Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 12 december 2010, 18:52:54 »

 Thumbsup Thumbsup Thumbsup Thumbsup Thumbsup
Skrivet av: tyke
« skrivet: 12 december 2010, 18:49:27 »

Trägen vann !!!!! :D

Med hjälp av starthjälp, svavelosande förbannelser, fjäskande så ...startade min lilla traktor.
 
Gick som jag skrev i förra tillägget endast i några sekunder till att börja med.
Märkte en förbättring efter x antal starter fortsatte enTRÄGET till sist vrålade motorn igång å gick som den skall. knUp

Har ev en mindre läcka ifrån insprutningspumpen nån eller några av tryckrören fuktar precis vid utgående ifrån pumpen. Måste specialtillverka "vinkelkap" en 19 mm nyckel för att komma åt för att dra åt. huvuddunk

Annars gick maskinen precis som innan. studs.

Oskar jag tror det är en radpump ?
Cheetah funderar starkt på att elektrifiera kubotan. Finns ju trådbussar. Varför inte trådtraktorer ?

Hursom haver grannarna är glada, jag känner mig tillfreds. Livet leker  >:D.

Tack för all hjälp  *vinkar* *vinkar*.

Mvh tyke :D
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 12 december 2010, 17:27:18 »

Ja om du fått den att gå på två av cylindrarna borde den tredje komma automatiskt. Passa på att slå i någon deciliter tvåtaktsolja i bränslet också, den kommer smörja upp pumpen ordentligt samtidigt som att den också förbränns. Dagens diesel har inte samma feta innehåll som när din motor byggdes. Thumbsup
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 12 december 2010, 16:48:08 »



:)

Motorn är gjord för att gå konstant, bland annat så stämmer inte oljestickan om man kollar nivån med motorn avstängd. Likförbannat envisas vi med att stänga av den här i Sverige.
Kallstart efter en längre tids stillestånd går till ungefär som följer: Koppla in extern eldriven (eller om ingen el finns att tillgå, en handdriven, stackars sate) oljepump. Skruva av en lucka i blocket och kör ner sugslangen i oljesumpen. Koppla på tryckslangen på en nippel på motorn. Kör oljepumpen i åtminstone en timme, tills det rinner olja längst ute i toppen längst från nippeln (ventilkåporna sitter med snäpplås, bara att knäppa loss och öppna). Därefter ska man dra runt motorn för hand minst ett varv har jag för mig, för att få olja på hela lagerytorna och för att säkerställa att det inte föreligger nåt hydraullås eller annat otrevligt. Startmotorn tillika generatorn (samma burk) är på nånstans 1000 kW, så nånting lär gå sönder om motorn inte går runt när man trycker på knappen. Därefter kan man göra en snabbkoll att inte oljetryckvakten har löst ut, för då startar den inte, och är det kallt är det inte säkert att man har mer än ett försök på sig (när man ändå är och rotar i luckorna kan man kolla så att ventiler och jox till tryckluftanläggningen ligger rätt, så man inte gjorde som en i Perstorp som parkerade en sån i nån stackares trädgård för att alla bromsar var avstängda).
Sen slår man till tusen strömställare och dvärgbrytare, ställer om ett vred till "Start" och trycker på knappen "Start". Förhoppningsvis brummar den sen igång.

Med reservation för att jag kommer ihåg fel, jag kör inte sånadär, jag håller mig till lite modernare grejer:


Bildkälla: Wikimedia commons.
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 12 december 2010, 16:47:04 »

Verkar sitta returledning på kubotan oxå. Går som små gummislangar mellan spridarna upp till tanken.

Mvh tyke :D
det där är bara läckretur från spridarna, en "riktig" returledning är en som går från pumpen tillbaka till tanken.
det borde ju inte spela nån roll om det inte kommer nåt ur 2:an, får du den bara att tända på 1 och 3 så ska den allt komma igång på 2an med bara motorn får gå en stund.

vad är det för fabrikat på insprutningspumpen? och är det radpump eller rotorpump?
radpump:

rororpump:
Skrivet av: jehu
« skrivet: 12 december 2010, 16:33:49 »

Ingen startgas helst.

En del dieslar har ingen handpump, idiotiskt nog.

En del pumpar suger inget när det är luft och man måste lossa bränsletillförseln och fylla bränsle rätt in i pumpen.
Sista utvägen är tryckluft i tanken täta med en trasa runt munstycket och kör sen motorn tills den startar.
Rena kriget att få igång en stor diesel på vintern kan det vara.  >:D
Skrivet av: tyke
« skrivet: 12 december 2010, 16:01:52 »

Om det vore så väl  ;D.
Började med att lufta filtret, dieseln självrann ut..... Vart tvungen att amputera 3 fingrar för att få dit bulten efteråt  ;).
Sedan såg jag till att lufta vid dieselpumpen.
Problemet kvarstår dock med tryckrör nr 2 ser inte att det rinner fram någon diesel.
Började kapa ring/block nycklar för att kunna demontera rör nr 2. Trångt som ...... gav upp.

Provstartade får det nästan att snurra på i några sekunder går den runt sen självdör den.
Så nu är frågan har jag slarvat med tilldragningen någonstans eller sitter det något skit i TVÅAN. ;D

Tänk om jag slängt ett getöga innan jag startade maskinen igår max 30 sekunder.
Istället för att ägna en helg åt skrället. :'(

Skall lura ut någon av sönerna senare i kväll för att prova kompressortricket.

Mvh tyke :D
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 12 december 2010, 14:21:13 »

Många timmar sedan senaste uppdateringen, beror säkert på att mycket snö skall köras innan mörkrets inbrott. ;D
Skrivet av: tyke
« skrivet: 12 december 2010, 11:04:32 »

Verkar sitta returledning på kubotan oxå. Går som små gummislangar mellan spridarna upp till tanken.

Mvh tyke :D
Skrivet av: Apan
« skrivet: 12 december 2010, 11:00:09 »

Vår ex Kia Ceed 1.6 Crdi har returledning, men måste luftas, sitter pump ovanpå bränslefiltret..
Skrivet av: tyke
« skrivet: 12 december 2010, 10:11:27 »

Hittade dekompressionsvredet. Tyvärr så har 25 år satt sina spår..... huvuddunk
Måste spruta på lite 5-56 å låta verka ett tag...

Kylan underlättar inte direkt arbetet. :'(

Mvh tyke :D
Skrivet av: tyke
« skrivet: 12 december 2010, 09:40:34 »

Stort tack till er alla  *vinkar*.

Medans jag grät mig till sömns igår så dök det upp mer ovärdeliga tips. :,v(
Suveränt med youtubefilmen. Lagt in sidan som favorit.
 Skall samla lite krafter plus väcka resten av familjen så man kan få lite handräckningshjälp.

Återkommer med resultatet så fort som möjligt.

Mvh tyke :D
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 11 december 2010, 23:49:42 »

Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 11 december 2010, 23:45:45 »

Dekompressionsspaken är nog nästan lika gammal som dieselmotorn själv. Vet att det fanns på traktorer från första halvan av 1900-talet iaf. Men du menade kanske Kubota specifikt?
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 11 december 2010, 23:37:32 »

En del maskiner har en dekompresionsspak i bakre änden på toppen. Men det kanske bara finns på dom nyare modellerna
Skrivet av: Minime
« skrivet: 11 december 2010, 22:58:42 »


Hej

Det var en gång för länge sedan som jag gick maskinmekaniker utbildning och min lärare sa att det lättaste sättet att lufta en diesel var att
köra startmotorn samtidigt som man lättade på bränslerören tills det kom bara diesel och sedan skruva igen dom direkt då man fick bränsle.
Börja så nära tanken som möjligt och ta dom en efter en men som tidigare skrivits så låt startmotorn vila en stuns mellan varje.
Klart lättast om man är 2 st och en kör startmotorn så att den andra kan stänga direkt då det kommer bränsle.

MvH Minime
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 11 december 2010, 22:58:27 »

och angående startgas i dieslar så brukar det gå bra i direktinsprutade motorer (inte några större mängder då givetvis)
en direktinsprutad har kompförhållande på mellan 16 till 18:1, medan en förkammardiesel har betydligt högre, mellan ca 23 til 25:1
och i en sån motor gör startgasen nästan uteslutande stor skada.
förkammardieslar har alltid ett glödstift per cylinder.
direktinsprutade kan ha det, men oftast har dom inga glödstift eller ett sk. flamstift i insugningsröret.
en direktinsprutad går oftast få igång i minusgrader även utan nån som helst glödning, men det går inte med en förkammardiesel.
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 11 december 2010, 22:52:56 »

bulten unanpå filterhållaren är antagligen en luftskruv, lossa på den och se om du hittar en handpump (antingen uppepå själva filterhållaren eller nånstans på ledningen före filtret)
det kan ju även vara så att den vanliga bränslepumpen (inte insprutningspumpen då utan den sk. matarpumpen) har en inbyggd spak som fungerar som handpump.

annars så kör du med tryckluftmetoden, men lossa då denna luftskruv på filtret, så ser du när det kommer rent diesel där.
vet inte vad det är för insprutningspump på dessa men det borde väl vara en rotorpump, och då borde det finnas en returledning tillbaka till tanken, för isåfall skall den lufta sig själv efter tillräckligt mycket malande på starten.

jag har en diesel-fyrhjuling med en lombardini 2cyl motor, och den luftar själv just tack vare att det är en returledning.
men finns ingen retur så får du öppna alla luftskruvar och handpumpa om det går.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 11 december 2010, 21:03:41 »

Tackar för tipsen  :)

Samlar lite nya krafter inför morrondagen. Var precis ute å kopplade bort batteriladdaren.
Apropå filtret såg att det satt som en bult på ovansidan av filterhållaren.

God Natt på er alla.

Mvh tyke :D
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 11 december 2010, 20:51:56 »

Jag vet att på några Japanska lastbilsdieslar så sitter pumpen integrerad med bränslefilterbehållaren, man skruvar lös en ratt och pumpar sedan med den.

Kubota är väl och Japansk?, kanske ett longshoot, men värt att kolla?
Skrivet av: tyke
« skrivet: 11 december 2010, 20:38:18 »

Började faktiskt min karriär i arbetslivet "Parkförvaltningen" i en likadan maskin runt 1982.
Har för mig att det fanns någon slags pump eller om jag blandar ihop det med någon annan maskin.
Fördelen var då att hade man bekymmer så ringde man bara till kommunverkstaden så dök det upp någon som fixade till det hela. ^-^
Var inte populär vintern -84 har jag för mig. Jobbade på idrottsförvaltningen på vintern skötte isbanor/rinkar -25 ºC till-28 ºC i en vecka eller två lyckades ha sönder "3" st förgasare till belos tvåhjulsdriven traktor med ståsulky. Förgasarna sprack antagligen av kylan kombinerat med ungdomlig fart.

Mvh tyke :D
Skrivet av: Apan
« skrivet: 11 december 2010, 20:22:24 »

Finns det verkligen ingen pump runt dieselpumpen eller runt filtret? Ibland kan även filtret bli tomt..men öppna en spridare och blås i tanken..
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 11 december 2010, 20:14:15 »

Tvingade ut min yngste son 11 år tidigare i kväll lät honom sitta mala på starten.
Tror att han hellre hade suttit kvar framför datorn. ;)
Men samtidigt fick han lära sig mkt som tex lite nya ord  >:D.

Apropå trägen. Har inget val måste bara få eländet att funka... Mina grannar räknar med mig  ;).
Köpte den förra vintern. Tidigare har grannarna tittat lite snett på våran stökiga tomt men plötsligt var man en hjälte när man plogade fram deras bilar.

Mvh tyke :D


 mal inte för länge på starten så startmotorn brinner upp
 vänta lite mellan försöken så den hinner svalna
 kjell  *vinkar*
Skrivet av: tyke
« skrivet: 11 december 2010, 20:10:42 »

Tvingade ut min yngste son 11 år tidigare i kväll lät honom sitta mala på starten.
Tror att han hellre hade suttit kvar framför datorn. ;)
Men samtidigt fick han lära sig mkt som tex lite nya ord  >:D.

Apropå trägen. Har inget val måste bara få eländet att funka... Mina grannar räknar med mig  ;).
Köpte den förra vintern. Tidigare har grannarna tittat lite snett på våran stökiga tomt men plötsligt var man en hjälte när man plogade fram deras bilar.

Mvh tyke :D
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 11 december 2010, 19:50:09 »

Smidigt om man slipper lossa tryckrören, de sitter ju aldrig särskilt bra till heller. Hur länge behöver man mala på det här sättet?
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 11 december 2010, 19:47:30 »

Yes, tyke

En trasa brukar duga.
Och du behöver inte lossa spridarrören eller liknande.
Det kan underlätta om man är två, en med luften och en kör på starten med full gas.
 
Kör hårt
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 11 december 2010, 19:43:28 »

Jag har också kört gas på dieslar, ibland är inte allt man gör enligt boken ;D

Jag har dålig erfarenhet av luftning, är livrädd för det så jag brukar tanka med marginal. Klen tröst ;)

Dock har jag vid ett par tillfällen tvingats till detta, bl.a på en lånad truck och det var ingen lek. jag lossade det mesta lite grand efter pumpen, och drog därefter åt allteftersom jag tyckte det kom rikligt med diesel.

En annan sak kan vara om du kört slut på soppan, att det följt med något jox och täppt utloppet från tanken. Kan ju bli en del skit i en tank på tjugofem år. Blås försiktigt bakvägen isf.

Trägen vinner, inte kommer du ge dig för detta lilla Thumbsup
Skrivet av: tyke
« skrivet: 11 december 2010, 19:36:22 »

Kände lite vagt till det där med startgasen därav att jag inte vräkte på med gas utan endast duttade lite.
Kanske inte spelar någon roll. Lovar att låta bli gasen hädanefter.
Apropå luftning öppnar man alla spridarna eller kör man en i taget  Sc:,h.

Vid tryckluftsproceduren antar jag att man får försöka täta så mkt som möjligt vid tankhålet  Sc:,h-.
Antar spridarna skall vara stängda vid denna tryckning.

Ursäkt nr 2 ang soppatorsk ;). Har vatten/fukt i hydralsystemet, tvungen att köra traktorn på tomgång ex antal minuter innan hydraliken funkar som den skall på vintern. a:gl
Vän av ordning skulle möjligtvis påpeka att man kan byta olja innan vintersäsong. :,v( :,v( *vinkar*

Mvh tyke :D
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 11 december 2010, 19:06:15 »

Hej tyke,

Det kan hända alla, aven de bästa ;)

Jag skulle provat med lite tryckluft i tankpåfyllningen samtidigt som man kör startmotorn.
Bara lagom övertryck i tanken, inte för mycket...

Lycka till

Mvh
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 11 december 2010, 19:04:05 »

Startgas på en diesel kan vara förödande, den högre kompressionen gör att explosionen kan ske när kolven är på väg upp, och inte när den skall ned. Dessutom är eter kraftigt uttorkande och det är bra om man verkligen får igång motorn när man använder det, så att bränslet kan smörja upp loppen igen.

lufta, lufta, lufta...
Skrivet av: tyke
« skrivet: 11 december 2010, 18:58:17 »

Var så otroligt klantig idag fick soppatorsk på kubotan. Diesel. Det är en -84 eller -85. Tankmätaren sitter ute på motorhuven typ flottörmätare. Jä.ligt dålig ursäkt från min sida men tomt vart det i tanken.  huvuddunk huvuddunk fiR:

Är inte bara kass på värmepumpar utan även på dieselpumpar  ;D.
Hittar ingen handpump utan har öppnat spridarna 3 st å kört med motorn. Tyckte mig skönja lite diesel vid en av spridarna ev lite vid en annan oxå. Däremot snustorrt på den mittersta.
Även provat med lite startgas. Utan resultat. fiR:

Så antagligen kan ni skylla på mig utifall det börjar vräka ner snö nu.  ;)
Vore väl antagligen ganska typiskt nu när traktorn är död. :'( :'(

Heta tips å glada tillrop tages tacksamt emot.

Mvh tyke :D

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!