför med manualen. Bifogar bilder på shunten och manual.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 28 mars 2013, 12:37:49 »

Sänkt fart på CP för golvvärmen gör också att mindre värme kommer golven till godo (dvs det blir kallare i rummen), men ger större  :dt: på varje slinga så det kan bli märktbart kallare golv i slutet av slingan. Så istället för att labba med termostaten kan du också sänka hastigheten på CP dom dagar det annars skulle bli för varmt där. Men det är meckigt också förstås.

(Du kan ju också strypa golvvärmeslingorna mer i vissa rum om de alltid är för varma).

Jag har en Alpha 2 CP för min golvvärme också. På den ser man på displayen vilken effekt den drar, och då är det lätt att se vilken "fart" pumpen går i (högre effekt ger mer pumpning så att säga).

Det går ju alltid montera en manuell shunt (3-vägs) mellan värmekällen och golvvärmefördelaren, som gör att du kan ställa in att en viss del av returen från GV blandas med vattnet från värmekällan innan det blir framledning till GV. En sån har jag och det funkar bra. Den är ställd att alltid blanda vattnet i en viss proportion (jag behöver inte justera den, den är alltid rätt).
Skrivet av: Freddan101
« skrivet: 28 mars 2013, 11:33:31 »

När vi flyttade in stod maxtemp på 45 C men har justerat ner den i omgångar. Nu har jag sänkt något igen till 35 C. Vet inget om golvet men enligt Floorés manual till shunten står det att framledning normalt aldrig ska överstiga 50 C till värmegolv. Det finns en säkerhetstermostat som säkerställer detta.

Det går inte, som rgx107 föreslår, att automatiskt justera framledningstemp dynamiskt utan man får ställa temp manuellt med termostaten. Manualen säger "Den önskade framtemperaturen ställs in med termostatens ratt, varvid en viss manuell reglering bör ske vid kraftiga omslag i vädret.". Inte helt optimalt kan tyckas, svårt att hitta ett optimalt gradantal. Hade varit skönt att istället ha två separata värmesystem så att man kunde ha en separat värmekruva till golvvärmen.

Vad gäller CP och hastighet för denna så står det inget om inställningar i manualen. Det är en Grundfos Alpha 2 (samma VB CP (GP6) som sitter i Nibe750). När vi flyttade in var hastigheten satt till PP2 men när jag nu läser manualen till själva CP rekommenderar Grundfos att hastigheten ska vara CP1/CP2 för golvvärme. PP2 är fabriksinställning så misstänker att installatören inte haft koll. Jag har nu satt hastigheten till CP1. Se beskrivning nedan.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 mars 2013, 20:37:33 »

Det brukar var yt tempen på golvet golvtillverkarna maxbegränsar.
Skrivet av: madeit
« skrivet: 13 mars 2013, 20:35:51 »

Har du trägolv kommer dessa att torka ut och spricka/dela på sig. Är de äldre och limmade och inte som nya lagda flytande kommer limmet släppa. Kolla med din leverantör av golv vilka temperaturer de tillåter. Men ingen jag sett vill att det ska gå ut mer än 30c.   
Du kan plocka ihop en egen shunt som sköter regleringen billigt. En cirkpump, en lite större radiatorventil och termostat med separat givare och lite rör. Sätt strypventilen på returen så att flödet cirkulerar när inställd temp nåtts.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 mars 2013, 20:14:34 »

Har du provat med samma framledning till golven som till radiatorerna det brukar funka bra om inte raddarna är allt för små.
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 13 mars 2013, 20:08:52 »

Jag tror din analys är riktig, du kör ut för varmt vatten. Du borde kunna reglera både utblandningen (utspädningen, shuntningen av radiatorvattnet till golvvärmen) OCH maxtemperaturen. Exempel: 40 °C till radiatorerna späds till 30 °C till golven, 60 °C späds till 40 °C till golven. Du reglerar just nu bara maxtemperaturen, det är fel. Sök på forumet så hittar du mer info om detta.

Jag har ingen sån shuntning utan bara golvvärme, framledningen är 40 °C när det är som kallast ute. Det är ett vanligt värde.
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 13 mars 2013, 17:05:24 »

Kör aldrig ut mer än 30 grader och det är vid under dimmesionerande ute temperaturen -16
 
Kör vattnet först till radiatorerna och sedan till golvvärmen med fri överstrmning om radiatorerna är stängda.
Skrivet av: Freddan101
« skrivet: 12 mars 2013, 22:57:13 »

Har både radiatorer och golvslingor i samma system och tycker att vi ofta får för varmt i vardagsrummet/köket. Har därför börjat fundera på om jag tillåter för varmt vatten i slingorna. Rumstermostaten står på 21 C men det blir oftast över 24 C (visst, matlagning etc. bidrar lite) och jag har en teori om att betongen hinner värmas upp för mycket innan värmen når rummet och sedan fortsätter uppvärmningen trots att slingorna strypts. Slingorna är shuntade med en traditionell termostat som står på 37 C vilket är fabriksinställning.

Undrar hur ni med liknande system resonerat och vad ni kör med får max-temp till slingorna. Inser att det ena huset inte är det andra likt men hade varit intressant att höra ert resonemang. Optimalt hade ju varit om "rätt" temp gick ut i slingorna hela tiden men den möjligheten har inte jag eftersom radiatorerna behöver en högre temp.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!